Σεμινάρια Προγραμματισμού AEM Infinity
Πάνω που νομίζαμε ότι ο κόσμος της ηλεκτρονικής διαχείρισης κινητήρων δεν είχε να δείξει και τίποτε αξιοσημείωτο πέρα από τα συνηθισμένα, έσκασε το τηλέφωνο από την Telematica: Θέλετε να συμμετάσχετε στο πρώτο στην Ευρώπη εκπαιδευτικό σεμινάριο για τον Infinityκαι το σύστημα ψεκασμού μεθανόλης της ΑΕΜ? Δεν χρειάστηκε πολλή σκέψη για να ρωτήσουμε που και πότε! Τη Δευτέρα λοιπόν, 13 του μήνα, βρεθήκαμε στην Unlimited Exelixis του Γ. Φωτεινέλη –όπου και το γνωστό δυναμόμετρο- μαζί με άλλους 20 επαγγελματίες τεχνικούς, αλλά και χομπίστες του ECUmapping. Ανάμεσα μας και τεχνικοί από Γαλλία, Ολλανδία και Νορβηγία. Σκοπός της συνάντησης ήταν η ενημέρωση για τις δυνατότητες του Infinity και τον ψεκασμό μεθανόλης με τον καλύτερο δυνατό τρόπο: την τοποθέτηση και προγραμματισμό σε ένα αυτοκίνητο υψηλών απαιτήσεων και επιδόσεων, όπως είναι η σαγηνευτική Supra του Δημήτρη Κεραμιδά που θα δείτε αναλυτικά στο cover story του τεύχους! Η βαρετή δουλειά της εγκατάστασης είχε ήδη γίνει όταν άρχισε το σεμινάριο και έμενε το σημαντικό και ενδιαφέρον κομμάτι του προγραμματισμού, αφού πρώτα έγινε πλήρης ενημέρωση για τα χαρακτηριστικά του Infinity από τον τεχνικό/προγραμματιστή της ΑΕΜ και τον Δ/ντη πωλήσεων.
AEM Infinity
Χωρίς να μπω σε πολλές λεπτομέρειες, μερικά από τα στοιχεία που μου έκαναν εντύπωση ευθύς εξ αρχής, ήταν η απίστευτη για ECU μεγάλη ταχύτητα του επεξεργαστή (200Mhz!) και τα 4Gb του datalogger, τα οποία είναι επεκτάσιμα μέχρι τα… 64GB. Η δυνατότητα με ένα διακόπτη να αλλάζεις τύπο καυσίμου, τα δυο knock sensors και άλλα δυο wideband με on-board έλεγχο, ο πολλαπλός έλεγχος υπερπίεσης, το traction control …δεν μπορώ να τα θυμάμαι και όλα ρε παιδιά, αν θέλετε περισσότερα, μπείτε στο site της ΑΕΜ ή της Telematica και διαβάστε όσες λεπτομέρειες θέλετε!
Η πρώτη μέρα, πέρασε με ενημέρωση για τον Infinity και άνοιγμα όλων των χαρτών πού περιέχει και είναι στη διάθεση του προγραμματιστή. Πολύ χρήσιμη είναι η δυνατότητα να δουλεύεις με τους πίνακες VE (volumetric efficiency/ογκομετρική απόδοση), πράγμα που συντομεύει πολύ τον απαιτούμενο χρόνο προγραμματισμού. Οι ερωτήσεις από το ακροατήριο πολλές και οι απαντήσεις από τους Αμερικανούς τεχνικούς γρήγορες και τεκμηριωμένες. Για μας τους Έλληνες πιο ενδιαφέρουσες είναι οι «μικρές» εκδόσεις του Infinity, που όμως δεν υστερούν σε προσόντα από τον «μεγάλο» 12αρη, καθώς η βασική διαφορά είναι ο αριθμός των κυλίνδρων που μπορούν να διαχειριστούν. Ο 6αρης είναι για 4 και 6 κυλίνδρους, ο 8αρης μέχρι 8, ο 10αρης μέχρι 10 και τέλος ο 12αρης φθάνει για 12 κυλίνδρους. ΟΛΟΙ όμως έχουν τις ίδιες δυνατότητες με πολύ μικρές διαφοροποιήσεις.
