Formula Saloon Race Cars
Σκοπός
Ο τεχνικός κανονισμός της ΟΜΑΕ για την κατηγορία Formula Saloon είναι ο παρακάτω: «Σκοπός της ομάδας FormulaSaloon είναι η δημιουργία μίας ομάδας εξελιγμένων αγωνιστικών αυτοκινήτων με πολλές ελευθερίες, για συμμετοχή σε αγώνες ταχύτητας και αναβάσεων. Σε αυτήν την κατηγορία γίνονται δεκτά αυτοκίνητα, ασχέτως αν έχουν ή δεν έχουν δελτίο αναγνώρισης. Τα αγωνιστικά αυτοκίνητα μπορούν να συμμετέχουν μόνο σε αγώνες ταχύτητας και σε αγώνες αναβάσεων. Η γενική φιλοσοφία της FormulaSaloon είναι η διατήρηση της εξωτερικής μορφής του αυτοκινήτου για λόγους αναγνωρισιμότητας, καθώς και η μη επέμβαση στο θάλαμο των επιβατών για λόγους ασφαλείας και από εκεί και πέρα εκτενέστατες ελευθερίες επέμβασης στα μηχανικά μέρη.» Οι κατηγορίες της Formula Saloon διαχωρίζονται βάση μετάδοσης κίνησης και αναπνοής κινητήρα (ατμοσφαιρικά ή turbo). Φέτος είναι και η πρώτη χρονιά όπου η συγκεκριμένη κατηγορία έγινε και πρωταθληματική στους αγώνες αναβάσεων.
ExtremeTuning
Έτσι, αυτοκίνητα βελτιωμένα, ορισμένα από αυτά στα άκρα, είχαν την ευκαιρία τους να μπουν και αυτά στη μάχη των αγώνων. Νέα ταλέντα, πιο extreme κινητήρες, περισσότερο θέαμα. Θα λέγαμε ότι αυτή η κατηγορία έδωσε μία πολύ σημαντική φρέσκια πνοή στους Ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτου, όσο κι αν κάποιοι έκαναν αρχικά «πόλεμο» στην ιδέα της Formula Saloon. Αυτοκίνητα με πολλά ή λίγα άλογα, αεροδυναμικές κατασκευές, που έλειπαν από τη χώρα μας, αυτοκίνητα μοναδικά, που, χωρίς αυτήν την κατηγορία, δεν θα βλέπαμε ποτέ στους αγώνες, έχουν καταφέρει να μας ξεσηκώσουν όλους. Νίκος Περατινός, Αντώνης Σταφυλοπάτης, Θωμάς Παπαπάσχος και Pete Παρθένης δέχθηκαν την πρόσκλησή μας και έφεραν τα τέρατά τους για να περάσουμε ένα ωραίο απόγευμα και να προκύψει ένα όμορφο και άκρως ενδιαφέρον θέμα για όλους εσάς.
FORD ESCORT RS COSWORTH
Αν και το FordEscortRSCosworth είναι ένα αυτοκίνητο, που από μόνο του γίνεται βιβλίο, στη δική μας περίπτωση δεν είναι το ίδιο το αυτοκίνητο, που έχει μεγάλη αξία, αλλά ο οδηγός και ιδιοκτήτης του. Ο Νίκος Περατινός, ένας άνθρωπος, που τρέχει στους Ελληνικούς Αγώνες εδώ και σχεδόν 50 χρόνια, έχει να πει τόσες ιστορίες, που το Escort του μπαίνει σε δεύτερη μοίρα. Μιλάμε για τον 2ο Έλληνα οδηγό αγώνων σε κατακτήσεις τίτλων. Πρώτος είναι ο πολύ καλός φίλος του, Λεωνίδας Κύρκος. Το αυτοκίνητό του, αλλά και ο ίδιος, δεν θα μπορούσε να λείπει από το άρθρο μας, καθώς, αν δεν υπήρχε ο Νίκος Περατινός, ενδεχομένως να μην υπήρχε και η FormulaSaloon. Αυτός την πρότεινε και αυτός πήγε κόντρα στους πολλούς, που δεν την ήθελαν και τελικά φτάσαμε να μιλάμε για την κατηγορία, που ξεσηκώνει περισσότερο τους θεατές. Πρώτος του αγώνας ήταν το 1968 (ή 1969, ποιος μετράει τώρα…) η ανάβαση Πάρνηθας, με ένα SaabGranTurismo. Έχει τρέξει σε όλες τις κατηγορίες: 1000 κυβικά, 1100, 1200, 1300… Gr. N, Gr. A, Gr. E… σε όλες και με όλα. Από την ιστορία του, ξεχωρίζει περισσότερο το Yugo, με το οποίο έτρεχε στο ενιαίο, μαζί με άλλα 29 ίδια. Όλοι οι μεγάλοι οδηγοί έτρεχαν εκείνα τα χρόνια στο ενιαίο με τα Yugo – εκτός των Ιαβέρη, Μοσχού και Κύρκο - και ο Περατινός κατάφερνε πάντοτε να ξεχωρίζει. Γρήγορος οδηγός, πατάει γκάζι και στρίβει με ψυχή. Κάπως έτσι είχε καταφέρει και το 1986, στο Ράλλυ Αττικό, να βγει 3ος Γενικής στην ειδική του Α. Μερκούρη. Μπροστά του οι Αγλούπας και Κύρκος με τα τέρατά τους. Αγαπούσε πολύ και το Mini του, με το οποίο κατάφερε να κερδίσει πολλούς αγώνες και να σημειώσει αρκετές φορές τον ταχύτερο χρόνο, μπροστά από όλους. Κι αν νομίζετε ότι γεννήθηκε μέσα στους αγώνες, γελιέστε. Αθλητής του WaterPolo ήταν σαν έφηβος και μάλιστα στην Εθνική Ομάδα!
