When to log? (και άλλες ιστορίες...)
Ατιμο πράγμα οι επιταχύνσεις
Αυτή λοιπόν είναι η βασικότερη παράμετρος που δεν μπορεί να εξομοιωθεί στο δυναμόμετρο, ασχέτως του αν το αμάξι έχει -ή δεν έχει- τη δύναμη να κόβει το δρόμο. Τυχαίνει, κάπου – κάπου και για να τρελαθούμε τελείως, ένα σύμπτωμα να προκαλείται από το αμάξωμα ή τη συμπεριφορά του, και όχι από κάποιο περιφερειακό του μοτέρ. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρομαι κυρίως σε ηλεκτρολογικής φύσης προβλήματα, που μπορεί βέβαια να εκφαίνονται ως κάθε είδους δυσλειτουργίες. Μια γείωση που δεν κάνει καλή επαφή στις γρήγορες δεξιές στροφές, δεν μπορεί να αναπαραχθεί πάνω σε ένα rolling road. Το μοτέρ μας εκείνη την ώρα μπορεί να βγάζει χίλιους διαφορετικούς κωδικούς βλάβης, σε κάθε είδους αισθητήρα και ενεργοποιητή, με έναν και μόνο κοινό παρονομαστή: τροφοδοτούνται όλα από την ίδια γραμμή ρεύματος, στον ίδιο κλάδο της πλεξούδας του μοτέρ, η οποία λόγω μάζας και κεντρομόλου δύναμης μετατοπίζεται τόσο όσο χρειάζεται ώστε να μην “πατάει” καλά η λασκαρισμένη γείωση και να ξεσπάει το χάος. Επιστημονική φαντασία? Την επόμενη φορά να φας εσύ μισή μέρα από τη ζωή σου, επειδή ο επιστήμονας που άλλαξε συμπλέκτη αφενός δεν έσφιξε τη γείωση της πλεξούδας (προσοχή, όχι την κεντρική γείωση του μοτέρ, αυτό θα ήταν ευκολάκι!), αφετέρου σήκωσε τα χέρια ψηλά όταν ήρθε η ώρα να κάνει διάγνωση του προβλήματος!
Το ίδιο μπάχαλο έχουν προκαλέσει και ασφαλειοθήκες που, από υπερφόρτωση και υπερθέρμανση κάποιας γραμμής, έχουν παραμορφώσει τις επαφές των ασφαλειών – οπότε το ρεύμα που τις διαρρέει είναι ακριβώς... στο περίπου. Για σκέψου τι ψυχολογικά παθαίνεις, με το αμάξι να ρετάρει κάθε φορά που ανάβουν τα βεντιλατέρ, επειδή πέφτει η τάση στον πολλαπλασιαστή? Αρμεγε λαγούς!
Ασε δε, το τι συμβαίνει, με λανθασμένα τοποθετημένες aftermarket αντλίες βενζίνης! Μα γιατί μουλαρώνει το μοτέρ στις γρήγορες εκκινήσεις ή στο στροφιλίκι? Μήπως φταίει η σήτα – φίλτρο αναρρόφησης της αντλίας που δεν είναι σωστά τοποθετημένη, με αποτέλεσμα να τραβάει αέρα η αντλία στην πρώτη ευκαιρία – μετατόπιση βενζίνης προς την άκρη του ρεζερβουάρ? Μήπως οι επιστροφές της μπεκιέρας που κάποιος φωστήρας επέλεξε να μην πέφτουν πλέον μέσα στο swirl pot της αντλίας? Η μήπως τα ματισμένα καλώδια που προκαλούν πτώσεις τάσης, ρίχνοντας την ταχύτητα της αντλίας και συνεπώς την παροχή της? Παιδιά προσοχή, τα 'χουμε δει όλα αυτά!
Θες ακόμα πιο κουλό? Λασκαρισμένη αντιρίδα τουρμπίνας που, ανάλογα με τη λακκούβα, αλλάζει θέση και βιμπράρει πάνω στο μπλοκ της μηχανής, τρελαίνοντας τον Knock Sensor! Εχει τύχει επίσης με ξοφλημένο βολάν διπλής μάζας, στο άφημα του γκαζιού από πολλές rpm!
Σε αυτές και πολλές άλλες περιπτώσεις, είναι μάλλον απίθανο ότι το διαγνωστικό και το λογκάρισμα θα σου δώσουν τη λύση. Μπορούν όμως να σε βοηθήσουν να καταλάβεις τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εμφανίζεται το πρόβλημα καθώς και τις παραμέτρους που επηρεάζονται, έχοντας μια καταγραφή του “λειτουργικού περιβάλλοντος”, για να βάλεις μετά τη φαντασία και τις υποψίες να δουλέψουν. Από τα καραμπινάτα παραπάνω παραδείγματα, εύκολα προκύπτει ότι το λογκάρισμα δεν μπορεί να σου λύσει τα χέρια, μάλλον να σου τα δέσει και να προκαλέσει πελαγοδρομίες σε αχαρτογράφητα νερά, πάντα προς τη λάθος κατεύθυνση. Εκτός αν εστιάσεις στο αίτιο και όχι στο αποτέλεσμα, που εμφανιζεται συγκαλυμμένα και παραπλανηκτικά.
