Mazda MX-5 NC 1.8 Turbo BBR 243Ps
BBR: Where the miata turbo story begins…
Ήταν μόλις το 1990, όταν η Mazda Αγγλίας προσέγγισε τρείς Βρετανούς βελτιωτές, τους TWR (Tom Walkinshaw Racing), Turbo Technics και BBR (Brodie Brittain Racing), ζητώντας ένα αποδοτικό, οικονομικό και εύκολα τοποθετίσιμο -μετά από μία σύντομη εκπαίδευση στους μηχανικούς της- κιτ υπερτροφοδότησης του πρώτου miata. Η πρόταση της BBR, με ένα πλήρες kit 68 εξαρτημάτων, μεταξύ αυτών intercooler, κολάρων, σωληνώσεων, μιας χυτής, μαντεμένιας πολλαπλής εξαγωγής, ενός υγρόψυκτου Garrett T25 turbo, downpipe, εξάτμισης και ενός παράλληλου εγκεφάλου για τη διαχείριση καυσίμου, ανέβαζε την ιπποδύναμη στα 150Ps, τη ροπή στα 21+kgm, κόστιζε 3.700 λίρες και μπορούσε να τοποθετηθεί μέσα σε 12 ώρες! Με κάποιο μαγικό τρόπο, ο Βρετανός εισαγωγέας Mazda έπεισε την Ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία όχι απλά να εγκρίνει την τοποθέτηση του kit βελτίωσης, αλλά να συνεχίζει να υποστηρίζει τα αυτοκίνητα με την 3ετή της εγγύηση! Τα kits, που κατασκευάστηκαν, υπολογίζονται κοντά στα 750 για την εγχώρια αγορά και άλλα 150 περίπου, που εξήχθησαν σε άλλες χώρες. Για τους σκληροπυρηνικούς, η BBR προσέφερε και Stage 2 του kit, που εκτόξευε την ιπποδύναμη στα 240Ps, με full engine rebuild, low compression πιστόνια, ροϊκά εξελιγμένη κυλινδροκεφαλή, μπεκ μεγαλύτερης παροχής, τροποποιημένο air flow, μεγαλύτερο intercooler και εξάτμιση και εκτεταμένες επεμβάσεις στη μονάδα διαχείρισης. Σήμερα, τέσσερις σχεδόν δεκαετίες μετά, η BBR συνεχίζει να κάνει αυτό που ξέρει καλά: να βελτιώνει το μικρό Ιαπωνικό roadster, έχοντας να προτείνει λύσεις αναβάθμισης για όλους τους τομείς, τα λεφτά και τα γούστα, που μπορείς να φανταστείς. Στην Ελλάδα και μάλιστα στα χέρια φίλου, κυκλοφορεί και βελτιώνεται ανελλιπώς ένα NC 1.8 με μπόλικα καλούδια της BBR. Το περιμέναμε καιρό, τελείωσε και σας το παρουσιάζουμε…
Daddy Cool…
Με τον Αρτέμη γνωριζόμαστε περίπου 15 χρόνια, από τότε που εκείνος ήταν Διευθυντής After Sales της Mazda ΕΛΜΑ και αργότερα Mazda Στακόρ (σήμερα εργάζεται για την Mazda Αυστρίας, ως υπεύθυνος του δικτύου της χώρας μας) κι εγώ συντάκτης στην Ελληνική έκδοση του περιοδικού EVO. Λόγω δουλειάς, βρισκόμασταν συχνά πυκνά σε ταξίδια δημοσιογραφικών παρουσιάσεων των νέων μοντέλων της Mazda, με αποκορύφωμα αυτό της Πανευρωπαϊκής παρουσίασης του facelift της 2ης γενιάς MX-5, του mk2,5 ή ΝΒ facelift, όπως τα λέμε εμείς, σε ένα μαγικό ταξίδι-road trip κατά μήκος του Amalfi Coast, στα Νότια παράλια της Ιταλίας. Σύντομα, μετά από αυτό το ταξίδι, απέκτησα το πρώτο μου miata, ένα facelift 1ης γενιάς-mk1,5 ή ΝΑ facelift, αν θέλετε, το οποίο λίγο έλειψε να το αγοράσει ο Αρτέμης, όταν, μετά από χρόνια, αποφάσισα να το αντικαταστήσω με ένα mk2,5 σαν και εκείνα της παρουσίασης, που με στιγμάτησε! Ο Αρτέμης μπορεί να μην αγόρασε MX-5 εκείνη τη στιγμή, το μικρόβιο, όμως, κυλούσε στις φλέβες του και λίγο αργότερα, κάπου κοντά στα 50 του χρόνια, με δύο γιούς 22 και 24 ετών, κάνει το μπράφ, αγοράζει ένα MX-5 NC 1.8 και το…τουρμπίζει! Όλο αυτό, που σας περιγράφω, είναι μια καλή εκδοχή του όρου «mid-life crisis»!!!
