BMW i4 M50 544Ps
Going into '23
Όσο περισσότερο οδηγώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα «επιδόσεων», τόσο πιο πεπεισμένος γίνομαι ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα σε αυτά τα αυτοκίνητα και στην καταπληκτική τεχνολογία τους δεν είναι τόσο η μειωμένη αυτονομία που φέρνουν αναγκαστικά οι επιδόσεις αυτές, αλλά η εύρεση τρόπου από τους μηχανικούς για να δώσουν λίγη από την ψυχή που λατρεύουμε στα βενζινοκίνητα οχήματα. Η δημιουργία αντίστοιχης αλληλεπίδρασης, σε επίπεδο αίσθησης με το όχημα, είμαι σίγουρος ότι συνεχίζει να προβληματίζει τους μηχανικούς των ηλεκτρικών οχημάτων. Το καλό νέο για εμάς τους petrolheads είναι ότι το κομμάτι των επιδόσεων είναι ήδη τακτοποιημένο. Αρκεί μονάχα να ρίξετε μια ματιά στην πανέμορφη i4 M50. Κοστίζει 75.850 ευρώ και ξεκλειδώνει επιδόσεις που είναι αδύνατον να συναντήσεις σε αυτήν την τιμή. Αν κοιτάξουμε τη γκάμα της BMW, για να συναντήσουμε κάτι παραπλήσιο σε επιδόσεις θα πρέπει να πάρουμε την πισωκίνητη M3 Competition (510Ps 1.725kg, 0-100km/h:3,8s) που κοστίζει €130.500. Στα χρήματα που κοστίζει η i4 M50 βρίσκουμε την M340i xDrive (€73.850) με τα 374Ps και, όπως καταλαβαίνετε, απέχει πολύ από τα νούμερα επιτάχυνσης της κορυφαίας ηλεκτρικής i4.
Και για τι επιδόσεις μιλάμε;
Αναγκαστικά πρέπει να βρεις μία μεγάλη ευθεία με καλό οδόστρωμα, όχι όπως κάναμε -αναγκαστικά λόγω χρόνου- στην υπέροχη M4 Competition που είχαμε δοκιμάσει πριν από ενάμισι χρόνο και δεν καταφέραμε να σημειώσουμε τους χρόνους που θέλαμε (0-100@4,23s και 0-160@7,68s με αρκετό σπινιάρισμα..). Eνεργοποιείς το Sport Boost Mode και αυτομάτως ξεκλειδώνει όλο το ράντσο των 544 ίππων και ρυθμίζεται αναλόγως η τετρακίνηση και το ESP. Κρατάς το φρένο, πατάς το γκάζι και βλέπεις στον κατακόκκινο πίνακα οργάνων την ένδειξη Launch Control, ενώ ταυτόχρονα νιώθεις έναν τεχνητό κραδασμό, σαν να σε προειδοποιεί το αυτοκίνητο γι’ αυτό που θα επακολουθήσει! Εκεί σκέφτεσαι... -σιγά μωρέ, ζυγίζει 2.215kg, πόσο γρήγορο θα είναι; Πολύ σύντομα θα το μετανιώσεις... Παρατάς το φρένο και νιώθεις σαν να βρίσκεσαι σε εκτόξευση πυραύλου. Η πρόσφυση είναι απίστευτη και η i4 καλύπτει τα 18m σε 2,07sec. Η αίσθηση της επιτάχυνσης είναι αδιανόητη. Σε μόλις 3,73sec κόβει το νήμα των 100km/h και σαν το Event Horizon περνάει από μία τρύπα στο χωροχρόνο με soundtrack από τον συνθέτη Hans Zimmer και φέρνει μαζί δαίμονες από άλλη διάσταση που φωνάζουν “libera te tutemet ex inferis”, αλλά είναι αδύνατον να αφήσεις το γκάζι. Έχεις εθιστεί και περνάς τα 160km/h σε 8,04sec. Πτώση ισχύος νιώθεις μετά τα 180km/h, αλλά ακόμα και έτσι κάνει 400άρι σε 11,79sec, με έξοδο 194,01km/h! Πρακτικά η i4 M50 φτάνει την τελική της ταχύτητα στα 225km/h σε κάτι λιγότερο από 16sec!!! Ακόμα και η καταπληκτική Taycan 4S που διαβάσατε πριν υποκλίνεται στην i4 M50 μέχρι τα 400m (11,93sec), σημείο από το οποίο η ηλεκτρική καλλονή από τη Στουτγάρδη παίρνει κεφάλι (0-220: Taycan 14,93sec, i4 M50 15,67sec). Ακόμα και ο πιο υποψιασμένος με την ταχύτητα θα δυσκολευτεί να πιστέψει τις επιδόσεις που είναι ικανή η i4 M50, όμως το V-BOX δεν λέει ψέματα...
