Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350Ps AWD
FOCUS RALLY SPORT
Έπρεπε να περάσουν περίπου 15 χρόνια για να πάρει σάρκα και οστά το απόλυτο Focus. Αν θυμάστε, ήταν στις αρχές του 2000, όπου διέρρεαν στον τύπο renderings από ένα τότε πρησμένο Focus πρώτης γενιάς, με 18άρες στο χαρακτηριστικό μπλε των γρήγορων Ford. Το νέο Focus RS θα είναι τετρακίνητο και θα έχει 300 άλογα, έγραφαν τα πρώτα αγγλικά περιοδικά. Τελικά, το πρώτο Focus RS δεν ήταν τετρακίνητο. Η κίνηση μεταφερόταν στους μπροστινούς τροχούς, το μοτέρ απέδιδε 215Ps και το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό της Quaife ήθελε πραγματικούς οδηγούς και γερό στομάχι για να πάει γρήγορα. Αν, όμως, το έλεγε η καρδιά σου, ήταν ένα όπλο. Στη δεύτερη γενιά περιμέναμε και πάλι τετρακίνηση, αλλά οι μηχανικοί της Ford μας εξέπληξαν, λέγοντας ότι με το σωστό στήσιμο και με ένα εξελιγμένο μπλοκέ διαφορικό μπορούν να περάσουν σωστά στο δρόμο ακόμα και 300Ps! Και έκαναν την υπερβολή! Το δεύτερο RS είχε έναν φοβερό πεντακύλινδρο κινητήρα, που απέδιδε 305Ps, τα επαναστατικά γόνατα RevoKnucle και ήταν ένα μυδράλιο με ρόδες! Ο ήχος του ήταν από άλλον πλανήτη, ενώ η οδική του συμπεριφορά δεν σε άφηνε να βγεις από το Recaro του!
MEET THE GLOBAL DRAGON
Το νέο RS είναι ένα μεγάλο βήμα για την Ford. Καταρχήν, είναι το 30στό μοντέλο της εταιρείας, που φέρει το λογότυπο RS. Παράλληλα, είναι το πρώτο μοντέλο RS, που θα πωλείται σε Β. Αμερική και Κίνα. Η μαζική του παραγωγή ξεκίνησε για συνολικά 42 παγκόσμιες αγορές στις 14 Ιανουαρίου 2016, στο εργοστάσιο της Ford στο Saarlouis της Γερμανίας. Σε αντίθεση, όμως, με τα προηγούμενα RS, δεν μοιράζεται το ίδιο πλαίσιο με τα κοινά αδέρφια του. Οι μηχανικοί της Ford ενίσχυσαν σημαντικά το μπροστινό, αλλά, πολύ περισσότερο, το πίσω, υποπλαίσιο και τις βάσεις στήριξης της πίσω ανάρτησης. Το νέο Ford Focus RS έχει 23% μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία ακόμα και από το ST! Οι αλλαγές αυτές κρίθηκαν επιτακτικές λόγω του track-day χαρακτήρα του, αλλά και λόγω του νέου συστήματος τετρακίνησης. Η πρώτη επαφή με το RS είναι τρομακτική. Κάτι σαν να αντικρίζεις για πρώτη φορά δράκο. Παρότι φοβάσαι, πλησιάζεις ολοένα και πιο κοντά, αφού το θέαμα σε εξιτάρει. Οι φωτογραφίες σίγουρα το αδικούν. Είναι πρησμένο από κάθε γωνία. Όχι, όμως, υπερβολικό και ακραίο. Δείχνει ότι κάθε φούσκωμα, κάθε άνοιγμα και κάθε αεροδυναμικό βοήθημα είναι εκεί για κάποιο λόγο.
ZEROLIFT!
“Δεν υπάρχει τίποτα επιπρόσθετο στο νέο RS. Καμία extra γρίλια, άνοιγμα, ή ψευτο-αεροδυναμικά βοηθήματα. Τα πάντα αποσκοπούν σε κάτι”, δήλωσε ο υπεύθυνος εξέλιξης οχημάτων του τμήματος Ford Performance, Tyrone Johnson. Με συντελεστή οπισθέλκουσας 0.355cd, το νέο Ford Focus RS είναι κατά 6% πιο αεροδυναμικό από το προηγούμενο μοντέλο, ενώ, με τη βελτιωμένη μετωπική του επιφάνεια, παράγει 9% λιγότερη αντίσταση αέρος, βελτιώνοντας τις επιδόσεις στις υψηλές ταχύτητες και μειώνοντας την κατανάλωση. Ήταν τέτοια η προσήλωση των μηχανικών, προκειμένου να επιτύχουν τη σχεδίαση Zero Lift και για τους δύο άξονες, που το νέο RS πέρασε περισσότερες από 2.000 ώρες προσομοίωσης σε υπολογιστή. Το αποτέλεσμα, όμως, είναι μηδενική άντωση, κάτι που σε hot-hatch είναι, αν μη τι άλλο, άκρως εντυπωσιακό.