30 χρόνια Ford
Κάπου τόσα είναι τα χρόνια, με τα οποία ο Νίκος Περατινός τρέχει με Ford. Κάπου το 1996 πούλησε το FordEscortRSCosworthGr. N, που είχε και αγόρασε καρότσα Gr. A. Έφερε από την Αγγλία, τότε, τα πάντα. Μοτέρ από τον Mountune, ο οποίος εξέλισσε για χάρη της Ford τους αγωνιστικούς κινητήρες, έφερε τις αναρτήσεις, τις γέφυρες… όλα. Η καρότσα, όμως, έτοιμη για αγώνες! Η αλήθεια είναι ότι από εκείνα τα πράγματα, που φορούσε τότε το Gr.A, δεν έχει αλλάξει και πολλά. Γενικότερα, αυτά τα αυτοκίνητα μη νομίζετε ότι «πάνε μόνα τους». Διαφορικά με στάνταρ κατανομή 50 - 50, φυσικά ούτε λόγος για ηλεκτρονικό έλεγχό τους. Σασμάν «MS90», εφτάρι με την πρώτη κάτω, τεράστιο ξέσπασμα ροπής, κοντό μεταξόνιο… Εγώ τους θεωρώ ήρωες όσους πάνε γρήγορα με τέτοια αυτοκίνητα. Στο μπλοκ έχει τοποθετηθεί ένα strokerkit της ZRP, το οποίο ανεβάζει τον κυβισμό στα 2200cc και αποτελείται από πιστόνια Wossner και στρόφαλο - μπιέλες ZRP. Εδώ να πούμε ότι το ρεκτιφιέ DrakosEngineering έχει σταθεί από την αρχή δίπλα στο FormulaSaloonEscortRSCosworth του Νίκου Περατινού. Αυτός, όμως, που ξέρει τα πάντα για το αυτοκίνητο και φροντίζει όλα να είναι στην εντέλεια και λειτουργικά, είναι ο Γιώργος Τσακανίκας, της TsakanikasPerformance. Μελετά, εξελίσσει, δένει, λύνει… Το αυτοκίνητο είναι πάντοτε στην εντέλεια, όπως και το δικό του το Dragster. Σε αυτό, του βγάζουμε το καπέλο όλοι εδώ στο Power. Τα ωστήρια είναι μηχανικά και οι εκκεντροφόροι είναι custom της TsakanikasPerformance. Στη ουσία είναι Gr. A εκκεντροφόροι με πιο άγρια και dragsterάδικα χαρακτηριστικά. Ο NSRacing – Ποπάυ έφτιαξε πριν κάποια χρόνια ένα χταπόδι και την εξάτμιση και από τότε δεν έχει χρειαστεί να πειραχτεί κάτι σε αυτόν τον τομέα. Η τουρμπίνα, πάλι, είναι μία με χαρακτηριστικά GTX3076 – περίπου -, η οποία έχει μεταποιηθεί από την TsakanikasPerformance. Όχι για να βγάζει άλογα, αλλά για να αντέχει και να αποδίδει σωστά σε μεγάλο φάσμα λειτουργίας. Η PectelECU, η εταιρεία, που για πολλά χρόνια συνεργάζεται με την Cosworth στο κομμάτι των ECU, δεν θα μπορούσε να λείπει από αυτό το αυτοκίνητο. Ο Mike Παρίδης της Dynoexelixis, ένας από τους επίσημους συνεργάτες της Pectel, έχει αναλάβει να ρυθμίσει το αυτοκίνητο. Antilag και άλλες λειτουργίες παίζουν κανονικά και το αυτοκίνητο πραγματικά είναι πάντοτε «όπλο». Οι δύο αντλίες BoschMotorsport 044 τροφοδοτούν τα τέσσερα χιλιάρια μπεκ της Siemens με καύσιμο, το οποίο είναι αυστηρά βενζίνη 100 οκτανίων. Συγκεκριμένα,WRF της ELF. Ανάρτηση και φρένα έχουν παραμείνει στα πρότυπα του Gr.A, με τα αμορτισέρ να είναι της Bilstein, με revalving από τον γνωστό Αθανασίου και τα φρένα, όπως έτρεχε τότε το Escort: 380mm εμπρός και 315mm πίσω. Τα διαφορικά είναι τύπου Torsen, με το εμπρός να είναι των 7,5in και το πίσω, 9in. Οι