BMW Z4 sDrive20i 197PS
The Z-Files
Μία ανοιχτή διθέσια BMW. Αυτό από μόνο του μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό αγχολυτικό για τον καθένα μας. Πόσο μάλλον όταν βρίσκεται στα χέρια σου για αρκετές μέρες, οι οποίες -δόξα το Θεό- απείχαν αρκετά από deadline τεύχους. Πατάς το engine start, το τετρακύλινδρο μοτέρ παίρνει μπροστά με ένα αρκετά θαρραλέο μπάσο και λίγη ώρα μετά βρίσκεσαι να βολτάρεις στην παραλιακή με άγνωστο προορισμό. Θέλεις μόνο να απολαύσεις αυτό το μοναδικό αίσθημα ξενοιασιάς που σου προσφέρει απλόχερα μια τέτοια κατασκευή. Η -μαλακή- ηλεκτρική οροφή ανοίγει σε μόλις 10sec, σε ταχύτητες μέχρι τα 50km/h και μερικά μονάχα λεπτά είναι αρκετά για να υποκύψεις στη γοητεία της νέας Z4. Δεν έχει το άπλετο γκάζι. Οριακά 200Ps αποδίδει ο δίλιτρος B48, αλλά το κάνει με τόσο όμορφο και γραμμικό τρόπο που δεν σε νοιάζει και πολύ. Εξάλλου, ποτέ η Z4 δεν ήταν μία hardcore κατασκευή. Η πρώτη γενιά αποτέλεσε ανταγωνιστή της SLK και είχε ρετρό χαρακτήρα με τις περίεργες -Chris Bangle- γραμμές να διχάζουν πολλούς fans της φίρμας. Είχε και έκδοση M, με τον υστερικό straight six S54 κάτω από το καπό, ωστόσο η οδική της συμπεριφορά ήταν αρκετά πιο νευρική και απόλυτη στο όριο από την M3 E46, που ξάπλωνε τα 4,5 μέτρα της με μαεστρία και ταξίδευε όλη μέρα «με το πλάι». Στη δεύτερη γενιά της, άλλαξε αρκετά προσανατολισμό, έγινε περισσότερο Gran Touring, προσθέτοντας μεταλλική οροφή και αρκετό βάρος και αφαιρώντας οδηγική αίσθηση. Δεν την είδαμε ποτέ σε έκδοση M και καλά κάναμε, αφού δεν κατάφερε να πείσει ως σπορ μοντέλο. Όλα τα αυτοκίνητα της οικογένειας «Z», μαζί με τις παλαιότερες Z1, Z3 και την Z8, είχαν ένα κοινό: ο οδηγός και ο συνοδηγός κάθονταν αρκετά πίσω, σχεδόν πάνω από τον πίσω άξονα, αφού για να επιτευχθεί το επιθυμητό 50-50 στην κατανομή βάρους έπρεπε να έχουν κοντή ουρά και μακρύ καπό.
Bigger, Better, Stronger
Οι αναλογίες της νέας Z4 όμως είναι αρκετά διαφορετικές. Βασίζεται και αυτή στην πλατφόρμα CLAR από τις μεγαλύτερες αδερφές της, όπως τη σειρά 3 και τη σειρά 5, αλλά και την «πέτρα του σκανδάλου» Toyota Supra, με αποτέλεσμα να έχουμε ένα «γιγάντιο» roadster, με σημαντικά μεγαλύτερες διαστάσεις. Το μήκος βρίσκεται στα 4.324mm, αυξημένο κατά 85mm, με το πλάτος να φτάνει τα 1.864mm, αυξημένο κατά 74mm. Μόνο το μεταξόνιο μειώθηκε ελαφρώς -κατά 26mm-, στα 2.470mm, με τα μετατρόχια να παίρνουν την ανιούσα (κατά 98mm μπροστά και 57mm πίσω) για μεγαλύτερη σταθερότητα. Η καμπίνα είναι πλέον τοποθετημένη στο κέντρο, με τον κινητήρα να εδράζεται όσο το δυνατόν πιο πίσω για να φτάσει η κατανομή στο ιδανικό 50/50. Παρά την εκτενή χρήση αλουμινίου και την απουσία μεταλλικής οροφής, η νέα Z4 με τον «μικρό» κινητήρα ζυγίζει 1.405kg.
Το εσωτερικό έχει μία ανώτερη αίσθηση πολυτέλειας και ταιριάζει (σαν λογική) περισσότερο με GT παρά με αγνό roadster. Συνήθως τα roadster είναι μικρά σε χώρο, με λιγοστά κουμπάκια και ακόμα λιγότερα τεχνολογικά καλούδια. Η νέα Z4 είναι ακριβώς το αντίθετο. Ευρύχωρη ακόμα και για δίμετρους επιβάτες και με τεχνολογία προικισμένη από τη νέα σειρά 3. Επιπλέον και ο χώρος αποσκευών είναι εξαιρετικός για roadster, φτάνοντας τα 281lt, ακόμα και με την οροφή κατεβασμένη. Οι δύο οθόνες των 10,25in έχουν αναλάβει την ψηφιακή απεικόνιση των οργάνων και το σύστημα infotainment με το iDrive 7ης γενιάς. Όπως και στη σειρά 3, το ταμπλό είναι ελαφρώς στραμμένο προς τον οδηγό και ντυμένο με εξαιρετικά ποιοτικά υλικά και αψεγάδιαστη συναρμογή. Αξιοσημείωτη είναι η χαμηλή στάθμη θορύβου για αυτοκίνητο cabrio, υποδεικνύοντας ότι η BMW έχει δώσει μεγάλη σημασία στη μείωση των θορύβων που εισέρχονται στην καμπίνα, αεροδυναμικών και μη.
