MINI Cooper R53 20VT DSG AWD 760Ps

MINI Cooper R53 20VT DSG AWD 760Ps

Αυτό το MINI το είχαμε εντοπίσει εδώ και τρία χρόνια, από το 2017 δηλαδή, που είχε ξεκινήσει η μετατροπή του, όταν είχαμε κατέβει στα Χανιά για να δοκιμάσουμε το Acura RSX του Κώστα Μανιουδάκη. Ένας φίλος του Κώστα, ο Γιάννης, είχε ξεκινήσει τότε ένα δυνατό project που δεν είναι άλλο από αυτό το MINI Cooper R53 20VT DSG AWD που κοσμεί το εξώφυλλό μας. Είναι πολύ πιθανό να είναι μάλιστα το πιο διεστραμμένο MINI παγκοσμίως! Και αυτό γιατί μόνο το σασί από το R53 έχει παραμείνει και αυτό έχει μετατραπεί ποικιλοτρόπως για να δεχθεί μοτέρ, μετάδοση και σασμάν από διάφορα μοντέλα του VW Group! Είπαμε, εκεί κάτω στα Χανιά το τερματίσανε! Από το 2017 χρειάστηκε να περιμένουμε σχεδόν τρία χρόνια για να ολοκληρωθεί και να το δούμε στις σελίδες μας, όμως η αναμονή άξιζε και με το παραπάνω!

Είπαμε, ανωμαλία σκέτη!

Εξωτερικά, το κοιτάς και λες «τι μπαούλο είναι αυτό»; Έχει μια αρκετά ψαρωτική εμφάνιση, με μαύρο σατινέ χρώμα (πριν μερικές μέρες άλλαξε look και έγινε λευκό βέβαια…), μια μεγάλη αεροτομή στο πίσω μέρος και στον πίσω custom προφυλακτήρα έχει ένα μεγάλο άνοιγμα που, αν σκύψεις, θα δεις μια custom γέφυρα και ένα διαφορικό! Από μπροστά πάλι, έχει ένα επίσης custom καπό γεμάτο ανοίγματα και αεραγωγούς. Και εκεί που χάνεις τη μπάλα είναι όταν ανοίξεις το πολυεστερικό καπό και αντί να δεις τον Tritec, με τον κομπρέσορα της Eaton, θα δεις τα πιο γνώριμα πηνία ανάφλεξης στην ιστορία της αυτοκίνησης, αφού το μοτέρ δεν είναι άλλο από το 1.8 20VT. Α, και σωληνώσεις. Τεράστιες και μπόλικες. Και ένα τεράστιο turbo. Τώρα το πώς κατάφεραν και τα χώρεσαν όλα αυτά στο μικρό μηχανοστάσιο του ΜΙΝΙ είναι κάτι που θα εξετάσουμε παρακάτω.

Είσαι σίγουρος ότι θα χωρέσει;

Το MINI έχει σχεδιαστεί για να φιλοξενεί έναν κινητήρα και μία μετάδοση στο μπροστινό του τμήμα, με την κίνηση να μεταδίδεται φυσικά στους μπροστά τροχούς, οπότε το να θελήσεις να βάλεις μετάδοση από Audi S3 8L και να το κάνεις τετρακίνητο, μπορείς να φανταστείς τι δουλειά χρειάζεται, έτσι; Το πρώτο πράγμα που έπρεπε να γίνει ήταν να αδειάσει από όλα τα μηχανικά του μέρη, αφού ελάχιστα πλέον θα χρησιμοποιούσε στο νέο setup. Κινητήρας, μετάδοση, σύστημα εξαγωγής, αναρτήσεις και φρένα μπήκαν στην άκρη. Επόμενο βήμα, να κατασκευαστεί η υποδομή για να μπει η τετρακίνηση, πράγμα καθόλου εύκολο, γιατί έπρεπε να γίνει σε συνδυασμό με την τοποθέτηση του κινητήρα. Η Project Factory ανέλαβε την τοποθέτηση του κιβωτίου DSG DQ250 από S3 8P, στο οποίο πρώτα πέρασε ένα σετ ενισχυμένα δισκάκια της Dodson Motorsport, ενώ η Levakis Exhaust κατασκεύασε μια custom γέφυρα για να καθίσει η μετάδοση στον πίσω άξονα. Πρώτα όμως έπρεπε να αφαιρεθεί το εργοστασιακό ρεζερβουάρ καυσίμου και να τροποποιηθεί το πάτωμα του χώρου αποσκευών για να βρεθεί χώρος για όλα τα παραπάνω. Το πάτωμα συγκεκριμένα κόπηκε και έγινε τελείως επίπεδο. Το παραπάνω εγχείρημα, μαζί με την εγκατάσταση του κάθε μηχανολογικού εξαρτήματος, το ανέλαβε ο Στράτος Τσικουδάκης. Η Gatzelakis Transmissions κατασκεύασε ένα νέο μπροστινό διαφορικό, με το πίσω να προέρχεται αυτούσιο από το S3, ενώ τα ημιαξόνια και στους δύο άξονες είναι custom από τον Μάνο Λεβάκη για να αντέξουν την αυξημένη ιπποδύναμη.

