Toyota Yaris 1.33L 5D CVT
Πάλι Yaris?
Ξέρετε, εμείς εδώ στο POWER γράφουμε πολλά χιλιόμετρα κάθε μήνα. Για να ολοκληρώσουμε μία δοκιμή, θα χρειαστεί να βγούμε στους δρόμους τρεις και τέσσερις φορές. Την μία θα βρέξει, την άλλη θα έχει ζέστη, την παράλλη το μπουζί του βελτιωμένου θα βραχυκυκλώσει... καταλάβατε. Έτσι λοιπόν, έχουμε την ευκαιρία να γράφουμε αυτά τα χιλιόμετρα με αυτοκίνητα για test, όπως για παράδειγμα αυτό το Yaris. Και στο τεύχος 173 είχαμε επίσης ένα Yaris. Σύντομα, θα έχουμε και την πετρελαιοκίνητη έκδοσή του, οπότε μείνετε συντονισμένοι. Το καλό με αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι συγκροτούμε μία πολύ ολοκληρωμένη άποψη για το κάθε αυτοκίνητο, μιας και αυτό γίνεται... «δικό μας». Έχοντας οδηγήσει και παρουσιάσει λοιπόν το ίδιο ακριβώς Yaris, αλλά με χειροκίνητο κιβώτιο, θα σταθώ κυρίως στο αυτόματο, τύπου CVT, κιβώτιο που διέθετε το λευκό Toyota.
Σχεδόν το ίδιο
Πέρα από το σασμάν, η μόνη σημαντική οπτική διαφορά μεταξύ του χειροκίνητου Yaris 1.33 που έχουμε δοκιμάσει και της έκδοσης με το κιβώτιο MultiDrive S, είναι οι ζάντες. 16άρες στο manual και 15άρες για το αυτόματο. Η αλήθεια είναι ότι με τις 16άρες το Yaris ήταν πιο σταθερό και σίγουρο στο δρόμο, αλλά ορισμένες φορές το χαμηλό προφίλ των ελαστικών κούραζε, μιας και οι δρόμοι της πόλη μας δεν βολεύουν. Πάντως ο συνδυασμός του ελαστικού κινητήρα, του αυτόματου κιβωτίου και των 15in τροχών είναι υπερβολικά άνετος και ξεκούραστος. Δύο πράγματα μας χάλασαν και το ένα, δυστυχώς, είναι πολύ σημαντικός παράγοντας και ακούει στο όνομα «κατανάλωση». Και λέμε «δυστυχώς» καθώς ένα Yaris θα το αγοράσεις για καθημερινή μετακίνηση και φυσικά θα αναζητάς την χαμηλή –έως πολύ χαμηλή- κατανάλωση. Στο MultiDrive S, δεν θα την βρεις. Με ιδιαίτερα ήρεμους ρυθμούς οδήγησης, η μέση κατανάλωση «καρφώθηκε» στα 8+lt/100km και δεν έλεγε να πέσει. Το CVT κιβώτιο φροντίζει να διατηρεί τον κινητήρα συνεχώς στην ροπή του, πράγμα που σημαίνει πως υπάρχουν πολλές στιγμές που οι στροφές του κινητήρα παίζουν μεταξύ 3.000-4.000rpm, ενώ με ένα manual στις ίδιες συνθήκες θα είχες το πολύ 2.500rpm. Με λίγα λόγια, όταν το λειτουργούσαμε στην «εικονική» manual επιλογή, η κατανάλωση έπεφτε αρκετά.