Just a sexy Gran Coupe
Η i4 M50 δεν φωνάζει για την ηλεκτρική της υπόσταση. Στην πραγματικότητα δύσκολα θα καταλάβεις ότι δεν πρόκειται για μία καλά εξοπλισμένη σειρά 4 Gran Coupe σε πανέμορφη απόχρωση Μ Portimao Blue. Η αεροδυναμική φιγούρα (Cd:0,24) έχει σημείο εντυπωσιασμού τα τεράστια νεφρά (θεωρώ ότι το αρχικό σοκ προ διετίας πρέπει να έχει χωνευτεί από τους περισσότερους..) στο μπροστά μέρος και τα δυναμικά φωτιστικά σώματα (με τεχνολογία Adaptive BMW Laserlight κυριολεκτικά εξαφανίζουν το σκοτάδι), ενώ η κουπέ γραμμή που χαμηλώνει έντονα προς το πίσω μέρος είναι παρόμοιο σχεδιαστικό τέχνασμα και στα δύο μοντέλα. Στην περίπτωση της M50 όμως το επιπλέον πακέτο M Sport προσδίδει extra “street credit” χάρη στις carbon λεπτομέρειες, το διακριτικό lip spoiler και τους πληθωρικούς 20άρηδες τροχούς (στάνταρ 18in) που θεωρούσα ότι θα υποσκέλιζαν την ποιότητα κύλισης, όμως η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση και η τρομερά άκαμπτη πλατφόρμα είχαν άλλη γνώμη. H i4 δεν χρησιμοποιεί την hi-tech πλατφόρμα του ηλεκτρικού iX που αποτελείται από μείγμα Carbon Fiber και αλουμίνιο, αντ' αυτού χρησιμοποιεί μία ενισχυμένη έκδοση της CLAR πλατφόρμας στην οποία βασίζεται και η 4-Series Gran Coupe, η οποία σχεδιάστηκε εξαρχής για να είναι συμβατή και με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης. Κάτι που σημαίνει ότι τα δύο μοντέλα έχουν πανομοιότυπες διαστάσεις. Η πλατφόρμα φιλοξενεί το μεγάλο πακέτο μπαταριών που έχει ύψος μόλις 11cm και βρίσκεται τοποθετημένο χαμηλά στο πάτωμα. Έχει ενεργειακή χωρητικότητα 83,9kWh (80,7kWh ωφέλιμα) και αποτελείται από τέσσερα packs με 72 στοιχεία και άλλα τρία με 12 στοιχεία. Με μία πλήρη φόρτιση η i4 M50 μπορεί να διανύσει, σύμφωνα με την BMW, από 415 έως 519km και αν θέλετε μία πραγματική τιμή αυτονομίας, υπολογίστε περίπου 400-420km χωρίς ιδιαίτερη αυτοσυγκράτηση (μέση τιμή κατανάλωσης ενέργειας 24,5kWh/100km κατά τις 7 μέρες που την είχαμε στα χέρια μας). Ο on-board φορτιστής φτάνει μόλις τα 11kW και με χρήση wallbox απαιτεί σχεδόν 9 ώρες για την πλήρη φόρτιση, ενώ υπάρχει φυσικά η δυνατότητα γρήγορης φόρτισης 205kW σε συνεχές ρεύμα για αύξηση της αυτονομίας κατά 140km μόλις σε ένα δεκάλεπτο, όμως στη χώρα μας είναι πρακτικά αδύνατο να εκμεταλλευτείτε αυτή τη δυνατότητα.