ΜΙΚΡΟΣ ΑΛΛΑ ΒΡΟΝΤΕΡΟΣ
Η καρδιά του νέου Ford Focus RS είναι ο 2.3 EcoBoost, που γνωρίσαμε και στη Mustang, αλλά οι μηχανικοί του τμήματος Ford Performance, μαζί με το μαγικό ραβδάκι της Cosworth, έφτασαν την απόδοση του στα 350Ps. Ο κινητήρας του RS έχει νέα τουρμπίνα σχεδίασης twin-scroll με μεγαλύτερο συμπιεστή, κυλινδροκεφαλή από νέο κράμα αλουμινίου με μεγαλύτερη αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες και χιτώνια από χυτοσίδηρο για αυξημένη αντοχή. Η φλάντζα καύσης, αλλά και η κυλινδροκεφαλή έχουν εξελιχθεί αποκλειστικά από την Cosworth. Το σύστημα εισαγωγής είναι νέο, όπως και το σύστημα εξάτμισης μεγαλύτερης διαμέτρου, το οποίο διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κλαπέτο, που ενεργοποιείται ανάλογα με τα drive modes. Μεγάλη προσοχή δόθηκε στο σύστημα ψύξης, αφού οι μηχανικοί δημιούργησαν έναν πολύ μεγάλο χώρο στο μπροστινό μέρος του οχήματος για να τον εκμεταλλευτούν με ένα τεράστιο intercooler πάχους 100mm. Αναβαθμισμένα είναι επίσης και τα ψυγεία νερού και λαδιού. Το intercooler, σύμφωνα με τους μηχανικούς της Ford, ήταν το μεγαλύτερο, που μπορούσαν να βάλουν, προκειμένου το αυτοκίνητο να έχει το απαιτούμενο επίπεδο ψύξης για οδήγηση σε πίστα.
GET A GRIP OF YOURSELF!
Οι μηχανικοί της Ford πέταξαν στα σκουπίδια υλοποιήσεις τύπου Haldex και εξέλιξαν ένα ολοκαίνουριο σύστημα σε συνεργασία με την GKN, το οποίο ονομάζεται Ford Performance AWD. Το σύστημα βασίζεται σε δύο ηλεκτρονικά ελεγχόμενους συμπλέκτες, στο πίσω διαφορικό. Αυτοί διαχειρίζονται την κατανομή ροπής σε κάθε άξονα, ενώ, παράλληλα, ελέγχουν την κατανομή ροπής μεταξύ των δύο πίσω τροχών. Μία μονάδα ελέγχου μεταβάλλει συνεχώς την κατανομή ροπής ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες, λαμβάνοντας δεδομένα από πολλαπλούς αισθητήρες (όπως η γωνία του τιμονιού, η ταχύτητα του οχήματος, η πλευρική επιτάχυνση, το yaw rate κ.α.) 100 φορές το δευτερόλεπτο. Η κατανομή ροπής στον πίσω άξονα μπορεί να φτάσει το 70%, ενώ το πίσω διαφορικό, Dynamic Torque Vectoring, μπορεί να στείλει μέχρι και το 100% αυτής της ροπής σε καθέναν από τους πίσω τροχούς. Η μονάδα ελέγχου μπορεί να μεταβάλλει την κατανομή ροπής σε μόλις 60 χιλιοστά του δευτερολέπτου! Από την πρώτη κιόλας επαφή, το RS σε εντυπωσιάζει με την άνεση, που παρέχει στην καθημερινή μετακίνηση. Μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για ένα αυτοκίνητο, στην ουσία rally replica, που κάνει τις τελευταίες γενιές των Impreza STI και Lancer EVO να δείχνουν δεινόσαυροι. Στη ρύθμιση Normal, η ανάρτηση είναι σφιχτή, αλλά καθόλου κουραστική, η εξάτμιση και ο κινητήρας ακούγονται ελάχιστα και το μόνο, που θα πρέπει να συνηθίσεις, είναι ο μεγάλος κύκλος στροφής λόγω της πολύ κοντής κρεμαργιέρας με δύο στροφές από άκρη σε άκρη. Το εσωτερικό είναι άνετο, ακόμα και για 5 επιβάτες και τα καθίσματα της Recaro, παρότι κοστίζουν επιπλέον €1.465, είναι πανέμορφα και έχουν φοβερή στήριξη. Άξια επένδυση… Το εσωτερικό έχει την ίδια φιλόξενη εικόνα του Focus ST, με το χαρακτηριστικό μπλε μοτίβο των Ford RS να κυριαρχεί στην επένδυση του τιμονιού, στα τρία όργανα στο ταμπλό και στον πίνακα οργάνων. Το αυτοκίνητο σου δημιουργεί ευθύς αμέσως έναν ενθουσιασμό. Έναν ενθουσιασμό, που υποστηρίζουν απόλυτα ο κινητήρας, το