Opel Manta 400
Μεράκι
Τι ωραία λέξη που είναι αυτή, το μεράκι. Πάντα πίσω της κρύβεται κάτι καλό, κάτι που έχει φτιαχτεί με αγάπη και σεβασμό. Όπως έχει φτιαχτεί και αυτό εδώ το Manta του Βασίλη, ο οποίος είναι άρρωστος Oπελάκιας, όπως θα καταλάβετε από την ιστοριούλα που ακολουθεί. Το πρώτο Opel, ένα τετράπορτο Ascona, του το χάρισε ο πατέρας του, το 1998, στο οποίο έβαλε μοτέρ V6 2,5lt από Calibra, με σασμάν από BMW M3 E30, με την πρώτη κάτω κι ένα μπλοκέ διαφορικό της Quaife. Αυτό το αυτοκίνητο μάλιστα ήταν και η αφορμή να γνωριστεί με τον Ηλία και Λεωνίδα Τσαγγαρά και να κολλήσει το μικρόβιο των αγωνιστικών. Το 2010 αγόρασε ένα Opel Manta, έτοιμο αγωνιστικό κατηγορίας E11, με σκοπό να το ανακατασκευάσει, αλλά δυστυχώς το αυτοκίνητο δεν ήταν πολύ καλό και έτσι αγόρασε και αυτό εδώ της δοκιμής, το οποίο ήταν πολιτικό, σε άριστη κατάσταση, για να μπορέσει να το φτιάξει από την αρχή όπως το ήθελε. Όπως καταλαβαίνετε, φυσικά και δεν είναι γνήσιο 400, αλλά καμία σημασία δεν έχει, αφενός γιατί τα περισσότερα ανταλλακτικά που φοράει είναι από γνήσιο Manta 400, αλλά και πού να βρεις ένα από τα 245 γνήσια σασί; Επίσης, αυτό το κόλλημα με το γνήσιο που έχουν ορισμένοι «δήθεν» γνώστες και ψαγμένοι, εγώ ποτέ δεν το κατάλαβα. Αφού όλοι ξέρουμε ότι ποτέ, καμία ειδική έκδοση περιορισμένων αγωνιστικών δεν βγήκε από γραμμή παραγωγής. Όλα απλά μοντέλα ήταν που τα τροποποιούσαν μετά στο χέρι. Ε, ωραία, αυτές τις αλλαγές που έκαναν τότε αυτοί θα τις κάνεις και εσύ. Για παράδειγμα, οι εμπρός θόλοι σε αυτό εδώ είναι οι γνήσιοι του 400. Πειράζει που τους κόλλησε ο Herby το 2013 αντί για τον Von Hufterman της Irmscher το 1981; Η Irmscher έφτιαξε τα αγωνιστικά σασί και τους κινητήρες η Cosworth ή μάλλον τα καπάκια, γιατί τα μπλοκ ήταν από το τότε δίλιτρο απλό μοτέρ CIH. Μάλιστα, όταν το ετοίμασαν είδαν ότι δεν βγάζει τελικά τη δύναμη που περίμεναν, οπότε το ξεχείλωσαν όσο πήγαινε σε διάμετρο στο ρεκτιφιέ και του φόρεσαν και στρόφαλο από 2,3lt diesel, με αποτέλεσμα να γίνει τελικά το γνωστό 2,4lt μοτέρ του Manta 400. Κατάλαβες; Αυτοί τότε έβαζαν ό,τι έβρισκαν πεταμένο στο ράφι και έκοβαν και έραβαν με τον τροχό και την Argon και εμείς σήμερα προσκυνάμε το «γνήσιο».
