Alfa Romeo MiTo MultiAir 324Ps
Με την κατάσταση να δυσκολεύει μέρα με τη μέρα, δυσκολεύει παράλληλα και η κατάσταση για εμάς να βρούμε και να δοκιμάσουμε αυτοκίνητα για να σας παρουσιάσουμε. Ευτυχώς, όμως, υπάρχουν μερικοί επαγγελματίες εκεί έξω που ξέρεις ότι μόλις τους πάρεις τηλέφωνο, θα σου απαντήσουν άμεσα και ταυτόχρονα γνωρίζεις ότι η απάντηση που θα πάρεις θα είναι αυτή που θες. Έναν τέτοιο επαγγελματία έχω συναντήσει και εγώ στο πρόσωπο του Σπύρου Λιόση και της SLP. Μόνιμα έχει κάτι νέο και ενδιαφέρον να δοκιμάσουμε, αλλά… αυτή τη φορά τη λύση την έδωσε ο συνεργάτης του, Χρήστος Σεβαστός και η MTD.
Multiair Era
Μετά από μία μικρή αποχή από τους Ιταλούς φίλους μας για μερικά τεύχη, επιστρέφουμε δυναμικά με αυτήν εδώ την Alfa. Ο Χρήστος μάς μίλησε για μία MiTo που πρόσφατα «τελείωσαν» μαζί με τον Σπύρο και αξίζει να της δώσουμε λίγη σημασία. Τον Χρήστο τον γνωρίσαμε μέσω του Σπύρου και μαζί με τον συνεργάτη του, Θοδωρή, έχουν εδώ και χρόνια ξεκινήσει την MTD ή Multiair Tuning Development και εξειδικεύονται στη βελτίωση του μοτέρ αυτού. Στις μέρες μας, ο καθένας μπορεί να δηλώνει ό,τι θέλει (έχουν δει τόσα τα μάτια μας…), εδώ όμως μιλάμε για ανθρώπους που πραγματικά το «τρέχουν».
Η βελτίωση του συγκεκριμένου κινητήρα MultiAir προκαλεί πονοκέφαλο λόγω της πολύπλοκης λειτουργίας του ανοίγματος των βαλβίδων που αποσκοπεί στην καλύτερη κατανάλωση, με τη χρήση του «ιδιαίτερου» εκκεντροφόρου τους. Η MTD λοιπόν ήταν η πρώτη εταιρεία που επένδυσε πάνω σε αυτό το μοτέρ, κατασκευάζοντας τρία διαφορετικά προφίλ εκκεντροφόρων για τα “daily setups” και ένα εντελώς custom έκκεντρο -κατασκευασμένο από το μηδέν- για να καλυφθούν οι ανάγκες που έχουν τα big-turbo setup. Όλα αυτά έγιναν προκειμένου να φτάσουν στο έπακρο την εξέλιξη του κινητήρα, σε συνεργασία με ένα εντελώς μοναδικό software, που παρέχει απεριόριστες δυνατότητες στην ECU όσoν αφορά την απόδοση του συνόλου. Τα αποτελέσματα δεν άργησαν να έρθουν, με την MTD πλέον να έχει αναλάβει τα περισσότερα δυνατά MultiAir που έχουμε συναντήσει μέχρι σήμερα στην Ελλάδα -και όχι μόνο-, πάντα σε συνεργασία με την SLP. Η δυσκολία στην εξέλιξη του εκκεντροφόρου αυτού οφείλεται, όπως έχουμε ξαναπεί πολλές φορές στο παρελθόν, στο ότι οι κινητήρες MultiAir έχουν ένα περίπλοκο σύστημα ανοίγματος των βαλβίδων, το οποίο γίνεται με έναν μηχανοϋδραυλικό μηχανισμό, που ελέγχεται από την ECU. Η μονάδα αυτή μεταβάλλει σε πραγματικό χρόνο τη διάρκεια ανοίγματος, αλλά και το βύθισμα των βαλβίδων εισαγωγής, σύμφωνα με τις ενδείξεις που λαμβάνει από διάφορους αισθητήρες.