ζάντες, πάλι, έχουν φάρδος 9in και διάμετρο 18in. Όσο κι αν περιμένετε να διαβάσετε κάτι εξωπραγματικό γι’ αυτό το αυτοκίνητο, δεν θα το βρείτε. Με τεχνολογία από τη δεκαετία του 1990, θυμίζει ένα κάπως πιο σύγχρονο Gr.B, που απαιτεί τσαμπουκά, ψυχή και εμπειρία για να οδηγηθεί. Κάτι, που ο «γύρω στα 70» Νικόλας Περατινός, το έχει αποδεδειγμένα. Αναρωτιέμαι, αν εμείς στα 70 μας θα μπορούμε έστω να παρκάρουμε… Ξέρω τι σας βασανίζει. Η ιπποδύναμη. Ακριβώς δεν μάθαμε και συγκεκριμένα, η απάντηση, που πήραμε από το Νίκο Περατινό, ήταν η εξής: «Κοίταξε να δεις, εγώ είμαι ο ιδιοκτήτης και οδηγός του αυτοκινήτου. Με τα μηχανικά, ασχολείται ο Γιώργος Τσακανίκας. Εμένα, αν με ρωτάς, θα σου έλεγα ότι νιώθω ότι το αυτοκίνητο πάει σαν να είναι 700. Πόσα είναι, όμως, δεν με ενδιαφέρει…». Σε κάθε περίπτωση το Ford Escort cosworth του Νίκου Περατινού έχει αποδείξει σε αναρίθμητους αγώνες την ταχύτητα και αποτελεσματικότητα του όπως στην φετινή ανάβαση Ριτσώνας όπου τερμάτισε στην πρώτη θέση της Formula Saloon με συνολικό χρόνο 4:56.59
Opel Astra H OPC Formula SaloonT2 FWD & A8
Νέα Πρόκληση…
...για τον έμπειρο, θεαματικό και αποτελεσματικό οδηγό αγώνων, Αντώνη Σταφυλοπάτη, αυτή της συμμετοχής του στην κατηγορία FormulaSaloon στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα του 2016. Ο οδηγός, με την πολύχρονη παρουσία στους Ελληνικούς αγώνες αναβάσεων στις κατηγορίες 2000+ και Α8, μεταβαίνει φέτος στην FST2, οδηγώντας το ανανεωμένο Opel Astra OPC, την προετοιμασία και υποστήριξη του οποίου έχει αναλάβει η εταιρεία Opel Δ. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ. Τα αδέρφια Πάνος και Σάββας Πετρόπουλος έχουν βελτιώσει, στα πλαίσια των κανονισμών της κατηγορίας Τ2, το Astra OPC, με τα πρώτα θετικά αποτελέσματα να έρχονται από τον πρώτο κιόλας αγώνα της χρονιάς, αυτόν της Ανάβασης Ριτσώνας. Ο Αντώνης Σταφυλοπάτης με το μαύρο ματ πλέον Astra OPC ανέβηκε αναγνωριστικά το βουνό στην πρώτη του αγωνιστική επαφή με το ανανεωμένο αυτοκίνητο, σημειώνοντας χρόνο 2:56.86 στο πρώτο σκέλος, ενώ στο δεύτερο έριξε το χρόνο του στο 2:32.01, τερματίζοντας 1ος στην κλάση FST2, κερδίζοντας ταυτόχρονα την 4η θέση της κατηγορίας Formula Saloon. Ας εξετάσουμε, όμως, αναλυτικά το ανανεωμένο Astra OPC…
Απόδοση & Αξιοπιστία…
Αν και η προετοιμασία του Astra OPC εστιάζει στη συμμετοχή του στην κατηγορία Formula Saloon, επιθυμία του Αντώνη Σταφυλοπάτη, καθώς και κατευθυντήρια γραμμή, ως προς τις επεμβάσεις στο αυτοκίνητο, είναι να υπάρχει η δυνατότητα - με μικρές τροποποιήσεις - να παραμένει σύμφωνο με τους κανονισμούς της κατηγορίας Α8, ώστε να είναι σε θέση να συμμετάσχει και σε αυτήν. Έτσι, το αυτοκίνητο εξακολουθεί να φέρει τα εργοστασιακά τζάμια, όλα τα μεταλλικά περιφερειακά τμήματα του αμαξώματος, μέχρι και τις