WOW!
Απ’ όπου κι αν πέρναγε η διθέσια φιγούρα με το φανταχτερό κόκκινο χρώμα και τους πληθωρικούς τροχούς ανασήκωνε τα βλέμματα και τα smartphone. Ειδικά στην Αθήνα του 2019 που, όπου κι αν γυρίσεις, βλέπεις μικρά και οικονομικά αυτοκινητάκια και μικρομεσαία SUV’s, η νέα Z4 έχει τον δείκτη κεφαλογυρίσματος γυρισμένο στο 100. Και παρότι δεν είναι ένα συμμετρικά όμορφο σύνολο: το πίσω μέρος είναι τρομερό, με μυώδεις ώμους, δύο εξατμίσεις, εντυπωσιακά φώτα LED που μοιάζουν με τα αντίστοιχα της «8άρας» και το ενσωματωμένο spoiler στο πορτ-μπαγκάζ. Έχει κωλ@ρα, τι να λέμε! Μπροστά τα πράγματα είναι πιο μπλεγμένα. Τα φωτιστικά σώματα LED έχουν λίγο πιο κάθετο σχεδιασμό, είναι εντυπωσιακά, αλλά όχι επιθετικά, ενώ «επισκιάζονται» από τα υπερβολικά μεγάλα νεφρά στο κέντρο της μάσκας. Το πλαϊνό τμήμα είναι δυναμικό χάρη στα μεγάλα Air Breathers και τις τεράστιες ζάντες των 19in σε μαύρο χρώμα.
The Best is Yet To Come
Η θέση οδήγησης είναι τοποθετημένη ιδιαίτερα χαμηλά, κάτι που ενισχύει τη σπορ διάθεση. Τα καθίσματα M Sport είναι εκπληκτικά. Πολύ άνετα ακόμα και για μακρινές open-top διαδρομές και όσο bucket απαιτούν τα πλευρικά G που μπορούν να προσδώσουν τα φαρδιά Michelin Pilot Supersport. Η νέα Z4 διαθέτει το τελευταίο τεχνολογικό οπλοστάσιο της BMW: συνεχή μεταβλητό χρονισμό σε βαλβίδες εισαγωγής-εξαγωγής, turbo twin-scroll και ανασχεδιασμένο σύστημα άμεσου ψεκασμού με πίεση που φτάνει μέχρι τα 350bar. Στην έκδοση 20i αποδίδει 197Ps, με 32,6kgm ροπής σταθερά στο φάσμα 1.450-4.200rpm και κολακεύεται από το εξαιρετικό 8άρι αυτόματο κιβώτιο που μας εντυπωσιάζει σε οποιοδήποτε μοντέλο της BMW οδηγούμε. Επιλογή για χειροκίνητο υπάρχει μόνο στην έκδοση 20i. Τα πρώτα χιλιόμετρα είναι αναγνωριστικά. Σε ρυθμούς cruising, εντυπωσιάζει με την απουσία θορύβων και τριγμών. Η ροπή έρχεται ομαλά και προοδευτικά, σχεδόν από τις 2.000rpm. Με νορμάλ οδήγηση καίει περίπου 9-10lt/100km, κάτι που θα απασχολήσει ελάχιστα κάποιον που έχει τα €55.779 για να την αποκτήσει. Η ανάρτηση αλλάζει πολύ τα χαρακτηριστικά απόσβεσης, ανάλογα σε ποιο πρόγραμμα είσαι στο Driving Experience Control. Στο Sport και Sport Plus έχει λίγο ξερές αντιδράσεις, όμως στο Comfort/Normal φιλτράρει εντυπωσιακά τις έντονες ανωμαλίες παρά τις 19άρες και το 35άρι προφίλ. Σε γενικές γραμμές, η ανάρτηση είναι ένα από τα καλύτερα προσόντα της: πραγματικά σφιχτή, καθόλου ενοχλητική, ισορροπεί τέλεια ανάμεσα στην άνεση και τη σπορ συμπεριφορά.
Παρότι είναι ένα εξαιρετικό cruiser, απολαμβάνει ιδιαίτερα τη γρήγορη οδήγηση παρέα με τον οδηγό της. Ιδιαίτερα στα σπορ προφίλ οδήγησης που είναι πιο άμεση, πιο «ευδιάθετη». Το μπροστινό της έχει ελαφρώς τεχνητή αίσθηση, αλλά σημαδεύει με κορυφαία αμεσότητα και ακρίβεια. Το πλαίσιο είναι τόσο καλό που ο κινητήρας με τα 197Ps είναι πολύ λίγος. Και παρότι τα 258Ps της δυνατότερης έκδοσης 30i είναι η φωνή της λογικής ανάμεσα στις τρεις εκδόσεις, ο τρίλιτρος B58 με τα 340Ps είμαι σίγουρος ότι θα αναδεικνύει τις αρετές του διθέσιου της BMW και θα την βάζει στα χωράφια της Porsche. Ιεροσυλία; Όχι ακριβώς. Βλέπετε είναι με διαφορά η καλύτερη και πιο σπορ Z4 και αξίζει να τα βάλει με τις Boxster/Cayman 718. Δεν είναι «πούπουλο», έχει όμως ανάλαφρο πάτημα και έντονη επιθυμία να «λικνίσει» την ουρά της. Το ηλεκτρονικό μπλοκέ λειτουργεί εντυπωσιακά και η Z4 δεν θα σε αγχώσει καθόλου, αρκεί να ξέρεις τι κάνεις. Βέβαια, η ισχύς φτάνει να «ιδρώσει» τα 275mm των πίσω ελαστικών μόνο στις δύο πρώτες σχέσεις, αλλά ακόμα και αυτό αρκεί για να διασκεδάσεις με ασφάλεια. Με στρωτή οδήγηση, σε γεμίζει με αυτοπεποίθηση να κινηθείς πραγματικά γρήγορα, με αρωγό τα πολύ υψηλά επίπεδα πρόσφυσης και τα τρομερά -σε αίσθηση και αποτελεσματικότητα- φρένα.
One of a kind
Σε ένα αυτοκινητιστικό περιβάλλον γεμάτο με πολυχρηστικά SUV, ένα αυτοκίνητο σαν τη νέα BMW Z4 μοιάζει αδιανόητα παράλογη επιλογή: ένα αυτοκίνητο με θέσεις μονάχα για δύο άτομα και με μικρό χώρο αποσκευών, χαμηλό, φαρδύ, με εμφάνιση και τιμή που προκαλεί. Τέτοια μοντέλα όμως πρέπει να υπάρχουν για να κρατούν ζωντανή τη φλόγα μιας ολόκληρης κατηγορίας αυτοκινήτων που κινδυνεύουν με εξαφάνιση. Η BMW κατάφερε να διατηρήσει τα κλασσικά στοιχεία των διθέσιων roadster της, πασπαλίζοντάς τα με τεχνολογικό και ποιοτικό πλουραλισμό, με τις αλλαγές σε πλαίσιο και ανάρτηση να συνθέτουν την πιο εστιασμένη και δυναμική Z4 όλων των εποχών. Περισσότερο driver's car παρά ένα σχήμα που πουλάει μούρη στα νυχτερινά clubs, σε προκαλεί να παίξεις μαζί της και αναμένει τους πιο δυνατούς κινητήρες για να σου χαρίσει ακόμα πιο όμορφες οδηγικές εμπειρίες.
Μας Άρεσε (+)
Ποιότητα κατασκευής
Απόδοση κινητήρα
Λειτουργία αυτόματου κιβωτίου
Οδική συμπεριφορά
Χώροι (για roadster...)
Δεν μας άρεσε (-)
Τιμή
Υψηλό βάρος
Look που απαιτεί πιο ισχυρό κινητήρα
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Τιμή βασικής έκδοσης Z4 sDrive20i 197PS: €55.779
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Τετρακύλινδρος σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 1.998cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 94,6mm x 82mm
Σχέση Συμπίεσης: 10,2:1
Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός common rail, υπερτροφοδότης καυσαερίων
Βάρος (kg): 1.405
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αμορτισέρ αερίου, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, αμορτισέρ αερίου, αντιστρεπτική δοκός
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων με μετατροπέα ροπής
Διαφορικό: Ελεύθερο με τελική σχέση μετάδοσης 3,15:1
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι με τετραπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: Εμπρός: 9Jx19in, Πίσω: 10Jx19in
Ελαστικά: Εμπρός: 255/35, Πίσω: 275/35
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm):197/4.500-6.500rpm
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) 32,6/1.450-4.200rpm
0-100km/h (sec): 6,6
Τελική Ταχύτητα (km/h): 240
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 138
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km): 6,0
Δοκιμής (lt/100km): 9,8
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 2,96
0-80 4,72
0-100 6,81
0-120 9,43
0-140 12,90
0-160 17,54
0-180 23,78
ΡΕΠΡΙΖ
3η
ΚΜ/Η SEC
50-80 2,38
4η
KM/H SEC
50-80 3,15
80-110 3,73
5η
KM/H SEC
80-110 4,44
100-140 7,26
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,38 @ 50,47
60 4,57 @ 79,62
100 6,36 @ 96,53
200 9,41 @ 119,86
400 14,81 @ 148,58
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022 «επιστρέφει» για ένα μοναδικό θέαμα στο ΟΑΚΑ, την ίδια ώρα που, πέρα από το στενό αγωνιστικό πλαίσιο, το Ράλλυ των Θεών δι...