Garrett G-Series

Garrett G-Series

Παγκόσμιος Γίγαντας

Η Garrett Motion, παλαιότερα γνωστή και ως Honeywell Turbo Technologies, αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία εξέλιξης και κατασκευής συστημάτων υπερτροφοδότησης. Με περισσότερα από 70 χρόνια εμπειρίας, η Garrett διαθέτει σήμερα 7.500 υπαλλήλους, 1.200 μηχανικούς, 5 ερευνητικά κέντρα και 13 εργοστάσια παραγωγής. Με τις πρόσφατες, ακόμα πιο αυστηρές νόρμες ρύπων και κατανάλωσης καυσίμου, η υιοθέτηση κινητήρων turbo έχει γίνει πρακτικά αναγκαία και η Garrett, με την τεχνολογική υπεροχή της και την εκτεταμένη γκάμα προϊόντων της, αποτελεί ΟΕΜ προμηθευτή στις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες. Η υπερτροφοδότηση έχει αποτελέσει ρόλο-κλειδί στην επίτευξη της μείωσης των εκπομπών ρύπων (CO2 και NOx) σε πραγματικές συνθήκες λόγω του εντυπωσιακού βαθμού απόδοσης που επιτυγχάνουν πλέον οι σύγχρονοι κινητήρες.

Evolution

Μπορεί να αποτελεί εταιρεία κολοσσό σε OEM επίπεδο, οι περισσότεροι όμως την γνωρίζουμε σαν Aftermarket κατασκευαστή, που εδώ και δεκαετίες καλύπτει τις βελτιωτικές μας ανάγκες για ιπποδύναμη. Η σειρά GTX έφερε επανάσταση στην αγορά πίσω στο 2009 με τις νέες, αεροδυναμικά μελετημένες, billet φτερωτές αλουμινίου που εξασφάλιζαν σημαντικά υψηλότερο βαθμό απόδοσης σε σχέση με τις παλαιότερες GT, πολύ πιο γρήγορη απόκριση, ενώ παρείχαν τη δυνατότητα για σημαντικά αυξημένη ιπποδύναμη. Η σειρά GTX Gen II έφερε ανασχεδιασμένες φτερωτές συμπιεστή που παρέχουν αυξημένη κατά 20% παροχή αέρα στην ίδια ακριβώς πίεση υπερπλήρωσης σε σχέση με τις Gen I αντίστοιχου μεγέθους, αλλά και ταχύτερο spoolάρισμα. Σε αυτές τις τουρμπίνες είδαμε για πρώτη φορά τις εκδόσεις με αντίθετη φορά, Reverse Rotation και την υιοθέτηση του αισθητήρα ταχύτητας περιστροφής.

Revolutionary Tech

Η Garrett, θέλοντας να ικανοποιήσει τις υψηλές απαιτήσεις των “enthusiasts” για αυξημένη ιπποδύναμη σε μικρό μέγεθος, εξέλιξε μία ολοκαίνουρια σειρά, την G-Series. Σχεδιασμένες από λευκό χαρτί, οι τουρμπίνες της σειράς G παρέχουν, ανάλογα με το μοντέλο, από 15 έως 30% βελτιωμένη ροή αέρα σε σχέση με τις αντίστοιχου μεγέθους GTX Gen II, ενώ ο βαθμός απόδοσης τους σε ορισμένα μοντέλα φτάνει ακόμα και το 80%! Η νέα φτερωτή συμπιεστή είναι κατασκευασμένη από billet αλουμίνιο και σχεδιασμένη με τη χρήση CFD (Computational Fluid Dynamics), ενώ το housing του συμπιεστή διαθέτει «shroud porting» για μειωμένη παρεμπόδιση της ροής του αέρα προς την εισαγωγή του turbo. H χρήση του αισθητήρα ταχύτητας περιστροφής, που είναι ενσωματωμένος στο αλουμίνιο των τουρμπινών της σειράς G, αποτελεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για τους βελτιωτές-προγραμματιστές, παρέχοντας τη δυνατότητα σύγκρισης της πίεσης υπερπλήρωσης (στο χάρτη πίεσης) με την πραγματική ταχύτητα περιστροφής του άξονα, εξασφαλίζοντας έτσι τη μέγιστη ισχύ σε ένα μεγαλύτερο φάσμα θερμοκρασίας λειτουργίας.

