BMW E36 330 Turbo 480+Ps
Διακριτική όσο ένα rottweiler, ήσυχη όσο ένα pit-bull. Πεινασμένο. Ο λόγος για την πορτοκαλί BMW 330 turbo του Μάρκου, που με 600 άλογα στους τροχούς μεταμορφώθηκε σε μηχάνημα που εξαφανίζει το πέλμα των πίσω ελαστικών του.
Συνήθως τα μοντέλα της BMW μας φέρνουν στο μυαλό εικόνες οδηγοκεντρικών πολυτελών οχημάτων, με υψηλή ποιότητα κατασκευής και πάμπολλες ανέσεις, όπως διζωνικό κλιματισμό, θερμαινόμενα καθίσματα, iDrive και άλλα τεχνολογικά επιτεύγματα. Επίσης, πέρα των εκδόσεων Μ, φημίζονται για την απλή και διακριτική τους εμφάνιση και για το κομψό του design. Ωραία, τώρα μπορείτε να διαγράψετε όλα τα παραπάνω, να προσθέσετε ένα τεράστιο φουσκωμένο καπό, μία GT3582R, να φουσκώσετε τα φτερά και να βάλετε στον παρονομαστή 600 άλογα στους πίσω τροχούς. Οι πίσω τροχοί περνούν αρκετά δύσκολες ώρες όταν βρεθείς στο τιμόνι και πας με τέρμα γκάζι. Πράγμα που είναι ιδιαίτερα συχνό, μιας και ο ήχος είναι εξαιρετικά εθιστικός. Ο Μάρκος είναι ο ιδιοκτήτης της DimitriouMotorsport και φυσικά είναι ο άνθρωπος ο οποίος ασχολήθηκε και βελτίωσε αυτή την BMW.
Δοκιμή αντοχής!
Η βάση της συγκεκριμένης μετατροπής ξεκίνησε με ένα heart-transplant από E46 330ci. Ο αλουμινένιος εξακύλινδρος κινητήρας M54B30 με διπλό vanos αποδίδει από το εργοστάσιο 231Ps με 30,5kgm ροπής. Παρότι διαθέτει παροιμιώδη αντοχή ακόμα και με κλειστό μοτέρ, τόσο τα πιστόνια του όσο και οι μπιέλες του είναι φτιαγμένα για στροφάρισμα και πολιτισμένη λειτουργία και δεν αντέχουν την βαναυσότητα από μεγάλες τουρμπίνες όπως η ομολογουμένως μεγάλη GT3582R της Garrett που διαθέτει παροχή μέχρι 650Ps. Ο Μάρκος τοποθέτησε τον τρίλιτρο κινητήρα στην E36 με μόλις 22.000km και αυτός ήταν και ο λόγος που διατήρησε τα εργοστασιακά σωθικά αφού το μοτέρ ήταν ουσιαστικά καινούριο. Μέχρι τώρα το σύνολο τον έχει βγάλει ασπροπρόσωπο αλλά δεν έχει φτάσει την τουρμπίνα μέχρι το όριο ης. Ούτε κατά διάνοια. Η συγκεκριμένη τουρμπίνα βγάζει το “άχτι” της στα 1,8-11,9bar πίεσης όμως εμείς δοκιμάσαμε την BMW με μόλις 1bar πίεση και 480Ps. Οι μοναδικές επεμβάσεις στον κινητήρα αφορούν την ροική εξέλιξη της κεφαλής καθώς και η αντικατάσταση της εργοστασιακής φλάντζας με μια της Cometic που ρίχνει τη συμπίεση από το 10,2:1 στο 8,9:1.
Η μετάδοση δέχθηκε αρκετές επεμβάσεις. Καταρχήν ενισχύθηκε ο εργοστασιακός δίσκος του συμπλέκτη με σκληρότερα ελατήρια, ενώ το βολάν από διπλής μάζας μετατράπηκε σε μονής. Κατόπιν, αλλάχθηκε ο κεντρικός άξονας με αυτόν της BMW Μ3 Ε46, μιας και είναι παχύτερος και έχει περισσότερη αντοχή, όπως επίσης και το διαφορικό και τα ημιαξόνια, τα οποία είναι και αυτά από την ίδια Μ3. Το κιβώτιο ταχυτήτων που πάει σετ με τον κινητήρα προέρχεται και αυτό από BMW 330ci Ε46, το μόνο που αλλάχθηκε είναι η τελική σχέση μετάδοσης από 3,15 σε 3,64.
