Citroen AX 1.6 16v 181wHP
Πάντα συμπαθούσα τα Citroen AX. Ακόμα περισσότερο άρχισα να τα συμπαθώ από το 2003, όταν παρουσίασα τα ΑΧ του Νίκου Λούκου και του Νίκου Κατράνη. Μου αρέσει ως σχήμα, απλό, με ίσιες γραμμές, μικρό σε μέγεθος και παράλληλα δυναμικό και άγριο. Πόσο μάλλον όταν κρύβεται ένα Saxo VTS στα ενδότερά του! Επίσης να συμπληρώσω πως έχω μία ιδιαίτερη αδυναμία στα old-school αυτοκίνητα. Όσο πιο παλιό, τόσο πιο καλό, με αμεσότερη αίσθηση και πιο αμφίδρομη επικοινωνία.
Thes AXo!
Έχω μπροστά μου ένα λευκό Citroen AX, τον Δημήτρη Ρ. δεμένο στο bucket και ένα κάθισμα από Saxo VTS να με περιμένει. Ανοίγω την πόρτα και αντικρίζω το γνώριμο ταμπλό ενός Saxo VTS. Γρήγορα μαθαίνω πως το γενναιόδωρο αυτό Saxo πρόσφερε αρκετά ακόμα πράγματα στο μικρό του αδερφάκι. Κάθομαι και δένω τη ζώνη μου, την ώρα που ο Δημήτρης ξυπνάει τον κινητήρα. Αμέσως παίρνει μπρος με έναν δυνατό και ξερό ήχο, τόσο γνώριμο, ο οποίος γεμίζει το γυμνό εσωτερικό. Στο ρελαντί μάλιστα, νιώθεις ένα απαλό τρίξιμο, συντονισμένο πλήρως με τις στροφές του κινητήρα, δείγμα πως οι βάσεις του είναι σκληρές. Το ένα και μοναδικό τελικό καζανάκι φροντίζει ώστε ο ήχος να φτάνει χωρίς απώλειες στα αυτιά σου. Κουμπώνει πρώτη, ανεβάζει στροφές και αφήνει συμπλέκτη κάνοντας τα λάστιχα να σπινάρουν ελάχιστα και στη συνέχεια να «μαγκώσουν» κάτω και να ανεβάσουν ταχύτητα. Μετά από 2,51sec έχουμε διανύσει ήδη τα πρώτα 18 μέτρα και στο εσωτερικό γίνεται πόλεμος! Ακούς τα πάντα, νιώθεις τα πάντα. Οι αλλαγές ταχυτήτων διαδέχονται η μία την άλλη και 6,01sec αργότερα η οθόνη του V-BOXIII γράφει ήδη 100km/h. Τα 400 μέτρα τα περάσαμε σε 14,22sec, έχοντας 162,23km/h ταχύτητα εξόδου. Όχι και άσχημα, με συνολικό βάρος αμαξώματος στα 820kg, συν τα 160 περίπου οδηγού και δικά μου, συν μισό ρεζερβουάρ με 100άρα. Βάλτε επίσης στον παρονομαστή τα 181wHP του κινητήρα. Το πώς προέκυψε αυτή η ιπποδύναμη, θα το δείτε παρακάτω. Σημειώστε επίσης πως είναι μονοπετάλουδο!
Buying for tuning
Το Citroen AX είχε αγοραστεί εξαρχής για να βελτιωθεί. Ο Δημήτρης αγόρασε και τα μηχανικά μέρη από Saxo VTS και παρέα με το ΑΧ τα πήγε στην Prountzos Performance του Τάσου Προύντζου από τον Άγιο Δημήτριο του Ναυπλίου. Αρχικά το set-up περιελάμβανε το νορμάλ μοτέρ του Saxo με τα 122Ps, παρέα με μία μπουκάλα νίτρο. Στη συνέχεια, όμως, αποφάσισε να αφήσει την μπουκάλα στην άκρη και να βελτιώσει τον κινητήρα. Ο σκοπός ήταν να φτιαχτεί ένα καθημερινό αλλά και γρήγορο αυτοκίνητο, χωρίς να στερηθεί κάποια άνεση ο οδηγός του. Αργότερα, βέβαια, το AX θα αλλάξει set-up και θα έχει καθαρό προσανατολισμό προς τις πίστες των αγώνων dragster. Για την ώρα, όμως, είναι ένα καθημερινό, γρήγορο αυτοκίνητο. Τόσο καθημερινό που έχει ABS, ηχοσύστημα, υδραυλικό τιμόνι και ηλεκτρικά παράθυρα! Τόσο καθημερινό, που ο Δημήτρης το χρησιμοποιεί για να πηγαίνει στη δουλειά του στην Κόρινθο. Και μάλιστα τον τελευταίο ενάμιση χρόνο κυκλοφορεί με αυτό ακριβώς τo set-up, χωρίς κανένα πρόβλημα.