Ο κινητήρας δεν ήταν και τόσο δύσκολο να χωρέσει, ο χώρος στο μηχανοστάσιο του MINI χρειάστηκε βέβαια κάποιες αλλαγές, αλλά όχι σε τραγικό βαθμό. Για παράδειγμα, αφαιρέθηκε το εργοστασιακό ψυγείο νερού και οι βάσεις του, καθώς και η πλαστική τραβέρσα. Αφαιρέθηκαν επίσης από τους θόλους το πλαστικό μπροστινό τμήμα τους και τροποποιήθηκε το κάλυμμα του καθρέφτη στο πίσω μέρος του μηχανοστασίου για να δημιουργηθεί χώρος για το turbo. Το νέο τμήμα είναι κατασκευασμένο από carbon, στις ίδιες διαστάσεις με το εργοστασιακό, με τη διαφορά ότι «λείπει» ένα μικρό τμήμα του που βρίσκεται στο δεξί του τμήμα. Ο κινητήρας βέβαια χρειάστηκε προφανώς καινούργιες βάσεις, όπως φυσικά και η μετάδοση, που κατασκευάστηκαν όλες στα Χανιά από τον Στράτο. Η Project Factory τοποθέτησε και μια υδραυλική κρεμαγιέρα από μοντέλο της Peugeot. Αφού πλέον ο κινητήρας είχε βρει τη θέση του στο μηχανοστάσιο, αφαιρέθηκε εκ νέου και στάλθηκε στον Δάκη Σκαμπελτζή για να κάνει τα μαγικά του. Όπως καταλάβατε, τόσο το MINI όσο και αρκετά από τα μηχανικά του μέρη έκαναν αρκετές φορές το δρομολόγιο Χανιά-Πειραιάς-Αθήνα. Πριν πάμε όμως στον κινητήρα, θα μείνουμε λίγο ακόμα στο αμάξωμα, όπου ο Μάνος Λεβάκης κατασκεύασε από πολυεστέρα το μπροστά καπό, τους δύο προφυλακτήρες, τη θύρα του χώρου αποσκευών και την αεροτομή.

Πάμε στον κινητήρα

Ο Δάκης έκανε ροϊκή εξέλιξη στους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής της κυλινδροκεφαλής, η οποία είναι η «καλή» χοντρόμπουκη από μηχανόγκαζο 20VT AGU και στη συνέχεια προετοίμασε το έδαφος για τα σφυρήλατα πιστόνια της CP που έχουν πλέον 82,5mm διάμετρο αντί για 81mm, τα οποία συνδυάστηκαν με πείρους, ειδική παραγγελία από την CP και μπιέλες της ZRP. Από την ZRP προέρχεται και ο billet στρόφαλος, με τη διαδρομή πλέον να φτάνει τα 92,8mm και τον κυβισμό να ανεβαίνει από τα 1.781cc, που είχε αρχικά, στα 1.984cc. Με λίγα λόγια, έφτιαξαν ένα 2.0TFSI έμμεσου ψεκασμού. Επιβεβλημένη ήταν η τοποθέτηση μιας πλάκας ενίσχυσης στροφάλου από την Integrated Engineering που είναι απαραίτητο aftermarket σε δυνατά 20VT. Για επιπλέον αντοχή, τοποθετήθηκαν μεταλλικά δαχτυλίδια καύσης στη φλάντζα, μέταλλα της ACL και φυσικά χρησιμοποιήθηκαν παντού βίδες ARP L19. Αντίστοιχα εκτεταμένες ήταν και οι αλλαγές που έκανε ο Δάκης στην κυλινδροκεφαλή, αφού άλλαξε όλο το valve train. Εκεί επιστρατεύτηκε η γκάμα της Ferrea, από την οποία προέρχονται οι βαλβίδες Competition 6000, τα διπλά ελατήριά τους, τα retainers τιτανίου, οι οδηγοί και φυσικά οι ασφάλειές τους. Τα ωστήρια είναι πλέον μηχανικά και έχουν κατασκευαστεί από την Cat Cams, όπως και οι εκκεντροφόροι με διάρκεια 268ο για την εισαγωγή και 263ο για την εξαγωγή, με 9,25mm και 9,95mm βύθισμα αντίστοιχα.