Τεράστια διαφορά συναντήσαμε και στις μετρήσεις επιδόσεων από στάση. Με τον επιλογέα στη θέση D, το αυτόματο Yaris χρειάστηκε περίπου 14sec για το 0-100km/h και κάπου εκεί αφήσαμε το γκάζι, καθώς το αυτοκίνητο έτσι φαινόταν πολύ πιο αργό από ότι είναι στην πραγματικότητα. Και ποια είναι αυτή? Με τον επιλογέα στη θέση manual, έγραψε εύκολα 0-100 σε μόλις 11,7sec, δηλαδή μόλις ένα δευτερόλεπτο παραπάνω από την χειροκίνητη έκδοση. Το γεγονός αυτό μας έκανε να αντιπαθήσουμε ακόμα περισσότερο τα CVT κιβώτια.
Κατα τ’ άλλα?
Πρόκειται για ένα Yaris όπως και τα υπόλοιπα, με λίγη παραπάνω φασαρία από τον κινητήρα, καθώς είπαμε ότι το σασμάν φροντίζει να «γκαζώνει» τον κινητήρα συνεχώς. Έχει αξιοπρεπή και σύγχρονη εσωτερική σχεδίαση, απόλυτα εργονομική και άνετη, Touch&Go οθόνη αφής με navigation που θεωρούμε πως είναι must σε αυτοκίνητα πόλης, εκπληκτική ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις και χώρους υπέραρκετούς για τον όγκο του. Τόσο μεγάλους, που μπορεί άνετα, όπως είχαμε πει και για το «χειροκίνητο» Yaris 1.33, να γίνει το ένα και μοναδικό αυτοκίνητο της οικογένειας. Με το σχετικό στρίμωγμα βέβαια, αλλά θα τα καταφέρει. Μας άρεσαν λοιπόν οι 15άρες ζάντες, μας άρεσε και πάλι το νέο Yaris γενικότερα, αλλά μας χάλασε το MultiDrive S σασμάν, το οποίο χαντακώνει το αυτοκίνητο σε οικονομία και επιδόσεις. Όταν με το καλό το επιστρέψαμε, πήραμε ένα άλλο μοντέλο, με χειροκίνητο κιβώτιο. Πάμε από την αρχή... Πρώτη, δευτέρα, τρίτη, πάλι δευτέρα... ουφ! Κίνηση, πήξιμο, φανάρια, σταμάτα-ξεκίνα. Ουφ... Σαν να θέλουμε το αυτόματο και πάλι...
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ MULTIDRIVE S?
Πρόκειται στην ουσία για ένα CVT κιβώτιο ταχυτήτων, όπου «CVT» σημαίνει Continuous Variable Transmission – Διαρκώς Μεταβαλλόμενη Μετάδοση. Άρα, τέρμα τα αυτόματα σασμάν με τις προκαθορισμένες από τα γρανάζια σχέσεις, καθώς στα CVT δεν υπάρχουν... γρανάζια! Η ιδέα ξεκίνησε από την Ιταλία και τα αυτόματα δίτροχα scooter και όχι από την Ιαπωνία, όπως ίσως φαντάζεστε. Πάμε παρακάτω. Η σχέση μετάδοσης μεταβάλλεται συνεχώς, αναλόγως τις στροφές, το φορτίο και την γωνία της πεταλούδας γκαζιού. Σκεφτείτε δύο τροχαλίες και έναν ιμάντα ο οποίος μεταφέρει την κίνηση της μίας τροχαλίας, στην άλλη. Η μία από της δύο όμως, έχει ηλεκτρομηχανικά ελεγχόμενη διάμετρο, η οποία μεταβάλλεται συνεχώς. Έτσι, δεν υπάρχουν κοντές και μακριές σχέσεις και το σασμάν ακολουθεί στην ουσία τις εντολές του οδηγού.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
| ΦΡΕΝΑ
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
| ΤΡΟΧΟΙ
|
Εκπομπές CO2 Μέση κατανάλωση | |
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΚΜ/Η SEC |
|
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ Μ SEC @ ΚΜ/Η | ΦΡΕΝΑ KM/H SEC G M |
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η παραδοσιακή ελβετική ομάδα αγώνων θα γίνει η εργοστασιακή ομάδα της Audi από το 2026 και μετά.