Αγωνιστικό δεν γεννιέσαι, γίνεσαι
Αρχές του 2013, λοιπόν, ο Βασίλης μαζί με τα φιλαράκια του στην Tsagaras Motorsport ξεκίνησαν την κατασκευή του αυτοκινήτου με όλες τις προδιαγραφές που είχαν τα Opel Manta 400 Group B. Πρώτο βήμα ήταν να προμηθευτούν το βιβλίο προετοιμασίας της Opel από τη Γερμανία, ώστε να έχουν ένα μπούσουλα και να βαδίζουν στο σωστό δρόμο. Αφού ξηλώθηκε όλο το αυτοκίνητο και καθαρίστηκαν όλες του οι επιφάνειες από τον Ηλία Τσαγγαρά, μεταφέρθηκε στις εγκαταστάσεις του Herby στο Νέο Κόσμο για να φτιαχτεί ο κλωβός ασφαλείας 12 σημείων. Ύστερα το αυτοκίνητο επέστρεψε στα αδέλφια Τσαγγαρά και ξεκίνησε η μετατροπή της καρότσας σε Group B. Ο πίσω άξονας του αυτοκινήτου ήρθε από τη Φιλανδία, ένα πολύ σπάνιο κι ακριβό κομμάτι το οποίο φορά μπλοκέ της ZF, με ποσοστό εμπλοκής 75% και είναι αυτός που φορούσαν τα αγωνιστικά Manta στο Rally Safari. Είναι, δηλαδή, ο ενισχυμένος που έχει δύο ρουλεμάν σε κάθε πλευρά, άρα και πολύ ανθεκτικός. 9.000 ευρώ, αν τον βάλω στο e-Bay, θα φύγει σε μια ώρα μου είπε ο Βασίλης. Στη συνέχεια τοποθετήθηκαν τα μπροστινά άκρα, τα οποία είναι πενταμπούλονα και οι γνήσιες ζάντες της Ronal 8Jx15in εμπρός και 10Jx 15in πίσω. Το εκπληκτικό look του 400 περιλαμβάνει εμπρός και πίσω φουσκωτά πλαστικά φτερά, όπως και καπό εμπρός με τους χαρακτηριστικούς αεραγωγούς, αλλά και πόρτα πορτ μπαγκάζ με την ενσωματωμένη αεροτομή. Επίσης και οι δύο προφυλακτήρες του είναι πλαστικοί. Τα πλαϊνά τζάμια και το τζάμι της πίσω πόρτας είναι lexan, κατασκευής της Plastics4Performance, ενώ στο άμεσο μέλλον θα αντικατασταθεί και το εμπρός παρμπρίζ με ένα θερμαινόμενο της ίδιας εταιρείας, προδιαγραφών FIA. Το ταμπλό του είναι προσεγμένο, με τοποθετημένα όλα τα όργανα, τις ασφάλειες και τα λοιπά στην ίδια θέση με το 400, ενώ ακόμα και τα όργανα της είναι της VDO, όπως τότε. Τα φρένα του αποτελούνται από χαρακτούς δίσκους 300mm και οι δαγκάνες είναι τετραπίστονες της Brembo, με σερβό της Wilwood. Τέλος, στο εσωτερικό του αυτοκινήτου υπάρχει ένα κάθισμα Sparco Pro2000 με ζώνες 6 σημείων της Sabelt, αλλά και σύστημα μηχανικής πυρόσβεσης της Sparco. Το livery, από καλής ποιότητας αυτοκόλλητα, είναι ακριβώς ίδιο όπως έτρεχε το αυτοκίνητο στην Αγγλία με την εργοστασιακή ομάδα της Vauxhall.
Moteur?
Το μοτέρ δεν είναι αυτό που είχε το 400, αλλά ένα C20XE 2,0lt 16V, απόδοσης 150Ps σε εργοστασιακή μορφή, σαν αυτό που είχαν τα περιπολικά Astra GSi που μας κυνηγούσαν στη βούτα στα τέλη της δεκαετίας του ‘90. Φοράει ατσάλινο στρόφαλο, σφυρήλατες μπιέλες της Arrow και πιστόνια της Accralite. Το καπάκι έχει ροϊκή εξέλιξη και φοράει εκκεντροφόρους της CAT Cams με custom προφίλ, καθώς και μεγαλύτερες βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής. Η τροφοδοσία καυσίμου γίνεται από δύο διπλά καρμπυρατέρ 50mm της WEBER, που είναι βιδωμένα σε μία εισαγωγή για τετραπετάλουδο της Jenvey. Ωραία πράγματα, ατμοσφαιρικό, δύο διπλά, περίμενα να πάρει μπρος με τα αυτιά τεντωμένα και δεν απογοητεύτηκα. Τα διπλά Weber τροφοδοτούνται από δύο ηλεκτρικές τρόμπες βενζίνης της Facetκαι η εξαγωγή είναι ένα χταπόδι 4-2-1 της SBD Motorsport. Όλες οι βελτιώσεις στον κινητήρα έχουν γίνει από τον Λεωνίδα Τσαγγαρά και το αποτέλεσμα είναι να παράγει 265Ps στις 9.200rpm και 28,5kgm