πίσσες στην καρότσα, με λίγα λόγια είναι αρκετά βαρύτερο απ’ ό,τι θα μπορούσε. Επιπλέον, τα εντόσθια του Z20LEH κινητήρα παραμένουν εργοστασιακά (καθώς ο κανονισμός της Α8 δεν επιτρέπει την αντικατάσταση των μπιελών), το ίδιο και το turbo, στο οποίο μάλιστα τοποθετείται περιοριστικό στόμιο στην Α8, η διαχείριση του κινητήρα (oem ECU), το κιβώτιο και η μετάδοση (oem δίσκος και βολάν). Τι έχει αλλάξει? Το μεγαλύτερο frontmountintercooler είναι της ProAlloy και οι σωληνώσεις εισόδου - εξόδου έχουν διάμετρο 60mm. Στη νέα πολλαπλή εξαγωγής κατασκευής dbillasdynamic εδράζεται το oemBorgWarnerK04 turbo, τροποποιημένο από την Opel Δ. Πετρόπουλος για μεγαλύτερη παροχή και ταχύτερο spoolάρισμα, ενώ από εκεί και πίσω συνεχίζει η ολόσωμη εξάτμιση των 76mm της NSRacing. Η external είναι μια υδρόψυκτη Tial MVR 38mm και η σκάστρα της Forge Motorsport. Από την GReddy Airinx φιλτροχοάνη, ο φρέσκος αέρας οδηγείται στην custom Opel Δ. Πετρόπουλος εισαγωγή αέρος με την αλουμινένια σωλήνα των 90mm και το maf case των επίσης 90mm. Στη γενναιόδωρη αύξηση της απόδοση του Z20LEH έχουν συμβάλλει οι customOpel Δ. Πετρόπουλος εκκεντροφόροι, τα specs των οποίων κρατούνται επτασφράγιστο εταιρικό μυστικό. Δυνατό χαρτί της εξέλιξης του OPC είναι ο αναπρογραμματισμός της εργοστασιακής ECU, προϊόν συνεργασίας των Plex Tuning & Peropoulos Werks. Η δύναμη έχει σκαρφαλώσει στα 410Ps και η ροπή στα 56kgm, με την BorgWarner να σηκώνει 1,8bar σταθερή πίεση και 2baroverboost. Κατόπιν πολλών ωρών εξέλιξης και δοκιμών στο δυναμόμετρο έχει επιτευχθεί εξομάλυνση του ξεσπάσματος του Z20LEH στις μεσαίες rpm, με τη δύναμη να απλώνεται ομοιόμορφα σε ευρύτερο φάσμα, βοηθώντας έτσι στην αξιοποίησή της. Τις αυξημένες ανάγκες τροφοδοσίας καυσίμου εξασφαλίζουν πλέον τα νέα μπεκ Siemens Dekka, με παροχή 630cc/min και η ΑΕΜ αντλία βενζίνης των 320lt/h.
Αποτελεσματικότητα…
Οι εξ’ ορισμού «ριγμένες», απέναντι στα τετρακίνητα, δικίνητες κατασκευές ποντάρουν πολλά στο στήσιμο, τα φρένα και τα ελαστικά, προκειμένου να φέρουν εις πέρας το δύσκολο έργο της αξιοποίησης της δύναμής τους. Το OPC του Αντώνη Σταφυλοπάτη χρησιμοποιεί μία Proflex Racing ανάρτηση, ρυθμιζόμενη σε συμπίεση και επαναφορά με εξωτερικά δοχεία αζώτου, AP Racing 4πίστονες δαγκάνες με Ferodo DS2500 τακάκια και διαιρούμενους, αεριζόμενους δίσκους 330mm μπροστά, καθώς και Pirelli P Zero RE7 225/650 ελαστικά. Όπως αναφέραμε παραπάνω, έχει διατηρηθεί το εργοστασιακό 6τάχυτο κιβώτιο, το επίσης εργοστασιακό μηχανικό μπλοκέ Drexler, το βολάν και ο δίσκος, με μοναδικό σημείο επέμβασης να είναι το πλατό της Sachs Performance. Στο βαρύ - για αγωνιστική χρήση -αμάξωμα των 1.240kg έχει τοποθετηθεί ένα roll cage 12 σημείων κατασκευής Herby, ενώ εξωτερικά, στα πρότυπα των κατασκευών της κατηγορίας Formula Saloon, μία custom αεροτομή κατασκευής Opel Δ. Πετρόπουλος. Τα πρώτα δείγματα γραφής του ανανεωμένου AstraOPC στα χέρια του Αντώνη Σταφυλοπάτη φανερώνουν έναν πρωταγωνιστικό συνδυασμό στο φετινό Πρωτάθλημα Αναβάσεων, ενώ για την επόμενη χρονιά αναμένεται εστίαση στη FormulaSaloon και ριζική ανανέωση - αναβάθμιση του Astra…
