Dacia Duster 1.3TCe 150Ps EDC
Η Dacia είναι μία από τις εταιρείες που προσφέρει στους πελάτες της «πολύ αυτοκίνητο» για τα χρήματα που δίνουν οι αγοραστές και η γκάμα της έχει αρκετές παραλλαγές για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των περισσότερων οικογενειών. Προς το παρόν δεν υπάρχουν επιλογές ηλεκτρικών ή υβριδικών εκδόσεων, αλλά υπάρχει η έκδοση TCe 100 LPG, με την οποία κινείσαι είτε με βενζίνη είτε με (το σημαντικά φθηνότερο) υγραέριο και έτσι καλύπτεις και την οικονομία και την οικολογία.
Στην εισαγωγική έκδοσή του, το Duster, με τιμή €22.580, κοστίζει €4.910 λιγότερα από το Nissan Qashqai το οποίο ξεκινά από τα €27.490 ή €7.320 από το Skoda Karoq των €29.900€. Το καλύτερο βέβαια είναι πως η έκδοση της δοκιμής μας (1.3 TCe Journey 150Ps EDC με πολύ πλούσιο εξοπλισμό) κοστίζει €27.540. Δηλαδή 50 ευρώ πιο ακριβό από την βασική έκδοση του Qashqai και 2.360 ευρώ πιο φτηνό από το «βασικό» Karoq. Αυτό το κάνει μια καλή αγορά ή θα πρέπει να επιλέξεις τα πιο ακριβά μοντέλα; Εδώ πρέπει να δεις τι πραγματικά θέλεις και φυσικά μέχρι που «φτάνει» η τσέπη σου. Εμείς στο cartest.gr, σε πληροφορούμε πώς συγκρίνεται χωρίς πρόβλημα με όλους τους κύριους αντιπάλους του.
Είναι όμορφο; Δείχνει σαν SUV;
Πρώτα από όλα ξεπέρασε τα στερεότυπα, των αυτοκινήτων από την Ανατολική Ευρώπη. Έπαψαν να υπάρχουν από το 2000, δηλαδή εδώ και 23 χρόνια. Για την Dacia, το Duster, είναι το οικογενειακό της SUV, που σημαίνει πως στοχεύει σε μία αγορά στην οποία «μάχονται» όλοι οι κατασκευαστές. Το σχήμα του είναι μοντέρνο με τα εμπρός φώτα να έχουν τη χαρακτηριστική φωτεινή υπογραφή σε σχήμα «Υ» και τονίζουν ακόμα περισσότερο τις 3D σχεδιαστικές λεπτομέρειες της «μάσκας» και αναβαθμίζουν την συνολική εικόνα του Duster. Με στοιχεία όπως η ανασχεδιασμένη αεροτομή και οι ζάντες αλουμινίου 17in, το Dacia ξεχωρίζει αμέσως και κρατά την παραδοσιακή SUV εικόνα με την απόσταση από το έδαφος να έχει τον πρώτο ρόλο.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε το νέο επίπεδο εξοπλισμού Journey. Αυτό ξεχωρίζει οπτικά από το ματ μεταλλικό φινίρισμα στις ράγες οροφής, τα καπάκια των καθρεφτών και τις διακοσμητικές ποδιές. Το χρώμα του ήταν το νέο πολύ όμορφο Khaki που ταιριάζει πολύ στον SUV χαρακτήρα του και φυσικά τον πλούσιο εξοπλισμό της έκδοσης.
Πολυχρηστικό (η λέξη κλειδί) για το εσωτερικό
Ανοίγοντας την πόρτα, το Duster σε υποδέχεται με ένα ήχο καλωσορίσματος, όπως γίνεται σε πολλά ανταγωνιστικά μοντέλα. Ευτυχώς ρυθμίζεται σε ένταση και ακόμη καλύτερα τον απενεργοποιείς καθώς είναι αρκετά έντονος. Η θέση οδήγησης είναι αρκετά ψηλά για να σου προσφέρει την κλασική αμφιθεατρική αίσθηση των SUV. Οι οδηγοί που έχουν μεγάλο ύψος θα αναζητήσουν μεγαλύτερο εύρος ρυθμίσεων στο τιμόνι. Πλεονέκτημα της έκδοσης Journey, η ρύθμιση ύψους και η υποστήριξη μέσης στο κάθισμα (λείπει από την Essential). Όσον αφορά το υλικό και την κατασκευή, το κάθισμα του οδηγού είναι αρκετά άνετο για να ταξιδεύσεις μακριά, αλλά σε καμία περίπτωση δεν ενδείκνυται για σπορ οδήγηση, αφού έχει ελάχιστη πλευρική στήριξη. Τα μπροστινά καθίσματα δεν έχουν μεγάλη διαδρομή στη ρύθμιση εμπρός-πίσω, επομένως όσοι έχουν μακριά πόδια μπορεί να δυσκολευτούν.