Transforming the AX!
Μπορεί το Saxo να προέρχεται από το ΑΧ, αυτό όμως δεν σημαίνει πως ό,τι ανταλλακτικό πάρουμε για Saxo θα ταιριάξει στο ΑΧ. Για να ταιριάξουν όλα τα μηχανικά μέρη του Saxo στο ΑΧ, χρειάστηκε πολλή δουλειά. Και όταν λέμε όλα, εννοούμε τα πάντα, από τις αναρτήσεις, τα ψαλίδια, τα φρένα, τα ηλεκτρικά, το ταμπλό, τα πάντα! Τα μοναδικά που παρέμειναν από το AX είναι το ρεζερβουάρ, το αμάξωμα και οι προφυλακτήρες! Το δυσκολότερο ανταλλακτικό στην τοποθέτηση ήταν η πεταλιέρα του Saxo. Χρειάστηκε να τροποποιηθεί ο καθρέφτης και να ανοίξει χώρος προκειμένου να ταιριάξει σε μια θέση που θα είναι βολική στην οδήγηση. Τροποποίηση χρειάστηκαν και οι βάσεις του ταμπλό, αφού δεν ταίριαζαν ακριβώς οι εργοστασιακές από το ταμπλό το ΑΧ. Χρειάστηκε να αλλάξουν θέση για να καθίσει σωστά το ταμπλό του Saxo στο αμάξωμα του AX και στη συνέχεια να τοποθετηθεί η πλεξούδα, οι ντίζες και οι διακόπτες για να λειτουργούν τα πάντα άψογα. Ανάλογες επεμβάσεις χρειάστηκε και η βάση της κολόνας του τιμονιού, αφού αυτή μαζί με την κρεμαγιέρα προέρχονται από το Saxo, ενώ χρειάστηκε να μικρύνουν οι βάσεις της αντλίας του υδραυλικού τιμονιού για να τοποθετηθεί στο αμάξωμα. Επόμενο βήμα ήταν οι αναρτήσεις: τα διπλά ψαλίδια του Saxo αντικατέστησαν τα μικρότερα σε μήκος και διαφορετικά σε σχήμα που είχε το ΑΧ, με ανάλογες τροποποιήσεις στις βάσεις τους αλλά και στη γέφυρα, η οποία επίσης προέρχεται από το Saxo-δότη. Πίσω τοποθετήθηκε ο άξονας με τους υστερούντες βραχίονες του Saxo και στα πίσω άκρα τοποθετήθηκαν τα μπροστινά φρένα του VTS. Στα εμπρός άκρα, τοποθετήθηκαν δίσκοι από Citroen Xsara 2.0, που έχουν διάμετρο στα 288mm, αλλά με την επέμβαση του τόρνου η διάμετρος κατέβηκε στα 266mm. Τα αμορτισέρ αλλάχθηκαν με Bilstein Gr. N που συνδυάζονται με ελατήρια της Eibach, τα οποία χαμηλώνουν κατά 5cm το αμάξωμα, καθώς και με μια μπάρα ψαλιδιών της OMP.
Πλέον το AX έμοιαζε με AX, μόνο που στην πραγματικότητα έγινε Saxo VTS! Είναι τόσο συμβατό, που πλέον οποιοδήποτε ανταλλακτικό, ή aftermarket χρειαστεί ο Δημήτρης, κοιτάζει στην γκάμα του Saxo και όχι στου ΑΧ.
