Ford Fiesta ST2 200Ps

Ford Fiesta ST2 200Ps

Icon

O Enzo Ferrari κάποτε είχε πει: «με μία Ferrari αγοράζεις έναν εξαιρετικό κινητήρα και τα υπόλοιπα τα παίρνεις δωρεάν». Στην περίπτωση του Fiesta ST αντιστρέψτε την πρόταση: αγοράζοντας το καλύτερα σεταρισμένο σασί, παίρνετε δωρεάν έναν εξαιρετικό κινητήρα. End of story, τέλος της δοκιμής και Goodnight. Α, να σας πω και πόσο κοστίζει αυτό εδώ το κοκκινάκι ST2 για να ξέρετε: 22.434 ευρώ. 

 

Not so fast

Ναι, θα μπορούσα να τελειώσω τη δοκιμή εδώ. Τι θέλετε να σας πω? Το έχουμε ξαναγράψει. Αυτό εδώ είναι το καλύτερο μικρό hot-hatch και μπορεί να είναι και ένα από τα κορυφαία όλων των εποχών. Αλλά αφού θέλετε να διαβάσετε παραπάνω, ας συνεχίσω. Το sequel ενός από τα καλύτερα Ford των τελευταίων δεκαετιών παίρνει όλα τα καλά στοιχεία του προηγούμενου, αποποιείται των μειονεκτημάτων του και πασπαλίζεται με τεχνολογία για να δημιουργήσει ένα future classic hot-hatch. Όταν φτάσουμε να οδηγούμε όλοι μας ηλεκτρικές χαζομάρες σε καμιά 10αριά χρόνια, θα μιλάμε γι’ αυτό εδώ το αυτοκίνητο όπως μιλάμε σήμερα για το Peugeot 205 GTi και το Renault Clio Williams. Μπορεί να σας φαίνεται υπερβολή, αλλά κάντε ένα test-drive και θα με θυμηθείτε!  Πραγματικά δεν θα ήθελα να είμαι στη θέση των μηχανικών της Ford Performance όταν εξέλισσαν το νέο Fiesta ST. Το προηγούμενο μοντέλο δεν το έφτασε ποτέ ο ανταγωνισμός και, παρ' όλα αυτά, κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα σύνολο καλύτερο σε όλους τους τομείς. 

Τι έχασε?

...ένα κύλινδρο. Ακόμα κι έτσι όμως, ο νέος τρικύλινδρος EcoBoost 1,5lt αποδίδει 200Ps με 29,5kgm ροπής. Είναι κατασκευασμένος από αλουμίνιο, με ενσωματωμένη πολλαπλή εξαγωγής στην κυλινδροκεφαλή και ειδικά σχεδιασμένο σωλήνα τροφοδοσίας του turbo, ο οποίος στροβιλίζει τα καυσαέρια προς τη φορά που πρόκειται να έρθουν σε επαφή με τα πτερύγια του στροβίλου, μειώνοντας την αδράνεια περιστροφής του. Έχει ξεχωριστό knock sensor για κάθε κύλινδρο, συνεχήμεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και διπλό ψεκασμό, με μπεκ υψηλής πίεσης μέσα στον κύλινδρο και χαμηλής στους αυλούς εισαγωγής. Οι μηχανικοί χρησιμοποίησαν το νέο αυτό τρικύλινδρο σύνολο για να πετύχουν καταναλώσεις που δεν μπορεί να πετύχει κανένα άλλο σύνολο με απόδοση που κυμαίνεται στα 200Ps. Ο 1.5EcoBoostδιαθέτει σύστημα απενεργοποίησης του ενός κυλίνδρου που ενεργοποιείται μέσα σε μόλις 14ms, όταν λειτουργεί σε πολύ χαμηλά φορτία και το οποίο δεν γίνεται ποτέ αντιληπτό από τον οδηγό. Οι καρποί των μηχανικών πιάνουν τόπο μόλις γυρίσεις το trip computer στη μέση κατανάλωση: αν οδηγείς φυσιολογικά και σβέλτα, θα δεις νούμερα που παίζουν στο 8lt/100km, ενώ, με αυτοσυγκράτηση, μπορείς να πέσεις μέχρι και σε χαμηλά 7άρια. Ακόμη και με το γκάζι στο πάτωμα, το Fiesta ST δεν φτάνει διψήφια νούμερα, επίτευγμα εξωπραγματικό αν αναλογιστείτε ότι μιλάμε για μοτέρ με 200 άλογα!