Ohhh dear, I think I am just about to…BOOST!!!
To NC του Αρτέμη, MY 2008, αρχικά έγινε upgraded αισθητικά σε 25th Anniversary, τοποθετώντας τους προβολείς του NC facelift και τους εμπρός και πίσω προφυλακτήρες του Special Edition. Οι επεμβάσεις, που ακολούθησαν σε κινητήρα, μετάδοση, ανάρτηση, φρένα και τροχούς φτάνουν μέχρι εκεί, που επιτρέπουν την καθημερινή, all around χρήση του MX-5 και την αποδοχή του από τη γυναίκα του. Είπαμε, μην μας διαλύσει και το σπίτι! Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, επιδεικνύοντας μεγάλη «μαεστρία», ο Αρτέμης έχει καταφέρει να περάσει από συζυγική «έγκριση τύπου» το BBR Stage 2 Turbo Upgrade, έναν ενισχυμένο, 6φτερο ACT συμπλέκτη, ένα Ohlins Road & Track coilover kit, φρένα και πίσω αντιστρεπτική από RX-8 Cosmo και μία 4άδα custom order ζάντες της Motec! Well done, Αρτέμη! Η BBR ισχυρίζεται ότι δεν χρειάζεται καν να αφαιρέσεις τον εμπρός προφυλακτήρα για να τοποθετήσεις τοhigh-flow, lightweight intercooler με τα κολλάρα σιλικόνης και τις αλουμινένιες σωληνώσεις και ο Αρτέμης επιβεβαιώνει ότι τα έχουν μελετήσει όλα, μέχρι τελευταίας βίδας. Το kit συνοδεύει έναhighflowφιλτροκούτι, με φίλτρο αέρα της K&N, μία χυτή πολλαπλή εξαγωγής, ένα ρουλεμανάτο turbo της σειράς GT της Garrett με θερμοασπίδα από carbon fibre, ανοξείδωτο downpipe, hi-flowκαταλύτη και -στην περίπτωσή μας- ολόκληρη η εξάτμιση διαμέτρου 63,5mm και το Super Sport τελικό της BBR, αρκετά ελεύθερο και 4,5kg ελαφρύτερο από το oem. Η πίεση υπερπλήρωσης έχει συγκρατηθεί στο 0,65bar και ο κινητήρας έχει δείξει -σε Dynojet δυναμόμετρο- 243Ps και 29kgm ροπής. Προσφάτως, τοποθετήθηκε και ένα water methanol injection kit της Snow Performance, ώστε η πίεση υπερπλήρωσης να ανέβει λίγο ακόμα και ο Αρτέμης να δει τα 260-265Ps, που υπόσχονται οι Αγγλάρες της BBR. Σύμμαχος του Αρτέμη στο fine tuning του MX-5 του είναι το BBR StarChip με το EcuTekProECUMX-5 ProgrammingKit, που περιλαμβάνει όλον τον απαραίτητο softwareκαι hardwareεξοπλισμό, επιτρέποντας το remaping, καθώς και datalogging και diagnostics.
