Power Classic: Ford Capri Mk I 1.6 83Ps
Το Δημήτρη τον ξέρω από τότε, που ήμουν 15 χρονών. Ένα χόμπι που έχω, είναι ο στατικός μοντελισμός και ο Δημήτρης τυχαίνει να έχει ένα από τα παλιότερα και μακροβιότερα καταστήματα μοντελισμού στην Ελλάδα. Θυμάμαι ότι μέσα στο κατάστημα, εκτός από τα διάφορα αεροπλάνα, άρματα και αυτοκίνητα, έβλεπα διάφορα vintage αντικείμενα, με αποκορύφωση τη μούρη ενός JeepWillys του Β’ΠΠ, το οποίο έχει μετατραπεί σε πάγκο, καθώς και τη μούρη ενός Austin, που έχει μετατραπεί σε γραφείο. Ο ίδιος ο Δημήτρης έχει ένα πάθος με τα vintage αντικείμενα, τον έχω δει πολλές φορές να κυκλοφορεί με δερμάτινα μπουφάν της RAF ή της USAAF, ενώ -κατά καιρούς- έβλεπα διάφορα περίεργα και σπάνια αυτοκίνητα παρκαρισμένα έξω από το μαγαζί του, όπως VWKubelwagen, FordMutt, Triumph Spitfire, καθώς και ένα κίτρινο Capri με μαύρο καπό. Κουβέντα στην κουβέντα, ανακάλυψα ότι έχει το μικρόβιο της αναπαλαίωσης και μάλιστα στη χειρότερη μορφή του, μιας και η συλλογή του αριθμεί περίπου 30 αυτοκίνητα! Σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα, που έχει, τα έχει εις διπλούν. Ένα σε λειτουργική κατάσταση και ένα, που το χρησιμοποιεί ως δότη ανταλλακτικών. Με αυτόν τον τρόπο νοιώθει ασφάλεια, αφού τα περισσότερα από αυτά έχουν ακριβά και δυσεύρετα ανταλλακτικά.
For ever young
Όταν ο Δημήτρης ήταν στην ηλικία των 25 ετών, είχε ένα κίτρινο Ford Capri με μαύρη οροφή από βινύλιο. Με αυτό το αυτοκίνητο είχε πολλές και ευχάριστες αναμνήσεις και τώρα, που μεγάλωσε, ήθελε να αγοράσει ξανά ένα, να το φέρει στην ίδια μορφή με το Capri, που είχε τότε, και να θυμάται τα νιάτα του. Ο Δημήτρης είναι μέλος σε αρκετά club ιστορικών αυτοκινήτων και σε ένα από αυτά, στο TriumphClubHellas, είχε έναν φίλο, από τον οποίο αγόρασε αυτό το Capri, το οποίο έχει μία ιδιομορφία, για την οποία θα διαβάσετε παρακάτω.
Το μικρό Mustang!