Η MiTo του Βασίλη
Πρόκειται για τη «μικρή» έκδοση, με τα εργοστασιακά 135Ps και αγοράστηκε σαν δεύτερο, ως μέσο για την καθημερινή μετακίνηση του ίδιου και της γυναίκας του. Στην αρχή ξεκίνησε με ένα πρόγραμμα στην ECU, ενώ δεν άργησε να προχωρήσει σε βελτίωση πρώτου σταδίου. Άντεξε σύμφωνα με τον Σπύρο περίπου έξι μήνες για να προχωρήσει στην αντικατάσταση του εργοστασιακού turbo με αυτό της MiTo QV, με τα 170Ps, που μετέπειτα έγινε υβρίδιο. Μετά από τέσσερα «περίπου» setup (μόνο πρόγραμμα - πρώτο στάδιο - GT1446 turbo - GT1446 hybrid) και χωρίς να έχει αντιμετωπίσει το παραμικρό πρόβλημα, ο Βασίλης, αποφάσισε να το πάει ένα βήμα παραπέρα, με την προσθήκη μίας Mitsubishi TD04L-13T. Έχει γίνει ένας μικρός χαμός/εμφύλιος μεταξύ των βελτιωμένων T-JET και Multiair εδώ στην Ελλάδα, οπότε SLP και MTD, πάντα σε συνεννόηση με τον Βασίλη, αποφάσισαν να φτιάξουν ένα πολύ δυνατό MultiAir, με εργοστασιακά κινούμενα μέρη. Πάω στοίχημα ότι το έβγαλαν για να «καθαρίσει» τα stock-block Gruppo Fiat MultiAir που κυκλοφορούν στα στέκια και βγάζουν γλώσσα.
Το Hardware
Για να γίνει ανταγωνιστικό στην κατηγορία, όπως είπαμε και παραπάνω, επέλεξαν την TD04 για turbo και για να μπορέσει να μπει στο μηχανοστάσιο, ο Σπύρος κατασκεύασε ένα χειροποίητο χταπόδι. Το turbo αναπνέει μέσω του custom kit εισαγωγής αέρα της SLP, που καταλήγει σε μία κωνική φιλτροχοάνη της Aeroflow. Η εξάτμιση είναι 70άρα, με 76mm downpipe, κατασκευασμένο από την Mavroidakos Racing Exhaust, με εργοστασιακό look, αλλά όχι εργοστασιακό ήχο. Επιπλέον φοράει μεγαλύτερο intercooler, με χειροποίητες σωληνώσεις, external wastegate της TiAL, ενώ η σκάστρα του είναι custom και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη (ειδική κατασκευή για Multiair). Όπως στα T-Jet έτσι και στα Multiair, τα μεγαλύτερα μπεκ είναι αναγκαία σε τέτοια setup, γι’ αυτό και τα εργοστασιακά αντικαταστάθηκαν από νέα, με παροχή 390cc/min, ενώ φοράει και water-methanol kit της AEM. Φυσικά και μιλάμε για stock κινητήρα, αφού η μόνη προσθήκη που έχει γίνει στα «ενδότερα» είναι ο stage 1 εκκεντροφόρος της MTD.
To Software
H MiTo του Βασίλη φοράει το Stage 4 πρόγραμμα της MTD, που υποστηρίζει λειτουργίες όπως Launch Control, Hardcut Limiter, Full torque/boost unlock και τέλος Full N mode unlock. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι προγραμματιστές με τον συγκεκριμένο εγκέφαλο είναι ότι δεν μπορούν να ξεκλειδώσουν τους χάρτες ροπής και κατά συνέπεια δεν παίρνουν τη ζητούμενη πίεση, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να «βγάλουν άλογα», ακόμα και με τη χρήση boost controller, αφού μόλις πας να σηκώσεις πίεση, κλείνει η πεταλούδα. Αυτά όμως last year…ο Χρήστος και ο Θοδωρής καιρό τώρα έχουν ξεκλειδώσει τον εγκέφαλο των Multiair για να μην έχουν τέτοιους περιορισμούς.
