Δοκιμή: MotulEVO
Μα μου είπαν Long Life…
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, εδώ και περίπου μία δεκαετία, στην προσπάθειά τους να παρέχουν το «ιδανικό» αυτοκίνητο στους καταναλωτές, έχουν αυξήσει σημαντικά τα διαστήματα της προγραμματισμένης συντήρησης. Υποπροϊόν αυτής της ανάγκης είναι τα λεγόμενα Long Life λάδια, τα οποία διαφημίζονται ότι δεν χρειάζονται αλλαγή ακόμα και μετά από 100.000 χιλιόμετρα. Σίγουρα η σύνθεση των λιπαντικών έχει εξελιχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, με καινοτόμα πρόσθετα και πολύ πιο υψηλή αντοχή, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζονται αλλαγή, ειδικότερα σε μία χώρα σαν την Ελλάδα, όπου τα αυτοκίνητα δουλεύουν συχνά μέσα στην κίνηση και σε υψηλές θερμοκρασίες για σχεδόν 6 μήνες. Η πραγματική διάρκεια ζωής των υγρών μετάδοσης είναι συνήθως 50-60.000km, αν και συχνά οι κατασκευαστές δεν το ορίζουν με ακρίβεια.
Καθώς λοιπόν τα μοντέλα που εξοπλίζονται με αυτόματο κιβώτιο αυξάνουν από το 2017 και έπειτα συνεχώς το ποσοστό τους στις πωλήσεις, θα πρέπει να γνωρίζουμε ποια είναι η σωστή και αξιόπιστη λύση στη συντήρηση αυτών των τύπων μετάδοσης. Η Motul, πρωτοπόρος στα λιπαντικά κινητήρων εδώ και 160 χρόνια, έχει φέρει εδώ και περίπου 3 χρόνια το πρόγραμμα MotulEVO, που έχει καθιερωθεί ως η πλέον αποτελεσματική λύση και αποτελεί σημείο αναφοράς της επαγγελματικής συντήρησης αυτόματων συστημάτων μετάδοσης.
Τι μπορεί να πάει στραβά;
Η ελλιπής συντήρηση ή η μη τακτική αντικατάσταση των υγρών μετάδοσης σε ένα αυτόματο κιβώτιο μπορεί να οδηγήσει σε μηχανικές φθορές ή ακόμα και σε σοβαρές δυσλειτουργίες του κιβωτίου. Η απλή αντικατάσταση χωρίς τη χρήση κατάλληλου εξοπλισμού και χωρίς απόπλυση του κιβωτίου αντικαθιστά ένα μικρό μόνο μέρος του συνόλου του λιπαντικού, χωρίς να απομακρύνονται τα σωματίδια μετάλλων και ρύπων από τα επιμέρους συστήματα της μετάδοσης, επιβαρύνοντας την απόδοση του νέου υγρού μετάδοσης. Τα προβλήματα που μπορεί να εμφανιστούν σε ένα όχημα με αυτόματο κιβώτιο, στο οποίο δεν έχει γίνει αλλαγή λιπαντικών για μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι φθορά στα δισκάκια του αυτομάτου κιβωτίου, στο βαλβιδοφόρο, αλλά και στο μετατροπέα ροπής. Όλα αυτά εμφανίζονται ως δυσλειτουργίες στην λειτουργία του κιβωτίου. Αν τα συμπτώματα αυτά αγνοηθούν, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα οδηγηθούμε σε δαπανηρές επισκευές ή ακόμα και σε πλήρη αντικατάσταση του κιβωτίου, που πραγματικά δεν θέλετε να ακούσετε τιμές…
Η διαδικασία
Δοκιμάσαμε το σύστημα MotulEVO σε ένα πολύ σύγχρονο αυτοκίνητο, μία BMW σειρά 2, με δίλιτρο κινητήρα diesel και αυτόματο οκτατάχυτο κιβώτιο της ZF, με μετατροπέα ροπής. Η διαδικασία έγινε στις εγκαταστάσεις της ΑΑΛΕΞΙΟΥ Τεχνοδυναμική, μία εταιρεία με εμπειρία 25 ετών στη συντήρηση και τη βελτίωση αυτοκινήτων με εξειδίκευση στην επισκευή αυτόματων κιβωτίων.
