Z-Cars Mini Hayabusa 1.3 190Ps
Μία επιθυμία είκοσι χρονών!
Ο Νίκος είχε δει πριν από περίπου είκοσι χρόνια κάποιες παρόμοιες κατασκευές στο Mini World Mag και από τότε του καρφώθηκε η ιδέα να φτιάξει ένα. Λίγα χρόνια αργότερα όμως απέκτησε ένα CitroenAX 1.4, με 16v κεφαλή από τον 1.6 κινητήρα, με τον οποίο, χάρη στα μαγικά του Παύλου Αλέπη, απέδιδε 210Ps. Τα χρόνια περάσανε, ο Νίκος παντρεύτηκε, έκανε και ένα γιο και πλέον πήρε την απόφαση να αποκτήσει ένα δικό του spaceframe αγωνιστικό, που να μοιάζει με MiniCooper. Αν και γνώριζε ότι η κατασκευή αυτή ίσως να μην ήταν τόσο ανταγωνιστική, κυρίως λόγω του κοντού μεταξονίου, αποφάσισε να ξεκινήσει το project και να το κάνει να μοιάζει με Mini Cooper, αφού τον ικανοποιεί αισθητικά και παράλληλα έχει και retro στοιχεία.
Μερικοί λόγοι για να αγαπήσετε την Αγγλία
Η Αγγλία είναι μία ιδιαίτερη χώρα. Από εκεί ξεκίνησε η βιομηχανική επανάσταση, με φυσικό επακόλουθο να παρουσιάσει ορισμένα εμβληματικά όσο και εικονικά δείγματα ανά τα χρόνια. Η χώρα αυτή έχει παράδοση σε πολλά πράγματα, ξεκινάμε από την rock μουσική, το ποδόσφαιρο, την αεροπορία και καταλήγουμε φυσικά στα αυτοκίνητα. Δεν είναι και λίγες οι εταιρείες στην Αγγλία που ειδικεύονται στην κατασκευή kit-cars και low-cost kit-cars, από τις οποίες μπορείς να αγοράσεις είτε ένα μικρό αυτοκίνητο έτοιμο, είτε να το συναρμολογήσεις μόνος σου στο γκαράζ του σπιτιού σου και να βάλεις επάνω όποιον κινητήρα θέλεις εσύ. Εταιρείες σαν αυτή είναι η Westfield, η Caterham, αλλά και η Z-Cars.
Είμαι ψηλός
Βασικά όχι απλά ψηλός, είμαι τεράστιος. Ή το Mini είναι υπερβολικά μικρό. Ένα από τα δύο συμβαίνει. Ρώτησα τον Νίκο, αν μπορώ να μπω μέσα, με σκοπό να το οδηγήσω και να πάρω μια καλύτερη αίσθηση για το πώς συμπεριφέρεται αυτό το ενδιαφέρον και διαβολικό κατασκεύασμα. Η θετική απάντηση του Νίκου ήρθε με ένα πλατύ χαμόγελο, που κάτι έκρυβε. Δεν έδωσα σημασία και αφού άνοιξα την πόρτα πέρασα πρώτα το δεξί μου πόδι πάνω από τις πλαϊνές δοκούς του roll-cage και στη συνέχεια έστριψα το σώμα μου και άφησα τη βαρύτητα να κάνει τη δουλειά της και να σφηνώσω στο κάθισμα. Με το αριστερό μου πόδι έξω από το αυτοκίνητο. Δίπλωσα το αριστερό μου πόδι και προσπάθησα να το ξεσφηνώσω από το ταμπλό και την κάθετη δοκό του c-pillar. Ζορίστηκα. Με το αριστερό μου γόνατο να ακουμπάει σχεδόν στο αυτί μου, κατάφερα και μπήκα ολόκληρος μέσα. ΟΚ, το κεφάλι μου ακουμπάει στην οροφή, άρα δεν γίνεται να φορέσω κράνος. Το δεξί μου χέρι φτάνει με άνεση το σειριακό λεβιέ, τα πόδια μου φτάνουν επίσης με άνεση τα πετάλια. Με την κομψή λεπτομέρεια ότι δεν έχω βάλει ακόμα το τιμόνι στη θέση του. Όταν το κούμπωσα στον κώνο, ανακάλυψα ότι δεν μπορούσα να πατήσω κανένα πεντάλ. Όταν σήκωνα οποιοδήποτε πόδι, τα γόνατά μου έβρισκαν στο τιμόνι. Οπότε για να το οδηγήσω, δεν θα φορούσα κράνος και δεν θα είχα το τιμόνι στη θέση του. Επίσης δεν έβλεπα μπροστά μου, γιατί η αυτοκόλλητη φάσα, που βρίσκεται στο παρμπρίζ και προστατεύει τον Νίκο από τον ήλιο, ήταν ακριβώς στο ύψος των ματιών μου. Τότε κατάλαβα, γιατί χαμογελούσε με αυτό τον τρόπο ο Νίκος. Ήταν αδύνατον να οδηγήσω το Mini…
Βγήκα!
