Power Classic: Mercedes-Benz 190 2.3 16v
Η γιάφκα…
…των 190, όπως χαρακτηριστικά αποκαλεί την «κρυψώνα» τους ο ιδιοκτήτης τους, παλιός και ταυτόχρονα -μετά την πρόσφατη επιστροφή του- «νέος» αγωνιζόμενος, κος Κωνσταντίνος Χαλκέας, είναι πολύ πιο κοντά σου από ό,τι θα μπορούσες να φανταστείς… Μια ανάσα από τις πλατείες της Ηλιούπολης και Αργυρούπολης -που είμαι σίγουρος ότι οι πίσω τροχοί των Mercedes έχουν χαρτογραφήσει σπιθαμή προς σπιθαμή-, δίπλα στα στροφιλίκια του Καρέα, ο χώρος φύλαξης, προετοιμασίας και εξέλιξης των δυο 190 είναι το όνειρο κάθε petrol head! Καθαρός, τακτοποιημένος, οργανωμένος, με εργαλεία και εξειδικευμένα μηχανήματα, με special parts ολόγυρα, σε κάνει να θέλεις να κλείσεις τη μεταλλική πόρτα πίσω σου και να μείνεις εκεί για πάντα. Ή, εν πάση περιπτώσει, μέχρι να έρθει η ώρα της επόμενης βόλτας-δοκιμής κάποιας εκ των δυο Merc. Η καθαρόαιμη, αγωνιστική 190 2.5 16v Evo 2, αν και στην τελική ευθεία, τυπικά βρίσκεται ακόμα υπό εξέλιξη, δεσμευόμαστε όμως ότι θα ασχοληθούμε εκτενώς μαζί της στο μέλλον… Σήμερα είναι η σειρά της 2.3 16v να πάρει τον αέρα της, μαζί και τα μυαλά μας…
A baby Benz…
Το όνειρο της απόκτησης μιας 190 2.3 16v έγινε πραγματικότητα για τον κο Χαλκέα το 2006, όταν πριν από σχεδόν μία δεκαετία ανακάλυψε μια γνήσια “baby Benz”, όπως χαρακτηριστικά αποκαλούνταν η 190 στην εποχή της, λόγω μεγέθους συγκριτικά με τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας της Mercedes-Benz. Η baby Benz ξεχώριζε για τη σχεδίασή της, τον κινητήρα, την ανάρτηση και τη χρήση ελαφρών υλικών, παρ’ όλα αυτά ήταν ένα στοίχημα για τη Mercedes-Benz, που τότε έμπαινε σε μια νέα για αυτήν κατηγορία. Λίγο αργότερα, με την παρουσίαση της 2.3 16v, έπρεπε να αποδείξει την αξία της και στην κατηγορία sport sedan. Η επίτευξη τριών world records και εννέα international class records στην πίστα του Nardo στις 13-21 Αυγούστου 1983, όπου δυο 190 2.3 16v συμπλήρωσαν μετά από 201 ώρες, 39 λεπτά και 43 δευτερόλεπτα 50.000km με μ.ω.τ. 247,94km/h, εκτόξευσαν τη φήμη της high performance «μικρής» Mercedes-Benz, που επίσημα παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης τον Σεπτέμβριο του 1983. Λίγους μήνες αργότερα, τον Μάιο του 1984, το εορταστικό event δημοσίων σχέσεων της Mercedes-Benz με το ενιαίο των δώδεκα γύρων από είκοσι 190 2.3 16v στα εγκαίνια του Nurburgring και στον πρώτο αγώνα F1 εκεί, έμελλε να γραφτεί με χρυσά γράμματα στην ιστορία του motorsport. Πρωτοκλασάτα ονόματα, όπως αυτά των Brabham, Hill, Lauda, Rosberg και Moss, επισκιάστηκαν από το νεοεμφανιζόμενο -δυο, μόλις, μήνες πριν-ανερχόμενο αστέρι Ayrton Senna, που όπως πάντα είχε πάει για να κερδίσει. Εκεί ήταν και η πρώτη του συνάντηση-κόντρα με τον Alain Prost. Στα δοκιμαστικά της πρώτης ημέρας, ο Prost παίρνει την pole position, με τον Senna να ξεκινάει δεύτερος, πίσω του. Στον αγώνα, μετά από μισό γύρο, ο επιθετικός Senna βγάζει εκτός πίστας τον Prost, οδηγώντας παρανοϊκά γρήγορα