ροπής. Εντυπωσιακά νούμερα για δίλιτρο μοτέρ της ηλικίας του. Η μετάδοση γίνεται μέσω ενός αγωνιστικού κιβωτίου πέντε σχέσεων της ZF με την πρώτη κάτω και ο συμπλέκτης είναι ένα δίδισκο σετ της AP Racing. Όπως καταλαβαίνουν όσοι έχουν αγοράσει κάποια στιγμή στη ζωή τους τέτοια πράγματα, το Manta του Βασιλάκη μας έχει ξεπεράσει το πενηντάρικο κατά πολύ, αλλά έτσι είναι αυτά τα πράγματα. Όταν θέλεις το αποτέλεσμα να είναι τέλειο και όσο το δυνατόν πιο κοντά στο πραγματικό, το κόστος απογειώνεται. Μαζί όμως απογειώνεται και το αποτέλεσμα, γιατί, όπως βλέπετε και στις εικόνες, δεν είναι ένα Manta που του πετάς μπανάνα και την πιάνει στον αέρα, αλλά ένα πραγματικό στολίδι, ακριβοπληρωμένο και τέλειο στην κάθε λεπτομέρεια. Το ντεμπούτο του στις αναβάσεις το έκανε το 2018 στην ανάβαση Πιτίτσας, δοκιμαστικά και σε χαλαρό ρυθμό, για να δει και ο Βασίλης πώς συμπεριφέρεται το αυτοκίνητο, τι άλλο μπορεί να χρειάζεται και γενικά δεν είναι φρόνιμο να παίρνεις ρίσκα σε ένα αυτοκίνητο που δεν έχεις ξανά-οδηγήσει και σου έχει κοστίσει τόσο χρόνο, κόπο και χρήμα. Εγώ δεν το οδήγησα να σας πω την αλήθεια, αλλά το οδήγησε ο Βασίλης μπροστά μου και ο ήχος, ο τσαμπουκάς και η εμφάνισή του από κοντά μπορούν να συγκριθούν μόνο με SierraRS500. Είναι μερικά αυτοκίνητα, ρε παιδί μου, που τα βλέπεις ακόμα και παρκαρισμένα και σου προκαλούν δέος. Είναι σαν να βλέπεις σε μια καφετέρια τον Schwarzenegger να παίζει τάβλι με τον Stallone και να κοπανάν τα πούλια με δύναμη. Πας να τους την πεις; Για να σε δω, να σε καμαρώσω. Έτσι είναι και αυτά τα αυτοκίνητα, ξέρεις ότι θα κάνουν πολύ θόρυβο, ότι θα έχουν αντικοινωνική συμπεριφορά με το που θα ακουμπήσεις το γκάζι και ότι ακόμα και τόσο γέρικα που είναι, αν τα πετύχεις στο δρόμο να «παίζουν τάβλι», δεν θα πας κοντά. Μπορεί από φόβο, μπορεί και από σεβασμό, έτσι κι αλλιώς το ίδιο είναι. Δεν είναι τα 265Ps που έχει αυτό το αυτοκίνητο το θέμα, τόσα σήμερα έχουν και τα GTi, είναι το σύνολο που σε κάνει να ανατριχιάζεις, είναι Manta 400, ρε φίλε, είναι μπαούλο, να τι έπιπλο είναι, είναι μπαούλο!!!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
KINHTHΡΑΣ ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος σε σειρά, με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο Σχέση Συμπίεσης: 12:1 Εκκεντροφόροι CAT Cams Έμβολα Accralite Μπιέλες Arrow Δύο διπλά καρμπυρατέρ της Webber 50mm Τρόμπες βενζίνης της Facet Χταπόδι της SBD Motorsport | TUNED BY: Tsagaras Motorsport Σοφοκλή Βενιζέλου 39, Περιστέρι, ΤΚ 135 61 Τηλ: 2105737368 |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Aγωνιστικό σασμάν πέντε σχέσεων της ZF Δίδισκο σετ συμπλέκτη AP Racing | ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ Αμορτισέρ Bilstein κίτρινα Φρένα Brembo |
ΤΡΟΧΟΙ Ζάντες Ronal 8j x 15in εμπρός και 10j x 15in πίσω Λάστιχα Pirelli P Zero Corsa 235/45/15 εμπρός, 265/40/15 πίσω
| |
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ Roll Cage Herby Κάθισμα Sparco Pro2000 Zώνες 6 σημείων της Sabelt Όργανα VDO Lexan τζάμια Plastics4Performance |
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Τα κράτη που έχουν παραγωγή πετρελαίου ή φτηνά εργατικά χέρια ετοιμάζονται να αποκτήσουν εργοστάσια κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων.