BMW M4 G82 Competition 510Ps
Lineage of heroes
Η ιστορία των μοντέλων με το μαγικό σηματάκι M φτάνει 35 χρόνια πίσω, όπου η πρώτη γενιά M3 δημιουργήθηκε στην ουσία από την «ανάγκη» να ομολογκαριστούν μοντέλα παραγωγής για να τρέξει η BMW στο γερμανικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πρωτάθλημα τουρισμού. Η πρώτη M3 ήταν ένα μοναδικό αυτοκίνητο. Ένα αυτοκίνητο με «καθαρό» αγωνιστικό DNA. Η Μ3 Ε30 δεν φτιάχτηκε για να πουλήσει. Είχε έναν και μόνο σκοπό: να κερδίζει αγώνες!
Fast forward 35 χρόνια έπειτα και με ένα εξαιρετικά επιτυχημένο αγωνιστικό portfolio, σκάει μύτη τον Σεπτέμβριο του καταραμένου -2020- έτους, η νέα M3 μαζί με την M4. Τα δύο αυτοκίνητα έφεραν μαζί τους ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η τεχνολογία σε σασί, κινητήρα, ανάρτηση και ηλεκτρονικά συστήματα και οι πολέμιοι του internet ενδιαφέρθηκαν μόνο για τη μάσκα. Ας βγάλουμε κάτι από τη μέση πολύ γρήγορα. Μισούσα όσο και εσείς τα τεράστια κάθετα νεφρά των νέων M3/M4. Μέχρι που είδα “live” για πρώτη φορά μία καινούρια 4-series. Να ξέρετε ότι από κοντά είναι πολύ καλύτερη και στην πραγματικότητα ταιριάζει με την σιλουέτα της. Βέβαια υπάρχουν πολύ πιο σημαντικά πράγματα να συζητήσουμε για τη νέα M4 από τις γρίλιες της. Βλέπετε, η M4, όπως και η τετράπορτη αδερφή της, είναι τα σπορ αυτοκίνητα με τα οποία κρίνονται έπειτα όλα τα σπορ sedan και σπορ coupe της αγοράς.
Angry beaver
H σκουροντυμένη θεά μας ήρθε από την Τσεχία και είχε αρκετά φορτωμένο πρόγραμμα, επιτρέποντας ένα απαιτητικό παράθυρο μερικών μόνο ωρών να την απολαύσουμε. Παρκαρισμένη σε τρομάζει. Πλησίασε, δεν δαγκώνει. Να σε μυρίσει θέλει... Στο μοναδικό σκούρο γκρι σατινέ ματ χρώμα (αποτελεί μέρος Individual χρωματισμού), μπορώ να παρομοιάσω την εμπειρία με το να πλησιάσεις να χαϊδέψεις ένα Κάνε Κόρσο με καλογυαλισμένο τρίχωμα (αν δεν το ξέρετε, Googlάρετε...). O Marcus Syring, υπεύθυνος σχεδίασης της BMW M, υποστηρίζει ότι η frameless μάσκα υιοθετήθηκε για καλύτερη παροχή αέρα στον κινητήρα και παρότι θεωρώ ότι η δήλωση έχει μέσα μία δόση υπερβολής, ταιριάζει πολύ στο γενικότερο άκρως αγριεμένο look.
Πείτε ό,τι θέλετε για τις γρίλιες, αλλά αν ποτέ δείτε δίπλα δίπλα την προηγούμενη και τη νέα M4, δεν θα έχετε καμία αμφιβολία για το ποια είναι πιο επιθετική. Η νέα M4 είναι ένα κτήνος! Ακόμα και το καπό με τα έντονα νεύρα θυμίζει την αγωνιστική M4 GT3. Σίγουρα δεν έχει τα προκλητικά Kim Kardashian οπίσθια όσο η λατρεμένη M2, όμως η σιλουέτα είναι άκρως δυναμική και κομψή, με τα πρησμένα φτερά να φιλοξενούν τις extra σφυρήλατες ζάντες 19in μπροστά και 20in πίσω, με ελαστικά 275/35 και 285/30!
Fighter Cockpit
Ανοίγοντας την πόρτα είναι σίγουρο ότι θα φας τρελό σκάλωμα με τα καθίσματα. Δεν είναι ότι είναι πανέμορφα με συνδυασμό δέρματος-alcantara σε μαύρο-λευκό και γκρι χρώμα, ούτε ότι σε αγκαλιάζουν πιο σφιχτά από αρκούδα, ούτε ότι έχουν σκελετό από carbon, ούτε καν ότι δέχονται αγωνιστικές ζώνες 5/6 σημείων και διαθέτουν αποσπώμενο προσκέφαλο για χρήση με κράνος. Είναι ότι είναι όλα αυτά μαζί και μάλιστα είναι και απρόσμενα άνετα. Αποτελούν μέρος του πακέτου “M Race Track” που κοστίζει €16.394 και προσθέτει εκτός από τα καθίσματα, τις ελαφρύτερες σφυρήλατες ζάντες που αναφέραμε και μεγαλύτερα φρένα, με carbon-ceramic δίσκους. Ναι, αυτά τα €16.394 είναι επιπλέον από τα €129.000 που στοιχίζει η πισωκίνητη M4 Competition και είναι πολύ δύσκολο να μην τα προτείνεις σε κάποιον υποψήφιο αγοραστή.
Οι Competition εκδόσεις αποδίδουν 510Ps, εξοπλίζονται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο και υπάρχει επιλογή για πισωκίνητη ή τετρακίνητη μετάδοση. Η πλειοψηφία των υποψήφιων αγοραστών θα προτιμήσει το αυτόματο 8άρι κιβώτιο, αλλά πραγματικά χαίρομαι που βλέπω την BMW να δίνει την επιλογή για χειροκίνητο κιβώτιο στις απλές εκδόσεις των M3/M4. Είναι -ευτυχώς- μία από τις λίγες εταιρείες που τιμούν «τα θέλω» των γνήσιων petrolhead και θα πρέπει να είμαστε ευγνώμονες γι’ αυτό. Δεν μας έχουν μείνει και πολλές εξ' άλλου.
Push the button
Μόλις «σφηνώσεις» στο θεϊκό κάθισμα απολαμβάνεις το πανέμορφο τιμόνι με τη χαρακτηριστικά παχιά στεφάνη, τα μεγάλα carbon paddles (μέρος του προαιρετικού Carbon Pack που ντύνει σχεδόν όλο το εσωτερικό με το υλικό φετίχ) και τα κόκκινα κουμπιά M1 και M2 σε κάθε μεριά του που χρησιμεύουν στο να αποθηκεύσεις ως συντομεύσεις τις ρυθμίσεις του κινητήρα, του κιβωτίου, της ανάρτησης, του τιμονιού κ.α. Τα carbon καθίσματα δεν είναι μόνο super cool, αλλά είναι ελαφρύτερα κατά 10kg και κατεβαίνουν ακόμα πιο κάτω προς το δάπεδο. Έπειτα οφείλεις να επεξεργαστείς την πυκνοκατοικημένη από διακόπτες κεντρική κονσόλα. Κάθε ένας έχει διαφορετική λειτουργία και ο συνολικός συνδυασμός δύναται να αλλάξει υπερβολικά τον τρόπο που η M4 «επικοινωνεί» με τον οδηγό.
Πατάς το κατακόκκινο Engine Start, και ο ο υπερσύγχρονος straight six S58 έρχεται στη ζωή με θρασύτατο μεταλλικό γουργουρητό. Closed-deck, με σφυρήλατα κινούμενα μέρη και μειωμένη σχέση συμπίεσης (περισσότερα στο τεχνικό box) αποδίδει στην Competition έκδοση 30Ps επιπλέον έναντι των απλών M3/M4, η μεγάλη διαφορά είναι όμως στη ροπή, αφού το αυτόματο 8άρι M Steptronic που έχει εξελίξει η ZF επιτρέπει 11kgm επιπλέον ροπής σε σχέση με τις manual εκδόσεις! Τα 66,3kgm αποδίδονται στις 2.750rpm, αρκετά πιο ψηλά από τον S55 των F80/F82 που είχε τη μέγιστη ροπή στις 1.800rpm κάτι που έκανε την προηγούμενη Μ4 νευρική με το γκάζι στο πάτωμα.
Ο ρυθμός επιτάχυνσης σε κάθε περίπτωση είναι τρομακτικός! Υπάρχει ένα μικρό turbo lag μέχρι τις 2.800rpm και έπειτα το μοτέρ φτάνει στον κόφτη των 7.500rpm με καταιγιστικό, σχεδόν ηλεκτρικό τρόπο, σε σημείο που θα ορκιζόσουν ότι οι μηχανικοί ξέχασαν να βάλουν βολάν στο στρόφαλο. Με κάθε βύθισμα του δεξιού πεντάλ, η M4 Competition σε κολλάει μανιασμένα στο κάθισμα με το αυτόματο κιβώτιο να αλλάζει ταχύτατα σχέσεις διατηρώντας αμείωτη επιτάχυνση. Σε δρόμο με μέτρια πρόσφυση και μόλις 2 προσπάθειες, φτάσαμε πολύ κοντά στα νούμερα που έχουν πετύχει οι Γερμανοί σε σίγουρα πολύ καλύτερες συνθήκες από αυτές που είχαμε στη διάθεσή μας.
Για να ενεργοποιήσεις το Launch Control πρέπει να ενεργοποιήσεις το Track Mode. Κρατάς το φρένο, πατάς γκάζι, ο κινητήρας ανεβαίνει περίπου στις 3.000rpm και εκτοξεύεσαι μπροστά με τα Pilot Sport 4S να σπινιάρουν ελάχιστα για να παρέχουν τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση! Πόση πρόσφυση ρωτάτε; 18άρι σε 2,36sec, με 56,5km/h! Σε 4,23sec είχε φτάσει τα 100km/h και τα 160km/h σε 7,68sec. Θα ήθελα να έχουμε γράψει 400άρι (στο εξωτερικό μιλούν για ξερό 12άρι με 190+km/h), αλλά η φωνή της λογικής πρόσταζε και τις δύο φορές να σηκώσω γκάζι γύρω στα 170km/h, όταν στην αλλαγή από 4η σε 5η ένιωθα την ουρά ακόμα να παίζει ελάχιστα.
Με το πλάι...
..και για όσο σε πάει... η τσέπη σου σκεπτόμενος την τιμή των ελαστικών... Ναι, αυτός είναι ο μοναδικός λόγος να σταματήσεις να driftάρεις με τη σκουρόχρωμη κούκλα. Η νέα M4 είναι φτιαγμένη να ταξιδεύει με το πλάι. Το πακέτο M Race Track μάλιστα δεν είναι «φαντεζί» όνομα. Ο Robert Pilsl, υπεύθυνος του project M3/M4, αναφέρει ότι η Νο.1 προτεραιότητα για την 6ης γενιάς M3/M4 ήταν η ικανότητα και η αντοχή στην πίστα. Πρωταρχικός σκοπός ήταν να έχουν ένα τόσο άκαμπτο πλαίσιο που να μην ταλαιπωρείται από τις βίαιες μεταφορές βάρους, πού αλλού; Στο Drifting!
Εκεί που η προηγούμενη M4 σε τρόμαζε με την ακραία ροπή της από τις χαμηλές στροφές και από το άμεσο σπάσιμο της πρόσφυσης, η νέα σου δίνει πάτημα να την εμπιστευτείς και να μείνεις περισσότερο στο γκάζι. Μετά αναλαμβάνει αυτή να σε ταξιδέψει πλαγιολισθαίνοντας. Όφειλα όμως να είμαι εγκρατής. Όταν η BMW Hellas σού εμπιστεύεται ένα κόσμημα των €150.000, δεν περιμένει να την γυρίσεις με τσακισμένο φτερό και ζάντα γιατί προσπαθούσες να πιάσεις το καλύτερο κλικ στη μηχανή του Γιάννη Στάθη. Η Μ4 σε προτρέπει όμως να στηριχθείς στο απίστευτο σασί της και στα τρομερά ηλεκτρονικά της για να στρίψεις με μεγαλοπρεπές γωνίες. Αρκεί να της δώσεις χώρο να «ξαπλώσει» τα 4,8 μέτρα της. Είναι ένα αυτοκίνητο που κολακεύει τον οδηγό, δεν τον προδίδει και δεν τον τιμωρεί ποτέ. Μάλιστα τον επιβραβεύει με το “M Drift Analyzer”! Καταγράφει οδηγικά στοιχεία που σημειώνονται κατά την πλαγιολίσθηση -γωνία, απόσταση και διάρκεια drift- και σου εμφανίζει βαθμολογία με αστεράκια σαν το Gran Turismo. Επιπλέον, το M Drive Professional αποτελεί μέρος του M Race Track Pack και είναι σχεδιασμένο για οδήγηση στην πίστα, με το M Traction Control να επιτρέπει την ολίσθηση των τροχών σε δέκα διαφορετικά επίπεδα χρησιμοποιώντας το DSC. Βλέπετε ότι υπάρχουν κάποιες σπάνιες περιπτώσεις που το τεχνολογικό υπόβαθρο διαμορφώνει τις προϋποθέσεις για δυναμική και απολαυστική οδήγηση; Με τα ηλεκτρονικά ενεργοποιημένα και με το απίστευτα ρυθμισμένο DSC, η M4 πολύ δύσκολα θα επιτρέψει σε άλλο πισωκίνητο να την ακολουθήσει. Τα επιπλέον 25mm λάστιχου χαρίζουν ένα μοναδικό μπροστινό, με turn-in για σεμινάριο, αρκεί μόνο να έχεις ζεστάνει τα Pilot Sport 4S. Παιχνιδάκι για τα 510Ps του S58... Δεν υπάρχει στην πραγματικότητα σενάριο που θα καταφέρεις να την βγάλεις από τα νερά της. Και ακόμα κι αν υπερβάλλεις, τα carbon-ceramic φρένα με τους δίσκους 400x38mm μπροστά και 380x28mm πίσω είναι πανίσχυρα και τιθασεύουν για πλάκα το αμάξωμα.
Όσο ανεβαίνει φυσικά το τεχνολογικό spec, τόσο φορτώνεται και η ζυγαριά και η αλήθεια είναι ότι η M4 έχει βαρύνει πολύ. Παρά τις προσπάθειες μείωσης βάρους (καθίσματα, ζάντες, κεραμικά φρένα, carbon οροφή, αλουμινένιες αρθρώσεις ανάρτησης κ.α.), φτάνει τα 1.725kg (90kg επιπλέον σε σχέση με την F82 M4). Ναι, είναι πολλά, όμως αν κάνουν κάτι πολύ καλά τα μοντέλα της BMW M, είναι να κρύβουν τα κιλά τους.
Το τιμόνι με τον μεταβλητό λόγο Μ Servotronic είναι ταχύτατο και άμεσο, αλλά η επικοινωνία του μαζί σου είναι κάπως «φιμωμένη». Αναμφίβολα βελτιωμένη σε σχέση με τις προηγούμενες M3/M4, όμως και πάλι δεν φτάνει τις σπορ BMW του παρελθόντος. Κάτι που επίσης εντυπωσιάζει είναι το πόσο άνετη μπορεί να γίνει με την ανάρτηση στο Comfort. Εδώ η διαφορά από κάθε Mode είναι παραπάνω από αισθητή και μπορεί να κάνει την M4 από Racer σε Cruiser με το πάτημα ενός κουμπιού. Το τρομερά ενισχυμένο σασί (μιλάμε για 38kg ενισχύσεων σε μπροστινό και πίσω υποπλαίσιο, στο διαμέρισμα του κινητήρα και στο πάτωμα), έδωσε τη δυνατότητα στους μηχανικούς να σετάρουν πιο ήπια την ανάρτηση παρέχοντας βελτιωμένη άνεση. Φυσικά οι τεράστιοι τροχοί έχουν έντονο θόρυβο κύλισης, όμως σε -πραγματικά- καλό οδόστρωμα δεν θα πιστεύεις ότι αυτό το ίδιο αυτοκίνητο μπορεί να αλλάξει ταχύτατα διεύθυνση χωρίς την παραμικρή μετακίνηση του αμαξώματος.
Caps Lock: ΕΡΓΑΛΕΙΟ!
Με τον ίδιο τρόπο που η τελευταία σειρά 4 είναι βελτιωμένη σε σχέση με την προκάτοχό της, έτσι ακριβώς συμβαίνει και με την M4. Είναι καλύτερη, πιο επικοινωνιακή και φιλική στη γρήγορη οδήγηση και αποδεικνύεται πιο άνετη στην καθημερινή συνύπαρξη μαζί της. Είναι ένα τρομερά ικανό εργαλείο οδήγησης και δεδομένης της τυπικής επταετούς ζωής μιας γενιάς M4, αυτή είναι πιθανότατα η τελευταία που χρησιμοποιεί θερμικό κινητήρα, με τη σκυτάλη να δίνεται στην πλήρως ηλεκτρική i4 M50.
Tech Spec: The Beast - S58B30T0
Ο εξακύλινδρος S58 είναι ο διάδοχος του S55 που φορούσε η προηγούμενη γενιά της Μ4/M3. Όπως όλοι οι Μ κινητήρες της BMW, μπορεί να βασίζεται στον εξακύλινδρο Β58TU που χρησιμοποιούν τα απλά μοντέλα, αλλά είναι εξελιγμένος για σκληρή και αγωνιστική χρήση, με το 85% των εξαρτημάτων του να είναι διαφορετικά! Οι βελτιώσεις του σε σχέση με τον Β58, περιλαμβάνουν την κατάργηση του διπλού κυκλώματος ψύξης, με ξεχωριστή ηλεκτρική αντλία νερού για την κεφαλή και αντ’ αυτού, διαθέτει μεγαλύτερους αγωγούς ψύξης, ενισχυμένη φλάντζα κεφαλής και μεγαλύτερης διαμέτρου κύκλωμα εξαερισμού του στροφαλοθαλάμου. Τα turbo της Mitsubishi δεν είναι πλέον twin scroll, αλλά single scroll και έχουν μεγαλύτερες φτερωτές σε συμπιεστή και στρόβιλο. Το μπλοκ έχει περισσότερους αγωγούς λαδιού για καλύτερη λίπανση, κάθε κύλινδρος διαθέτει δύο μπεκ ψεκασμού λαδιού εμβόλων, με τον σφυρήλατο στρόφαλο να έχει ελαφρώς αυξημένη διαδρομή στα 90mm. Η σχέση συμπίεσης έχει μειωθεί στο 9,3:1, τα μέταλλα στροφάλου και μπιελών είναι ενισχυμένα, καθώς και η καδένα χρονισμού με τους τεντωτήρες και τα γρανάζια, είναι διαφορετικά για περισσότερη αντοχή στο στροφάρισμα. Οι βαλβίδες είναι από διαφορετικό υλικό, με τις εξαγωγής να διαθέτουν έδρες armor-plated και το σύστημα μεταβλητού χρονισμού VANOS έχει διαφορετικές ρυθμίσεις, με στόχο την υψηλή απόδοση. Ακόμα και ο ιμάντας για το κομπρεσέρ του air condition είναι πλέον διπλός, γιατί τόσο οι στροφές του κινητήρα όσο και ο ρυθμός με τον οποίο αυξάνονται το απαιτούν.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Τιμή βασικής έκδοσης BMW M4 Coupe 480Ps Manual: €126.350
Τιμή έκδοσης δοκιμής BMW M4 Coupe Competition 510Ps 8AT (με M Race Track Pack): €151.050
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Εξακύλινδρος σε σειρά, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο, μεταβλητός χρονισμός Double Vanos και Valvetronic III
ΘΕΣΗ: Εμπρός, διαμήκης
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc): 2.993
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm): 84 x 90
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ: 9,3:1
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ: Άμεσος ψεκασμός καυσίμου με πίεση μέχρι 350bar, δύο υπετροφοδότες καυσαερίων της Mitsubishi
ΒΑΡΟΣ (kg): 1.725
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο με μετατροπέα ροπής M Steptronic 8 σχέσεων
ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ: Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ Active M Differential με τελική σχέση μετάδοσης 3,154:1
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα McPherson με διπλούς συνδέσμους, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ Adaptive M Suspension, αντιστρεπτική δοκός
ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ Adaptive M Suspension, αντιστρεπτική δοκός
ΦΡΕΝΑ
ΕΜΠΡΟΣ: Εξαπίστονες δαγκάνες με carbon-ceramic διαιρούμενους δίσκους 400x38mm
ΠΙΣΩ: Μονοπίστονες δαγκάνες με carbon-ceramic διαιρούμενους δίσκους 380x28mm
ΤΡΟΧΟΙ
ΖΑΝΤΕΣ: 9,5Jx19in εμπρός, 10,5Jx20in πίσω
ΕΛΑΣΤΙΚΑ: Michelin Pilot Super Sport 4S 275/35 εμπρός, 285/30 πίσω
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ (Ps/rpm): 510/6.250
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ (kgm/rpm): 66,3/2.750-5.500
0-100km/h: 3,9sec
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ km/h: 250 ηλ. περιορισμένη (290 με πακέτο M Driver)
Εκπομπές CO2
C02 (gr/km): 227-233 (WLTP)
Μέση κατανάλωση
Ονομαστική (lt/100km): 9,9-10,2 (WLTP)
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η: SEC
0-60: 2,50
0-80: 3,31
0-100: 4,23
0-120: 5,40
0-140: 6,43
0-160: 7,68
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Ford κάνει τολμηρά βήματα προς ένα πλήρως ηλεκτρικό μέλλον στην Ευρώπη με επτά νέα EV μοντέλα θα υποστηρίξουν τα σχέδια της εταιρείας για ετήσιες πω...