Αφού κατάφερα να βγω από μέσα, πράγμα που δεν θα αναλύσω παραπάνω, γιατί θα χρειαστώ άλλη μία παράγραφο, ξεκίνησα τις ερωτήσεις και παράλληλα να περιεργάζομαι από έξω πλέον το Mini. Εξωτερικά είναι ντυμένο με ένα πολυεστερικό καπάκι, το οποίο έχει κατασκευάσει η βρετανική ABS Motorsport, το οποίο έχει το σχήμα ενός Mini Cooper, με αρκετά φαρδύτερα φτερά και είναι χαμηλότερο κατά 10mm σε σχέση με το κανονικό Mini. Το καπάκι αποτελείται από τρία μεγάλα κομμάτια, το πρώτο είναι το μπροστινό τμήμα, που έχει ενσωματωμένα τα φτερά, το καπό και τη μάσκα, το μεσαίο που είναι ο ουρανός, οι θύρες επιβίβασης και οι κολώνες και το πίσω τμήμα, το οποίο ξεκινάει από το c-pillar και περιλαμβάνει μέρος της οροφής και τα πίσω φτερά. Όσο συνεχίζεις να το παρατηρείς, τόσες περισσότερες λεπτομέρειες αποκαλύπτονται. Για παράδειγμα, το πίσω carbon diffuser, το οποίο μαζί με την carbon προστατευτική θήκη για τις σωληνώσεις του νερού, τον carbon καθρέπτη που χωρίζει το ρεζερβουάρ, που βρίσκεται στο μπροστά τμήμα, από την καμπίνα οδήγησης, αλλά και την πίσω αεροτομή και τα lexan παράθυρα, τα έχει κατασκευάσει ο Κωνσταντίνος Ιωαννίδης από το Drag Store, παράλληλα με τη συναρμολόγηση του πολυεστερικού καπακιού, το οποίο και αυτό έρχεται σε κομμάτια. Το καπάκι αυτό χρειάστηκε τροποποίηση για να γίνει διαιρούμενο στα τρία κομμάτια που ανέφερα πιο πάνω, εργασία που και αυτή την έκανε ο Κωνσταντίνος. Το καπάκι στη συνέχεια βάφτηκε γκρι ματ, από την Line X Greece, έχοντας ιδιαίτερη αντοχή σε χτυπήματα και εκδορές.
Πανικός!
Εκεί, που γίνεται πραγματικά ενδιαφέρον, είναι όταν ανοίξεις το μπροστά και το πίσω καπό. Το μάτι σου γεμίζει αμέσως με μηχανικά μέρη, αλλά καλύτερα να τα δούμε σε επιμέρους τμήματα για να μην χάσουμε τη μπάλα. Η Z-Cars κατασκευάζει αμαξώματα για αγωνιστικά αυτοκίνητα kit-car. Μεταξύ των επιλογών που σου δίνει, είναι και αυτό για να βάλεις επάνω κινητήρα από Hayabusa. Το kit περιλαμβάνει ένα πλήρες roll-cage, πάνω στο οποίο ουσιαστικά χτίζεται το αυτοκίνητο. Υπάρχουν έτοιμες βάσεις για τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων, δίνεται πλήρες σύστημα αναρτήσεων και αμορτισέρ, διαφορικό και ημιαξόνια, συν επιλογέας σχέσεων, σύστημα διεύθυνσης, εξάτμιση, δεξαμενή καυσίμου και ψυγείο νερού. Από τα παραπάνω, ο Νίκος επέλεξε το σύστημα διεύθυνσης, τις αναρτήσεις χωρίς όμως τα αμορτισέρ και τα ελατήρια, τις πεταλιέρες, το ρεζερβουάρ καυσίμου, το kit μετάδοσης με αλυσίδα και μπλοκέ διαφορικό και διάφορα ακόμα. Από εκεί και πέρα, μαζί με τον Νίκο ανέλαβε το αρχικό χτίσιμο του αγωνιστικού ο Παύλος Αλέπης. Άλλωστε ήταν κάτι που το ήθελαν από καιρό και οι δυο τους. Η κατασκευή ξεκίνησε το 2013 και ο Παύλος ξεκίνησε το δέσιμο, κατασκευάζοντας παράλληλα τις βάσεις των ημιαξονίων, τα εμπρός και τα πίσω φρένα, καθώς και το ψυγείο λαδιού. Τη σκυτάλη την έδωσε μετά στον ιδιαίτερα έμπειρο, λόγω των αγώνων, Βασίλη Ζάχο της Praga Kart. Το αυτοκίνητο λύθηκε ξανά από την αρχή και κατασκευάστηκε εκ νέου το πάτωμα, αφού πρώτα ενισχύθηκε εξαρχής το πλαίσιο, που σε πρώτη φάση είχε ήδη ενισχυθεί από την Auto Enishisi-Αφοί Καραταρούκ. Το σασί τηρεί όλες τις προδιαγραφές για αγώνες αναβάσεων και σιρκουί, ενώ το βάρος του φτάνει τα 560kg. Στο εσωτερικό κατασκευάστηκε ένας custom πίνακας με διακόπτες στο κέντρο του ταμπλό, ενώ εκεί που βρίσκονται τα όργανα, τοποθετήθηκε μία MFD οθόνη της Haltech, που παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στον οδηγό. Ο οδηγός, τώρα, κάθεται σε ένα bucket κάθισμα της Sparco, δεμένος σφιχτά με ζώνες τεσσάρων σημείων της Sabelt, κρατά στα χέρια του το τιμόνι της Sparco και δίπλα του έχει έναν custom επιλογέα σχέσεων.