Βλέποντας την επιτυχία του Ford Mustang, η Ford θέλησε να προωθήσει στην ευρωπαϊκή αγορά ένα αντίστοιχο μοντέλο. Το Mustang ήταν μεγάλο σε μέγεθος για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, συν ότι είχε έναν αδηφάγο V8. Ένας από τους βασικούς σχεδιαστές του Mustang, ο Philip Τ.Clark, ήταν αυτός, ο οποίος σχεδίασε το Ford Capri. Χρησιμοποίησε τα μηχανικά μέρη του Ford Cortina και παρουσίασε ένα coupe αμάξωμα με τέσσερεις θέσεις, με τον κινητήρα εγκάρσια και με την κίνηση να μεταδίδεται στον πίσω άξονα μέσω ενός μηχανικού κιβωτίου τεσσάρων σχέσεων. Το αυτοκίνητο σημείωσε εντυπωσιακή επιτυχία και οι πωλήσεις του έφτασαν σχεδόν τις 1.900.000 μονάδες. Η μεγάλη επιτυχία, που είχε το Capri στην Ευρωπαϊκή αγορά, οφείλεται στο γεγονός ότι χρησιμοποίησε μία ευρεία γκάμα κινητήρων, με αποτέλεσμα να γίνει αρκετά δημοφιλές σε χώρες με αυστηρές φορολογικές πολιτικές. Το Ford Capri παραγόταν σε πέντε εργοστάσια της Ford στην Ευρώπη, σε ένα στο Βέλγιο, σε δύο στη Γερμανία και σε δύο στη Βρετανία. Τα γερμανικά Capri χρησιμοποιούσαν τον κινητήρα Taunus V4 στα 1.3, 1.5 και 1.7lt, ενώ τα βρετανικά τον Kent l4 στα 1.3 και 1.6lt. Στη συνέχεια, ακολούθησαν δύο μοντέλα, ένα από τη Βρετανία με τον Essex V4 στα 2.0lt και τον Cologne V6 στα ίδια κυβικά από το εργοστάσιο της Γερμανίας και τέλος η μεγαλύτερη version, που παράχθηκε από τη βρετανική γραμμή παραγωγής, είχε τον 3.0lt σε διάταξη V.
A small refresh!
Όταν ήρθε στα χέρια του Δημήτρη το Capri, παρατήρησε μια ιδιομορφία. Το σκιάδιο βρισκόταν μόνο στη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου, ενώ ο μοχλός του καπό βρισκόταν και αυτός από την μεριά του συνοδηγού! Πολλά αυτοκίνητα της εποχής είχαν μόνο ένα σκιάδιο και ακόμα περισσότερα έναν μόνο πλευρικό καθρέφτη και αυτόν, φυσικά, στη θέση του οδηγού. Το γεγονός αυτό ήταν κάτι, που παραξένεψε το Δημήτρη και αφού έψαξε με τον αριθμό πλαισίου, ανακάλυψε ότι το Capri του είναι ένα από τα πρώτα 100, που παράχθηκαν στη γραμμή παραγωγής στο Coventry της Βρετανίας το 1968 και μάλιστα ξεκίνησε την καριέρα του ως δεξιοτίμονο. Γι’ αυτόν το λόγο υπάρχει σκιάδιο μόνο στη θέση του συνοδηγού, όπως και ο μοχλός απασφάλισης του καπό βρίσκεται και αυτός δεξιά. Ένας από τους επόμενους ιδιοκτήτες το μετέτρεψε σε αριστεροτίμονο, πράγμα αρκετά εύκολο, μιας και δανείστηκε ταμπλό και μηχανικά μέρη από Γερμανικό Capri. Όταν ήρθε στα χέρια του Δημήτρη, έγινε ένας έλεγχος σε όλα τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου, δηλαδή στη μετάδοση, στον κινητήρα και στα φρένα και πραγματοποιήθηκαν ελάχιστες επιδιορθώσεις, όπως αντικατάσταση κάποιων σωλήνων λόγω φθοράς. Το αυτοκίνητο ήταν σε αρκετά καλή κατάσταση και έτσι δεν χρειάστηκαν εκτεταμένες επισκευές. Το αμάξωμα απογυμνώθηκε τελείως και ελέγχθηκε για σκουριές, οι οποίες ήταν ελάχιστες και εντοπίζονταν σε πολύ μικρή έκταση. Είχε, επομένως, έρθει η ώρα για το βάψιμο και ο Δημήτρης ήθελε να το φέρει στο ίδιο χρώμα με αυτό, που είχε, όταν ήταν μικρός. Βέβαια, το παλιό Capri είχε κάλυμμα από μαύρο βινύλιο στην οροφή, πράγμα που δεν μετέφερε στο νέο του αυτοκίνητο, για να αποφύγει τις σκουριές. Έτσι, λοιπόν, το έβαψε κίτρινο με μαύρο σατινέ καπό, ένα look, που είχαν αρκετά Capri στη δεκαετία του ‘70. Η καλή κατάσταση του αυτοκινήτου και η απόφαση του Δημήτρη να το κρατήσει σε εργοστασιακά επίπεδα, είχαν σαν αποτέλεσμα -τέσσερεις μήνες μετά από την αγορά του Capri- να προστεθεί ένα ακόμα αυτοκίνητο στη συλλογή του. Οκ, και ένα δεύτερο στα spares!
