OPEL SPEEDSTER 487wHP
Το Speedster του Διονύση μπορεί να κάνει ακόμα και τον πιο αδιάφορο με την αυτοκίνηση να γυρίσει το κεφάλι του για να το κοιτάξει. Είναι από τις λίγες φορές που βλέπεις ένα τόσο μικρό αυτοκίνητο, που με το ζόρι φτάνει στο ύψος των παραθύρων ενός Ibiza και που παράλληλα έχει τόση δύναμη, ώστε να γράψει ψηλά 11άρια! Αυτό το Speedster είναι ικανό να σε κάνει να χάσεις το χρώμα σου από την επιτάχυνση! Με τον κινητήρα να βρίσκεται μερικά εκατοστά πίσω από την πλάτη σου και τους μπροστινούς τροχούς σχεδόν στο ύψος του στομαχιού σου, είναι ότι πιο κοντινό υπάρχει σε καρτ.
Speedelisegolfster!
Κοινή φιλοσοφία με την Lotus Elise, με αρκετά κοινά μέρη μάλιστα, βρετανικής σχεδίασης και γερμανικής παραγωγής, το Opel Speedster είναι ένα αυτοκίνητο που θυμίζει έντονα καρτ στην συμπεριφορά. Αν μάλιστα του αλλάξεις τον κινητήρα με έναν του Group VW και ρίξεις και μία GTX3076, τότε το πράγμα γίνεται παρανοϊκό και τρομακτικό στο δρόμο!
Αυτό το αυτοκίνητο πρέπει να σχεδιάστηκε από κάποιον ο οποίος μισεί θανάσιμα τους μηχανικούς. Καθώς και τους ψηλούς ανθρώπους. Οδηγήθηκα σε αυτό το συμπέρασμα, όταν άρχισα να περιεργάζομαι τον μικρό χώρο του κινητήρα και γενικότερα όλο το αυτοκίνητο. Το μόνο που έβλεπα ήταν το πάνω μέρος της κυλινδροκεφαλής, μερικούς σωλήνες, ένα δοχείο αναθυμιάσεων και κάπου στο βάθος το 1/10 από μία GTX3076. Σημειώστε πως στον ίδιο χώρο με τον κινητήρα, βρίσκεται και ένας μικρός αποθηκευτικός χώρος! Για να κάνεις οποιαδήποτε εργασία, εκτός από αλλαγή μπουζί και ένα απλό ξεσκόνισμα, θα πρέπει να λύσεις το μισό αυτοκίνητο μιας και τα πάντα βρίσκονται κρυμμένα σε διάφορα απίθανα σημεία. Πραγματικός πονοκέφαλος, πόσο μάλλον όταν αλλάξεις κινητήρα και κιβώτιο ταχυτήτων, παντρεύοντας στην ουσία το μπλοκ από 2.0 TFSI, με κυλινδροκεφαλή από 20VT Passat και κιβώτιο ταχυτήτων από Golf V GTi!
Εννοείται πως πρώτα έχεις αλλάξει τα πάντα, τόσο στην κυλινδροκεφαλή, όσο και στο μπλοκ. Οι TFSI κινητήρες, όντας άμεσου ψεκασμού, σηκώνουν τρελές πιέσεις. Τα πρώτα μοντέλα έφταναν τα 120bar, ενώ έπειτα από ένα technical update της VW το νούμερο στα 2.0TFSi έφτασε τα 140bar. Όταν θέλεις να ανέβεις σε ισχύ, αναγκαστικά αλλάζεις, είτε το έμβολο της αντλίας, είτε -ακόμα καλύτερα- την ίδια την αντλία, εδώ όμως ο άμεσος ψεκασμός πήγε περίπατο μιας και το καπάκι του κινητήρα προέρχεται από Passat 1.8T και πιο συγκεκριμένα έχει κωδικό κινητήρα ADR. Η κυλινδροκεφαλή αυτή χρησιμοποιείται στα ατμοσφαιρικά Passat/A4 1.8 με 125Ps και φοράει πολλαπλή εισαγωγής με μεγαλύτερους αυλούς -ειδικά στην εισαγωγή- από τα κοινά υπερτροφοδοτούμενα 1.8Τ του Group VW. Στην κυλινδροκεφαλή τώρα, αλλάχθηκαν τα ελατήρια των βαλβίδων, τα retainers, καθώς και οι ίδιες οι βαλβίδες, με τα αντίστοιχα της Supertech, ενώ κρατήθηκαν τα υδραυλικά ωστήρια. Τα οποία όμως χρειάζονταν extra λίπανση, μιας και στις υψηλές στροφές του κινητήρα αδυνατούν να λιπανθούν σωστά και έχουν αρκετές πιθανότητες να κολλήσουν. Βέβαια τα υδραυλικά ωστήρια κρίνονται οριακά με το spec των εκκεντροφόρων -διάρκεια 267ο για την εισαγωγή, 280ο για την εξαγωγή- στους 1.8Τ, αν θες να στροφάρεις πάνω από τις 7.800rpm όμως στην συγκεκριμένη περίπτωση ο κόφτης βρίσκεται 500rpm πιο κάτω, οπότε είμαστε ασφαλείς.