Η Levakis Exhaust κατασκεύασε μια custom πολλαπλή εξαγωγής και πάνω της τοποθετήθηκε το 60άρι external wastegate της TiAL, καθώς και το turbo της Master Power, με κωδικό C2-R6966-1, το οποίο αρχικά είχε 69,1mm διάμετρο φτερωτής στο συμπιεστή και 66,5mm στο στρόβιλο, ενώ πλέον είναι 69,1mm τόσο στο αλουμίνιο όσο και στο μαντέμι. Η τουρμπίνα έχει πάτημα Τ4, έξοδο καυσαερίων twin scroll, διπλά ρουλεμάν, housing συμπιεστή με anti-surge και λόγο A/R στην εξαγωγή 1.0. Το υπόλοιπο σύστημα εξαγωγής, που έχει κατασκευάσει επίσης η Levakis Exhaust, αποτελείται από σωληνώσεις των 90mm και ένα τελικό καζανάκι, με την απόληξη να βρίσκεται μπροστά από τον πίσω δεξιό τροχό. Στο μπροστά μέρος του μηχανοστασίου τοποθετήθηκε ένα αλουμινένιο ψυγείο λαδιού της Koyo, το intercooler της Precision και το ψυγείο νερού της Mishimoto, με όλες τις σωληνώσεις να είναι κατασκευασμένες από την Levakis Exhaust. Το δοχείο καυσίμου πλέον είναι αλουμινένιο και φιλοξενεί τη μεγαλύτερη αντλία στη γκάμα της Walbro, που έχει παροχή καυσίμου στα 525lt/h και συνεργάζεται με μια μπεκιέρα και έναν ρυθμιστή πίεσης της FueLab, τα οποία τροφοδοτούν τα μπεκ της Injector Dynamics που έχουν παροχή στα 2.200cc/min. Όλες οι σωληνώσεις καυσίμου και λαδιού είναι αεροπορικού τύπου. Η πολλαπλή εισαγωγής της SEM Motorsports είναι κατασκευασμένη από αλουμίνιο, έχει 2,75lt όγκο στο plenum, μακριά σε μήκος runners και χρησιμοποιεί μια πεταλούδα γκαζιού 80mm. Η μονάδα που επιλέχθηκε να διαχειριστεί το management του κινητήρα είναι της MS Labs, την οποία, μαζί με τη μονάδα της μετάδοσης, ανέλαβε ο Γιάννης Πιτόσογλου της Dynodrome. Το ΜΙΝΙ απέδωσε 758,9Ps στις 8.137rpm και 68,1kgm ροπής, στις 7.579rpm, με την πίεση να είναι ρυθμισμένη στα 1,85bar και να χρησιμοποιείται 100άρα βενζίνη πρατηρίου.  

Μόνο πόλεμος

Το εσωτερικό του είναι τέρμα μάχιμο. Έχουν αφαιρεθεί τα πάντα, όπως επενδύσεις, μονώσεις, ηχοσύστημα, καθίσματα κτλ. Το ταμπλό πλέον δεν έχει κανένα από τα εργοστασιακά όργανα και διακόπτες, αντίθετα, έχει τοποθετηθεί η οθόνη μSDM της Plex Tuning στην κολώνα του τιμονιού, καθώς και η μονάδα διαχείρισης του boost controller Profec-B της GReddy. Οδηγός και συνοδηγός κάθονται σε δύο carbon καθίσματα της Tilton και δέχονται κάθε κραδασμό που προέρχεται από την Bilstein Β16. Είπαμε, είναι μάχιμο το ΜΙΝΙ, ξεχάστε τις άνετες και τις ξεκούραστες βόλτες. Με 800 άλογα και τετρακίνηση βγαίνει έξω για πόλεμο και μόνο! Και εμφανισιακά κιόλας, το βλέπεις και μυρίζει πόλεμο. Φοράει και τις πανάλαφρες 15άρες Kosei K1 σε μαύρο χρώμα, έχει μπροστινό σετ φρένων με τετραπίστονες δαγκάνες Drag Lite της Wilwood, φοράει και Mickey Thompson ET Street, οπότε ναι, ξεχνάμε τις χαλαρές βολτούλες με το αίσθημα στο κάθισμα του συνοδηγού.