5th gen inside
H κορυφαία i4 χρησιμοποιεί το τελευταίο, 5ης γενιάς, σύστημα eDrive της BMW, με δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα. Με την πρόσφατη έλλειψη της αγοράς από πολύτιμα μέταλλα, το BMW Group επένδυσε 790 εκατομμύρια ευρώ για την επέκταση της παραγωγικής ικανότητας στα εργοστάσια σε Dingolfing, Leipzig, Regensburg και Steyr. Οι νέου τύπου ηλεκτροκινητήρες που εξέλιξε η BMW δεν διαθέτουν καθόλου μαγνήτες και άλλες σπάνιες γαίες στους ρότορες. Αντ' αυτού οι ηλεκτροκινητήρες είναι τριφασικοί AC, σύγχρονου τύπου, με πτερύγια ενσωματωμένα πάνω στον στάτη. Η BMW χρησιμοποίησε μια νέα, εξαιρετικά προηγμένη τεχνολογία στεγανοποίησης για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των ηλεκτροκινητήρων της εγκιβωτίζοντάς τους σε ένα περίβλημα που εξαλείφει τη μόλυνση από τη σκόνη στο εσωτερικό του στάτη και των καλωδίων από τα πτερύγια που έρχονται σε επαφή με τον μεταγωγέα. Ο πίσω ηλεκτροκινητήρας είναι ισχυρότερος, με απόδοση 313Ps αντί των 258Ps του μπροστά. Και οι δύο μαζί αποδίδουν 482Ps με 74,9kgm, με το προφίλ Sport Boost να ανεβάζει τα νούμερα (για 10sec) στα 544Ps και 81kgm. Αυτή η εξωφρενική ισχύς μεταδίδεται μέσω μίας νέας ηλεκτρονικά ελεγχόμενης τετρακίνησης, που σε κανονικές συνθήκες μεταδίδει το μεγαλύτερο ποσοστό ροπής στους πίσω τροχούς, «εμπλέκοντας» τον μπροστά ηλεκτροκινητήρα μόνο σε συνθήκες όπου χρειάζεται μεταφορά ροπής και στους μπροστά τροχούς.
Μοναδικό blend...
..ποιότητας και τεχνολογίας. Αυτό είναι το εσωτερικό της i4 M50. Ο μινιμαλισμός έχει κυρίαρχο τόνο, όπως και η προηγμένη εικόνα τεχνολογίας που παρέχουν οι διπλές -και ελάχιστα κυρτές- ψηφιακές οθόνες μεγέθους 12,3in για τον πίνακα οργάνων και 14,9in για τα συστήματα πολυμέσων. Η τελευταία είναι φυσικά αφής και χρησιμοποιεί το τελευταίας -8ης- γενιάς λογισμικό iDrive. Άψογα γραφικά, τρομερή ταχύτητα απόκρισης και αρκετή ευκολία με βάση τις αμέτρητες επιλογές, ρυθμίσεις και ανέσεις που παρέχει η προηγμένη καμπίνα της i4. Αυτό που θα ξενίσει αρκετούς είναι η ενσωμάτωσης των χειριστηρίων του κλιματισμού στην οθόνη αφής χωρίς κανένα φυσικό πλήκτρο. Η ποιότητα κατασκευής από την άλλη είναι κορυφαίου επιπέδου, με προσεγμένα υλικά ακόμα και στα χαμηλότερα τμήματα του ταμπλό. Θυσίες σε πρακτικό επίπεδο υπάρχουν, αλλά αφορούν μονάχα τους πίσω επιβάτες που έχουν στη διάθεσή τους απλά αποδεκτούς χώρους, την ίδια στιγμή που οι δύο μπροστινοί θα απολαμβάνουν τις ανέσεις δύο καταπληκτικών σπορ καθισμάτων που στηρίζουν ιδανικά το σώμα, ρυθμίζονται προς κάθε κατεύθυνση και δεν κουράζουν ποτέ.