Center Housing and Rotating Group

Το νέο κεντρικό housing αποτελεί ενιαίο μέρος με το backplate, αυξάνοντας την αντοχή και την αξιοπιστία του turbo. Παράλληλα, η προσθήκη ενός ειδικού o-ring ανάμεσα από το housing και το backplate μειώνει την πιθανότητα διαρροής πίεσης. Η νέα κοιλότητα λαδιού στο housing προσφέρει επαρκή λίπανση για τα ρουλεμάν, αλλά και ψύξη στο cartridge. Κάθε τουρμπίνα της σειράς G-Series περιλαμβάνει έναν περιοριστή (restrictor) λαδιού -4AN, με στόμιο 1mm, αλλά και τέσσερις διαφορετικές αναμονές νερού (οι δύο διαμέτρου -6AN) για αυξημένη ψυκτική ικανότητα του turbo. Το μειωμένο -σε μήκος- cartridge των κεραμικών ρουλεμάν επιτρέπει τη χρήση διπλών εμβόλων σε κάθε μεριά της φτερωτής. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της πιθανότητας διαρροής λιπαντικού από το κεντρικό housing. Η σχεδίαση των ρουλεμάν με σφαιρίδια Ceramic Silicon Nitride, τα οποία είναι ελαφρύτερα κατά 60% σε σχέση με τα συμβατικά, έχει σαν αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση της ροπής αδράνειας του άξονα.

On the Turbine!

Το housing του στροβίλου είναι κατασκευασμένο από ανοξείδωτο ατσάλι για να παρέχει απόλυτη αντοχή σε θερμοκρασίες μέχρι 1.050ο C. Τα turbine housings της σειράς G-Series διατίθενται με ή χωρίς wastegate και συνδέσεις V-band για να ταιριάζουν σε κάθε εφαρμογή. Η νέα, αεροδυναμικά μελετημένη, φτερωτή στροβίλου παρέχει βελτιωμένη απόκριση και αυξημένη παροχή. Η φτερωτή είναι κατασκευασμένη από ένα νέο, ειδικό κράμα Mar-M 247 που αποτελείται κυρίως από νικέλιο με βολφράμιο, κοβάλτιο, χρώμιο, αλουμίνιο, μαγνήσιο, σιλικόνη και άνθρακα. Το κράμα αυτό είναι πολύ ελαφρύ, αντέχει σε θερμοκρασίες καυσαερίων μέχρι 1.050ο C και παρέχει αυξημένη αντοχή στις καταπονήσεις και στις φυγοκεντρικές δυνάμεις που δημιουργούνται στο turbo. Οι φτερωτές στροβίλου της σειράς G παρέχουν καλύτερη ροή κατά 5% σε σχέση με τις αντίστοιχες GTX Gen II.

G-Spot

Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ταχύτερο spool-up, μεγαλύτερη παροχή αέρος και υψηλότερος βαθμός απόδοσης. Αν, για παράδειγμα, συγκρίνουμε δύο τουρμπίνες ίδιου μεγέθους, την G25-660 και τη δημοφιλή GTX3071R Gen II, η G25 έχει μέγιστο βαθμό απόδοσης συμπιεστή 79% σε σχέση με το 72% της Gen II. Αξίζει να κοιτάξουμε όμως και την «ιδανική περιοχή» αέρα (μην μου πείτε ότι διαβάζατε 2 χρόνια Know-How για τουρμπίνες και δεν ξέρετε ακόμα να αναλύετε τους χάρτες…) που η G25-660 έχει πάνω από 76% βαθμό απόδοσης στο φάσμα 22-52 lb/min. Αυτό έχει φυσικά ως αποτέλεσμα υψηλότερη ισχύ στις ίδιες συνθήκες πίεσης υπερπλήρωσης και «χτίσιμο» της πίεσης σε χαμηλότερες rpm. Η γκάμα της σειράς G ξεκινάει από τις G25-550/660 και G30-660 για κινητήρες με κυβισμό από 1,4-3,0lt και αποδόσεις 300-660Ps, συνεχίζει με τις G30-770 και G30-900 για κυβισμό από 2,0-3,5lt και αποδόσεις 475-900Ps, τις G35-900 και G35-1050 για κυβισμό από 2,5-5,5lt και αποδόσεις 550-1.500Ps και φτάνει μέχρι τις Dragsterάδικες G42-1200/1450 και G57-3000.

 

Αρθρογράφος

 

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: Neuville μπροστά Rovanpera καταδιώκει

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: Neuville μπροστά Rovanpera καταδιώκει

Η «μάχη» ανάμεσα στους οδηγούς της Hyundai και της Toyota ξεκίνησε από νωρίς και τις δύο πρώτες ειδικές διαδρομές.