Nissan Silvia S14.5
Το νέο αυτοκίνητο του Θωμά Παπαπάσχου για την κατηγορία FormulaSaloon είναι ένας από τους διεκδικητές της FST2. Ένα αυτοκίνητο, που φτιάχτηκε από την αρχή με δότη ένα Ελληνικό Nissan S14, αγορασμένο μάλιστα στην Κομοτηνή στις αρχές του 2012. Η συσσωρευμένη εμπειρία, που είχε αποκτηθεί από τα 2 προηγούμενα drift spec Silvia έκανε το νέο αυτοκίνητο να είναι σημαντικά βελτιωμένο, με γνώμονα όχι πλέον το Drift, αλλά το συναγωνισμό με τα χρονομέτρα. Το Silvia είναι γνωστό για την ικανότητα του στο Drift, καθώς είναι ακόμη ανταγωνιστικό! Είναι, όμως, αποδεδειγμένα αποτελεσματικό και στο TimeAttack, σε παγκόσμιο μάλιστα επίπεδο, καθώς κυριαρχεί στο WorldTimeAttack, όπου, για παράδειγμα, τα εξωπραγματικά αυτοκίνητα του UnderSuzuki ή της MSA πετυχαίνουν τους καλύτερους χρόνους στη δικίνητη OPEN κατηγορία. Η αρχή έγινε με το ολοκληρωτικό ξήλωμα της εργοστασιακής καρότσας και την τοποθέτηση ενός FIASpecRollcage από την Technometallica. Τη συνέχεια ανέλαβε ο Παναγιώτης Πολυχρόνης, γνωστός και ως Φανταστικός της εταιρείας FA.S.T. Ο Παναγιώτης ασχολήθηκε αρχικά με το ελάφρωμα του αμαξώματος, διαμορφώνοντας τα μεταλλικά μέρη και αφαιρώντας άχρηστα σημεία, πάντα σύμφωνα με τους κανονισμούς της κατηγορίας. Στη συνέχεια, διαμόρφωσε τους εμπρός και πίσω θόλους, ώστε να χωρέσουν τα μεγαλύτερα slick ελαστικά. Συνέχεια είχε το ράψιμο, η κατασκευή και τοποθέτηση ενός custom πολυεστερικού bodykit (καπό, πορτμπαγκάζ, πόρτες, φτερά), που φούσκωνε το αμάξωμα εμπρός και πίσω σημαντικά περισσότερο από το εργοστασιακό. Όλα τα τζάμια έγιναν από πολυκαρβονικό υλικό σύμφωνα με τις προδιαγραφές, ενώ οι βάσεις του FA.S.T. εξασφαλίζουν στεγανότητα και εφαρμογή σαν εργοστασιακή.
Η περισσότερη, όμως, εργασία, έγινε στην κατασκευή ενός πλήρους αεροδυναμικού πακέτου, που προσφέρει σημαντικό downforce. Έτσι, κατασκευάστηκαν panels, που κλείνουν το πάτωμα και δημιουργούν ένα flat bottom, ενώ το μεγάλο εμπρός splitter και το πίσω diffuser, που βγαίνει 15 πόντους πίσω από το αμάξωμα, δίνουν την απαραίτητη ροή στον αέρα. Η αεροτομή έχει σηκωθεί στο ύψος της οροφής, με μία custom βάση, που είναι πλήρως ρυθμιζόμενη. Σημαντικό πρόβλημα ήταν η εξάτμιση, καθώς έπρεπε να περάσει μέσα από το σασί και όχι κάτω από αυτό, όπως στα περισσότερα αυτοκίνητα. Φτιάχτηκαν ειδικές τρύπες στο πλαίσιο, ώστε η διπλή πλέον εξάτμιση να περνάει πάνω και μακριά από το underbody, ενώ βγαίνει μέσα από τον custom πίσω προφυλακτήρα!
