Audi A1 1.4TFSI 310Ps
Το Audi Α1 εξοπλίζεται από τη μαμά Audi με τον 1.4ΤFSI, που -παρά την ονομασία του- πρόκειται για τον γνωστό twincharger του group (που εξοπλίζει τα Ibiza Cupra και Polo GTI προηγούμενης γενιάς) και συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S-TRONIC. Αν και πρόκειται για ένα σύνολο αξιόλογο και πολύ σβέλτο για τα ελληνικά δεδομένα, ο Νίκος ζητούσε περισσότερα από το αυτοκίνητό του, ήθελε όμως να έχει και το κεφάλι του ήσυχο. Η βελτίωση, που είχε, όμως, στο μυαλό του, είχε και πολλά εμπόδια. Αρχικά, είναι κάτοικος Στουτγάρδης, οπότε θα έπρεπε να είναι «νόμιμος» στα πλαίσια της Γερμανικής νομοθεσίας. Ταυτόχρονα, το αμάξι χρησιμοποιείται καθημερινά, οπότε δεν έπρεπε να χάσει τον «εργοστασιακό» του χαρακτήρα.
Στοκ μοτέρ με 300+ άλογα
Ο κινητήρας δεν έχει δεχθεί καμία βελτίωση στα κινούμενα μέρη του, έχει παραμείνει εργοστασιακός, προκειμένου να μην χαθεί η καθημερινότητα στην οδήγηση, το ίδιο και το κιβώτιο ταχυτήτων. Μα, αντέχει ο 1.4TFSI 300Ps χωρίς ενίσχυση στα «σωθικά» του; Αν γίνει σωστά, αντέχει. Στην προκειμένη περίπτωση, ο Νίκος έφερε το αυτοκίνητο στην Ελλάδα για τη βελτίωση. Ήξερε ότι το εργοστασιακό τούρμπο του Α1 δεν αρκούσε για πολλά παραπάνω άλογα, οπότε ήρθε σε επαφή με τον Όμηρο Τζανίδη, της Τurbotechnics, στη Θεσσαλονίκη, που -στο μηχανουργείο του-ειδικεύεται στη συντήρηση, αναβάθμιση και εξέλιξη υπετροφοδοτούμενων συστημάτων. Ο Όμηρος του πρότεινε να βελτιώσει το Α1 στα σημεία για την επίτευξη του στόχου του, αλλά, ταυτόχρονα, να τηρήσει και τα πλαίσια αξιοπιστίας και νομοθεσίας, που είχε να αντιμετωπίσει ο Νίκος. Αρχικά, η εισαγωγή αέρα αντικαταστάθηκε με σωλήνα εισαγωγής διαμέτρου 70mm, κατασκευασμένη από τον Γιαλαντζή, τηςGilatantzisExhaustSystems και τοποθετήθηκε φίλτρο-σκούπα, κατασκευασμένο από την Turbotechnics, με σκοπό την παροχή κρύου αέρα στο υβριδικό turbo, το οποίο είναι επίσης κατασκευασμένο από την Turbotechnics. Το turbo, που επιλέχθηκε, είναι αρκετά ιδιαίτερο, καθώς αποδίδει 300+Ps, άλλα σπουλάρει σχεδόν στις στροφές του εργοστασιακού. Για να γίνει αυτό εφικτό, οι φτερωτές του αντικαταστάθηκαν με billet 7 φτερών στο συμπιεστή και 12 φτερών στο στρόβιλο, που ζυγίζουν λιγότερο, με αποτέλεσμα να περιστρέφονται πιο εύκολα με τα αυξημένα CFM αέρα, που παρέχει η εισαγωγή, ενώ ταυτόχρονα παρέχουν την παραπάνω ιπποδύναμη, πολύ κοντά στα πλαίσια της εργοστασιακής λειτουργίας του αυτοκινήτου. Επιπλέον, το κέλυφος του συμπιεστή έχει δεχθεί reprofile, αυξάνοντας την εσωτερική του περίμετρο στα 55mm, προκειμένου να χωρέσουν οι μεγαλύτερες billet φτερωτές, οι οποίες κατασκευάστηκαν από τον Όμηρο. Η εξάτμιση κατασκευάστηκε από τον Γιαλαντζή, είναι διαμέτρου 70mm από το downpipe και 63,5mm