Προβλήματα λόγω θερμοκρασιών
Ενα πολύ ωραίο προβληματάκι είναι οι θερμοστάτες που κολλάνε λίιιγο ανοιχτοί, με αποτέλεσμα να ρίχνουν τη θερμοκρασία του μοτέρ όταν ρολάρει για ώρα (π.χ. κατηφόρα εθνικής με πέμπτη – έκτη, πλησιάζοντας το σταθμό διοδίων). Δύσκολα αναπαράγεις αυτή τη συμπεριφορά πάνω σε rolling road, αφού τα περισσότερα δεν έχουν και κάναν τυφώνα για ανεμιστήρα... Τυχαίνει λοιπόν, με τη θερμοκρασία να πέφτει κάτω από ένα σημείο (και άντε δες την, τώρα που αρχίζουν να καταργούνται τα θερμόμετρα από τα καντράν), το μοτέρ να πέφτει σε χαρτογράφηση προθέρμανσης και αφενός να συμπεριφέρεται αλλοπρόσαλλα, αφετέρου να καίει τον μισό Ασπρόπυργο. Αλλες φορές, η θερμοκρασία του μηχανοστασίου μπορεί να διεγείρει ένα πρόβλημα καλωδίωσης, πράγμα που επίσης δεν βλέπεις εύκολα πάνω στο Rolling road με ανοιχτό καπό, επειδή ακριβώς δεν έχει και κάναν τυφώνα για ανεμιστήρα.
Κάτι ανεκδοτάκια που λέγαμε...
Κατά καιρούς, το συναδελφικό κουτσομπολιό έχει βγάλει στη φόρα πολλές εξυπνάδες ιδιοκτητών – οδηγών, όπως:
-“Εσύ φταις που έσπασε το μοτέρ, κάτι έκανες επίτηδες με το laptop, για να με αναγκάσεις να κόψω!”. Ο συνάδελφος, βέβαια, ούρλιαζε πολλή ώρα πριν για να αφήσει γκάζι ο οδηγός, γιατί έβλεπε το Knock Sensor που είχε πάθει επιληψία. Ομως ο οδηγός-κατήγορος-ατυχήσας-κασκαντέρ νόμιζε ότι ο συνάδελφος απλά φοβόταν επειδή πήγαιναν και με κάνα 280άρι στην ευθεία της Θήβας. Ο δειλός μηχανικός δεν τον άφηνε να... δει πόσα βγάζει το εργαλείο με το καινούριο πρόγραμμα! Ακόμα φτυαρίζουνε την άμμο με τα λάδια...
-”Δεν θα με τρελάνεις εσύ Μάστορα, κάτι κάνεις κάθε φορά με το laptop και το αυτοκίνητο δεν χτυπάει πειράκια”. Τελικά αποδείχθηκε πως ο πελάτης, πισωκίνητος με κάθε έννοια, απλώς προσπαθούσε να ξεμοναχιάσει τον συνάδελφο τραβολογώντας τον από δοκιμή σε δοκιμή. Αραγε ποιοί είναι οι κωδικοί βλάβης για τσιμούχες και γκρόβερ? Ο πελάτης πάντως, το 'φαγε το βρωμόξυλο από το μηχανικό του. Οχι για τις βλέψεις του αλλά για την γαϊδουριά του, να βάζει τον άνθρωπο να παρατάει το μαγαζί του και να τρώει την ώρα του για λόγους κάθε άλλο παρά... τεχνικούς!
-”Οταν κουμπώνω γρήγορα τη δευτέρα, το μοτέρ μουλαρώνει και αργεί να “δώσει”. Να, κάτσε να σου δείξω!”. Μεγάλε, έτσι είναι το εργοστασιακό πρόγραμμα, τι να τού δείξεις? Βέβαια φταίει κι ο συνάδελφος που αγνοούσε ότι, στο συγκεκριμένο τουρμπάκι, επρόκειτο περί δικλείδας ασφαλείας της εργοστασιακής χαρτογράφησης. Μέχρι να πληροφορηθούν αμφότεροι την αλήθεια, είχαν διαλύσει δύο συμπλέκτες και είχαν αφορίσει κάμποσα άλλα ανταλλακτικά, προσπαθώντας να φουσκώσουν την ΚΚΚ.
-“Θα λογκάρουμε τον αισθητήρα στάθμης λαδιού, να δούμε αν το αμάξι καίει λάδια?” Ποιος ξέρει τι τρολάρισμα είχα φάει ο συγκεκριμένος στο forum του, αλλά τι νόμιζε? Οτι η OBD έχει κάναν υαλοδείκτη στάθμης, για να μετρήσει ο μηχανικός την κατανάλωση λαδιού? Αντε τώρα να του εξηγήσεις ότι ο αισθητήρας δεν μετράει ακριβώς εν κινήσει, κι άλλα ευτράπελα. Και, εν πάσει περιπτώσει, ότι αν έκαιγε τόσο λάδι που να φαινόταν η διαφορά στάθμης μετά από μια βόλτα, κάθε φορά που θα σταματούσε στο φανάρι θα τον προσπερνούσαν τα λάδια του σε σύννεφο! Σαν το γνωστό ανέκδοτο των τεθωρακισμένων, όπου πείθουν τον ψάρακα να ζητήσει από τον διοικητή έναν... κουβά αβάνς για το άρμα!
Κατόπιν αυτών...
Φαντάζομαι το πιάσατε το νόημα. Κι αν όχι (ακόμα?), διαβάστε τον άλλο μήνα γιατί δεν λογκάρω ούτε με το Λαυρέντη στο τιμόνι. Για την ακρίβεια, μ' αυτόν κι αν δεν λογκάρω... Που να βγει ο στρόφαλος και να μου ρίχνει μπιελοσκάμπιλα, λέμε!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Την πρώτη θέση πέτυχε η ομάδα ABT CUPRA XE στον τελικό της δεύτερης σεζόν του Extreme E στην Ουρουγουάη.