Το ταμπλό είναι πολύ απλό στη σχεδίαση και οι νεότεροι σε ηλικία θα το χαρακτηρίσουν κάπως «παλιακό». Είναι εύκολο να δεις γιατί, αφού η νέα γενιά οδηγών/αγοραστών έχει μάθει να βλέπει οθόνες, επίπεδες ή κυρτές και πολύ πληροφορία μέσα από εντυπωσιακά γραφικά και animations. Στο Duster, ο πίνακας οργάνων ελέγχου είναι αναλογικός και το ταμπλό κυριαρχείται από σκληρό μαύρο πλαστικό. Τα περιστροφικά χειριστήρια είναι εύκολα στη χρήση, όπως και μια σειρά από φυσικούς διακόπτες με σαφείς ενδείξεις. Βέβαια από την άλλη πλευρά καθαρίζεται εύκολα και δεν πρέπει να αλλάξεις ρούχα για να μπεις στο εσωτερικό μετά από μία ημέρα δραστηριοτήτων στη φύση. Οι διακόπτες για το cruise control στο τιμόνι είναι εύχρηστοι, ενώ τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος είναι τοποθετημένα σε ξεχωριστό «παρακλάδι» στην κολώνα του τιμονιού, επομένως πρέπει να μάθεις ποιο κουμπί κάνει τι με την αίσθηση. Αν είχες οδηγήσει παλαιότερο Renault, τότε είσαι εξοικειωμένος σε αυτό.
Η υπερυψωμένη θέση οδήγησης και οι αρκετά στενές κολώνες του παρμπρίζ προσφέρουν καλή θέα προς τα εμπρός, αλλά υπάρχουν ορισμένα τυφλά σημεία στην περιοχή γύρω από τις πίσω κολόνες. Ευτυχώς το επίπεδο εξοπλισμού Journey έχει παρακολούθηση τυφλών σημείων, με τέσσερις κάμερες «πολλαπλής προβολής». Η ανάλυσή τους είναι χαμηλή σε σύγκριση με τις κάμερες που έχουν ακριβότερα μοντέλα. Όμως δεν θέλεις να δεις… ταινία αλλά εμπόδια. Θα τις βρεις χρήσιμες όταν παρκάρεις σε μικρούς χώρους ή όταν να κινηθείς εκτός δρόμου. Μπορεί να μην έχει ψηφιακό πίνακα οργάνων, αλλά το Duster της δοκιμής μας είχε το σύστημα ψυχαγωγίας με οθόνη αφής 8in. Η μονάδα έχει απλή διάταξη και γραφικά και διαθέτει σύστημα mirroring για Android Auto και Apple CarPlay.
Όπου κι αν κοιτάξεις στο εσωτερικό του Duster, θα αντιληφθείς ότι κύριος γνώμονας στην κατασκευή είναι η οικονομία. Δεν του λείπει κάτι βασικό αλλά αυτό το κάτι επιπλέον που θα κάνει ωραίο τον διάκοσμο, όπως έχουμε συνηθίσει σε πιο ακριβά C-SUV. Τα εσωτερικά πλαστικά είναι σκληρά, η μοκέτα είναι λεπτή και λεπτομέρειες, όπως το κλείσιμο του τζαμιού, εμφανίζουν την προσπάθεια να διατηρηθεί το κόστος χαμηλά. Όμως τίποτα από αυτά δεν είναι πρόβλημα εάν απλά δεις το Duster ως χρηστικό, αποδοτικό και προσιτό SUV. Τότε θα καταλάβεις πως αυτό είναι ένα αυτοκίνητο που έχει κατασκευαστεί για να αντέχει σε σκληρή μεταχείριση και στο ελληνικό οδικό δίκτυο με λακκούβες, πέτρες χώματα στο δρόμο και άλλα καθημερινά εμπόδια. Επίσης είναι αυτό που θα μεταφέρει παιδιά, σκυλιά, παιχνίδια και πολλά άλλα σε μία εκδρομή Σαββατοκύριακου και την Δευτέρα με ένα πλύσιμο θα πας στην δουλειά με το κουστούμι σου.