Buildingforpower
Εννοείται πως τόσο η εργοστασιακή εισαγωγή, όσο και η εξαγωγή δεν θα μπορούσαν να υποστηρίξουν το turbo της Garrett. Για αυτό τον λόγο κατασκευάστηκε μία χειροποίητη εισαγωγή από την Ninos Exhaust, όπως και μια πολλαπλή εξαγωγής πάνω στην οποία πάτησε η GT3582R, καθώς και το externalwastegate της HKS των 60mm, με την απόληξη του external να βγαίνει πίσω από το δεξί φανάρι, στο φτερό. Το υπόλοιπο σύστημα εξαγωγής από το downpipe και πίσω, που περιλαμβάνει ένα τελικό καζανάκι, το κατασκεύασε η MavroidakosRacingExhaust. Επίσης, η NinosExhaust κατασκεύασε όλες τις υπόλοιπες σωληνώσεις στον χώρο του κινητήρα, δηλαδή του intercooler το οποίο προέρχεται από την Spearco, και την σωλήνωση από το turbo προς την εισαγωγή, με διάμετρο στα 70mm. Κάπου εκεί ζει χαρούμενη και μία σκάστρα της GReddy, η οποία φροντίζει να κάνει αισθητή την παρουσία της σε κάθε άφημα του γκαζιού. Ο κινητήρας πλέον ψύχεται από το αλουμινένιο ψυγείο νερού της Driftworks, το οποίο επικοινωνεί με τον κινητήρα με τα εργοστασιακά κολάρα της 330. Στην άλλη άκρη του engine bay, βρίσκεται ένα δοχείο αναθυμιάσεων λαδιού της D1 Spec.
Μέσα στο ρεζερβουάρ καυσίμου βρίσκεται μια εργοστασιακή αντλία βενζίνης, η οποία σηκώνει 5bar πίεση και γεμίζει ένα δοχείο συγκεντρώσεως βενζίνης, τοποθετημένο στον χώρο αποσκευών. Από εκεί αναλαμβάνουν δύο αντλίες βενζίνης Bosch 044, με την μία να λειτουργεί συνεχώς και την δεύτερη να οπλίζει μετά το 0,8bar και να στέλνουν καύσιμο στα μπεκ της RC που έχουν παροχή στα 650cc/min. Στην επιστροφή του κυκλώματος βρίσκεται ένας ρυθμιστής πίεσης της Aeromotive.
Η εργοστασιακή ECU τα βρήκε λίγο μπαστούνια με όλα τα παραπάνω και την θέση της πήρε μία μονάδα της Link, που συνδυάζεται με τις αναφλέξεις επίσης της Link, καθώς και με το boostcontrollerProfecB της GReddy. Τον προγραμματισμό της ECU τον ανέλαβε ο Takis Link, ο οποίος ανέβασε τον κόφτη στις 7.100rpm, με αποτέλεσμα ο κινητήρας της BMW να αποδώσει 485Ps, στο 1,0bar πίεσης. Το αυτοκίνητο τη στιγή που γράφονται αυτές οι λέξεις αλλάζει ελαφρώς setup και σύντομα θα σηκώσει 1,7bar με την απόδοση να εκτοξεύεται στα 600Ps.
Ο κανίβαλος!