Beast’s Heart…
Ο κινητήρας, κατασκευασμένος από την GTR Racing Tuning, χρησιμοποιεί το αποδεδειγμένα πλέον φοβερό kit υπερκυβισμού της ZRPRacing. Με Wossner πιστόνια 86,5mm, χιτώνια της Darton Sleeves, αλουμινένιες μπιέλες της ZRP και φυσικά τον billet στρόφαλο, που ανεβάζει τη διαδρομή στα 91mm. Οι βίδες της ARP και η φλάντζα κεφαλής της Tomei ολοκληρώνουν το μπλοκ. Η προετοιμασία του έγινε από το ρεκτιφιέ του Βασίλη Σαμαρτζή, ενώ οι Βλάσσης και Γιάννης Θεοδώρου αποφάσισαν να μείνουν στη λύση της κυλινδροκεφαλής από το 4WD Nissan GTiR, με την 4πεταλούδη εισαγωγή και τα μηχανικά ωστήρια. Η εκκεντροφόροι της TOMEI με τα αντισυμβατικά χαρακτηριστικά (280ο διάρκεια και 12,5mm βύθισμα), καθώς και τα ελατήρια βαλβίδων και οι βαλβίδες της Ferrea εγγυώνται το αποτέλεσμα. Το plenum έχει κατασκευαστεί από τον Πέτρο Πολυζωίδη, όπως και οι σωληνώσεις, το χταπόδι και η εξάτμιση, που πλέον διαθέτει 2 εξαγωγές, 63mm η κάθε μία, για λόγους χωροταξικούς, καθώς έπρεπε να είναι μικρή σε διάμετρο, ώστε να περάσει μέσα από το σασί. Ο προγραμματισμός του εγκεφάλου Autronic SM4 έγινε από την ZODDevelopments και τον OkanZamanoglou. Ο Okan προγραμμάτισε τη λειτουργία του μοτέρ σε αγωνιστικά πλαίσια, καθώς - πέρα από τα διαφορετικά προγράμματα (ανάλογα με την πρόσφυση της πίστας) - ρύθμισε έξυπνα τη διαχείριση της πίεσης της GarrettGTX 3076R, ώστε το αυτοκίνητο να βγάζει τη δύναμη στο δρόμο με το καλύτερο τρόπο, καθώς θυμίζει ατμοσφαιρικό μοτέρ πολλών κυβικών. Χαρακτηριστικό είναι ότι υπάρχει επιλογή από το ταμπλό στην ιπποδύναμη στις μεσαίες στροφές, που η διαφορά αγγίζει ακόμη και τα 150whp! Το κιβώτιο προέρχεται από BMW M3 E36 (5 σχέσεων), με πλάκα προσαρμογής και custom κεντρικό άξονα από την GTR Racing Tuning. Το μπλοκέ είναι της ΚAZΖ, 2 δρόμων, τα ημιαξόνια και οι κούπες της JUN, ενώ υπάρχουν διάφορες σχέσεις μετάδοσης, που διαφοροποιούν την τελική ταχύτητα από 224 - 286 km/h!
Race Preparation…
Όλη η αγωνιστική προετοιμασία του αυτοκινήτου συνεχίστηκε στην PowerBoostservice, στην εταιρεία, που υποστηρίζει τον οδηγό στους αγώνες από το 2009. Εκεί είναι και το μόνιμο σπίτι του Silvia, καθώς, εκτός από τις κάθε λογής απαραίτητες εργασίες (μηχανικές, ηλεκτρολογικές, ευθυγράμμιση, ελαστικά, φανοποιείο) σε ένα αγωνιστικό, η Power Boost διαθέτει και ένα εξαιρετικό parking αγωνιστικών αυτοκινήτων. Στο κρίσιμο θέμα της ανάρτησης, η επιλογή ήρθε από την Ιρλανδική TDP και το Silvia διαθέτει πλέον αλουμινένια ψαλίδια, πλήμνες και ημίμπαρα, πλήρως ρυθμιζόμενα ακόμη και στη γωνία ackerman. Η ανάρτηση είναι η racing σειρά της HotBits, με upside down μπουκάλα, εξωτερικά δοχεία αζώτου, ρυθμιζόμενη σε bound και rebound. Την επιλογή χαρακτηριστικών μέσα από διαφορετικές βαλβίδες και ελατήρια έχει κάνει ο Πάνος Κωνσταντάκος της RSD, που επιμελείται και το set up του αυτοκινήτου. Οι ζάντες προέρχονται από τη Work και τη Rota, καθώς εμπρός είναι 9,5JΧ18in και πίσω 12JΧ18in! Τα λάστιχα είναι slick (Michelin ή Pirelli), με διαστάσεις 265/645/18 εμπρός και 305/680/18 πίσω. Τα φρένα είναι της APRacing με 6πίστονες δαγκάνες εμπρός και της Porsche με 4πίστονες δαγκάνες πίσω, ενώ η πεταλιέρα, από τον Σπύρο Λιαρομάτη, διαθέτει ρυθμιζόμενη κατανομή στις εμπρός και πίσω τρόμπες. Φυσικά, η υποβοήθηση έχει καταργηθεί για καλύτερη αίσθηση στο πεντάλ. Την εξωτερική εμφάνιση του αυτοκινήτου με ολικό ντύσιμο έχει κάνει η Grammikodesign, σε σχέδιο που θυμίζει τα NissanSilviaS14, που έτρεχαν στο πρωτάθλημα τουρισμού της Ιαπωνίας JTCC. Το Nissan Silvia του Θωμά Παπαπάσχου και της DrivingAcademy, στο 1ο του shake down στα Μέγαρα (https://www.youtube.com/watch?v=Y46U2PLQz7A), σταμάτησε το χρονόμετρο στο 1.02.57sec! Η πρώτη, αναγνωριστική των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου, επίδοση ήρθε με μεταχειρισμένα ελαστικά και χωρίς τα αεροδυναμικά βοηθήματα! Ακολούθησαν οι αλλαγές στην ανάρτηση και στα φρένα και σύντομα το Silvia θα επανέλθει, καθώς υπάρχει δυνατότητα ο χρόνος να κατέβει και άλλο. Στο απώτερο μέλλον, θα δοκιμαστεί και στην πίστα των Σερρών, όπου στόχος είναι να γράψει έναν αντίστοιχα καλό χρόνο, αρχικά με μηχανική πρόσφυση και κατόπιν εξελίσσοντας το αεροδυναμικό πακέτο στο αυτοκίνητο.