μετά τον καταλύτη, ενώ για τελικό επιλέχθηκε από την HKS,με σκοπό να εκπέμπει χαμηλά ντεσιμπέλ σε χαλαρή βόλτα, αλλά και να αλλάζει χαρακτήρα σε ψηλές στροφές του μοτέρ. Το σύστημα εκτόνωσης, η wastegate και τα μπεκ ψεκασμού καυσίμου, όσο και αν σας φαίνεται περίεργο, έχουν παραμείνει εργοστασιακά. Ο κινητήρας του Α1, καθότι πρόκειται για τον ανανεωμένο Twincharged με κωδικό CTHE, εξοπλίζεται με πιο εξελιγμένο σύστημα τροφοδοσίας, με τα μπεκ και τις αντλίες υψηλής και χαμηλής πίεσης να επαρκούν για τις απαιτήσεις του setup. Οι εργοστασιακοί πολλαπλασιαστές πολλές φορές σε αυτούς τους κινητήρες αστοχούν, με αποτέλεσμα misfires σε έναν ή περισσότερους κυλίνδρους, επομένως ο Νίκος τους αντικατέστησε με τους αντίστοιχους από το R8, που έχουν αποδείξει σε αρκετά αυτοκίνητα του GroupVW την αξιοπιστία και τον καλύτερο σπινθήρα τους. Βέβαια, όλα αυτά έπρεπε να λειτουργούν σωστά και αυτό ανέλαβε να κάνει ο Φώτης Λεκατσάς της Revlimitσε συνεργασία με τον αντιπρόσωπο στη Θεσσαλονίκη, Γιώργο Παγώνη, προγραμματίζοντας το αυτοκίνητο σύμφωνα με τα «θέλω» του Νίκου, ενώ η χαρτογράφηση του S-TRONIC κιβωτίου παρέμεινε ως έχει. Την πίεση του turbo την διαχειρίζεσαι από το εσωτερικό του αυτοκινήτου, από το boost controller Ο-LED της GReddy, που επιτρέπει την αποθήκευση 2 προγραμμάτων μικρής και μεγάλης πίεσης: ενός για καθημερινή οδήγηση και ενός για τις περιόδους απόλαυσης του Νίκου. Ο Φώτης κατάφερε να βρει τη χρυσή τομή στο προγραμματισμό, καθώς, με μόλις 1,45bar overboost, ο κινητήρας ευχαρίστησε τον Νίκο με 310Ps, ενώ ταυτόχρονα οι θερμοκρασίες του κινητήρα παρέμειναν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, αν αναλογιστούμε την εξωτερική θερμοκρασία την ημέρα του dyno.
Διακριτική εμφάνιση
Την ολιστική βελτίωση του οχήματος συνέχισε ο Νίκος με τις ελαφριές BBSCH-R 18in, που αλλάζουν ολοκληρωτικά την εμφάνιση του Α1, ενώ με την ανάρτηση coilover της TA Technixχαμήλωσε το αμάξωμα του Α1 30mm μπρος και πίσω. Στα άμεσα σχέδια του Νίκου είναι η αντικατάσταση των εργοστασιακών φρένων. Μπαίνοντας στο Α1, αμέσως εκτιμάς την κατασκευή της Audi σε σχέση με τα υπόλοιπα supermini, που έχουμε γνωρίσει στην Ελλάδα. Ποιότητα σε κάθε εκατοστό του ταμπλό, λεπτεπίλεπτο φινίρισμα στην παραμικρή λεπτομέρεια, το κάνουν να ξεχωρίζει, γι’ αυτό, όμως, και ξεφεύγει σε κόστος από τα υπόλοιπα. Ο Νίκος φρόντισε να κρατήσει το χαρακτήρα του αυτοκινήτου ως είχε, οπότε δεν το φόρτωσε με διάφορα οργανάκια, παρά μόνο με το O-LED της Greddy και το μπαρόμετρο της A’PEXi, που προστέθηκαν στο εσωτερικό του αυτοκινήτου και είναι αρκετά για την ενημέρωση του οδηγού. Το μόνο, που προδίδει τον έντονο σπορ χαρακτήρα του αυτοκινήτου, είναι τα καθίσματα που θυμίζουν αυτά του RS3.