Οι αποθηκευτικοί χώροι του δεν κερδίζουν βραβείο. Για παράδειγμα η εμπρός ποτηροθήκη είναι ρηχή, το κεντρικό υποβραχιόνιο είναι σχετικά μικρό, ενώ σε κάθε τσέπη της πόρτας χωρά ένα μπουκάλι νερού μισού λίτρου. Για τους πίσω επιβάτες η πρόσβαση είναι εύκολη χάρη στις μεγάλες πόρτες και το ύψος των καθισμάτων από το έδαφος σημαίνει ότι θα βοηθήσεις εύκολα τα παιδιά να δεθούν στα παιδικά τους καθίσματα. Τρεις επιβάτες θα βρουν χώρο, αλλά όποιος καταλήξει στο μεσαίο κάθισμα, θα διαθέτει περιορισμένο χώρο για τα πόδια του λόγω του μεγάλου κεντρικού τούνελ στο δάπεδο. Ανεξάρτητα από το πού κάθονται οι επιβάτες, δεν θα έχουν πρόβλημα με τον χώρο για το κεφάλι, το οποίο δεν ακουμπά στην επένδυση της οροφής, ακόμα και αν έχουν ύψος αρκετά πάνω από το κανονικό.
Όλα τα Duster διαθέτουν αναδιπλούμενο πίσω κάθισμα με διαχωρισμό 60/40, που αποδεικνύεται πολύ πρακτικός αν και είναι λίγο δύσκολο να διπλώσεις την πλάτη του. Μία έξυπνη ιδέα στο Duster είναι η αναδίπλωση του καθίσματος του συνοδηγού, για να φορτώσεις μεγάλα σε μήκος αντικείμενα όταν τα πίσω καθίσματα είναι διπλωμένα. Ο χώρος αποσκευών του Duster είναι αρκετά μεγάλος για τα πρότυπα των C-SUV, με 478lt αποθηκευτικού χώρου (414lt το τετρακίνητο). Με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα, το προσθιοκίνητο Duster φτάνει τα 1.623lt, που είναι αρκετά για να παραλάβεις μέχρι και έπιπλα (που δεν έχουν συναρμολόγηθεί).
Goood Duster
Η ισχυρότερη έκδοση των 150 ίππων με το αυτόματο κιβώτιο αξίζει τα €2.200 διαφοράς σε σχέση με το 130άρι (€25.340), καθώς παίρνεις και βελτιωμένες επιταχύνσεις και την επιπλέον άνεση που προσφέρει στην καθημερινότητα το αυτόματο EDC. Το Duster δανείζεται πολλά… πράγματα από μοντέλα της Renault (συνήθως μία γενιά πίσω), επομένως η ανάρτησή του παρότι δεν αποτελεί τεχνολογία αιχμής, έχει μία καλή βάση (από τους Γάλλους) όπου συνδυάζονται άνεση, αλλά και αρκετά καλή αίσθηση στην οδήγηση. Εδώ βοηθά και η επιλογή τροχών μικρής διαμέτρου με ελαστικά ψηλού προφίλ. Έτσι τροχοί, ελαστικά και ανάρτηση συνεργάζονται πολύ καλά και δίνουν αξιόλογη ποιότητα κύλισης είτε κινείσαι στην πόλη είτε σε χωματόδρομο. Βέβαια οι κλίσεις στις στροφές είναι έντονες αν πιέσεις σε επαρχιακό δρόμο, αλλά καλύτερα να παίξεις με το Duster σε δρόμο με χώμα. Είναι πάντα προβλέψιμο στις αντιδράσεις του και σου εμπνέει ασφάλεια. Αν και 4x2 (δικίνητο) μπορεί να περάσει εύκολα από νεροφαγώματα, να σε πάει για να εξερευνήσεις παραλία ή να κάνεις ελεύθερο camping. Εκεί θα ξεπεράσει τα περισσότερα δικίνητα SUV (όπως το Nissan Qashqai , το Cupra Formentor, το Skoda Karoq και το VW Tiguan) χάρη στην απόσταση από το έδαφος που φτάνει τα 21,7cm.