Θα καθαρίσει ή θα το καθαρίσουν;
Με τα παραπάνω, η MiTo στο 1,65bar (σταθερή πίεση, αφού είναι με external wastegate) απέδωσε στο δυναμόμετρο 324Ps, με 36,5kgm ροπής, αλλά στις μετρήσεις, ο Βασίλης ισχυρίστηκε ότι δεν πάτησε με φουλ πίεση και περιορίστηκε στο 1,3-1,4bar. Κρατάω μικρό καλάθι για τη δήλωση αυτή, γιατί η MiTo του μπορεί από στάση να μην σκάβει και την άσφαλτο, αφού έγραψε 14,71sec για το τετρακοσάρι, με 6,86sec για το 0-100km/h και 2,9sec για το 18m. Αυτά είναι παρόμοια νούμερα που έχουμε δει από αρκετά MultiAir στα 280-300Ps, στις roll μετρήσεις, όμως, η κατάσταση αλλάζει, με τη MiTo του Βασίλη να χρειάζεται 8,58sec για το 60-160km/h και 11,7sec για το 100-200km/h. Δεν ξέρω κατά πόσο είναι εφικτός αυτός ο χρόνος (αναφέρομαι στο 100-200km/h) με σκάρτα 300Ps, που φαντάζομαι ότι έπαιζε στην πίεση που δοκιμάσαμε. Όποια κι αν είναι η αλήθεια, παρόμοιο χρόνο από MultiAir δεν έχουμε ξαναδεί (το μόνο που έρχεται κοντά είναι το μαύρο Punto EVO του Βασίλη από το τεύχος #38, με 14,75sec), ενώ παίζει σχεδόν στην ίδια κατηγορία με το 500αράκι του Τίμου (τεύχος #52), που φημίζεται ότι είναι από τα πιο γρήγορα Punto/500/MiTo κ.λπ. που κυκλοφορούν στα στέκια.
Ανάλογα τη περίπτωση
Είναι αρκετοί αυτοί που ξεκίνησαν να βελτιώνουν το αυτοκίνητό τους και σύντομα απογοητεύτηκαν από το αποτέλεσμα που πήραν. Τα παραδείγματα με τα βελτιωμένα MultiAir είναι αρκετά, ευτυχώς ο Βασίλης δεν είναι ένα από αυτά και απ’ ό,τι μας είπε, θα συνεχίσει να το βελτιώνει. Στο μέλλον αναμένεται να γίνει σφυρήλατο και να φορέσει νέο turbo από τη Garrett, πιο συγκεκριμένα μία G25-550 και δεν τον βλέπω να το καθυστερεί και πολύ, γι’ αυτό και όσοι θέλετε να δοκιμάσετε την τύχη σας, καλύτερα να βιαστείτε (μετά την καραντίνα φυσικά…), ο Βασίλης δηλώνει ανοιχτός σε προκλήσεις…
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.368cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 72mm x 84mm
Σχέση συμπίεσης: 9,8:1
TD04L-13T turbo
SLP πολλαπλή εξαγωγής
Mavroidakos Exhaust downpipe 76mm
Mavroidakos Exhaust 70mm σύστημα εξαγωγής
Aeroflow φιλτροχοάνη
TiAL external wastegate
MTD ECU remapping
Μπεκ καυσίμου 390cc/min
ΑΕΜ water/methanol kit
MTD Stage 1 εκκεντροφόρος
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εργοστασιακή
ΤΡΟΧΟΙ
Εργοστασιακοί 7Jx17in
205/45
ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακά
ΑΜΑΞΩΜΑ
Εργοστασιακό
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 4,01
0-80 5,12
0-100 6,86
0-120 8,68
0-140 10,61
0-160 13,75
0-180 17,29
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,91 @ 44,76
60 5,33 @ 83,77
100 6,87 @ 100,28
200 9,95 @ 133,58
400 14,71 @ 168,34
Roll με 2α ΚΜ/Η SEC
60-120 4,33
60-160 8,58
60-200 14,39
100-200 11,69
Tuned by:
SLP Tuning & Service
Περικλέους 10, Άγιος Δημήτριος
Τηλ.: 210 97 16 660
Multiair Tuning and Development
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
H Alpine σύντομα θα μεταμορφωθεί από ειδικευμένη κατασκευάστρια sports-car σε ένα performance sub-brand της Renault.