Η διαδικασία της «απόπλυσης» του αυτόματου κιβωτίου είναι σχετικά απλή και εγγυάται την πλήρη αντικατάσταση του υγρού μετάδοσης (ATF). Οι βασικότερες δυσκολίες σε μία τέτοια διαδικασία είναι:
- H σωστή σύνδεση του μηχανήματος απόπλυσης με το κιβώτιο. Ο εξοπλισμός MotulEVO συμπεριλαμβάνει περισσότερους από 50 συνδέσμους που καλύπτουν την πλειοψηφία των αυτόματων κιβωτίων από κάθε κατασκευαστή. Η πιο συνηθισμένη συνδεσμολογία είναι η σύνδεση του μηχανήματος απόπλυσης μεταξύ αυτόματου κιβωτίου και συστήματος ψύξης.
- Η σωστή επιλογή του τύπου ATF και της απαιτούμενης ποσότητας αντικατάστασης. Συχνά γίνεται λάθος επιλογή ATF ή ακόμη χειρότερα εσφαλμένη πλήρωση με λιγότερη ή περισσότερη (τρεις φορές χειρότερα…) ποσότητα ATF, προκαλώντας φθορές που συχνά οδηγούν στην κοστοβόρα επισκευή ή στην πλήρη αντικατάσταση του αυτόματου κιβωτίου.
- Εξαιρετικά σημαντική εργασία είναι ο έλεγχος της στάθμης του ATF μετά τη διαδικασία συντήρησης, η οποία, αν δεν γίνει σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή, εγκυμονεί κινδύνους για το κιβώτιο και επηρεάζει τη σωστή λειτουργία του.
Κάθε συνεργάτης του προγράμματος MotulEVO έχει πλήρη πρόσβαση στην ειδική βάση δεδομένων -www.motulevo.com-, με αναλυτικές πληροφορίες για τη σωστή επιλογή του ATF, τη συνολική χωρητικότητα του κιβωτίου, την απαιτούμενη ποσότητα πλήρωσης και οδηγίες για σωστή συνδεσμολογία. Ο επαγγελματίας θα βρει πληροφορίες για τον σωστό έλεγχο της στάθμης ATF, καθώς και τα απαιτούμενα γι’ αυτόν εργαλεία.
Η διαδικασία γίνεται σε 6 βήματα:
- Αρχικό Test Drive και αναζήτηση των απαραίτητων δεδομένων στο DataCenter του MotulEVO.
- Διαδικασία σύνδεσης του εξοπλισμού σύμφωνα με τις αναλυτικές οδηγίες που βρίσκονται στο Data Center του www.motulevo.com.
- Διαδικασία καθαρισμού, με την προσθήκη του ειδικού καθαριστικού πρόσθετου «Automatic Transmission Clean», η οποία διαρκεί 9-10 λεπτά. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, ο χρήστης λειτουργεί τον κινητήρα σε χαμηλές στροφές και αλλάζει τις σχέσεις στο κιβώτιο. Το βήμα αυτό παραλείπεται στην περίπτωση που δεν είναι επιθυμητή η αντικατάσταση του φίλτρου ATF.
- Διαδικασία αφαίρεσης μέρους της ποσότητας του ATF: αφαιρείται συνήθως το 30-40% της συνολικής χωρητικότητας του κιβωτίου. Η ποσότητα αυτή είναι ίση με αυτήν που θα απομακρυνόταν, αν αφαιρούσαμε τη βίδα αποστράγγισης και αντιστοιχεί στην «απλή αλλαγή» ATF, όπως θα γινόταν χωρίς τη χρήση του εξοπλισμού MotulEVO. Είναι εύκολα κατανοητό ότι η αντικατάσταση μικρού μόνο μέρους του ATF όχι μόνο δεν βελτιώνει τη συμπεριφορά του κιβωτίου, αλλά πρακτικά μειώνει το διάστημα συντήρησης έως την επόμενη αλλαγή και επιβαρύνει αισθητά την ποιότητα του νέου υγρού μετάδοσης.