Salonica’sDragStrip
Ήρθε η ώρα της κρίσης, η στιγμή που το Α1 έπρεπε να αποδείξει ότι η συνταγή βελτίωσης πέτυχε, αλλά και να αποδειχθεί ανάλογα αξιόπιστο. Να τονίσουμε ότι μερικές ψιχάλες είχαν ήδη αρχίσει να πέφτουν. Ξεκίνησα τις μετρήσεις με την ρεπρίζ 3ης και 50km/h και μόλις το πόδι μου τερμάτισε το πετάλι του γκαζιού, το Α1 άλλαξε και για το 50-80km/h χρειάστηκε 2,56sec, ενώ για το 80-110km/h μόλις 2,65sec. Μεγάλο ρόλο στις μετρήσεις με 3η παίζει και το κιβώτιο, καθώς έχει κοντές σχέσεις, αλλά και το χαμηλό σπουλάρισμα του turbo. Για το 60-160km/h, το Α1 χρειάστηκε 11,43sec, ενώ για το 100-200km/h μόλις 19,63sec. Έχοντας μετρήσει αρκετά αυτοκίνητα με μοτέρ 1.4TSI και ιδιαίτερα υβρίδια, ξέρω ότι όλα παίζουν, με τον οδηγό μόνο μέσα, για το 60-160 κοντά στο 10sec, οπότε το Α1, που από το εργοστάσιο ζυγίζει περισσότερο από τα Polo-Ibiza, δεν τα πήγε άσχημα για δικάβαλο. Από στάση, ο καιρός μας τα χάλασε, παρόλα αυτά το Α1 χρειάστηκε 6,35sec για το 0-100km/h, ενώ σε 14,51sec έκοψε το νήμα των 402m. Ξανατονίζω, σε βροχερό οδόστρωμα και δικάβαλο! Αξιοσημείωτη στις μετρήσεις ήταν η επαναληψιμότητά του, κάτι που ο Νίκος φρόντισε να μου το αποδείξει, καθώς μου επέτρεψε να «κανιβαλίζω» το Α1 για περίπου τρία τέταρτα, με το σασμάν να λειτουργεί υποδειγματικά και το μοτέρ ακούραστα, σε σημείο που το λυπήθηκα!
Να ζεις ένα όνειρο!
Ναι, πιθανότατα ζει το όνειρο. Ναι, έχει βελτιώσει ένα αυτοκίνητο, που αποδίδει 70% πάνω από την εργοστασιακή του ιπποδύναμη και λειτουργεί υποδειγματικά και ναι, του ήπια το αίμα στις μετρήσεις και δεν έκανε κιχ! Μεγάλη εντύπωση μου έκανε, όταν ο Νίκος μου είπε ότι ήρθε οδικώς με το Α1 από τη Στουτγάρδη για τις διακοπές στην πατρίδα, γεγονός που δείχνει ακόμα πιο έντονα ότι το αυτοκίνητό του αποτελεί ένα από τα όνειρα όλων τον Petrolheads, καθώς διάνυσε 1.100+ χιλιόμετρα χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Η απόλυτη ουσία της ευχαρίστησης, να έχεις το μικρόβιο της βελτίωσης και να μπορείς να το χαίρεσαι καθημερινά, όταν πηγαίνεις για δουλειά, όταν πηγαίνει στο σουπερμάρκετ ή ταξίδι Ελλάδα-Γερμανία, χωρίς κανένα φόβο για βλάβες και ζημιές. Η συνεργασία μεταξύ Φώτη Λεκατσά και Όμηρου Τζανίδη απέδωσε τα μέγιστα και αποδείξανε περίτρανα ότι η βελτίωση μπορεί να συνδεθεί με την αξιοπιστία.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.390cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 76,5 mm x 75,6mm
Σχέση Συμπίεσης: 10:1
Revlimit ECU remap
Gialantzis Exhaust Systems χειροποίητο σύστημα εξαγωγής 70/63,5mm
HKS Τελικό καζανάκι εξάτμισης
Turbotechnics σύστημα εισαγωγής
Toyo Sport Intercooler 600x280x65mm
Turbotechnics Hybrid Turbo
Greddy O-LED boost controller
A’PEXi μπαρόμετρο
Audi R8 πολλαπλασιαστές
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Εργοστασιακό
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Ta Techinx Coilover
ΤΡΟΧΟΙ
BBS CH-R ζάντες 8Jx18in
Pirelli P Zero Nero λάστιχα 225/35
TUNEDBY:
Τurbotechnics
Όμηρος Τζανίδης
Ανδρέα Παπανδρέου 210 & Κοντόσογλου ,
Θεσσαλονίκη
Τηλ.: 693 661 7203
Revlimit
Γιώργος Παγώνης
Ελούσα,
Θεσσαλονίκη
Τηλ.: 2391023625
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ
DYNOTEST
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο MahaLPS3000της Garage
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 310/5.485
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 34/3.676
Στάδιο Βελτίωσης: Stage 2
Ποσοστό βελτίωσης μέγιστης ισχύος: 70%
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SECSTOCKCAR
0-60 3,25
0-80 4,70
0-100 6,35
0-120 8,59
0-140 11,19
0-160 14,61
0-180 19,16
0-200 26,50
AΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,58 @ 47,72
60 4,85 @ 81,99
100 6,42 @ 100,74
200 9,55 @ 128,08
400 14,51 @ 159,49
ΡΕΠΡΙΖ
3η
ΚΜ/Η SEC
50-80 2,56
80-110 2,65
Roll με 2α
ΚΜ/Η SEC
60-120 5,31
60-160 11,43
60-200 22,74
100-200 19,63
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Οι νέοι ιδιοκτήτες της προβληματικής κορεατικής επωνυμίας επέλεξαν μια γενική αλλαγή όσον αφορά το όνομα, το λογότυπο και την εταιρική ταυτότητα.