Mitsubishi Lancer EVO IX 640Ps
Παλιός γνώριμος
Με τον Pete γνωριζόμαστε από πολύ παλιά. Πρέπει να ήταν 2004. Πάντοτε τα αυτοκίνητά του ήταν προσεγμένα στη λεπτομέρεια και ο Ελληνοαμερικάνικος τρόπος, που παρουσίαζε τις βελτιώσεις και τη δουλειά, που έχει ρίξει πάνω σε αυτά, σου έμενε στο μυαλό. Τρελός, με την καλή έννοια, καθώς τόλμησε να γράψει περίπου 500km σε μία μέρα για να κάνει το Πάτρα – Αθήνα - Πάτρα μόνο και μόνο για το περιοδικό μας και τον ευχαριστούμε γι’ αυτό. Ο Pete δεν έχει την εμπειρία των εκατοντάδων αγώνων αυτοκινήτου, όπως έχουν οι περισσότεροι αγωνιζόμενοι του Ελληνικού Πρωταθλήματος, έχει, όμως, την ποσότητα της τρέλας, που χρειάζεται. Αυτό φαίνεται να το έχουν καταλάβει οι θεατές, γιατί, αν βρεθείτε σε αγώνα και δείτε πως κάνουν, όταν περνάει αυτό το EVO, θα με θυμηθείτε.
Family car
Ένας από τους λόγους, που αγόρασε το EVO, ήταν ότι θα μπορούσε να είναι και οικογενειακό. Όπως βλέπετε, η βαλίτσα πήγε αλλού, παρόλα αυτά, όταν η κόρη του μπει μέσα, δεν βγαίνει. Ο Pete μεγάλωσε στην Αμερική και από εκεί κόλλησε το μικρόβιο της βελτίωσης και των αγώνων, αφού όλη τη μέρα βρισκόταν σε συνεργεία και βελτιωτές. Άλλαξε αρκετά αυτοκίνητα, όταν ήρθε στην Ελλάδα. Μία ToyotaCelicaGTS 2.0CC, ένα VWGolfMK1 με 1.8 μοτέρ, στημένο για πίστες, ένα FordFiestaMK3 με δίλιτρο μοτέρ, ένα VWGolfGTi 1.8T με 400 άλογα –με αυτό τον γνωρίσαμε κάποτε - και τρομερή συνολική κατάσταση. Κάπου εκεί, το 2007, αγόρασε από ένα φίλο του αυτό το EVOIX, το οποίο ήταν αγορασμένο καινούργιο και μάλιστα δεν είχε πειραχτεί πάνω του ούτε βίδα. Από τότε και μετά, το EVO μόνο βελτιώνεται…
2.3lt!
Το μοτέρ δεν παρέμεινε δίλιτρο. Ο κυβισμός του έχει ανέβει πλέον στα 2,3 λίτρα, έχει συμπίεση 10,5:1 λόγω των Wiseco πιστονιών. Στρόφαλος και μπιέλες είναι της Manley και όλες οι βίδες είναι της ARP. Με σύμμαχό του το Ρεκτιφιέ Άρης στην Κόρινθο, τοποθετήθηκε μία custom φλάντζα με ατσάλινα o-rings και το μοτέρ κλείστηκε. Η PanagakisPerformance ανέλαβε την εξέλιξη της κυλινδροκεφαλής, η οποία, εκτός από μεγαλωμένους αυλούς, έχει και oversize βαλβίδες της Supertech κατά 1mm, οι οποίες συνεργάζονται με ελατήρια της GSC. Και οι εκκεντροφόροι είναι της GSCPowerDivision με διάρκεια 268 μοίρες για εισαγωγή/εξαγωγή και ανύψωση βαλβίδας 11 και 10,5mm αντίστοιχα. Το Mivec έχει, φυσικά, διατηρηθεί. Η εργοστασιακή πολλαπλή εισαγωγής είναι πολύ μικρή για τέτοιες εφαρμογές, οπότε τη θέση της πήρε μία της Skunk2, η οποία συνεργάζεται με την 74άρα πεταλούδα της S90 Racing. Στην εξαγωγή, η KaragiannisExhaust ανέλαβε τα πάντα: χταπόδι με πρωτεύοντες, διαμέτρου 48mm και full εξάτμιση, διαμέτρου 76mm. Εκεί κοντά και η PrecisionPT5858… Ο Γιάννης Καραγιάννης ανέλαβε και την κατασκευή του rollcage. Για όσους δεν γνωρίζουν, δεν είναι το πρώτο αγωνιστικό, για το οποίο φτιάχνει rollcage. Έχει κατασκευάσει δεκάδες.