Time for tuning…
Ο γνωστός σε όλους μας TU5J4 προσφέρει πάντα πρόσφορο έδαφος στα χέρια ενός βελτιωτή για να βγάλει δύναμη. Κατά καιρούς έχουμε δει και δοκιμάσει άπειρα στάδια βελτίωσης από αυτό τον κινητήρα, είτε με μονή πεταλούδα, είτε με τέσσερις, είτε με turbo, ακόμα και με nitro. Εδώ αλλάχθηκαν πιστόνια και μπιέλες με σφυρήλατα Wossner και DP, διατηρώντας όμως τα εργοστασιακά χαρακτηριστικά σε διάμετρο και διαδρομή. Έγινε ζύγισμα και γυάλισμα στον στροφαλοφόρο, στις μπιέλες τοποθετήθηκαν τριμεταλλικά μέταλλα της ACL και αφού τοποθετήθηκε μια μεταλλική φλάντζα της Cometic, ο κορμός με την κυλινδροκεφαλή δέθηκαν με βίδες της ARP. Βέβαια στην κυλινδροκεφαλή έγινε ροϊκή εξέλιξη στους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής από την Prountzos Performance, ενώ παράλληλα αλλάχθηκαν οι βαλβίδες και οι έδρες τους, που προέρχονται πλέον από Peugeot 206 1.6 16v. Οι εκκεντροφόροι που τοποθετήθηκαν έχουν 292ο διάρκεια και 11mm βύθισμα και συνεργάζονται με μηχανικά ωστήρια και retainers της Kent Cams. Για να μειωθούν οι παρασιτικές απώλειες τοποθετήθηκε αλουμινένια τροχαλία στον στροφαλοφόρο και στο δυναμό, ενώ ελαφρώθηκε και το βολάν, για καλύτερη ευστροφία του κινητήρα. Ο κινητήρας πλέον μπήκε στη θέση του, πατώντας πάνω σε βάσεις της Powerflex, με αυτή που βρίσκεται επάνω και δεξιά να δέχεται τροποποίηση προκειμένου να ταιριάξει σωστά. Η Karabelas Exhaust ανέλαβε την 4-2-1 πολλαπλή εξαγωγής, όπως και την υπόλοιπη εξάτμιση που έχει ένα τελικό. Με τη νέα πολλαπλή εξαγωγής, καταργείται και το πλακέ εργοστασιακό δίχαλο (το οποίο κοστίζει σε απόδοση λόγο της κακής σχεδίασης) που έχουν τα «SaxoRallα». Το σασμάν, φυσικά, προέρχεται και αυτό από το αγαπημένο μας Saxo, με τη διαφορά ότι έχει έναν custom εξάφτερο συμπλέκτη, ενισχυμένο πλατό, χειροποίητες ντίζες, οι οποίες μικραίνουν τη διαδρομή του επιλογέα, και custom βάση, όλα κατασκευασμένα από τον Τάσο Προύντζο. Τον προγραμματισμό της ECU της DTA, 560Pro, που συνεργάζεται με ηλεκτρονική ανάφλεξη της MSD, ανέλαβε η ACE Motorsport, στο δυναμόμετρο της οποίας το AX απέδωσε 181,13wHP και 17,38kgm ροπής. Σκεφτείτε ότι κάποτε τέτοια νούμερα τα βλέπαμε από τετραπετάλουδα…!
Bad boy!
Αυτή η άγρια εμφάνιση με το bad-boy καπό, το άσπρο χρώμα και τις απλές γραμμές του αμαξώματος φωνάζουν old-school από χιλιόμετρα μακριά. Και αυτό με φτιάχνει απίστευτα! Μπορώ να πω με σιγουριά πως αυτό το μικρό άσπρο διαολάκι με κέρδισε. Είναι τόσο διασκεδαστικό, αλλά παράλληλα και καθημερινό, γρήγορο και όμορφο.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Κυβισμός: 1.587cc Διάμετρος x Διαδρομή: 78,5mm x 82mm Σχέση Συμπίεσης: 13,6:1 | Tunedby Prountzos Performance Άγιος Δημήτριος, Ασκληπιείο ΤΚ 21052 Ναύπλιο Τηλ. 27530 61493 |
TUNINGSPECS
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
| |
ΑΜΑΞΩΜΑ
| |
ΦΡΕΝΑ Εμπρός: Αεριζόμενοι τρυπητοί δίσκοι 266x26mm Citroen Xsara, μονοπίστονες δαγκάνες Citroen Xsara 2.0, σωληνάκια υψηλής Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 247x22mm Saxo VTS, μονοπίστονες δαγκάνες Saxo VTS, σωληνάκια υψηλής, υδραυλικό χειρόφρενο Wilwood | ΤΡΟΧΟΙ Ζάντες: OZ Racing Superturismo WRC 6,5Jx15in |
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Mustang της Ace Motorsport Μέγιστη ισχύς (wHP/rpm) 181,13/7.823 Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 17,38/6.573 | |
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΚΜ/Η SEC 0-60 2,99 0-80 4,54 0-100 6,01 0-120 8,17 0-140 10,61 0-160 13,74 0-180 19,13 | ΡΕΠΡΙΖ 3η ΚΜ/Η SEC 80-110 3,4 100-140 4,84 60-160 12,81 |
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ Μ SEC @ ΚΜ/Η 18 2,51 @ 50,25 60 4,74 @ 82,54 100 6,28 @ 103,53 200 9,35 @ 130,11 400 14,22 @ 162,23 | ROLL με 2α KM/H SEC 60-160 10,37 60-200 22,73 100-200 19,9 |
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Mercedes-Benz Cars στοχεύει να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά περισσότερο από 50% μέχρι το τέλος της δεκαετίας.