Mazda RX-8 2JZ-GTE 400Ps
Mazda JZ-8
Ακούγεται περίεργα, απλά και μόνο επειδή δεν το έχεις συνηθίσει. Άνοιξε, λοιπόν, τα αυτιά σου, κυρίως όμως άνοιξε τα μάτια σου -κοινώς ξεστραβώσου- και δες αυτό το -σχεδόν εργοστασιακό σε εμφάνιση- μηχανοστάσιο. Δες τι ωραία που βρήκε τη θέση του μέσα σε αυτό ο πληθωρικός, αποδεδειγμένα αλεξίσφαιρος, 6κύλινδρος, twin turbo Toyota 2JZ, ολοκληρώνοντας το, κατά τα άλλα, χαρισματικό από πολλές, πλην της «λαδιέρας», απόψεις, -βλέπε Wankel- RX-8. Όσοι μας διαβάζετε συστηματικά ή ακόμα καλύτερα όσοι είστε συνδρομητές του Power Automotive Magazine, αλλά και όσοι παρακολουθείτε στενά τα τεκταινόμενα της Ελληνικής σκηνής Drift θα ανακαλέσετε την παρουσίαση του αγωνιστικού RX-7 2JZ της Arms for Drifting, καθώς και τον Αντρέα Μιχάλη, ηθικό αυτουργό του εγχειρήματος και οδηγό του μαύρου RX-7, ενός εκρηκτικού συνδυασμού, με συνεπή παρουσία στο πρωτάθλημα, σε αναβάσεις και events, με πολύ δυνατές εμφανίσεις, διακρίσεις και ραγδαία εξέλιξη τα τελευταία χρόνια. Η συνταγή πέτυχε, το «πάντρεμα» των δύο -RX-7 & 2JZ-GTE- έχει αποδώσει και μία νέα πρόκληση χτυπά τώρα την πόρτα της Arms for Drifting. RX-8 & 2JZ, περάστε μέσα παρακαλώ…
Wide Angle RX-8
Αναζητώντας μία σύγχρονη, πισωκίνητη καρότσα ως βάση εξέλιξης ενός driftάδικου, η περίπτωση του RX-8 φαντάζει ιδανική. Κυκλοφόρησαν πολλά, πωλούνται αρκετά (327 αυτοκίνητα στο car.gr τη στιγμή που μιλάμε), από 2.500€ το φθηνότερο και κάμποσα με ζημιά στο μοτέρ, έτοιμα για…engine swap! Με «κομμένο» χρώμα, ταλαιπωρημένο εσωτερικό και κάμποσους μικροτσαμπουκάδες γύρω-γύρω, το αγοράζεις και με 2.000€, όπως ακριβώς έκανε ο Παναγιώτης πριν το κάνει πάσα στον Αντρέα Μιχάλη για τα περαιτέρω… Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Σε εργοστασιακή μορφή, οι διαφορές μεταξονίων, μετατροχίων και πλάτους ανάμεσα στα RX-7 FC, RX-7 FD και RX-8 έχουν ως εξής: μεταξόνιο FC: 2.431mm, FD: 2.425mm, RX-8: 2.700mm, μετατρόχιο FC: μπροστά 1.448mm-πίσω 1.438mm, FD: μπροστά-πίσω 1.460mm, RX-8: μπροστά 1.500mm-πίσω 1.505mm και πλάτος FC: 1.689mm, FD: 1.760mm, RX-8: 1.770mm. Συνοψίζοντας, το RX-8 έχει το μεγαλύτερο -εκ των τριών- μεταξόνιο, μετατρόχιο καθώς και πλάτος, επομένως είναι πιο προοδευτικό στην εκδήλωση και εξέλιξη της υπερστροφής, λιγότερο νευρικό στις απότομες μεταφορές βάρους, με καλύτερο πάτημα άρα και πιο αποτελεσματική μεταφορά της δύναμης στο δρόμο. Σε όλα τα παραπάνω, προσθέστε την σημαντικά αυξημένη στρεπτική ακαμψία του αμαξώματος του RX-8 έναντι των προγενέστερων και φυσικά, λόγω των συνολικά μεγαλύτερων διαστάσεων, το μεγαλύτερο engine bay (ναι, χωράει και V8!). Στο θέμα μας τώρα. Αν εξαιρέσουμε την αντικατάσταση της εμπρός μετόπης με το custom Arms for Drifting crash bar, στο οποίο εδράζονται το ψυγείο λαδιού του κινητήρα, το intercooler της NRG με διαστάσεις 600x300x76mm και το ψυγείο λαδιού του υδραυλικού τιμονιού, τη μερική αφαίρεση των εμπρός θόλων, την τοποθέτηση του ATL ρεζερβουάρ ασφαλείας 30lt και του ψυγείου νερού της Driftworks παρέα με τα βεντιλατέρ στο χώρο αποσκευών, καθώς τέλος και την κατασκευή ενός custom υποπλαισίου στήριξης των προηγουμένων και ενός Arms for Drifting πίσω crash bar, η καρότσα έχει παραμείνει ακέραια και άθικτη. Ράμφη, μπροστινοί θόλοι, καθρέπτης μηχανοστασίου, κεντρικό τούνελ, πάτωμα, πίσω θόλοι, όλα είναι ανέπαφα, η καρότσα έχει βαφτεί όλη γκρί και επιπλέον έχει ενισχυθεί με την τοποθέτηση ενός custom roll cage 8 σημείων της Auto Enisxisi. Επάνω στο φρεσκαρισμένο και ενισχυμένο σασί, στις προϋπάρχουσες θέσεις, έχουν τοποθετηθεί οι εμπρός και πίσω γέφυρες της ανάρτησης. Όλο το «παιχνίδι» στο engine swap project ενός RX-8 παίζεται στο μπροστινό σύστημα. Η αντικατάσταση της εργοστασιακής κρεμαγιέρας, η μεταφορά και η αλλαγή του σημείου έδρασής της, χωρίς να «χάσεις» το τιμόνι, είναι αυτό που λέμε «pain in the ass», το ίδιο και η τοποθέτηση εμβολοφόρων κινητήρων επάνω στην γέφυρα με «χώρο διαβίωσης» σχεδιασμένο για Wankel. Κατόπιν αμέτρητων ωρών, μετρήματος, δοκιμών, τροποποίησης, ενίσχυσης και κατασκευής custom εξαρτημάτων -βλέπε βάσεις κινητήρα- ο βαρύς και ογκώδης 2JZ-GTE βρήκε τη θέση του στο μηχανοστάσιο του RX-8. Στο μάτι, δείχνει και έχει κάτσει «κουτί», αλλά το βλέμμα και το ειρωνικό χαμόγελο του Αντρέα μαρτυρούν οριακή υπεροχή της θέλησης έναντι της δυσκολίας και της ταλαιπωρίας, που τράβηξε και έπεται η ανάρτηση, το στήσιμο και τα «τιμόνια»…Η ανάρτηση είναι η coilover HSD Monopro, ίδια με αυτήν στο αγωνιστικό RX-7 του Αντρέα, δοκιμασμένη και με τίμια σχέση αξίας-τιμής. Από εκεί και πέρα, δεν έμεινε τίποτα. Τα άνω και κάτω ψαλίδια της εμπρός ανάρτησης είναι της Arms for Drifting, custom, μακρύτερα, ρυθμιζόμενα και με ball joint συνδέσμους, το ίδιο και τα ακρόμπαρα και οι πλήμνες των τροχών. Οι τελευταίοι, ακόμα και στο full lock, που σαν εικόνα δείχνει σαν να έχεις μαζέψει πεζοδρόμιο και ο τροχός έχει κολλήσει στο μαρσπιέ, για τέτοια γωνία μιλάμε, εξακολουθούν να πατάνε με όλο τους το πέλμα!