- Διαδικασία «απόπλυσης» του αυτόματου κιβωτίου, κατά την οποία αφαιρείται το σύνολο του παλιού ATF και αντικαθίσταται με νέο. Παρότι διαρκεί μόλις 5 λεπτά, είναι το πλέον κρίσιμο βήμα για τη σωστή συντήρηση. Η αποτελεσματική απόπλυση του κιβωτίου βελτιώνει το περιβάλλον στο οποίο θα λειτουργήσει το νέο υγρό μετάδοσης και βελτιώνει τη συνολική απόδοση και λειτουργία του συστήματος μετάδοσης. Επιπλέον, δεδομένου ότι το κύκλωμα του εξοπλισμού παρεμβάλλεται μεταξύ κιβωτίου και συστήματος ψύξης, αντικαθίσταται το ATF που βρίσκεται στο ψυγείο του κιβωτίου και καθαρίζεται και αυτό.
- Τέλος, σημαντική διαδικασία είναι ο έλεγχος στάθμης ATF, το τελικό test drive και η αρχικοποίηση της ECU του κιβωτίου μέσω διαγνωστικού εξοπλισμού.
Στο παράδειγμα του κιβωτίου ZF GA8HP 8/1, η συνολική χωρητικότητα του κιβωτίου είναι 8,5lt και με τη διαδικασία της αρχικής αλλαγής αφαιρέθηκαν 3,1lt (περίπου το 35%) του παλιού ATF. Αν σταματούσαμε τη διαδικασία συντήρησης στο σημείο αυτό, θα προσθέταμε την ίδια ποσότητα νέου ATF, το οποίο θα έπρεπε «αναλώσει» τα πρόσθετά του κυρίως για να «καθαρίσει» το παλιό ATF, με ταυτόχρονη υποβάθμιση των ιδιοτήτων του σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η συνολική ποσότητα που χρειάζεται για την πλήρη αντικατάσταση του ATF φτάνει συνήθως στο 130% της συνολικής χωρητικότητας του αυτόματου κιβωτίου. Στο δικό μας παράδειγμα, απαιτήθηκαν συνολικά 11,2lt.
Τα παραπάνω βήματα διαφοροποιούνται ελαφρώς, ανάλογα με τον τύπο του κιβωτίου ή ανάλογα με τη δυνατότητα αλλαγής του φίλτρου ATF. Ωστόσο περιγράφονται αναλυτικά με βήματα (με φωτογραφίες και video), αλλά και με εκτενέστερες οδηγίες, καλύπτοντας όλους τους τύπους κιβωτίων. Σε κάθε συνεργάτη του MotulEVO παρέχεται πλήρης τεχνική υποστήριξη (hot-line) από εξειδικευμένο επαγγελματία στη συντήρηση και επισκευή αυτόματων κιβωτίων. Η Motul, γνωρίζοντας τις δυσκολίες που συνοδεύουν την επαγγελματική συντήρηση των αυτόματων κιβωτίων, έχει δώσει μεγάλη βαρύτητα στην τεχνική υποστήριξη κάθε επισκευαστή που θέλει να διευρύνει τις παρεχόμενες υπηρεσίες του συνεργείου του.
Το Motul EVO είναι διαθέσιμο για το 96% των οχημάτων με αυτόματο κιβώτιο και βρίσκει εφαρμογή σε κιβώτια με μετατροπέα ροπής, σε κιβώτια διπλού συμπλέκτη (DSG, DCT, TCT κ.λπ.) και σε κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων CVT.
Info:
ΑΑΛΕΞΙΟΥ Τεχνοδυναμική
Λεωφόρος Βουλιαγμένης 157, Γλυφάδα
Τηλ: 210 99 46 100
Mail: info@aalexiou.gr
Web: www.aalexiou.gr
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η McLaren ανακοίνωσε την συνεργασία της με το τμήμα Skunk Works της Lockheed Martin.