Λίγη ψυχή ακόμα...
Τα σπορ μοντέλα του τμήματος M βάζουν ως προτεραιότητα, πέρα από τις επιδόσεις, την ακρίβεια των κινήσεων και την πλούσια αίσθηση που δίνουν στον οδηγό. Η i4 M50 δεν είναι 100% ένα καθαρό προϊόν του M GMBh και ορθά το ιερό γράμμα Μ έμεινε να προλογίζει την ισχύ της έκδοσης. Είναι όμως σαφέστατα κάτι παραπάνω από ένα τετράτροχο με μανιασμένες επιδόσεις. Καταρχήν είναι εντυπωσιακά άνετη. Ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στο GT και το σπορ, καθώς καταφέρνει με περίσσεια άνεση να φιλτράρει όλες τις ανωμαλίες του δρόμου από το να ενοχλήσουν τους επιβάτες ακόμα και στο ελάχιστο. Το προφίλ Comfort είναι τέλειο για καθημερινή κίνηση για να κινείσαι χαλαρά και αθόρυβα. Μην νομίζετε όμως ότι δεν παραμένει ακόμα και σε αυτό το πρόγραμμα δραματικά γρήγορη, αρκεί μία γενναία πίεση στο δεξί πεντάλ για να «διακτινιστείς» αρκετές δεκάδες μέτρα μπροστά.
Επιλέγοντας το Sport η διαφορά είναι άμεσα αντιληπτή: τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ ελέγχουν πολύ πιο αυστηρά τις κλίσεις του αμαξώματος, χωρίς ωστόσο να πηγαίνει η άνεση περίπατο... Η τετρακίνηση κατανέμει ιδανικά τη ροπή στους τροχούς, εξασφαλίζοντας πάντα την απαραίτητη πρόσφυση και το τιμόνι με το μεταβλητό λόγο είναι πάντα άμεσο και πιστό στην πορεία που του υποδεικνύεις. Σε δρόμο που της αρμόζει, θα δεχθεί ευδιάθετα την πίεση και θα σε εντυπωσιάσει με τον τρόπο που κρύβει το βάρος της, παρέχοντάς σου εξαιρετικά προοδευτικές αντιστάσεις. Δεν αισθάνεσαι αποκομμένος από την διαδικασία, όπως συμβαίνει με την συντριπτική πλειοψηφία των ηλεκτρικών μοντέλων, αλλά σε καμία περίπτωση η αίσθηση δεν μπορεί να πλησιάσει ένα μοντέλο M. Ακόμα και έτσι είναι αναμφίβολα το πιο ευχάριστο ηλεκτρικό που έχω οδηγήσει. Ακόμα και αν δεν σε αφήνει να παίξεις όσο θα ήθελες. Ναι, η φιλικότητά της σε εμπνέει να απενεργοποιήσεις πλήρως το DSC παρά τα 81kgm ροπής που μπορούν να μεταφέρουν με αστραπιαίο τρόπο οι ηλεκτροκινητήρες. Είναι πάντα πρόθυμη να στρίψει ελαφρά υπερστροφικά, όμως τα ηλεκτρονικά παραμένουν πάντα σε επιφυλακή για να επέμβουν διακριτικά, ενώ ταυτόχρονα η μεταφορά ροπής προς τον μπροστά άξονα ευθυγραμμίζει την ουρά ανεξάρτητα από το ανάποδο τιμόνι. Το turn-in δεν είναι όσο κοφτερό θα ήθελες, όμως ακόμα κι αν είσαι αρκετά επιθετικός στην είσοδο, θα σαστίσεις με την απουσία υποστροφής. Είναι εντυπωσιακή η δουλειά που έχει γίνει με το σασί, την ανάρτηση και την τετρακίνηση, αφού μιλάμε για ένα αυτοκίνητο 2,2 τόνων που το οδηγείς σχεδόν με τον ίδιο τρόπο που θα έκανες με ένα σπορ sedan με μισό τόνο λιγότερο. Κινείσαι πάντα γρήγορα, άνετα και ευχάριστα, ενώ ακόμα κι αν το παρακάνεις, τα τεράστια φρένα (374mm μπροστά και 345mm πίσω) δεν δείχνουν να ζορίζονται ιδιαίτερα από το εξαιρετικά υψηλό βάρος.