την 190 του στη νίκη. Με τελική σχέση μετάδοσης 4,08:1 (έναντι του 2,65:1 των 190 του Nardo που έφταναν τα 260km/h), αυτές οι 190 «τελείωναν» στα 190km/h, ήταν 15mm χαμηλότερες, με παχύτερες αντιστρεπτικές, roll cage, αγωνιστικά ελαστικά, μεγαλύτερες δαγκάνες φρένων και ελεύθερη εξάτμιση. Τον Σεπτέμβριο του 1984, ακριβώς έναν χρόνο μετά την πρώτη παρουσίαση της 190, ξεκινάει επίσημα η παραγωγή της. Η έγκριση της homologation απαιτούσε 5.000 πωλήσεις σε έναν χρόνο. Η baby Benz ξεπέρασε εύκολα τις 8.000 πωλήσεις το 1985…
Advanced mechanics…
Καρδιά της 2.3 16v ήταν ο 4κύλινδρος Μ102.983 των 2.299cc, με 95,5mm x 80,25mm διάμετρο x διαδρομή και 10,5:1 σχέση συμπίεσης. Η εξελιγμένη από την Cosworth αλουμινένια κυλινδροκεφαλή είχε διπλούς εκκεντροφόρους, μηχανικά ωστήρια και τέσσερις βαλβίδες/κύλινδρο. Σε συνδυασμό με τον μηχανικό, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ψεκασμό, απέδιδε 185Ps και 23,5kgm ροπής, 72Ps και 5,5kgm περισσότερα από τον 2.3 με τον μονό εκκεντροφόρο και τις 2 βαλβίδες/κύλινδρο. Τα 100km/h από στάση έρχονταν σε 7,5sec, η τελική της 190 2.3 16v άγγιζε τα 230km/h και ο κόφτης ήταν στις 7.000rpm. Ο Μ102.983 συνδυαζόταν με το 5άρι “dogleg” κιβώτιο της Getrag, με την 1η κάτω αριστερά και τις υπόλοιπες 4 σε διάταξη “Η”, καθώς και με ένα LSD διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης με ποσοστό εμπλοκής 32%. Η πρωτοεμφανιζόμενη στην 190 ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω, η SLS (Self Leveling Suspension), αυτορρυθμιζόμενη σε ύψος (από -15mm έως +30mm), η κατανομή βάρους 53%-47% μπροστά-πίσω και η γρηγορότερη κρεμαγέρα ήταν μερικά ακόμα από τα δυνατά χαρτιά της 2.3 16v. Τα αεροδυναμικά βοηθήματα της 2.3 16v (που συνολικά ζυγίζουν 24kg) τη διαφοροποιούσαν από τις λοιπές 190, κάνοντάς τη 10mm μακρύτερη, 28mm φαρδύτερη αλλά και 16mm χαμηλότερη μπροστά και 12mm πίσω.
Στα δικά μας τώρα…
Εκ πρώτης όψεως, μένω άναυδος από την εικόνα και την εξωτερική εμφάνιση αμφότερων των 190 του κου Χαλκέα. Η εξαιρετική φανοποιία -στα standards της Mercedes-Benz τολμώ να πω- από τον Βασίλη Χαλκέα (Ανεξαρτησίας 65, Αργυρούπολη) εξασφαλίζει στις 190 μια εικόνα βιτρίνας. Η 2.3 16v φοράει το body kit της Evo 1, καθώς και μπόλικα περιφερειακά. Οι τονισμένοι θόλοι γεμίζουν πλέον από τις 18άρες BBS με την ούγια της AMG και φάρδος 8,5in μπροστά και 10in πίσω. Στον εμπρός άξονα, τα φρένα έχουν αντικατασταθεί με 4πίστονες δαγκάνες, Ferodo DS2500 τακάκια και διαιρούμενες, αεριζόμενες και τρυπητές δισκόπλακες 335mm της Brembo. Πίσω, έχουν διατηρηθεί οι ΟΕΜ 2πίστονες δαγκάνες, πάλι με Ferodo DS2500 τακάκια και τους ΟΕΜ δίσκους των 258mm. Όλοι οι σύνδεσμοι της ανάρτησης έχουν αντικατασταθεί με custom πολυουρεθάνης, όπως και οι βάσεις του κινητήρα, κατασκευής Αντρέα Ντόμπρου - C.R.P. Ο Θανάσης Σταμάτης (Bud Racing) έχει επιμεληθεί του στησίματος της 190, κατασκευάζοντας custom μπότες, μπουκάλες και ρυθμιζόμενα σε camber top mounts, που