Ο τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας 1.3TCe του Duster είναι «σιωπηλός», με μοναδική «διαμαρτυρία» κάτω από έντονη επιτάχυνση. Το προφίλ ισχύος είναι πολύ καλό χάρη στα 25,4kgm ροπής που αποδίδονται από τις 1.700rpm. Αν βρίσκεσαι πάνω από τις 2.200rpm, το μοτέρ της Renault-Nissan τραβάει δυνατά και σου δίνει την εντύπωση ότι είναι ταχύτερο από το ανακοινώσιμο 9,7sec για την επιτάχυνση στα πρώτα 100km/h. Η μέση κατανάλωση, σύμφωνα με την Dacia, βρίσκεται στα 6,2lt/100km, όμως εμείς όσο και αν προσπαθήσαμε, δεν είδαμε ποτέ κάτω από 7,3lt/100km στο trip computer. Όταν μάλιστα κινηθήκαμε με σβέλτο ρυθμό, η κατανάλωση ανέβηκε γρήγορα στα 9lt/100km. Το ελαφρύ και με μέτρια πληροφορία τιμόνι είναι κάτι που περιμένεις από το Duster, όμως αυτό που απογοητεύει περισσότερο είναι το αυτόματο 6άρι κιβώτιο που έχει συχνούς δισταγμούς στις μικρές πιέσεις του γκαζιού σε χαμηλή ταχύτητα, πολλές φορές είναι αναποφάσιστο για μερικά sec, μέχρι να πατήσεις τέρμα το γκάζι και γενικά θα θέλαμε να είναι περισσότερο προσαρμοσμένο στο Duster και να συμπληρώνει τα κενά του μοτέρ. Ίσως με κάποιο μελλοντικό firmware στην ECU του κιβωτίου...
Still a bargain
Με τιμή που πλέον δεν είναι ευκαιρία, αλλά τίμια αγορά και πολύ καλό εξοπλισμό, το ανανεωμένο Duster αντιπροσωπεύει αυτό που πολλοί κατασκευαστές ψάχνουν: την σχέση ποιότητας-τιμής. Η έκδοση με τους 150 ίππους συνδυάζει καλές επιδόσεις, ενώ το αυτόματο κιβώτιο άνεση στις μετακινήσεις.
Μας άρεσε
Τιμή αγοράς
Ανανεωμένη εμφάνιση
Χώρος αποσκευών
Άνεση ανάρτησης (εντός και εκτός δρόμου)
Δεν μας άρεσε
Κατανάλωση υπό πίεση
Λειτουργία κιβωτίου
Εσωτερικός διάκοσμος
Τιμή βασικής έκδοσης: Duster 1.0TCe LPG Expression 100Ps 4x2: €22.580
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής: Duster 1.3TCe Journey 150Ps EDC 4x2: €27.540
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπoς: Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας, με μπλοκ και κεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 1.332 cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 72,2 x 81,4mm
Σχέση συμπίεσης: 11,5:1
Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 6 σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Διαφορικό: Ελεύθερο
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Γόνατα McPherson, αντιστρεπτική ράβδος
Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική ράβδος
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες : 7Jx17in
Ελαστικά: 215/60
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 280x24mm με μονοπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Ταμπούρα 228,6mm
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm): 4.341
Πλάτος (mm): 1.804
Ύψος (mm): 1.693
Μεταξόνιο (mm) 2.673
Βάρος (kg): 1.263
Χώρος Αποσκευών (lt): 478-1.623
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 150/5.250-6.000rpm
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 25,4kgm/1.700-3.250
0-100km/h (sec): 9,7
Τελική ταχύτητα (km/h): 199
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 141 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km): 6,2 (WLTP)
Δοκιμής (lt/100km): 8,5
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Μία απολαυστική ημέρα στα Μέγαρα περάσαμε με όλη την γρήγορη «Ν οικογένεια» μοντέλων της Hyundai. Σας μεταφέρουμε την εμπειρία οδήγησης των νέων i20 N...