Power Classic: Pontiac Firebird Trans AM ‘78 290PS
Η πόρτα του αυτοκινήτου είναι σχεδόν όσο ένα Smart σε μήκος, ενώ το κάθισμα του οδηγού έχει την άνεση πολυθρόνας. Η θέα από τη θέση του οδηγού είναι τρομακτική. Ένα τεράστιο φουσκωτό καπό κρύβει έναν μικρό -για τα αμερικάνικα δεδομένα, αλλά αρκετά τεράστιο σε μέγεθος για τον υπόλοιπο κόσμο- V8 και μπροστά σου απλώνεται ένα μεγάλο ταμπλό τίγκα στο χρώμιο και το δέρμα. Γυρνάς το κλειδί και με ένα μουγκρητό ο V8 αρχίζει να περιστρέφεται γουργουρίζοντας με τις τέσσερις απολήξεις της εξάτμισης να γεμίζουν μπάσα dB τα αυτιά σου. Οκ, και όσων βρίσκονται γύρω σου. Το αυτοκίνητο βρωμάει βαρβατίλα και φωνάζει από μακριά muscle car. Βρισκόμαστε μέσα σε ένα κατακόκκινο Pontiac Firebird TransAm του 1978, εξοπλισμένο με έναν V8 των 5,7lt, που αποδίδει 290Ps και 42kgm ροπής. Καταπίνοντας βενζίνη με τρομακτικούς ρυθμούς. Τόσο τρομακτικούς, που θα έκαναν την Greenpeace να οργανώσει συγκέντρωση διαμαρτυρίας μέσα σε 20sec.
Άνθρωπος και μηχανή
Πίσω από κάθε εντυπωσιακό αυτοκίνητο κρύβεται και ένας άνθρωπος με πάθος γι’ αυτό και φυσικά με το απαραίτητο μεράκι και την όρεξη να το φτιάξει σωστά για να το ευχαριστιέται σε καθημερινή βάση. Ο άνθρωπός μας είναι ο Βαγγέλης, ένα παιδί, που παρά το νεαρό της ηλικίας του, αγαπάει τα αυτοκίνητα και ειδικά τα muscle cars. Υπαίτιος γι’ αυτό ήταν ο πατέρας του, που κάποτε είχε φέρει από την Atlanta ένα PontiacTransAm του 79, με V8 6,6lt, απόδοσης 450Ps. Το αυτοκίνητο εκείνο, όμως, δεν είχε καλή τύχη και έτσι ο Βαγγέλης, όταν μεγάλωσε αγόρασε ένα δικό του TransAm από τον Μάνο. Ο Μάνος, για να σας κατατοπίσω, είναι ο ιδιοκτήτης της PlymouthFury, που κοσμεί το εξώφυλλο του ClassicAutomotiveMagazine και παράλληλα -μαζί με την παρέα του- είναι ο άνθρωπος πίσω από τους Detroit Cruisers.
Trans American και 5 δολάρια!
Όταν η GM λάνσαρε την Pontiac Firebird, αποφάσισε να βγάλει μία ειδική έκδοση με την ονομασία Trans Am. Οι εκδόσεις αυτές είχαν δυνατότερους κινητήρες, καλύτερες αναρτήσεις με βελτιωμένες επιδόσεις στις στροφές φυσικά και ξεχώριζαν οπτικά από τα μεγαλύτερα καπό, τα spoilers, τους προβολείς ομίχλης και διάφορες άλλες λεπτομέρειες. Επειδή, όμως, η ονομασία TransAm ήταν κατοχυρωμένη από το Sports Car Club of America ή αλλιώς SCCA, η GM πλήρωνε 5 δολάρια τον SCCA για κάθε αυτοκίνητο, που πούλαγε. Τα Firebird Trans Am έκαναν και καριέρα στο Hollywood, μιας και εμφανίζονται στις ταινίες Smokey and the Bandit 1, 2 και 3, στην Alphabet city, στο Rocky 2, στο Hooper και φυσικά στη σειρά Knight Rider. Τα πρώτης γενιάς Firebird κυκλοφόρησαν το 1967 και η παραγωγή τους συνεχίστηκε μέχρι και το 2002. Η πλατφόρμα, που χρησιμοποιήθηκε, ήταν η F-body και, εκτός από το Firebird, την χρησιμοποίησε και η ChevroletCamaro. Τα Firebird εξοπλίστηκαν με διάφορους κινητήρες, που ξεκίναγαν από τα 3,8lt και έφταναν μέχρι και τα 7,7lt για ορισμένες εκδόσεις. Τα μπλοκ, που χρησιμοποιήθηκαν, ήταν το BBC ή αλλιώς Big Block Chevy και το SBC ή αλλιώς Small Block Chevy. Μην σας ξεγελάνε οι ονομασίες, το Small Block είναι μεγαλύτερο σε όγκο από τον κινητήρα μιας M3 Ε92.