συνδυάζονται με ελατήρια Ohlins 1400lbs μπροστά, ενώ πίσω έχουν τοποθετηθεί αμορτισέρ Bilstein με ελατήρια Proflex 1140lbs. Στο χώρο του κινητήρα, την παράσταση κλέβουν τα σώματα των 48mm της Jenvey, που έχουν απελευθερώσει αισθητά την αναπνοή αλλά και τον ήχο του Μ102.983. Ο τελευταίος μετρά 253.000km (123.000km στα χέρια του κου Χαλκέα), έχει δεχθεί ένα φρεσκάρισμα, παραμένει όμως εντελώς stock στο εσωτερικό του μπλοκ και της κυλινδροκεφαλής. Το εντυπωσιακό χταπόδι είναι και αυτό ΟΕΜ, από εκεί και πίσω όμως συνεχίζει μια 70άρα εξάτμιση με μεσαίο-τελικό κατασκευής NS Racing - Στέλιου Παναγιωταρά. Αυτές οι απλές και λιγοστές επεμβάσεις ήταν αρκετές ώστε ο Μ102.983 να «τσιμπήσει» +20Ps, δείχνοντας στο δυναμόμετρο 205Ps/7.500rpm! Μια τελευταία αλλά ιδιαίτερα ψαγμένη επέμβαση, στη μετάδοση αυτήν τη φορά, είναι αυτή της αντικατάστασης του LSD διαφορικού της 190 2.3 16v με το ASD, επίσης δισκάτο με υδραυλικά ρυθμιζόμενο-μεταβαλλόμενο ποσοστό εμπλοκής των 190 2.5 16v. Το αρχικό ποσοστό εμπλοκής 25-30% μεταβάλλεται με άσκηση υδραυλικής πίεσης, φτάνοντας, αναλόγως των συνθηκών, να γίνει έως και 100% μπλοκέ. Στην περίπτωσή μας, η μεταβολή της υδραυλικής πίεσης γίνεται χειροκίνητα μέσω μιας αντλίας στην κεντρική κονσόλα, επιλέγοντας έτσι ανά πάσα ώρα και στιγμή το επιθυμητό ποσοστό εμπλοκής. Επιπλέον, η τελική σχέση μετάδοσης είναι τώρα 4:1 (από 4,4:1), βοηθώντας αυτήν την 190 2.3 16v να «γυρίζει» στα Μέγαρα στο 1:09,70… Θυμηθείτε ότι μιλάμε για ένα αυτοκίνητο 30 χρόνων, με full εξοπλισμό, βάρος1.350kg και λάστιχα δρόμου, έτσι???
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Συμπίεση 10,5:1
| Tuned by:
|
TUNING SPECS: Jenvey τετραπετάλουδο 48mm Denso πολλαπλασιαστές NS Racing Στέλιος Παναγιωταράς, μεσαίο και τελικό 70mm Βάσεις μηχανής πολυουρεθάνης | ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Μπροστά: Bilstein coilover με custom μπότες, μπουκάλες, top mount, ρυθμιζόμενο camber, Ohlins ελατήρια 1400lbs, custom silent block πολυουρεθάνης Πίσω: Bilstein αμορτισέρ, Proflex ελατήρια 1.140lbs, ρυθμιζόμενα μπαράκια αντιστρεπτικής, custom silent block πολυουρεθάνης
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΟΕΜ 5τάχυτο κιβώτιο Getrag “dogleg” (1η 4,08:1, 2η 2,52:1, 3η 1,77:1, 4η 1,26:1, 5η 1,00:1) ΟΕΜ δίσκο-πλατό ASD δισκάτο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης με υδραυλικά ρυθμιζόμενο ποσοστό εμπλοκής, τελική σχέση μετάδοσης 4:1 (από 4,4:1)
| |
ΑΜΑΞΩΜΑ: ΟΕΜ bodykit Evo 1
| |
ΦΡΕΝΑ: Μπροστά: 4πίστονες δαγκάνες, Ferodo DS2500 τακάκια, Brembo αεριζόμενοι-τρυπητοί δίσκοι 335mm Πίσω: 2πίστονες δαγκάνες, Ferodo DS2500 τακάκια, δίσκοι 258mm
| ΤΡΟΧΟΙ: BBS-AMG 8,5J x 18in ζάντες, Federal RS-R 225/40/18 ελαστικά μπροστά, BBS-AMG 10J x 18in ζάντες, Federal RS-R 255/35/18 ελαστικά πίσω
|
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το νέο Seat Leon είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα με τιμή που ξεκινάει από τα €18.190.