Κανένα χρόνο θα δούμε;

Γιατί καλά και ωραία τα όσα γράφω και φοράει το MINI, αλλά ο σκοπός είναι να δούμε και τι κάνει στο δρόμο και πώς περνάει όλη αυτή η δύναμη με αυτό το ας το πούμε ιδιόμορφο setup. Η Κρήτη λοιπόν είναι ένα πανέμορφο νησί με απίστευτα μέρη για να πας και έντονη ζωή. Το μόνο που δεν έχει πάντως είναι έναν καλό δρόμο, με σωστή πρόσφυση και αυτό είναι κάτι που το έχουμε διαπιστώσει όσες φορές έχουμε κατέβει κάτω για μετρήσεις. Λόγω καλοκαιριού επίσης, αν στην Αθήνα έχουμε 30ο C, στην Κρήτη έχει για πλάκα πέντε βαθμούς παραπάνω. Ακόμα και τη νύχτα, η κατάσταση δεν βελτιώνεται ιδιαίτερα και γι’ αυτό οι μετρήσεις έγιναν με 100άρα βενζίνη και με μόλις 1,45bar, που είναι και η μηχανική πίεση του turbo. Προφανώς τα παιδιά θέλουν να κρατήσουν ορισμένα κρυφά χαρτιά για τον εαυτό τους, αλλά και να μην ταλαιπωρήσουν τον κινητήρα με τις τροπικές θερμοκρασίες που επικρατούσαν στις μετρήσεις. Ακόμα και έτσι όμως, ένα δείγμα για την απόδοση το πήραμε. Τα μόλις 1,46sec που χρειάζεται με 3η σχέση για να επιταχύνει από τα 80km/h στα 110km/h, όλοι αντιλαμβάνεστε ότι είναι ένας σοβαρός χρόνος. Από στάση τώρα, για να περάσει τα πρώτα 18 μέτρα χρειάστηκε 2,58sec, δείγμα της ποιότητας του οδοστρώματος, αφού τα λάστιχα μόνο κακά δεν μπορείς να τα πεις. Παρά το γεγονός αυτό, τα 100km/h ήρθαν σε 4,21sec και τα 200km/h σε 11,38sec, ενώ το 400άρι σε 11,96sec με 205,76km/h ταχύτητα εξόδου. Μην μπείτε στον κόπο να αφαιρέσετε τον χρόνο που είδατε από στάση στα 200km/h με αυτόν από τα 100km/h για να δείτε το 100-200km/h, γιατί έγινε διαφορετική μέτρηση από ρολαριστή 2η για να κάνει 6,92sec και 5,16sec για το 60-160km/h. Φυσικά και είναι γρήγορο, αλλά σίγουρα περιμέναμε αρκετά χαμηλότερες επιδόσεις. Είπαμε, την επόμενη φορά που θα ανέβει Αθήνα, να το μετρήσουμε και σε μία από τις «δικές μας πίστες» που θα γράψει πολύ καλύτερους χρόνους.

Πιστόλι!

Το MINI του Γιάννη, λοιπόν, είναι μία ειδική περίπτωση με πάρα πολλές ώρες εργασίας επάνω του, προκειμένου να λειτουργήσουν όλα όπως έπρεπε. Πρόκειται για πραγματικά δύσκολο εγχείρημα, αν λάβει κανείς υπόψη του το πόσα διαφορετικά -και όχι ιδιαίτερα συμβατά μεταξύ τους- εξαρτήματα έχει το συγκεκριμένο project. Οι χρόνοι που σημειώσαμε φυσικά και δεν είναι δείγμα των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου και αναμένουμε να το μετρήσουμε σε καλύτερο δρόμο, με υψηλότερη πίεση. Και φυσικά αναμένουμε τις επιδόσεις που θα γράψει στο άμεσο μέλλον όταν στηθεί σε κόλλα και το Dragsterάδικο Christmas Tree ανάψει πράσινο!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Κυβισμός: 1.984cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 82,5mm x 92,8mm