A little bit of 2JZ-GTE tuning
Ο 2JZ-GTE είναι ο δυνατότερος των κινητήρων της οικογένειας JZ της Toyota, γνωστός από την Toyota Supra Mk IV. Βασίζεται στον ατμοσφαιρικό 2JZ-GE, με τον οποίο μοιράζονται το ίδιο μαντεμένιο μπλοκ, ο 2JZ-GTE, όμως, έχει ενισχυμένο σφυρήλατο στρόφαλο, σφυρήλατα πιστόνια, που ανεβάζουν επιπλέον τη σχέση συμπίεσης στο 8,5:1, μπεκ ψεκασμού λαδιού στα έμβολα για απαγωγή της θερμότητας, ανασχεδιασμένη κυλινδροκεφαλή με μεγαλύτερους αυλούς εισαγωγής-εξαγωγής, μεγαλύτερες βαλβίδες, πιο άγριους εκκεντροφόρους και ξεχωριστή -σε κάθε κύλινδρο- ανάφλεξη. Η διπλή, σειριακή υπερτροφοδότηση, εξαλείφει το lag, προσφέροντας μια πιο ομαλή και γεμάτη καμπύλη ισχύος. Από το ρελαντί και μέχρι τις 4.000rpm, τα καυσαέρια οδηγούνται στο πρώτο turbo, με αποτέλεσμα να σηκώνει πίεση ήδη από τις 1.800rpm. Πλησιάζοντας τις 4.000rpm, αρχίζει ένας μερικός διαχωρισμός των καυσαερίων, που τώρα τροφοδοτούν και το δεύτερο turbo, που εισέρχεται σε μια pre-spool κατάσταση, περιστρέφοντας τη φτερωτή του, χωρίς όμως να παράγει έργο και να προσθέτει σε απόδοση. Από τις 4.500rpm και πάνω, τα καυσαέρια ισομοιράζονται και έτσι τα δύο turbo φτάνουν σταδιακά σε full spool. Στην περίπτωσή μας, δότης του 2JZ-GTE ήταν κάποιο -Ευρωπαϊκών προδιαγραφών- Toyota Aristo, που -αντί για τα CT12B turbo και τα 440cc/min μπεκ των Aristo της Ιαπωνικής αγοράς- φορούσε τα μεγαλύτερα CT20B turbo και 550cc/min μπεκ, αποδίδοντας έτσι -αντί για 280Ps και 44kgm- 320Ps και 46kgm. Ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις και, εν προκειμένω, μοτέρ που κερδίζει, δεν το αλλάζεις, απλά το φροντίζεις ευλαβικά (μπουζί, λάδια, φίλτρα, ιμάντες) και το βελτιώνεις στα σημεία, με δοκιμασμένες, αξιόπιστες και αποδοτικές επεμβάσεις. Η αγωνιστική εμπλοκή του Αντρέα σε αγώνες Drift και Αναβάσεις με το προσωπικό του RX-7 2JZ μεταφράζεται σε εμπειρία και τεχνογνωσία, όχι μόνο γύρω από το στήσιμο και τις σχετικές custom κατασκευές, αλλά και στα περιφερειακά μηχανικά-ηλεκτρολογικά του κινητήρα και τη μετάδοση. Σώπα, άκου και πλήρωνε, λοιπόν, αν δεν θέλεις να μπλέξεις, να ταλαιπωρηθείς και να ξενερώσεις, γιατί, αν κάτσει η στραβή, η προαναφερθείσα πορεία είναι προδιαγεγραμμένη. Μεταφέρεις, λοιπόν, το ψυγείο νερού με τα βεντιλατέρ πίσω για να γλιτώσεις χώρο και βάρος, κυκλοφoρώντας το νερό στο κύκλωμα με ηλεκτρική αντλία νερού, τοποθετημένη και αυτή πίσω. Πίσω τοποθετείς και το μοτεράκι (Opel) της ηλεκτροϋδραυλικής