Back 2 back with a Kraftwerks Rotrex fellow…
Οι διθυραμβικές κριτικές των Άγγλων συναδέλφων δημοσιογράφων για το BBR GT270 MX-5, τα ποικιλόμορφα βελτιωμένα Miata, που κατά καιρούς έχουμε οδηγήσει και μετρήσει στο Power Automotive Magazine, αλλά και η προσωπική μου συμβίωση με ένα light turbo, με έκαναν ιδιαίτερα περίεργο να δοκιμάσω αυτήν την εκδοχή. Με δεδομένο ότι η 3η γενιά έχει εξαιρετικό πλαίσιο, θέτει γερές βάσεις για ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα. Ο κινητήρας λειτουργεί υποδειγματικά, με σταθερό ρελαντί, είναι ελαστικός, ροπάτος από χαμηλά, χωρίς τρύπες, αλλά και χωρίς ξεσπάσματα δύναμης, με μία φιλική, προοδευτική αύξηση της απόδοσης, που ναι μεν έχει μεταμορφώσει τις επιδόσεις και τη συμπεριφορά του MX-5, όμως δεν σε τρομάζει. Οι σχέσεις στο κιβώτιο, που στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι 5άρι, αλλά 6άρι από 2λιτρο NC, γεμίζουν δυνατά, με τις δύο πρώτες να φτάνουν εύκολα και γρήγορα τον κόφτη. Η απόσβεση, η επαναφορά και η άνεση από την Ohlins ανάρτηση είναι σίγουρα από τα highlights του συγκεκριμένου MX-5, με υποδειγματικό έλεγχο του αμαξώματος, ακόμα και στην πιο μαλακή της ρύθμιση, καθαρά για χρήση δρόμου. Οι δοκιμασμένες λύσεις μεταμόσχευσης των φρένων του RX-8 Cosmo και της πίσω αντιστρεπτικής του στο MX-5 αποδίδουν εξαιρετικά στο σημαντικά ελαφρύτερο roadster, ενώ εξακολουθείς να έχεις να κάνεις με oem ανταλλακτικά τη στιγμή της αντικατάστασης. Παρόλα αυτά, στο άμεσο μέλλον, τα υλικά τριβής θα αντικατασταθούν με πιο ψαγμένα fast road, ενώ ο Αρτέμης ήδη ψάχνεται για silent blocks πολυουρεθάνης για την ανάρτηση και το διαφορικό. Καλά όλα αυτά, αλλά τελικά, πόσο γρήγορο είναι? Η απάντηση είναι, όσο γρήγορο πρέπει. Τα Pirelli P Zero Nero, οι custom order Motec ζάντες 8Jx17in και η πολύ καλή ανάρτηση της Ohlins, συνδυασμένα με το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, την αξιοποιήσιμη ροπή και δύναμη του κινητήρα και μία ψαγμένη ευθυγράμμιση, καθιστούν το συγκεκριμένο NC σεβαστό και υπολογίσιμο σε κάθε είδους terrain, αποτελεσματικό και συνάμα διασκεδαστικό, όπου και όταν το επιδιώξεις. Προσωπικά, θα φρόντιζα να ενισχύσω περαιτέρω την ακαμψία του πλαισίου -λύσεις υπάρχουν πολλές-, ώστε να δουλέψει καλύτερα η ανάρτηση, να έχεις καλύτερο feedback και να γίνει ακόμα πιο ρυθμίσιμο και γουστόζικο, για να μην πω για καθίσματα, χωστό τιμόνι και ξήλωμα των αερόσακων…Είπαμε, ο Αρτέμης πάει με το MX-5 και τη γυναίκα διακοπές το καλοκαίρι! Σας ξέρω, όμως, θέλετε να διαβάσετε και για νούμερα. Η αλήθεια είναι ότι και εγώ ήθελα, γι’ αυτό και έψαξα ποιό MX-5 από αυτά, που σας έχουμε παρουσιάσει, «κάθεται» καλύτερα στα μέτρα του BBR. Αυτό δεν είναι άλλο από το «18άρι» κομπρεσσοράτο του Κώστα, με το bolt on Supercharger Kit της Kraftwerks, το oem 5άρι κιβώτιο, αλλά με κοντό κορωνοπήνιο από Mazda B2200, 17άρες ζάντες, 245Ps και 26,3kgm! Ε, λοιπόν, το BBR είναι