Heavymetal
Το μπλοκ των δίλιτρων TFSI, έχει μεγαλύτερη αντοχή σε σχέση με το ήδη "τσιμεντένιο" μπλοκ των 1.8Τ, καθώς έχει πιο ανθεκτικά μέταλλα, και ακόμα καλύτερα σωθικά. Ο Βαγγέλης Μανούκης, τοποθέτησε τα πιστόνια της CP, τα οποία έχουν διάμετρο στα 83mm, δηλαδή στο πρώτο oversize 0,5mm, με αποτέλεσμα να ανέβει ο κυβισμός του κινητήρα στα 2.008,4cc. Οι μπιέλες προέρχονται από την Carrillo, ενώ κρατήθηκε ο εργοστασιακός στρόφαλος, στον οποίο όμως αλλάχθηκαν τα μπουζόνια με της ARP. Από την ARP προέρχονται και οι βίδες που συγκρατούν κεφαλή και μπλοκ στη θέση τους, με την σχέση συμπίεσης να βρίσκεται στο 9,2:1.
Μεγάλο πλεονέκτημα του Opel Speedster, είναι το turbo της Garrett, GTX3076. Η νέα αυτή σειρά της Garrett διαθέτει πλήρως ανασχεδιασμένες φτερωτές, ενώ πλέον διαθέτουν 11 πτερύγια, κάτι το οποίο έχει ως αποτέλεσμα καλύτερο βαθμό απόδοσης, 10% υψηλότερη παροχή αέρος και ταυτόχρονα ταχύτερο spoolάρισμα σε όλο το φάσμα rpm. Εδώ συνδυάζεται με μία σκάστρα Tial, καθώς και ένα external wastegate, επίσης Tial. Η πολλαπλή εξαγωγής, η εξάτμιση με το ένα τελικό καζανάκι, καθώς και το downpipe, είναι κατασκευής NS Racing, έχοντας εσωτερική διάμετρο στα 80mm.
Στην παροχή καυσίμου τώρα, δύο αντλίες της Bosch, οι 044, έχουν αναλάβει το άδειασμα ενός συλλέκτη βενζίνης που έχει όγκο στα 3,5lt, ο οποίος τροφοδοτείται από την εργοστασιακή εμβαπτιζόμενη αντλία. Ένας ρυθμιστής πίεσης της Aeromotive ρυθμίζει την πίεση βενζίνης στα 4bar και το καύσιμο καταλήγει σε μία custom μπεκιέρα που τροφοδοτεί τα 1000άρια μπεκ της Bosch. Εννοείται πως όλα τα σωληνάκια του καυσίμου, είναι αεροπορικού τύπου.
Στην παροχή αέρα, πρώτο ρόλο παίζει η φιλτροχοάνη της GReddy, που στέλνει τον αέρα σε μία custom εισαγωγή, που πάνω της έχει μία πεταλούδα γκαζιού της Dell'Οrto, με εσωτερική διάμετρο στα 68mm.
Το μεγάλο πρόβλημα του κινητήρα, ή μάλλον πιο σωστά του αυτοκινήτου, είναι η θερμοκρασία. Τα δύο custom intercooler από μόνα τους δεν επαρκούν για την ψύξη του αέρα, μιας και μετρήθηκε στην εισαγωγή να ξεπερνάει τους 65ο C! Για αυτό τον λόγο τοποθετήθηκαν δύο βεντιλατέρ της Spall πάνω στα intercooler, και με την βοήθεια του συστήματος water-methanol της ΑΕΜ, η θερμοκρασία του αέρα έπεσε στους 28ο C. Εκτός βέβαια από την θερμοκρασία στην εισαγωγή, θέμα έχει και η ψύξη του ίδιου του κινητήρα. Το ψυγείο βρίσκεται μπροστά και οι σωληνώσεις του διατρέχουν σχεδόν όλο το μήκος του αμαξώματος για να μεταφέρουν το ψυκτικό από και προς τον κινητήρα. Εδώ το ψυγείο αλλάχθηκε με αλουμινένιο custom, από το οποίο κρατήθηκαν οι εργοστασιακές κεφαλές του, ενώ τοποθετήθηκαν επίσης δύο βεντιλατέρ της Spall.