Ήρεμη δύναμη

Μόλις αντικρίζεις το Fiesta ST, διαπιστώνεις ότι δεν έχει τίποτα κραυγαλέο να το χαρακτηρίζει. Να το στιγματίζει, αν θέλετε, ότι αυτό εδώ είναι το «γρήγορο Fiesta». Ειδικά η έκδοση ST2, όπως το κόκκινο της δοκιμής, που δεν φοράει τους 18άρηδες τροχούς και περιορίζεται σε μόλις 17άρηδες και δεν συνδυάζεται με τις κόκκινες δαγκάνες φρένων, δεν απέχει σημαντικά από ένα ST-Line. Έχει όμως ό,τι χρειάζεται για να πετύχει το σκοπό του, χωρίς να δίνει ψεύτικες υποσχέσεις με την εικόνα του. Ο μπροστινός προφυλακτήρας έχει μεγαλύτερα ανοίγματα στο κάτω μέρος και σε συνδυασμό με τη νέα, κυψελωτή μάσκα προσφέρουν μπόλικο κρύο αέρα στα ψυγεία του τρικύλινδρου EcoBoost. Οι απαλές, κυρτές επιφάνειες προσθέτουν όγκο, σοβαρότητα και κύρος. Το ST είναι πιο ώριμο πλέον και δεν χρειάζεται να φωνάξει για τις δυνατότητές του. Ομοίως και στο εσωτερικό, όπου οι σπορ πινελιές υποστηρίζουν την εικόνα και τον χαρακτήρα του ST. Τα bucket καθίσματα της Recaro είναι ολοκαίνουρια, χαμηλότερα τοποθετημένα, αγκαλιάζουν πολύ σφιχτά το σώμα και σε κάνουν να σκέφτεσαι δύο φορές πριν καταβροχθίσεις το ντόνατ πραλίνας. Μπροστά σου έχεις ένα όμορφο flat bottom τιμόνι, με απολαυστική στεφάνη και ιδανική διάμετρο. Ο πίνακας οργάνων είναι εξίσου καλαίσθητος, με ιδανικό αναλογικό μοτίβο και πλούσιες ενδείξεις στην οθόνη πληροφοριών, όπως το λαμπάκι ST που ανάβει λειτουργώντας ως shift-light. Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική. Σε βάζει κατευθείαν σε πολεμικό κλίμα και ο ερχομός του τρικύλινδρου κινητήρα σε ζωή γίνεται με ένα γεμάτο και έντονο γουργουρητό που ενισχύει το mood. Αυτό το αυτοκίνητο έχει φτιαχτεί για να «οδηγείται».

 

Drive me!

Στην καθημερινότητά σου απολαμβάνεις τον υψηλού επιπέδου εξοπλισμό, με το σύστημα πολυμέσων SYNC3, που συνδυάζεται με μία εξαιρετική -σε ευκρίνεια και απόκριση- οθόνη αφής, αλλά και την premium αίσθηση που αποπνέει το εσωτερικό. Η ανάρτηση είναι σφιχτή και βρίσκεται ακριβώς στο όριο σχετικά με το πόσο σκληρό μπορεί να είναι ένα καθημερινό αμάξι. Ειδικά η έκδοση ST2 με τις 17άρες και το 45άρι προφίλ στρογγυλεύει τις έντονες ανωμαλίες, χωρίς να κοπανάει. Ποτέ. Οι μηχανικοί ήθελαν να κάνουν το νέο ST πιο άνετο και ευχάριστο στην καθημερινή χρήση. Και το πέτυχαν στο 100%. Το Fiesta ST παντρεύει την ποιοτική κύλιση που θες να απολαμβάνεις στην καθημερινότητά σου και τη σφιχτή λειτουργία που αναζητάς στο έντονο στροφιλίκι. Έχει ένα από τα κορυφαία setup ανάρτησης ανεξαρτήτως κατηγορίας. Ο επιλογέας έχει μικρές και σαφείς διαδρομές. Πίσω του θα βρεις το κουμπί που εναλλάσσει τα τρία προφίλ οδήγησης: Normal, Sport και Track. Το κάθε ένα έχει επίδραση στην απόκριση του γκαζιού, στο βάρος του τιμονιού, στη λειτουργία του ESP και στο άνοιγμα/κλείσιμο του κλαπέτου της εξάτμισης. Ο τρικύλινδρος EcoBoost ξεπερνάει τις προσδοκίες σου με την απόδοσή του. Σε κερδίζει αμέσως με την όρεξή του για στροφάρισμα, αλλά και με τον ευχάριστο και «γεμάτο» ήχο του. Στα προγράμματα Sport και Track, μικρές ριπές σκασιμάτων από την εξάτμιση σου φτιάχνουν επιπλέον τη διάθεση.