Ταξίδι στο χρόνο…
Όταν μπαίνεις μέσα σε ένα αυτοκίνητο, που έχει στην πλάτη του σχεδόν 50 χρόνια, είναι λογικό να μην αναζητήσεις ανέσεις και εξοπλισμό, που συναντάς ακόμα και στα σημερινά supermini. Παράδειγμα, εξωτερικός καθρέφτης υπάρχει μόνο από την πλευρά του οδηγού, απουσιάζουν οι αερόσακοι, δεν υπάρχει υποβοήθηση στο τιμόνι, ούτε πίσω ταμπούρα και πολλά ακόμα. Αυτά τα αυτοκίνητα, όμως, που μπορεί να μην έχουν 150 και 200Ps, έχουν όμως μία σπιρτάδα, το λεγόμενο «άρπαγμα» που μόνο ένα καλά ρυθμισμένο καρμπυρατέρ μπορούν σου προσφέρουν. Είναι αυτοκίνητα άμεσα και ζωντανά. Θέλουν όμως και προσοχή, γιατί τα φρένα τους έχουν μέτρια αίσθηση και ακόμα πιο μέτρια απόδοση, οι αναρτήσεις δεν είναι και ό,τι καλύτερο, γιατί το να στρίβεις με πίσω φύλλα σούστας θέλει λίγο θάρρος, αν είσαι, όμως, προσεκτικός, μπορείς να διασκεδάσεις αρκετά. Όταν ο Δημήτρης ήταν νέος και είχε αρκετά αποθέματα αδρεναλίνης, τα οποία φρόντιζε να διοχετεύσει στο δεξί πετάλι, το είχε ευχαριστηθεί υπέρ του δέοντος.
Keep building!
Ο Δημήτρης δεν θέλει να κάνει κάποια επέμβαση στο αυτοκίνητο, αν και έχει μετανιώσει λίγο, που δεν άλλαξε φρένα και ανάρτηση. Ίσως, αν βρει ένα μεγαλύτερο κινητήρα, να τον αλλάξει. Αλλά και σε αυτή τη μορφή, που έχει τώρα, τον καλύπτει. Ξέρει ότι στον τομέα φρένα και ανάρτηση, το αυτοκίνητό του υστερεί για τα σημερινά δεδομένα, θεωρεί, όμως, ότι ένας καλός οδηγός οδηγεί με σύνεση και ασφάλεια οποιοδήποτε αυτοκίνητο και επειδή ο ίδιος έχει παραπάνω χρόνια -από τη δική μου ηλικία- δίπλωμα οδήγησης, μπορώ να πω ότι είναι έμπειρος οδηγός. Τώρα, επόμενος στόχος του είναι να ολοκληρώσει ένα JeepWillys των S.A.S., καθώς και δύο μοτοσικλέτες, που έχουν αρκετά χρόνια στην πλάτη τους.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Κυβισμός: 1.598cc Σχέση Συμπίεσης: 9,2:1 |
|
TUNING SPECS
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Εργοστασιακή | |
ΑΜΑΞΩΜΑ Εργοστασιακό, πλήρες ανακατασκευασμένο | |
ΦΡΕΝΑ Εμπρός και πίσω εργοστασιακά | ΤΡΟΧΟΙ Εργοστασιακές 6,5Jx14in ζάντες
|
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η ανακατασκευή του MX-81 στο Τορίνο, ως αναγνώριση της 60χρονης σχέσης μεταξύ Mazda και Ιταλικού design.