Let’sroll!
Το πρώτο πράγμα, που έκανε ο Βαγγέλης μόλις πήρε το αυτοκίνητο στα χέρια του, ήταν να αλλάξει τον κινητήρα. Ο αρχικός απέδιδε 170Ps και ήταν λίγα, οπότε η αλλαγή του με τον 5,7lt των 290Ps ήταν επιβεβλημένη. Για τον κινητήρα, όμως, θα τα πούμε παρακάτω. Επόμενο στάδιο ήταν να ασχοληθεί με το αμάξωμα. Ευτυχώς, ο Μάνος, ο προηγούμενος ιδιοκτήτης, το είχε προσέξει αρκετά και έτσι ο Βαγγέλης δεν χρειάστηκε να επιδιορθώσει πολλά πράγματα. Το αμάξωμα ήταν σε άριστη κατάσταση, με εξαίρεση μιας μικρής -σε έκταση- σκουριάς, στο πίσω δεξί φτερό. Η διαδικασία ήταν εύκολη και, αφού κολλήθηκε νέα λαμαρίνα στο σημείο αυτό και διαμορφώθηκε στο κατάλληλο σχήμα, τρίφτηκε, στοκαρίστηκε και στη συνέχεια βάφτηκε όλο το αμάξωμα σε κόκκινο χρώμα. Γενικά, ο Βαγγέλης προσέχει πάρα πολύ το φινίρισμα του χρώματος και εκτός φυσικά από πλύσιμο στο χέρι, το γυαλίζει σε τακτά διαστήματα για να διατηρεί το κόκκινο χρώμα φρέσκο. Μην ξεχνάτε ότι το κόκκινο είναι ένα δύσκολο χρώμα, που ξεθωριάζει εύκολα από τη μακρόχρονη έκθεση στον ήλιο. Ο Βαγγέλης παράγγειλε από την Αμερική αρκετά πράγματα, όπως καινούργια χερούλια για τις πόρτες, πατάκια, καινούργιες κλειδαριές και διάφορες άλλες μικρές λεπτομέρειες, που κάνουν όμως τη διαφορά. Βασικά, ο Βαγγέλης αντιμετωπίζει το Pontiac του σαν το δικό του παιδί και το προσέχει όσο μπορεί και όπως πρέπει, ως καθαρό muscle car.
Ο μικρός… κινητήρας!
Μικρός για τα αμερικάνικα δεδομένα φυσικά, μιας και με 5,7ltμόνο μικρό δεν μπορείς να χαρακτηρίσεις αυτόν τον κινητήρα. Ο Βαγγέληςήθελε εξ αρχής έναν εντελώς καινούργιο κινητήρα, και γι’ αυτόν το λόγο αγόρασε έναν με μηδέν χιλιόμετρα από την Αμερική. Ο κινητήρας αυτός βρίσκεται ακόμα σε παραγωγή και μπορεί ο τελικός χρήστης να αγοράσει ένα πλήρες μπλοκ με τις κυλινδροκεφαλές και στη συνέχεια να προμηθευτεί ξεχωριστά μίζα, βολάν, αντλία νερού, πολλαπλές εξαγωγής, πολλαπλή εισαγωγής, αντλία καυσίμου, ντιστριμπιτέρ και γενικά όλα τα περιφερειακά του κινητήρα. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η βοήθεια του Νίκου Κρικώνη, ο οποίος -εκτός από οικογενειακός φίλος του Βαγγέλη- ήταν και αυτός που του παράγγειλε τον κινητήρα, καθώς και όλα τα παρελκόμενά του. Ο κινητήρας έχει τρία χρόνια ή 100.000m εγγύηση, έρχεται με σφυρήλατα πιστόνια διαμέτρου 101,6mm, έχει ενισχυμένες μπιέλες και η διαδρομή είναι στα 88,3mm. Ως γνήσιος αμερικάνικος φυσικά χρησιμοποιεί έναν εκκεντροφόρο με 202ο διάρκεια, 9,72mm βύθισμα για την εισαγωγή και 10,18mmγια την εξαγωγή. Οι βαλβίδες εισαγωγής έχουν 49,2mm διάμετρο και οι εξαγωγής 38,1mm. Η σχέση