Δεύτερη ημέρα
Λογικό ήταν η δεύτερη μέρα να τραβούσε περισσότερο το ενδιαφέρον, καθότι θα γινόταν το πρόγραμμα στα «καρούλια». Το μοτέρ της Supra έχει ο,τι καλύτερο υπάρχει και όλοι περίμεναν να δουν «πόσα θα βγάλει»! Ο Αμερικανός τεχνικός προχωρούσε αποφασιστικά, συντηρητικά και σταθερά, προσέχοντας πρώτα οι ρυθμίσεις να είναι τελείως ασφαλείς, με αλλεπάλληλες δοκιμές, με γνώμονα την ακριβέστατη ένδειξη του wideband και προσέχοντας το σήμα του knock sensor. Όπως γίνεται συνήθως, πρώτα «καθαρίζουμε» το ρελαντί και τις χαμηλομεσαίες στροφές, πριν συνεχίσουμε στα ζόρικα. Αφού λοιπόν έμεινε ο mapper ικανοποιημένος από τα χαμηλομεσαία, ήρθε η ώρα για τα ψηλά και την πίεση. Πρώτα με 1bar, το… θηρίο έδειξε κάπου 600 και με 1.8 έφτασε στα… 860PS! Το σημαντικό που εντυπωσίασε όλους τους παρευρισκόμενους, ήταν η ασύλληπτη ταχύτητα με την οποία διόρθωνε ο Infinity το μίγμα στην παραμικρή ανωμαλία! Η δε ακρίβεια του «λ» κυμαινόταν μέχρι 0,05 από την ιδανική τιμή! Μέσα σ’ όλα αυτά, είχαμε κι’ ένα μικρό απρόοπτο: Η Supra ταλαιπώρησε τόσο πολύ το φρένο του δυναμόμετρου, ώστε κάποια στιγμή υπερθερμάνθηκε και γεμίσαμε καπνούς! Ευτυχώς δεν έγινε καμία ζημιά και σταματήσαμε στα 860 άλογα, για να συνεχίσουν οι μετρήσεις την επόμενη μέρα με τον ψεκασμό μεθανόλης.
Ψεκασμός μεθανόλης
Τι είναι αυτό? Είναι ένας άριστος τρόπος να αυξήσουμε την αντικροτικότητα του εισερχόμενου μίγματος στο θάλαμο καύσης. Η χρήση της μεθανόλης χαμηλώνει τη θερμοκρασία της καύσης και ως εκ τούτου μπορούμε να δώσουμε περισσότερο αβάνς (προπορεία σπινθήρα). Μας δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε κανονική βενζίνη αντί για αγωνιστική με τα ίδια καλά αποτελέσματα. Σε ατμοσφαιρικούς κινητήρες μπορεί να αυξηθεί ο λόγος συμπίεσης και με τη μεθανόλη να έχουμε αύξηση της ισχύος με την συνηθισμένη βενζίνη. Ιδιαίτερη χρησιμότητα έχει η μεθανόλη σε κινητήρες τούρμπο βενζίνης αλλά και πετρελαίου, όπου μπορεί να «διορθώσει» την αδυναμία ενός μικρού πχ intercooler, το οποίο δεν καταφέρνει να χαμηλώσει αρκετά τη θερμοκρασία του συμπιεσμένου αέρα. Η Supra της δοκιμής είχε πολύ καλή βενζίνη και θηριώδες intercooler, οπότε δεν μπορέσαμε να δούμε αισθητή διαφορά. Και αν πάλι η βενζίνη είναι καλή, η χρήση της μεθανόλης επιτρέπει λίγο μεγαλύτερη πίεση από την τουρμπίνα, με ανάλογη αύξηση της ισχύος.