πλαίσιο και η hi-tech τετρακίνηση. Τα 350Ps, που αποδίδει ο κινητήρας και πολύ περισσότερο τα 48,4kgm ροπής στη φάση του overboost, σε εκτοξεύουν από στροφή σε στροφή, σαν καταπέλτης. Τα πρώτα 100km/h έρχονται σε μόλις 4,7sec χρησιμοποιώντας τη λειτουργία launch control και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 266km/h. Το μόνο, που χρειάζεται, είναι να βρίσκεσαι πάνω από τις 2.500rpm και μετά ξεχνάς ό,τι ήξερες για υστέρηση, κενό, λαχάνιασμα κλπ. Μόνο ο κόφτης σταματάει τη φρενήρη πορεία, που προσδίδει ο κινητήρας και κάπου εδώ επιλέγεις να πατήσεις το Sport. Πανικός! Ο ήχος από την εισαγωγή γίνεται πολύ πιο δυνατός, ενώ το κλαπέτο της εξάτμισης ανοίγει τον ήχο της κολάσεως. Κάθε άφημα του γκαζιού συνοδεύεται από ένα μικρό κρεσέντο σκασιμάτων και δεν θες να σταματήσεις να οδηγείς. Ποτέ! Το τιμόνι εδώ είναι ακόμα πιο άμεσο και το ESP παραμονεύει για να επέμβει μονάχα σε πολύ άγριες καταστάσεις. Τα επίπεδα πρόσφυσης των ελαστικών Michelin Pilot Super Sport, σε συνδυασμό με την τετρακίνηση, είναι κυριολεκτικά ατελείωτο. Σε κάθε στροφή στρίβεις με απίστευτα χιλιόμετρα και το RS έχει κι άλλο. Δείχνει να παίζει μαζί σου. Είναι ικανό να μασήσει τα νεύρα σου με τις δυνατότητές του. Αν, μάλιστα, επενδύσετε στα προαιρετικά Pilot Sport Cup 2, το RS πιθανότατα να φτάνει πλευρικές δυνάμεις μεγαλύτερες από την έλξη της βαρύτητας! Στο πρόγραμμα track, τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ σφίγγουν σε ποσοστό 40% και το RS αποκτά αντιδράσεις και συμπεριφορά αγωνιστικού. Ναι, εδώ είναι υπερβολικά σκληρό για τους Ελληνικούς δρόμους, το ESP σου λέει ότι παίζεις μπάλα μόνος σου και εδώ είναι ακόμα πιο απολαυστικό. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι ανύπαρκτες και το άμεσο και βαρύ τιμόνι προσφέρει μπόλικες πληροφορίες για το που σημαδεύουν οι τροχοί. Το μηχανικό εξάρι κιβώτιο είναι σφιχτό, με σαφές κούμπωμα, ενώ η πυκνή κλιμάκωση σε βοηθάει στην επίτευξη απίστευτων ενδιάμεσων επιταχύνσεων! Τα φρένα, ακόμα και αν κινείσαι σαν μανιακός, είναι πανταχού παρόντα, με φοβερή δύναμη επιβράδυνσης και ακούραστη επαναληψιμότητα. Οι μπροστινοί δίσκοι έχουν διάμετρο 350mm, ενώ οι αλουμινένιες δαγκάνες της Brembo μειώνουν το βάρος κατά 4,3kg ανά τροχό συγκριτικά με τα φρένα του προηγούμενου RS. Στο track mode, ψάχνεις να βρεις τα όρια του αυτοκινήτου και της πρόσφυσης. Σε κλειστές στροφές και με αρκετό γκάζι, διακρίνεις μια μικρή υποστροφή, η οποία πολύ γρήγορα εξαλείφεται, αφού αισθάνεσαι το πίσω μέρος να μπαίνει στο παιχνίδι και να ανοίγει ελαφρώς την τροχιά του, όχι για να σε προβληματίσει, αλλά για να σε βοηθήσει να στρίψεις πιο αποτελεσματικά. Αν το μάθεις, μπορείς μάλιστα να το τοποθετήσεις λίγο πριν τη στροφή και να εκτοξευτείς προς την έξοδό της! Σε κάθε περίπτωση, το Focus RS ακολουθεί πιστά της εντολές σου, με την τετρακίνηση να σε βοηθάει -με προοδευτικό και φιλικό τρόπο- να κινηθείς σε ρυθμούς roller-coaster! Αλλά δεν τελείωσε το party…υπάρχει και το drift mode! Σε αυτήν τη ρύθμιση, το τιμόνι και η ανάρτηση θέτονται στο Normal, ενώ η τετρακίνηση και το ESP λειτουργούν με τέτοιο τρόπο, που επιτρέπουν στο RS να προσφέρει ελεγχόμενες πλαγιολισθήσεις, χαράσσοντας χαμόγελα στο πρόσωπό σου. Το μόνο, που απαιτεί, είναι λίγη εξάσκηση και αρκετό χώρο!