συμπίεσης είναι στο 8,5:1 και ο κυβισμός του φτάνει τα 5.727cc. Ένα από τα μεγαλύτερα και δημοφιλέστερα καταστήματα πώλησης, και όχι μόνο, ανταλλακτικών είναι η Summit Racing Equipment. Το μόνο, που χρειάζεται, είναι να έχεις μια πιστωτική κάρτα με άπειρο όριο και απλά αγοράζεις τα πάντα από εκεί. Από ανοδιωμένες βίδες, μέχρι ολόκληρα αγωνιστικά μπλοκ και ό,τι μπορεί να βάλει ο νους σου και να έχει σχέση με αυτοκίνητο. Η Summit έχει κάνει ειδική συμφωνία με εταιρείες, όπως η Edelbrock, η MSD, η Moroso και αρκετές ακόμα και εμπορεύεται τα δικά τους προϊόντα με τη δική της ονομασία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μπορεί ο αγοραστής να πάρει, για παράδειγμα, έναν πολλαπλασιαστή της MSD, απλά πάνω θα γράφει Summit και θα τον αγοράσει σε καλύτερη τιμή. Ο Βαγγέλης, λοιπόν, αυτό έκανε και αγόρασε με την επωνυμία της Summit το καρμπυρατέρ, που έχει 600cfm παροχή, ηλεκτρικά βεντιλατέρ, αντλία νερού, αντλία βενζίνης, ψυγείο σασμάν, μπουζί, δυναμό, μίζα και πολλαπλή εισαγωγής. Την ηχητική πανδαισία του V8 την ενίσχυσε η εξάτμιση, που έφτιαξε ο γνωστός master Στέλιος Παναγιωτάρας της NS Racing. Οι εργοστασιακές πολλαπλές εξαγωγής 4-2 καταλήγουν σε δύο ανοξείδωτες ελεύθερες εξατμίσεις για κάθε πλευρά του V, με τις απολήξεις να βρίσκονται πίσω ακριβώς από τις πόρτες και αμέσως μπροστά από τους πίσω τροχούς. Το ζητούμενο από τον Βαγγέλη ήταν ο ήχος να είναι δυνατός και τραχύς. Όπως αρμόζει άλλωστε σε ένα muscle car. Και ακριβώς έτσι είναι. Όταν γυρνάς το κλειδί και χαϊδεύεις απαλά το γκάζι για να στροφάρει ο κινητήρας, νιώθεις και ακούς τις περιστροφές του V8 να ηχούν σαν απαλό γουργουρητό στα αυτιά σου. Όταν ξεπεράσεις τις 3.000rpm, ο ήχος αγριεύει πολύ και το μόνο, που θες να κάνεις, είναι απλά να πατάς το γκάζι για να τον ακούς!
Φυσικά!
Μου απάντησε, όταν τον ρώτησα, αν θα το έκανε ξανά αυτό το project. Το έχει βάλει μάλιστα σα στόχο να γεράσει με αυτό το αυτοκίνητο. Μέχρι να γεράσει, όμως, θα ασχοληθεί με το επόμενό του αυτοκίνητο, το οποίο θέλει να είναι είτε ένα Dodge Charger, το οποίο θα γίνει σαν αυτό, που οδηγούσε ο Vin Diesel, είτε ένα Shelby GT500, όπως η Eleanor.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Κυβισμός: 5.727cc Σχέση Συμπίεσης: 8,5:1 |
|
TUNING SPECS
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
| |
ΑΜΑΞΩΜΑ
| |
ΦΡΕΝΑ Εμπρός και πίσω εργοστασιακά
| ΤΡΟΧΟΙ Εργοστασιακές 7,5Jx15in εμπρός και 10Jx15in πίσω ζάντες |
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Κλειστή θα παραμείνει η δεξιά λωρίδα της οδού Πλ. Συντάγματος λόγω έργων στο οδόστρωμα.