Όσο για τους τεχνικούς της ΑΕΜ τι θα μπορούσα να πω? Οι άνθρωποι απλά είναι… αλλού! Σε οποιαδήποτε ερώτηση των συμμετεχόντων απαντούσαν επακριβώς, αφού τους άπειρους χάρτες του Infinity τους ξέρουν απέξω κι’ ανάποδα! Ο ένας μάλιστα, μου είπε ότι του άρεσε τόσο η Αθήνα, που θα ήθελε να μείνει εδώ…. Άντε να δούμε, μήπως μας κάνει και φροντιστήριο διαρκείας –αλλά που τέτοια τύχη! Για διακοπές καλοί είμαστε, για παραπάνω…
Περί ΑΕΜ
Η ΑΕΜ όμως έχει πολλά άλλα προϊόντα να προσφέρει και πρέπει να πω ότι μερικά είναι… πανέξυπνα! Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε το wideband-boost controller. Η ΑΕΜ το ονομάζει failsafe και δεν έχει άδικο. Καθώς μετράει το A/F ratio και την πίεση, αν «δει» τιμές χαμηλές (φτωχό μίγμα), κόβει την πίεση ή δίνει και κάποια άλλη εντολή που προγραμματίσατε εσείς για να μη γίνει ζημιά! Τις δε τιμές ασφαλείας και τις εντολές τις ορίζετε εσείς! Ανάλογο έξυπνο όργανο υπάρχει και για τον ψεκασμό μεθανόλης, όπου κόβει την πίεση αν για οποιονδήποτε λόγο υπάρξει διακοπή του ψεκασμού. Με τέτοια προστασία στον κινητήρα, ο οδηγός βέβαια και μπορεί να αισθάνεται περισσότερη ασφάλεια!
Αν από αυτά που διαβάσατε νομίζετε ότι οι τιμές της ΑΕΜ βρίσκονται στα… ορεινά, κάνετε λάθος. Αν είστε του… σιναφιού και γνωρίζετε τις τιμές που κυκλοφορούν, κάντε τον κόπο να συγκρίνετε παρόμοια σε δυνατότητες προϊόντα –αν βρείτε παρόμοια- και πιστεύω ότι θα σας κεντρίσει το ενδιαφέρον. Στην εξίσωση, μη ξεχάσετε να υπολογίσετε ότι το site της ΑΕΜ είναι ανοιχτό και πάντα δωρεάν για οποιαδήποτε πληροφορία και αναβάθμιση του συστήματος –σίγουρα μια πολύ αξιόλογη παροχή, όπως είναι και η δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας με την Telematica ή την ίδια την ΑΕΜ για οποιοδήποτε τεχνικό θέμα. Ξέρω πολύ καλά ότι πολλοί από σας, διαλέγουν «άγραφο» επειδή σας τον σύστησε ή σας τον έσπρωξε κάποιος κολλητός σας, επειδή «έπαιξε» καλά στο δικό του αυτοκίνητο ή… επειδή τους πουλάει ο ίδιος... Κάντε τουλάχιστον στον εαυτό σας τη χάρη να δείτε με κάποια λεπτομέρεια πρώτα τον Infinity και ύστερα αποφασίζετε –γιατί στο κάτω-κάτω, η τσέπη είναι δική σας!
Η αξιέπαινη πρωτοβουλία για το σεμινάριο ανήκει στην Telematica, που αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα σοβαρούς οίκους βελτιώσεων. Οι άνθρωποι της φρόντισαν με κάθε τρόπο να κάνουν ευχάριστο το τριήμερο μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια. Ευχόμαστε αυτή η προσπάθεια να βρει μιμητές και σε άλλους τομείς της αυτοκίνησης, προς όφελος των επαγγελματιών του κλάδου και της εν γένει βελτίωσης της πληροφόρησης και αύξησης του επιπέδου γνώσεων κάθε ενδιαφερόμενου. Από το Power, είμαστε ευτυχείς που μπορέσαμε να παρακολουθήσουμε την όλη διαδικασία και ελπίζουμε να μεταφέραμε αποτελεσματικά –αν όχι πλήρως- την εμπειρία μας. Άντε και στο επόμενο!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το νέο Plug-in Hybrid Jeep Wrangler 4xe, έγινε το πρώτο εξηλεκτρισμένο αυτοκίνητο που κατέκτησε τη νίκη στο Rebelle Rally των Η.Π.Α.