Η ECU που διαχειρίζεται τα πάντα είναι η MP25 της KMS και έχει προγραμματιστεί από τον Γιάννη Ανδριανάκη της Plex Tuning. Το ενδιαφέρον όμως είναι το Boost Controller, που έχει κατασκευάσει η Plex Tuning. Πρόκειται για ένα καθαρά Ελληνικό προϊόν, με πολλές εξελιγμένες λειτουργίες μεταξύ των οποίων και η ρύθμιση της πίεσης, όχι μόνο βάση σχέσης κιβωτίου, αλλά και με ταχύτητα αυτοκινήτου. Αυτό όπως καταλαβαίνετε είναι εξαιρετικά χρήσιμο, αφού αν για παράδειγμα ξεκινήσεις με 1η σηκώνεις 0,8bar και στα 60km/h αλλάξεις σε 2α, με ένα απλό boost controller, η πίεση θα πήγαινε στην επόμενη ρύθμιση, χωρίς απαραίτητα να έχεις βρει πρόσφυση. Εδώ όμως, η πίεση παραμένει μέχρι τα km/h που έχουμε ρυθμίσει να γίνει η αλλαγή. Το αποτέλεσμα που είδαμε στο δυναμόμετρο της Plex Tuning ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακό και με 100άρα βενζίνη μάλιστα. Ο κινητήρας απέδωσε 487,3wHP στις 6.970rpm και 54,4kgm ροπής, στις 5.430rpm. Πράγμα που μας άνοιξε την όρεξη για μετρήσεις!
Turbulence!
Κάπως έτσι θα μπορούσα να περιγράψω με μία λέξη το πώς νιώθεις όταν βρίσκεσαι μέσα σε ένα Speedster, το οποίο μάλιστα φοράει και coilover kit. Ο ορισμός «σκληρή ανάρτηση» περνάει σε άλλη διάσταση. Λογικό βέβαια, αν σκεφτεί κανείς τον προσανατολισμό του αυτοκινήτου. Αν έχετε μπει σε Speedster με κλειστή την οροφή, χωρίς δυσκολία και χωρίς να ξέρετε hatha yoga, είτε είσαστε κάτω από 1,70m, είτε δεν έχετε πόδια. Το να οδηγείς λοιπόν ένα Speedster το οποίο έχει μπλοκέ διαφορικό της Quaife με ποσοστό εμπλοκής στα 25% και έναν εξάφτερο συμπλέκτη της Sachs Racing, δεν είναι και ότι πιο εύκολο. Ειδικά όταν για να αλλάξεις σχέση, θα πρέπει ο συνεπιβάτης να βάλει το αριστερό του χέρι όσο πιο δεξιά γίνεται. Ξεπερνώντας αυτή την μικρή δυσκολία, ξεκινάμε για τις μετρήσεις με την ρεπρίζ 3ης. Τα μόλις 1,72sec που χρειαστήκαμε από τα 80km/h μέχρι και τα 110km/h καθώς και τα 1,74sec από τα 100km/h στα 140km/h, σε φτιάχνουν άσχημα για την συνέχεια! Συνεχίζουμε με ρολλαριστή 2η από τα 60km/h στα 200km/h μέσα σε 8,06sec και πλέον είμαστε έτοιμοι για επιτάχυνση από στάση. Τα πρώτα 100km/h ήρθαν σε 4,23sec, με τα 200km/h να ακολουθούν σε 11,24sec. Η αλήθεια είναι πως θα μπορούσαμε να πετύχουμε λίγο καλύτερες επιδόσεις από στάση, μιας και για τα πρώτα 18 μέτρα χρειάστηκαν 2,38sec και για τα 400 μέτρα, 11,80sec, με ταχύτητα εξόδου στα 206,37km/h. Λίγο η μέτρια ποιότητα της ασφάλτου και λίγο τα ελαφρώς φθαρμένα ελαστικά, επηρέασαν τις μετρήσεις από στάση. Η δύναμη του αυτοκινήτου πάντως φαίνεται στις ρεπρίζ.
Terrorcar
Ο τίτλος αυτός ταιριάζει γάντι στο Speedster. Όταν μπεις μέσα και νιώσεις κάθε κραδασμό από τον κινητήρα που βρίσκεται μερικά εκατοστά από την πλάτη σου, τότε θα συμφωνήσεις και εσύ μαζί μου. Πόσο μάλλον όταν καταλάβεις πως ο κινητήρας αυτός βγάζει και 487 άλογα στους τροχούς...
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
1.949 ώρες, 7 Ευρωπαϊκά κράτη και περισσότερα από 3.700χλμ. Μετά τη λήξη του lockdown, το Abarth 695 70° Anniversario βρυχάται και πάλι και συνεχίζει ...