Σχέση συμπίεσης: 9,2:1

CP σφυρήλατα πιστόνια

CP custom-spec πείροι πιστονιών

ZRP μπιέλες

ZRP billet στρόφαλος 92,8mm

Integrated Engineering πλάκα στροφάλου

ARP L19 βίδες στροφάλου

ACL μέταλλα

AGU κυλινδροκεφαλή

Dakis Engineering ροϊκή εξέλιξη κυλινδροκεφαλής

Custom μεταλλικά δαχτυλίδια φλάντζας καύσεως

Ferrea 6000 series βαλβίδες

Ferrea διπλά ελατήρια βαλβίδων

Ferrea retainers τιτανίου

Ferrea οδηγοί- ασφάλειες βαλβίδων

Cat Cams μηχανικά ωστήρια

Cat Cams εκκεντροφόροι

NGK πολλαπλασιαστές

Master Power Turbo C2-R6966-1 με custom φτερωτές

TiAL external wastegate 60mm

TiAL σκάστρα 50mm

SEM Motorsport πολλαπλή εισαγωγής

80mm πεταλούδα γκαζιού

MS Labs ECU προγραμματισμένη από την Dynodrome

Levakis Exhaust systems πολλαπλή εξαγωγής

Levakis Exhaust systems σύστημα εξαγωγής 90mm

Levakis Exhaust σωληνώσεις intercooler

Precision intercooler

FueLab μπεκιέρα

FueLab ρυθμιστής πίεσης

Injector Dynamics μπεκ καυσίμου 2.200cc/min

Walbro αντλία βενζίνης 525lt/hr

Custom αλουμινένιο δοχείο καυσίμου

Koyo ψυγείο λαδιού

Custom σωληνώσεις καυσίμου-λαδιού αεροπορικού τύπου

GReddy Profec-B boost controller

Plex Tuning μSDM Dash Display

 

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Εξατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG DQ250

Πίσω διαφορικό από Audi S3 8L

Dodson Motorsport Sportsman's δισκάκια

Custom ημιαξόνια

Gatzelakis μπροστά διαφορικό

Dynodrome TCU remap

 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Bilstein B16 Coilover kit

 

ΑΜΑΞΩΜΑ

Levakis Exhaust systems πίσω γέφυρα

Custom εμπρός προφυλακτήρας

Custom πίσω προφυλακτήρας

Custom αεροτομή

Custom καπό

Custom θύρα χώρου αποσκευών

ΦΡΕΝΑ

Wilwood Drag Lite kit εμπρός με τετραπίστονες δαγκάνες

Brembo μονοπίστονες δαγκάνες πίσω

Goodridge σωληνάκια αεροπορικού τύπου

Ferodo DS2500 τακάκια

 

ΤΡΟΧΟΙ

Kosei K1 7Jx15in ζάντες

Mickey Thompson ET Street 225/50 ελαστικά

 

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η             SEC

0-60                 2,61

0-80                 3,33

0-100               4,21

0-120               5,21    

0-140               6,35

0-160               7,79

0-180               9,43

0-200               11,38

0-220               13,81

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ        SEC    @        ΚΜ/Η

18        2,58     @        59,38

60        4,39     @        103,67

100      5,63     @        128,06

200      8,09     @        164,91

400      11,96   @        205,76

 

Roll με 2α ΚΜ/Η             SEC

60-120             2,70

60-160             5,16

60-200             8,61

100-200           6,92

ΡΕΠΡΙΖ 3ης

KM/H                            SEC

80-110                            1,46

100-140                          2,41

 

Αρθρογράφος

 

Lotus Emira: Ανανεώσεις για τις V6 και Turbo, στην κορυφή η νέα Turbo SE

Lotus Emira: Ανανεώσεις για τις V6 και Turbo, στην κορυφή η νέα Turbo SE

H Lotus παρουσίασε την ανανεωμένη γκάμα της Emira ενόψει του 2025 προσθέτοντας την νέα Turbo SE δίπλα στην V6 και την Turbo.