πιο γρήγορο παντού, τουλάχιστον στις ρεπρίζ, όπου ο παράγοντας οδηγός δεν παίζει ρόλο. Για του λόγου το αληθές, το BBR θέλει με 3η 3,29sec και 2,77sec για το 50-80km/h και 80-110km/h αντίστοιχα, τη στιγμή που το κομπρεσσοράτο θέλει 3,84sec και 3,32sec. Με 4η, οι διαφορές τους είναι 4,03sec vs 4,85sec για το 80-110km/h και 5,22sec vs 6,23sec για το 100-140km/h, υπέρ του BBR και εδώ, ενώ το σκηνικό δεν αλλάζει ούτε στην 5η (100-140km/h BBR 7,16sec, Kraftwerks 9,93sec). Από στάση, με μέτρια εκκίνηση και πολύ φυλαγμένες αλλαγές, ο Αρτέμης σταμάτησε το χρονόμετρο στο 7,07sec για το 0-100km/h και 14,91sec με έξοδο 156,16km/h για το 400άρι. Το μοτέρ, ο εξάφτερος ACT συμπλέκτης, η Ohlins, το μπλοκέ και τα φρέσκα Pirelli από την άλλη «φώναζαν» ότι μπορούν να τα καταφέρουν σημαντικά καλύτερα, αλλά είπαμε το θηριάκι είναι daily driven car…
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Σχέση Συμπίεσης: 10,8:1
|
|
TUNING SPECS BBR Stage 2 Turbo Upgrade BBR high-flow lightweight intercooler BBR bolt on kit κολλάρωνσιλικόνης BBR bolt on kit σωληνώσεωναλουμινίου intercooler BBR high flow φιλτροκούτιμεK&N φίλτρο αέρα BBR πολλαπλήεξαγωγής Garrett GT series ball bearing turbo BBR θερμοασπίδα turbo από carbon fibre BBR ανοξείδωτο downpipe BBR hi-flow καταλύτης BBR ανοξείδωτο μεσαίο καζανάκι με διάμετρο 63,5mm BBR Super Sport τελικό καζανάκι BBR σκάστρα BBRBosch μπέκ BBR γραμμές παροχής-επιστροφής λαδιού-νερού BBRBoschMAP & αισθητήρας θερμοκρασίας BBRStarchipEcuTekProECUMX-5 ProgrammingKit Snow Performance Boost Cooler Stage 2, water methanol injection | ΑΝΑΡΤΗΣΗ Μπροστά: Ohlins Road & Track coilover kit, ελατήρια 7kg/mm, Πίσω: Ohlins Road & Track coilover kit, ελατήρια 5,5kg/mm, Mazda RX-8 αντιστρεπτική21mm |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ OEM 6τάχυτο κιβώτιο από NC 2.0, BBR ACT ενισχυμένος συμπλέκτης, Mazda OEM NC 2.0 διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, Powerflex silent block διαφορικού | |
ΑΜΑΞΩΜΑ ΟΕΜ | |
ΦΡΕΝΑ Μπροστά: ΟΕΜ Mazda RX-8 Cosmo δαγκάνες, ΟΕΜ τακάκια, σωληνάκια υγρών φρένων υψηλής Πίσω: ΟΕΜ Mazda RX-8 Cosmo δαγκάνες, ΟΕΜ τακάκια, σωληνάκια υγρών φρένων υψηλής
| ΤΡΟΧΟΙ Motec custom 8Jx17in et35, ελαστικά Pirelli P-Zero Nero 225/45/17
|
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΚΜ/Η SEC 0-60 3,63 0-80 4,96 0-100 7,07 0-120 8,91 0-140 11,85 0-160 16,21 0-180 19,66 ΡΕΠΡΙΖ 3η ΚΜ/Η SEC 50-80 3,29 80-110 2,77 4η ΚΜ/Η SEC 80-110 4,03 100-140 5,22 5η ΚΜ/Η SEC 100-140 7,16 ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ Μ SEC @ ΚΜ/Η 18 2,76 @ 54,77 60 5,08 @ 81,91 100 6,69 @ 95,65 200 9,88 @ 124,61 400 14,91 @ 156,16 Roll με 2α ΚΜ/Η SEC 60-120 5,73 60-160 11,88
|
|
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το Juke εξοπλίζεται για πρώτη φορά με υβριδικό σύστημα κίνησης, προσφέροντας ένα καλύτερο σύνολο με αυξημένη ιπποδύναμη και μειωμένη ανάγκη για καύσιμ...