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟ RALLY-CAR
Υπάρχει το τέλειο αυτοκίνητο? Πιθανότατα όχι. Όμως το νέο Ford Focus RS είναι ό,τι πιο κοντινό υπάρχει αυτήν τη στιγμή στην αγορά, που να αγγίζει το τέλειο. Έχει 5 πόρτες και άπλετους χώρους για 5 άτομα, υπερπλήρη εξοπλισμό, φοβερό ήχο, επιταχύνει σαν βολίδα, φρενάρει σαν μετεωρίτης, έχει απεριόριστο κράτημα και οδική συμπεριφορά, που σε κάνει να αμφισβητείς τα κότσια σου, δεν σε κουράζει στην καθημερινή χρήση, ενώ -με τα διαφορετικά drive modes- το κάνεις κυριολεκτικά ό,τι θες! Το νέο Ford Focus RS είναι ένα αυτοκίνητο τόσο ειδικό, τόσο μοναδικό και σου προσφέρει τόσο μεγάλα ποσοστά συναισθηματικής επιβράβευσης, που δεν χρειάζεται ορθολογιστική αιτιολόγηση. Αν, όμως, χρειάζεστε, η Ford έχει μια αποστομωτική τιμή: €46.640, ακόμα και με την αύξηση του ΦΠΑ. Πολύ απλά, το νέο Ford Focus RS είναι και πάλι ο βασιλιάς των hot-hatch!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Τιμή βασικής έκδοσης Ford Focus RS 2.3EcoBoost 350Ps AWD: €46.640
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ Τετρακύλινδρος σε σειρά, μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, με 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο και μεταβλητό χρονισμό Ti-VCT
ΘΕΣΗ Εμπρός, διαμήκης
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 2.261
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 87,5 x 94
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 9,4:1
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Άμεσος ψεκασμός καυσίμου, twin-scroll υπερτροφοδότης καυσαερίων της Honeywell
ΑΝΑΦΛΕΞΗ Ηλεκτρονική με ξεχωριστό πηνίο ανάφλεξης ανά κύλινδρο
ΒΑΡΟΣkg 1.598
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚΙΝΗΣΗ Στους τέσσερις τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ Χειροκίνητο 6 σχέσεων
ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο Dynamic Torque Vectoring Control, τελική σχέση μετάδοσης 2,96:1
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα McPherson με τριγωνικά ψαλίδια βάσης, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ Integral strut, αντιστρεπτική δοκός
ΠΙΣΩ Ανεξάρτητη ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων SLA, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ Integral strut, αντιστρεπτική δοκός
ΤΡΟΧΟΙ
ΖΑΝΤΕΣ 8Jx19in
ΕΛΑΣΤΙΚΑ 235/35
ΦΡΕΝΑ
ΕΜΠΡΟΣ Αεριζόμενοι δίσκοι 350x25mm με αλουμινένιες τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo
ΠΙΣΩ Συμπαγείς δίσκοι 302mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ (Ps/rpm) 350/6.000
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ (kgm/rpm) 48,4/ 2.000-4.500
0-100km/h 4,7sec
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ km/h 266
Εκπομπές Ρύπων
C02 (gr/km) 175
Μέση κατανάλωση (lt/100km) 7,7
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Παράταση για τις μοναδικές προσφορές Black Friday από την Peugeot μέχρι τις 18 Δεκεμβρίου!