Ξανά στο μοτέρ
Η τροχαλία στροφάλου είναι της Fluidampr, με τον ιμάντα χρονισμού να είναι της HKS. Η ΑΕΜ EMSV1 ECU είναι προγραμματισμένη από τον Pete και αρκετά όργανα εντός του αυτοκινήτου φροντίζουν να τον πληροφορούν σχετικά με τη λειτουργία του κινητήρα. Και κάπου εδώ, πάμε στα πιο σκληρά. Ο δίδισκος Exedy προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τα 640 άλογα, αλλά το δύσκολο έργο το έχει το σασμάν. Είναι της SamsonasMotorsport, μίας εταιρείας από τη Λιθουανία, η οποία έχει κλείσει 30 χρόνια πορείας στην κατασκευή αγωνιστικών σασμάν. Με ίσια γρανάζια και ανθεκτικά κινούμενα μέρη, καθώς και τελική σχέση μετάδοσης 4,308, το EVO αλλάζει σχέσεις, όπως πρέπει να αλλάζει ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό. Η ανάρτηση της Ohlins λαμβάνει και από τον Pete διθυραμβικά σχόλια, μιας και πίνει νερό στο όνομά της. Σε συνδυασμό με τις ρυθμιζόμενες αντιστρεπτικές της Whiteline, τα silentblocks της ίδιας εταιρείας, καθώς και όλα τα ρυθμιζόμενα μπαράκια για γωνίες κάμπερ κλπ, καταλαβαίνεται ότι ο Pete και η Peteformance ακόμα ψάχνουν να βρουν setup, που ταιριάζουν σε κάθε αγώνα. Ευτυχώς, υπάρχει μπόλικο λάστιχο εμπρός και πίσω, με ζάντες 10x10.5 και fullslick ελαστικά της Hoosier διαστάσεων 285/30. Το εμπρός διαφορικό είναι της Quaife και το πίσω προέρχεται από EVORS. Τα αγωνιστικά τακάκια της HawkPads έχουν βρει θέση στις εμπρός εξαπίστονες δαγκάνες της XYZ, οι οποίες συνεργάζονται με δίσκους διαμέτρου 355mm. Ξέρετε, το EVO δεν είναι ελαφρύ και εκεί στοχεύει ο Pete να εστιάσει σύντομα. Με σύμμαχο τη CFCCarbon, θέλει να ελαφρώσει το αμάξωμα, ώστε να καταφέρει να γίνει πιο ανταγωνιστικός. Δηλώνει ότι δεν είναι έμπειρος με τους αγώνες, αλλά αγαπάει αυτό, που κάνει –το υπογράφω κι εγώ αυτό- και προσπαθεί πολύ. Σε κάθε αγώνα φροντίζει να εμφανίζεται ολοένα και καλύτερος και πιο οργανωμένος, τιμώντας τους χορηγούς, που τον εμπιστεύονται. Ποιοι είναι αυτοί, που του έχουν σταθεί? KaragiannisExhaust, CFCCarbonFiberCustoms, BardalhOil, Sales247.gr, Pelco Λιπαντικά Αχαΐας, Ρεκτιφιέ Άρης, AdrePaintworksGarage, η Λέσχη ΦΙΛΜΠΑ, το site AutoMotoPatras, καθώς και το Geany. Όλοι οι παραπάνω στέκονται δίπλα στην προσπάθεια της Peteformance και του Pete Παρθένη και εμείς με τη σειρά μας οφείλουμε να στηρίξουμε την ομάδα. Εσείς με τη σειρά σας, αυτό, που έχετε να κάνετε, είναι εύκολο: να πηγαίνετε στους αγώνες, να κατακλύζετε τα βουνά και τις πίστες και να χειροκροτείτε τους αγωνιζόμενους. Έτσι το άθλημα γίνεται πιο υγιές, οι χορηγοί βλέπουν ότι η στήριξή τους έχει πιάσει τόπο και οι άνθρωποι πίσω από το τιμόνι, παίρνουν δύναμη για την επόμενη στροφή, τον επόμενο αγώνα, τον τερματισμό. Εμείς να ευχαριστήσουμε ξανά τον Pete, που ήρθε οδικώς από την Πάτρα και πραγματικά νιώθουμε χαρούμενοι, που υπάρχουν τόσοι «τρελοί» στο χώρο μας, με όρεξη για τη βελτίωση, τους αγώνες, την εξέλιξη!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
H Peugeot κινείται σταθερά στον δρόμο προς την ηλεκτροκίνηση προκειμένου να επιτύχει τους τολμηρούς στόχους της.