Λύσσα κακιά!
Όπως έγραψα και πιο πάνω, ο κινητήρας, που επιλέχθηκε, προέρχεται από Suzuki GSX 1300R Hayabusa του 2005 και αγοράστηκε μεταχειρισμένος. Πρόκειται για έναν υπερτετράγωνο κινητήρα με 81mm διάμετρο και 65mm διαδρομή, ο οποίος έχει λόγο συμπίεσης 12,5:1 και αποδίδει -στην εργοστασιακή του μορφή- 175Ps στις 9.800rpm και 13,8kgm ροπής στις 10.200rpm. Με τέτοιο στροφάρισμα, που συνδυάζεται με μία custom πολλαπλή εξαγωγής, που καταλήγει στην ελεύθερη εξάτμιση της Yoshimura και με τη ροϊκή εξέλιξη, που έκανε η Sevdalis Super Flow, μπορείτε να καταλάβετε τι ήχο βγάζει με τέρμα γκάζι. Παράλληλα, στον κινητήρα αλλάχθηκαν όλες οι φλάντζες, αλλάχθηκε η καμπάνα μετάδοσης και κατασκευάστηκε μία χειροποίητη πλεξούδα από τον Στράτο Μανωλάκη, προκειμένου να συνεργαστεί ο κινητήρας με τη νέα μονάδα διαχείρισης Platinum Sport 1000 της Haltech. Η κίνηση μεταδίδεται -μέσω του χειροκίνητου σειριακού κιβωτίου της Hayabusa- στους πίσω τροχούς με αλυσίδα στο μπλοκέ διαφορικό. Το κιβώτιο έχει custom γρανάζια στις σχέσεις, με αποτέλεσμα να γίνουν πιο κοντές, ενώ για την όπισθεν, μιας και οι μοτοσικλέτες δεν έχουν, χρησιμοποιείται ένας μικρός ηλεκτρικός κινητήρας της Z-Cars, με 3Ps απόδοση, ο οποίος είναι συνδεδεμένος στο διαφορικό.
Παίζοντας με τις δυνάμεις
Το στήσιμο ενός τέτοιου είδους αυτοκινήτου δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Ο αρχικός κατασκευαστής θα πρέπει να μελετήσει σωστά τις δυναμικές ενός αμαξώματος, να ξεκινήσει το σχεδιασμό πρώτα από το σύστημα των αναρτήσεων, αφού προηγουμένως έχει φυσικά επιλέξει τις διαστάσεις των τροχών και στη συνέχεια να χτίσει το σασί. Από εκεί και πέρα, χρειάζονται ένα σωρό υπολογισμοί, όπως για παράδειγμα να βρεθεί τόσο η κατανομή του βάρους, όσο και το κέντρο βάρους του οχήματος, αλλά και το κέντρο δυνάμεων, ένας ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας για τη μετέπειτα συμπεριφορά του οχήματος στο δρόμο. Το κέντρο δυνάμεων είναι το θεωρητικό σημείο του αμαξώματος, στο οποίο εφαρμόζονται οι δυνάμεις που ασκούνται σε αυτό. Από εκεί και πέρα, όταν ξεκινάς να αλλάζεις πράγματα επάνω στο αυτοκίνητο, έχει σαν φυσικό επακόλουθο την αλλαγή αυτών των παραμέτρων, με αποτέλεσμα την αλλαγή της συμπεριφοράς του στο δρόμο. Αλλάζοντας για παράδειγμα τα αμορτισέρ και τα ελατήρια με τα πλήρως ρυθμιζόμενα coil-overs της Ohlins, χρειάζεται να ψαχτείς αρκετά με τη σωστή ρύθμισή τους. Αν αλλάξεις τις διαστάσεις των τροχών, όπως έγινε εδώ, μιας και επιλέχθηκαν οι 13άρες ζάντες της Force Racing Wheels, οι οποίες ζητήθηκε από τον κατασκευαστή να τροποποιηθούν, προκειμένου να ταιριάζουν ελαστικά από Formula 3, αλλάζεις ακόμα έναν παράγοντα, με αποτέλεσμα να προσθέτεις ακόμα έναν πονοκέφαλο στο σωστό στήσιμο του οχήματος.