Η i4 M50 αποτελεί μία δελεαστική βιτρίνα τεχνολογίας για το 5ης γενιάς eDrive. Μιλάμε για ένα πολύ ολοκληρωμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με αυτονομία που ικανοποιεί, ευκολία και άνεση στην καθημερινή μετακίνηση και δυναμικό χαρακτήρα στην απαιτητική οδήγηση. Είναι πραγματικά μία εντυπωσιακή κατασκευή κορυφαίου τεχνολογικού επιπέδου, με επιδόσεις σκάνδαλο για την τιμή που προσφέρεται.
+
Εκρηκτικές επιδόσεις
Υψηλή τεχνολογία
Ποιότητα κατασκευής
Design
Ποιότητα κύλισης
Εξοπλισμός
Τιμή (αναλογικά με τις επιδόσεις)
-
Χώροι πίσω επιβατών
Τιμή βασικής έκδοσης i4 eDrive35 286Ps: €53.650
Τιμή βασικής έκδοσης i4 M50 544Ps: €75.850
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Δύο ηλεκτροκινητήρες AC σύγχρονου τύπου
Θέση: Εμπρός και πίσω
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
Τύπος: Συστοιχία ιόντων λιθίου
Χωρητικότητα: 83,9kWh (80,7kWh ωφέλιμα)
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω: Διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, αντιστρεπτική δοκός
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: 1 σχέσης
Διαφορικό: Ελεύθερο
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm): 4.783
Ύψος (mm): 1.448
Πλάτος (mm): 1.852
Μεταξόνιο (mm): 2.856
Βάρος (kg): 2.215
Χώρος αποσκευών (lt): 470-1.290
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 374x36mm με τετραπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Αεριζόμενοι δίσκοι 345x24mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 9,5Jx20in
Ελαστικά: Pirelli P Zero 245/35 - 255/35
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 544
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 81
0-100km/h (sec): 3,9
Τελική ταχύτητα (km/h): 225 (Ηλ. περιορισμένη)
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 0 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (kWh/100km): 18,1-22,5kWh/100km (WLTP)
Δοκιμής (kWh/100km): 24,5kWh/100km
AYTONOMIA
Ονομαστική (km): 415-519 (WLTP)
Δοκιμής (km): 420
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 2,06
0-80 2,81
0-100 3,73
0-120 4,91
0-140 6,35
0-160 8,04
0-180 10,09
0-200 12,54
0-220 15,67
AΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,07 @ 60,06
60 3,88 @ 102,83
100 5,15 @ 123,84
200 7,71 @ 156,59
400 11,79 @ 194,01
ΡΕΠΡΙΖ
ΚΜ/Η SEC
50-80 1,08
80-110 1,57
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το νέο Range Rover Sport SVR θα χρησιμοποιεί τον κινητήρα της BMW X5 M Competition.