Citroen C5 X Plug-in Hybrid 224Ps

Citroen C5 X Plug-in Hybrid 224Ps

Δεν γνωρίζω αν οι Γάλλοι επηρεάστηκαν από την φιλοσοφία της Generation X, όπως αναφερόταν στο βιβλίο Class: A Guide Through the American Status System, του Paul Fussell. Ο Fussell χρησιμοποιούσε το γράμμα «X» για να αναφερθεί σε μια γενιά ανθρώπων που δεν τους απασχολούσαν οι κοινωνικές πιέσεις, το χρήμα και το status. Έτσι και στο C5 X οι σχεδιαστές δεν ασχολήθηκαν/περιορίστηκαν από όγκους, συγκεκριμένες αναλογίες και χαρακτηριστικά, κοινώς δεν ενδιαφέρθηκαν για το αν το σχήμα είναι «αποδεκτό» από το κοινωνικό σύνολο. Το μοντέλο έχει την «θωριά» των sedan, το μέγεθος ενός station wagon και το ύψος των SUV.

Πάντως με το C5 X η Citroen «έπαιξε» έξυπνα. Το τοποθέτησε στην κορυφή της γκάμας και έτσι δεν περιορίστηκε στις διαστάσεις, ενώ για πολλοστή φορά προτάσσει το διαφορετικό/μοναδικό, κάτι που ψάχνουν οι αγοραστές. Αντίστοιχη σχεδιαστική φιλοσοφία ακολουθούν και τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας της και δεν μοιάζουν με άλλα μοντέλα της αγοράς. Πάντως κανείς δεν τολμά να τους κατηγορήσει πως τα αυτοκίνητά τους δεν έχουν προσωπικότητα. Για άλλους όμορφο, για άλλους περίεργο, σίγουρα προκαλούσε και ξεχώριζε στο πάρκινγκ του σχολείου, του εστιατορίου ή της δουλειάς από τα SUV των υπολοίπων. Προσθέστε στα παραπάνω την σύγχρονη τεχνολογία που είναι εφοδιασμένο και το αποδοτικό plug-in hybrid σύστημα και να πώς το κορυφαίο Citroen κέρδισε τις εντυπώσεις και το ενδιαφέρον.

Σχήμα από διαφορετικά puzzle...

Είναι αδύνατον να γίνει, αλλά οι Γάλλοι το πέτυχαν. Πήραν στοιχεία από διαφορετικές κατηγορίες και...voilà έβγαλαν αυτοκίνητο από το… καπέλο του μάγου. Το εμπρός μέρος και το μήκος θυμίζουν sedan, αλλά με κάπως μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος (σαν crossover/suv) και μόλις το μάτι φτάνει προς το πίσω μέρος θυμίζει station wagon… με στοιχεία coupe στην οροφή. Μάλιστα οι σχεδιαστές κατάφεραν να το κάνουν να ξεχωρίζει και από το line up της μάρκας και μόνο η εμπρός πλευρά του, με τα χαρακτηριστικά φωτιστικά σώματα της Citroen, το συνδέουν με τα υπόλοιπα μοντέλα. Το επίθετο «επιβλητική» της ταιριάζει και οι μεγάλες διαστάσεις του αμαξώματος το ενισχύουν. Το μήκος είναι 4.805mm, ενώ το πλάτος 1.865mm, το ύψος 1.485mm και η απόσταση από το έδαφος φτάνει τα 194mm. Αν οι αναλογίες μπερδεύουν, το σίγουρο είναι πως οι αριθμοί φανερώνουν: Άνεση και χώρους.

Διακριτική πολυτέλεια

Όσο προκλητικό είναι στο σχήμα του αμαξώματος, τόσο διακριτικό είναι στο εσωτερικό του. Τα επίθετα κομψό και εκλεπτυσμένο συνοδεύουν τις αναφορές στη σχεδίαση της καμπίνας και τον εσωτερικό διάκοσμο. Εδώ είδαμε στοιχεία που συναντάμε και σε άλλα μοντέλα της Citroen. Η διαφορά είναι πως η αίσθηση θυμίζει πιο πολύ τα premium μοντέλα της DS Automobiles, με μια παλέτα υλικών από ξύλινα ένθετα μέχρι δέρμα Paloma με «διάτρητο σχέδιο chevron» στην κορυφαία έκδοση Shine Pack (της δοκιμής μας) στα καθίσματα. Το περιβάλλον είναι ξεκάθαρα premium, με την τεχνολογία να κυριαρχεί. Ο οδηγός έχει μπροστά του έναν λιτό ψηφιακό πίνακα οργάνων με τις απαραίτητες πληροφορίες, ενώ δίπλα ξεχωρίζει η μεγάλη οθόνη αφής των 12 ιντσών. Το νέο σύστημα πολυμέσων, με ασύρματη φόρτιση smartphone, σύστημα πλοήγησης με ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο και λειτουργία Mirror link, έχει ευχάριστα γραφικά με καλή ευκρίνεια, αλλά η διάταξη του μενού δεν είναι η πιο διαισθητική και η οθόνη αργεί περιστασιακά να ανταποκριθεί. Κάτι σίγουρα θετικό είναι οι περιστροφικοί διακόπτες για τον έλεγχο του κλιματισμού και του ηχοσυστήματος. Αυτό κάνει πολύ πιο εύκολη και λιγότερο αποσπασματική τη χρήση τους εν κινήσει σε σχέση με τα ευαίσθητα στην αφή χειριστήρια.

Όπως περιμένεις, οι διαστάσεις συνεπάγονται και άνεση. Εδώ έχει μεγάλο ρόλο και το μεταξόνιο που αγγίζει τα 2.785mm. Οδηγός και συνοδηγός έχουν πολύ χώρο στη διάθεσή τους, ενώ και όσοι καθίσουν πίσω μετακινούνται/ταξιδεύουν με άνεση και χωρίς να περιοριστούν στα γόνατα ή το κεφάλι τους, παρά το coupe στυλ της οροφής και την πανοραμική ηλιοροφή.

Αυτό που κάνει το εσωτερικό του C5 X να ξεχωρίζει είναι τα καταπληκτικά καθίσματα. Στην έκδοση Shine Pack, τα καθίσματα Advanced Comfort έχουν αφρό μνήμης για να τα κάνουν μαλακά, αλλά και υποστηρικτικά και μπορούν να ρυθμιστούν για ύψος και οσφυϊκή υποστήριξη. Τα εμπρός διαθέτουν λειτουργία μασάζ, μαζί με επιλογές αερισμού και θέρμανσης για να κάνουν τα μακρινά ταξίδια όσο το δυνατόν πιο ευχάριστα. Ο χώρος αποσκευών στην plug-in υβριδική έκδοση έχει χωρητικότητα 480lt (545lt οι συμβατικές εκδόσεις), νούμερο ικανοποιητικό για να καλύψει τις ανάγκες των περισσότερων οικογενειών.

Υβριδική τεχνολογία

Κάτω από το αμάξωμα, το C5 X έχει το γνωστό υβριδικό σύνολο της Stellantis-PSA που αποδίδει 224 ίππους, με 36,3kgm ροπής, χάρη στη συνδυαστική λειτουργία του τετρακύλινδρου 1.6PureTech κινητήρα απόδοσης 179 ίππων και ενός ηλεκτροκινητήρα 110Ps που είναι τοποθετημένος εντός του αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων. Η μπαταρία χωρητικότητας 12,4kWh, σύμφωνα με τη Citroen επιτρέπει στο C5 X να κινηθεί για 50km (με ταχύτητες έως 135km/h) αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας. Στην πράξη, το υβριδικό σύστημα είναι αρκετά αποδοτικό. Τα 50km που αναφέρει η Citroen με ηλεκτρική ενέργεια δεν είναι θεωρητικά μέσα στην πόλη, ενώ συνδυαστικά η μέση κατανάλωση καυσίμου στην πόλη φτάνει τα 4,5-5lt/100km. Μόλις η μπαταρία… αδειάσει, τότε βλέπεις και την αύξηση της κατανάλωσης, η οποία πλησιάζει τα 7,8lt/100km.

Ωδή στην άνεση

Διαφορετικότητα, καινοτομία, άνεση. Το τρίπτυχο της Citroen είναι στο DNA του C5 X. Αν η εμφάνιση δεν είναι του γούστου σου, η εξαιρετική ποιότητα κύλισης θα σε κάνει να την ξεχάσεις. Το σύστημα ανάρτησης της Citroen βάζει νέα στάνταρ στην κατηγορία. Ως βάση έχουμε γόνατα McPherson μπροστά και διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω, αλλά τα ενεργά αμορτισέρ με την δοκιμασμένη και πατενταρισμένη τεχνολογία Progressive Hydrulic Cushions με τα υδραυλικά bump stop κάνουν την διαφορά. Τόσο που νομίζεις πως οι δρόμοι έχουν νέα άσφαλτο. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι το C5 X είναι ένα από τα πιο άνετα μοντέλα ανεξαρτήτως κατηγορίας.

Προφανώς όταν μιλάς για ένα τόσο άνετο αυτοκίνητο, δεν μπορείς να ζητάς την απόλυτη συμπεριφορά στη γρήγορη οδήγηση. Εδώ οι κλίσεις του αμαξώματος είναι έντονες, ενώ θα φανεί και το βάρος των 1.722kg, χωρίς ωστόσο να διαταράσσεται η αποτελεσματικότητα και το αίσθημα ασφάλειας του οδηγού και των επιβατών. Σε περίπτωση που θελήσεις να κινηθείς γρήγορα, θα πρέπει να επιλέξεις το προφίλ οδήγησης Sport όπου η ανάρτηση σφίγγει αισθητά, μειώνοντας τις κλίσεις. Το αυτόματο κιβώτιο ΕΑΤ8 ακολουθεί και αυτό την γενικότερη φιλοσοφία και συμπεριφορά του μοντέλου. Αλλάζει ομαλά, δεν αφήνει «κενά» στον κινητήρα, αντίθετα τον συμπληρώνει. Το σύνολο των 224 ίππων μπορεί να μην δείχνει -δεν έχει το ξέσπασμα που περιμένεις- αλλά βλέποντας τις επιδόσεις (7,9sec για το 0-100 km/h) σε πείθει για τις δυνατότητές του, αρκεί να έχεις έστω ένα μικρό ποσοστό της μπαταρίας.

Η εναλλαγή από ηλεκτρική κίνηση σε βενζινοκίνητη είναι ιδιαίτερα ομαλή και δύσκολα την αντιλαμβάνεσαι. Ο ήχος του θερμικού κινητήρα δεν γίνεται αισθητός και μόνο οι αεροδυναμικοί θόρυβοι θα σας θυμίσουν την κίνηση αν η ταχύτητά σας είναι πάνω από το… επιτρεπόμενο. Εδώ βοηθούν και τα ηχομονωτικά πλαϊνά κρύσταλλα εμπρός και πίσω (standard στην πλούσια έκδοση Shine Pack).

Φτάνοντας στον… προορισμό

Σημασία για πολλούς έχει το ταξίδι και όχι ο προορισμός, αν μάλιστα κάνεις τη διαδρομή με το C5 X, τότε θα σκεφτείς πως η Citroen κάνει καλά που ακολουθεί την δική της φιλοσοφία και επενδύει στην άνεση. Αν μάλιστα θέλεις να ξεχωρίζεις, τότε θα συμφωνήσεις και με την μοναδικότητα. Το C5 X έχει το δικό του εκκεντρικό στιλ, στο οποίο προστίθεται η υψηλή τεχνολογία, η premium αίσθηση και μία διαφορετική εμπειρία οδήγησης. Φυσικά, με όλα αυτά τα χαρακτηριστικά και με ένα υβριδικό σύνολο 224Ps δεν θα μπορούσε να είναι φτηνό, καθώς το μοντέλο της δοκιμής μας φτάνει τα €55.900. Υπάρχει όμως και πιο προσιτή λύση με 130 ίππους, με τιμή που ξεκινάει από τα €36.850.

Μας Άρεσε (+)

Ποιότητα κατασκευής

Σχεδίαση εσωτερικού

Χώροι

Άνεση ανάρτησης

Κατανάλωση (με φορτισμένη μπαταρία)

Δεν μας άρεσε (-)

Τιμή

Μικρό ρεζερβουάρ (40lt)

Χώρος αποσκευών (για το μέγεθος)

Τιμή βασικής έκδοσης C5 X 1.2PureTech 130Ps Feel: €36.850

Τιμή έκδοσης δοκιμής C5 X 1.6Plug-in Hybrid 224Ps Shine Pack: €55.900

 

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρo

Κυβισμός: 1.598cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 77mm x 85,8mm

Σχέση συμπίεσης:10,5:1

Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων, ηλεκτροκινητήρας 110Ps

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους μπροστά τροχούς

Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων με μετατροπέα ροπής

Διαφορικό: Ελεύθερο

ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 4.805

Ύψος (mm): 1.485

Πλάτος (mm): 1.815

Μεταξόνιο (mm): 2.785

Βάρος (kg): 1722

Χώρος αποσκευών (lt): 485-1.580

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ενεργά αμορτισέρ Citroen Advanced Comfort με υδραυλικά bump stop, αντιστρεπτική ράβδος

Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, ενεργά αμορτισέρ Citroen Advanced Comfort με υδραυλικά bump stop, αντιστρεπτική ράβδος

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 330mm με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 290mm με μονοπίστονες δαγκάνες

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 8Jx19in

Ελαστικά: 205/55

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική συνδυαστική ισχύς (Ps/rpm): 224

Ονομαστική συνδυαστική ροπή (kgm/rpm): 36,3

0-100km/h (sec): 7,9

Τελική ταχύτητα (km/h):233

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 κατά WLTP (gr/km): 27

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (lt/100km): 1,2

Δοκιμής (lt/100km): 4,8

 

Αρθρογράφος

 

50	χρόνια Fiat 127

50 χρόνια Fiat 127

Τον Απρίλιο του 1971 η Fiat παρουσίαζε το Fiat 127, ένα μοντέλο που γνώρισε τεράστια εμπορική επιτυχία, αλλά κυρίως άνοιξε το δρόμο για τη σύγχρονη επ...