Τι? Τελειώσαμε?
Η κατασκευή του αυτοκινήτου ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2016 και ήταν αρκετά δύσκολη, μιας και αρκετά πράγματα χρειάστηκε να γίνουν και δεύτερη φορά, αφού δεν υπήρχε εμπειρία σε κάτι παρόμοιο. Επόμενο στάδιο της εξέλιξης του Mini είναι η επιλογή των κατάλληλων ελαστικών, αλλά και η περεταίρω βελτίωση του κινητήρα. Σκοπός τους είναι να τρέξει ο Νίκος σε αγώνες αναβάσεων. Υπάρχει και η σκέψη να αντικατασταθεί το πολυεστερικό καπάκι με μεταλλικό, το οποίο θα τηρεί τις αναλογίες ενός MiniMinus. Το αυτοκίνητο έχει όλες τις προδιαγραφές για να τρέξει σε οποιονδήποτε αγώνα, αλλά οι κανονισμοί των αναβάσεων έχουν μία ασάφεια σε ένα σημείο που προς το παρόν δεν επιτρέπει την συμμετοχή του. Για την ώρα πάντως ο Νίκος συμμετέχει σε track-days, αλλά σύντομα θα τον δούμε σε HTTC, αλλά και σε αγώνες σε πίστα. Τέτοιες εξαιρετικές κατασκευές σε κάνουν πραγματικά χαρούμενο, γιατί βλέπεις σε τι επίπεδο μπορούν να φτάσουν τα ελληνικά χέρια.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.340cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 81mm x 65mm
Σχέση Συμπίεσης: 12,5:1
Haltech platinum sport 1000
Haltech display MFD
Custom αλουμινένιο ψυγείο
Custom πολλαπλή εξαγωγής
Yoshimura
Odyssey μπαταρία
Pipercross φίλτρο αέρα
Euroflex κολάρα σιλικόνης
Sevdalis Super Flow ροϊκή εξέλιξη κυλινδροκεφαλής
Custom πλεξούδα ECU
Custom ψυγείο λαδιού
Σωληνώσεις καυσίμου αεροπορικού τύπου
Σωληνώσεις λαδιού αεροπορικού τύπου
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Suzuki Hayabusa κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων
Custom γρανάζια σχέσεων
Z-Cars ηλεκτρικός κινητήρας όπισθεν
ΑΜΑΞΩΜΑ
Z-Cars full roll cage σασί
ABS Motorsport πολυεστερικό αμάξωμα
Drag Store diffuser
Drag Store carbon καθρέπτης αμαξώματος
Drag Store carbon κάλυμμα σωληνώσεων
Drag Store lexan παράθυρα
Custom βάσεις ημιαξονίων
Auto Enishisi Karatarouk ενίσχυση roll-cage
Praga Kart δέσιμο σασί
Line-X βαφή αμαξώματος
Sparco Circuit κάθισμα
Sabelt ζώνες τεσσάρων σημείων
Sparco πυρόσβεση
Sparco τιμόνι
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Ohlins πλήρως ρυθμιζόμενο coil-over kit
Wilwood τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός, Wilwood αεριζόμενοι τρυπητοί δίσκοι, σωληνάκια αεροπορικού τύπου
ΤΡΟΧΟΙ
Force Racing Wheels ζάντες 8Jx13in εμπρός, 10Jx13in πίσω
Pirelli Medium slicks 200/550/13 εμπρός, 250/570/13 πίσω
TUNED BY:
PragaKart
Πρωτοπαπαδάκη 61-63
Γαλάτσι
Κιν: 6947 691 747
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ως νέος Πρόεδρος της SEAT, ο Wayne Griffiths θα ηγηθεί της εταιρείας από την 1η Οκτωβρίου.