Το στροφιλίκι είναι το party-piece του νέου Fiesta ST. Εδώ είναι στο στοιχείο του. Δεν υπάρχει άλλο μικρό hot-hatch που να πλησιάζει την αίσθηση και την αποτελεσματικότητα του ST στη γρήγορη οδήγηση. Ειδικά στις στροφές. Η ιδανικά ρυθμισμένη ανάρτηση πάει πακέτο με αυξημένη ακαμψία 14% σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, κάτι που οφείλεται στο νέο, πίσω ημιάκαμπτο άξονα και τις διαφορετικές αρθρώσεις σε ανάρτηση. Το τιμόνι του είναι φοβερό. Παρέχει αμεσότητα και πληροφορία στο μέγιστο βαθμό και -σε συνεργασία με το άκαμπτο πλαίσιο και τη σφιχτή ανάρτηση- δίνει απλόχερα δυναμική οδική συμπεριφορά σε κάθε στροφή. Η κλίση που παίρνει το αμάξωμα είναι από ελάχιστη έως μηδενική. Το ST αλλάζει κατεύθυνση ακαριαία, με μικρές μονάχα κινήσεις των χεριών. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να συνηθίσεις για να μην προκαλείς νευρικότητα στην ουρά. Το μπλοκέ διαφορικό της Quaife (που παρέχεται στο πακέτο Performance) σου επιτρέπει να μην σηκώνεις πολύ το πόδι σου από το γκάζι και, σε συνδυασμό με το Torque Vectoring, δεν σπαταλάει πολύτιμα δευτερόλεπτα στο σπινιάρισμα του εσωτερικού τροχού. Το πίσω μέρος δεν έχει το χορευτικό χαρακτήρα της προηγούμενης γενιάς και ανοίγει την τροχιά του ακριβώς όσο πρέπει για να σε βοηθήσει να στρίψεις, συνδυάζοντας την ουσία με την απόλαυση. Είναι φοβερό το πόσο ακούει σε μικροδιορθώσεις με το γκάζι ή το τιμόνι, ακόμα και μέσα στη στροφή. Το -φυσικά απενεργοποιούμενο- ESP δεν περιορίζει την ευχαρίστηση, αφού επεμβαίνει πολύ διακριτικά ακόμα και σε υπερβολές, ενώ τα φρένα καλύπτουν απόλυτα το γρήγορο ρυθμό που καταφέρνει να δώσει ο τρικύλινδρος κινητήρας. Το νέο Ford Fiesta ST είναι καλύτερο από ποτέ. Μπορεί πλέον να χρησιμοποιηθεί με άνεση καθημερινά, είναι αποδοτικό, ποιοτικό και καλά εξοπλισμένο και παραμένει μία εξαιρετική οδηγική κατασκευή που ικανοποιεί απόλυτα ακόμα και τον πιο απαιτητικό οδηγό. Προσφέρει μοναδικές στιγμές ευχαρίστησης πίσω από το τιμόνι, αποκαλύπτοντας έναν «hardcore» χαρακτήρα που λείπει από την κατηγορία των μικρών hot-hatch. Το Fiesta ST δεν είναι μόνο το καλύτερο μικρό GTI, είναι ένα από τα κορυφαία των τελευταίων δεκαετιών.

Τιμή Βασικής Έκδοσης ST1 3θ: €20.264

Τιμή Έκδοσης Δοκιμής ST2 3θ: €22.434

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Τρικύλινδρος σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο

Κυβισμός: 1497cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 84mm x 90mm

Σχέση Συμπίεσης: 9,7:1

Τροφοδοσία: Άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης 

Βάρος (kg): 1262

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι  με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι  με μονοπίστονες δαγκάνες

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους μπροστινούς τροχούς

Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων

Διαφορικό: Περιορισμένης ολίσθησης Quaife

 

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 7J x 17in

Ελαστικά: 205/45

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm): 200/6.000

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) 29,5/1.600-4.000

0-100km/h (sec): 6,5

Τελική Ταχύτητα (km/h): 232

ΕΚΠΟΜΠΕΣΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km):       136

 

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (lt/100km):  6,0

Δοκιμής (lt/100km):    8,5

 

Αρθρογράφος

 

BMW M3 Competition VS Ford Mustang VS Nissan Skyline R34 GT-R

BMW M3 Competition VS Ford Mustang VS Nissan Skyline R34 GT-R

Μία BMW M3 Competition αναμετριέται με ένα Ford Mustang των 735Ps και ένα Nissan Skyline R34 GT-R των 750Ps.