Είναι η μοναδική λέξη που μου έρχεται στο μυαλό αναλογιζόμενος μία Ε36 με τρίλιτρο μοτέρ που βγάζει 500 άλογα στους τροχούς. Ξέρω ότι δύσκολα θα βρει πρόσφυση και ότι ακόμα πιο δύσκολα θα μπορέσει κανείς να την φέρει στα ίσα της. Μπαίνοντας στο γυμνό εσωτερικό της, βλέπω ένα ταμπλό ντυμένο όλο με αλκαντάρα, δύο bucket καθίσματα της Sparco, δένομαι με τις ζώνες τεσσάρων σημείων της Sparco και προσεύχομαι να πάμε όσο το δυνατό περισσότερο ίσια στην ευθεία. Ο κινητήρας παίρνει μπρος μουγκρίζοντας και γεμίζοντας κραδασμούς το εσωτερικό και παράλληλα ξυπνάει το μπαρόμετρο και το πυρόμετρο της ProsportGauges, το θερμόμετρο της Auto Gauge και το wideband της ΑΕΜ. Τα πίσω καθίσματα, οι επενδύσεις και οι μονώσεις απουσιάζουν και ακούω το γνώριμο συνεχόμενο βουητό των αντλιών βενζίνης. Τα φουσκωμένα εμπρός φτερά, όπως και τα μεγαλωμένα κατά 40% με την χρήση προεκτάσεων ψαλίδια της ανάρτησης, που συνδυάζονται με το coiloverkit της ACSchnitzer, επιβεβαιώνουν τον χαρακτηρισμό «κανίβαλος» που έδωσα παραπάνω. Το ίδιο κάνει και το φουσκωμένο καπό, με το extra φούσκωμα να προέρχεται από Corvette. Όλη την φανοποιεία και φυσικά τα μηχανικά μέρη, τα επιμελήθηκε η Dimitriou Motorsport. Όση ώρα σκεφτόμουνα τα παραπάνω, ο κινητήρας είχε έρθει σε θερμοκρασία λειτουργίας και ο Μάρκος βύθισε το δεξί πόδι στο γκάζι, κάνοντας της 18άρες ζάντες της Work Wheels να περιστραφούν βίαια και τα ελαστικά να πάρουν διαζύγιο με την πρόσφυση και να μετατρέψουν το πέλμα τους σε καπνό. Πολύ καπνό. Το rolling burn out βοήθησε κάπως την κατάσταση στην εκκίνηση, αλλά και πάλι δεν είχα αυταπάτες. Ήξερα ότι θα σπινάρουμε αρκετά στην εκκίνηση, χάνοντας πολύτιμα δέκατα από τα πρώτα 18 μέτρα, αλλά παράλληλα ήξερα πως την αξία του θα την δείξει στις ρεπρίζ. Δεν έχετε παρά να ρίξετε μια ματιά στον πίνακα παρακάτω και θα καταλάβετε.
Play-ground!
Η BMW αυτή μου άφησε πολύ καλές εντυπώσεις. Ήταν προσεγμένη και την πετύχαμε σε φάση εξέλιξης, μιας και σύντομα θα αντικατασταθούν τα φρένα της Μ3 Ε46 που φοράει με εξαπίστονες δαγκάνες και μεγαλύτερους δίσκους. Όπως και να έχει, με την 330 αυτή μπορείς να περάσεις πολλές ευχάριστες ώρες λιώνοντας τα πίσω σου λάστιχα και γεμίζοντας καπνό τον τόπο. Στο κάτω, κάτω αυτός δεν είναι ο ορισμός του Hoonigan?
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
| Tuned by Dimitriou Motorsport 17ης Νοεμβρίου 1973 7 και Πίνδου 1 Μελίσσια 210 61 39 914 |
TUNING SPECS
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
| |
ΑΜΑΞΩΜΑ
| |
ΦΡΕΝΑ Εμπρός και πίσω BMW M3 E46 | ΤΡΟΧΟΙ ADVAN RG ζάντες 7Jx17in ζάντες Barum Bravuris 2 205/50 R17ελαστικά |
|
|
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΚΜ/Η SEC 0-60 3,20 0-80 4,66 0-100 5,88 0-120 7,77 0-140 9,57 | ΡΕΠΡΙΖ 3η ΚΜ/Η SEC 50-80 2,42
|
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ Μ SEC @ ΚΜ/Η 18 2,61 @ 48,95 60 4,91 @ 84,65 100 6,40 @ 107,10 200 9,37 @ 137,96 | ROLL με 2α KM/H SEC |
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ο Mohammed ben Sulayem είναι ο νέος εκλεγμένος πρόεδρος της FIA, που θα αντικαταστήσει τον Jean Todt.