πλέον υποβοήθησης του τιμονιού, ώστε να καταργήσεις εντατήρα-τρελό και τον ιμάντα κτήνος από τον καθρέπτη του κινητήρα, καθώς έχει μία τάση να πετάγεται στα πολλά ζόρια και να σε αφήνει από τιμόνι στα κρύα του λουτρού! Εν συνεχεία, απελευθερώνεις την εισαγωγή αέρα με μία φιλτροχοάνη (στην περίπτωση μας K&N), την εξαγωγή από τα downpipes και πίσω με μία straight pipe 76άρα εξάτμιση, τοποθετείς έναν Aeromotive ρυθμιστή πίεσης βενζίνης, «σηκώνεις» και 1bar (από το εργοστασιακό 0,7bar) και «παίζεις» στα 400Ps αβίαστα και απροβλημάτιστα. Η συνέχεια δίνεται από το 3δισκο Tilton συμπλέκτη και το 5τάχυτο R154 κιβώτιο της Toyota (MKIII Supra Turbo, Crown, Chaser, Cresta και Soarer έως το 2004) με σχέσεις 1η: 3,251:1, 2η: 1,955:1, 3η: 1,310:1, 4η: 1,00:1, 5η: 0,753:1), ενώ η Axotechniki έχει κατασκευάσει το νέο κεντρικό άξονα, που καταλήγει στο κολλημένο oem διαφορικό του Mazda RX-8 με τελική σχέση μετάδοσης 4,3:1.
Test Run 1
Μέσα σε όλα, μέσα στον πανικό προετοιμασιών για τον 1ο αγώνα του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Drift στα μέσα Μαρτίου, με πισωκίνητα κάθε λογής budget και κατηγορίας να πηγαινοέρχονται στον Αντρέα, ψάχναμε εδώ και μήνες χρόνο να μαζέψουμε τις τελευταίες μικροεκκρεμότητες του JZ-8 και να το βγάλουμε για κάψιμο…εμμ, συγγνώμη, για την πρώτη του επίσημη δοκιμή. Έχουμε δώσει ραντεβού στο γνωστό πλέον proving ground των Δυτικών προαστίων, με ολοκαίνουρια πίσω λάστιχα, 100άρα βενζίνη και οριακά συσσωρευμένη αδρεναλίνη…Πλησιάζοντας, η ατμόσφαιρα μυρίζει ήδη μπαρούτι, λογικό, αφού ο Αντρέας είχε πάει νωρίτερα -σιγά μην κρατιόταν- και έχει ήδη «τσικνήσει» την περιοχή… Ρε, τον άτιμο, δεν θα αφήσει λάστιχο για λάστιχο για την φωτογράφιση, σκέφτομαι…Του μαζεύουμε τα λουριά παρέα με τον Κουσκούτη και σχεδόν τον τραβάμε έξω από το bucket, ώστε να κάνουμε δουλειά και να έχετε και εσείς κάτι να δείτε, αν και, κακά τα ψέματα, σας ξέρουμε, σας έχουμε καταλάβει, full lock, back entries και full καπνίλα θέλετε και εσείς… Ε, λοιπόν, τα κάνει όλα και μάλιστα με τόσο αβίαστο, γλυκό και φιλικό τρόπο, που σχεδόν πιάνεις την κουβέντα με το συνοδηγό σου. Μπορεί να μην τον βλέπεις από την κάπνα στην καμπίνα και να τον ακούς με δυσκολία, αλλά -κατά τα άλλα- όλα ok, χαλαρά, το ξαπλώνεις και πας…
Κωστάκη (ξέρει αυτός), όταν έρθει η ώρα να αλλάξεις τον 2ο Wankel σου, σκέψου το, θα γίνει ωραίο το RX σου…
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Κυβισμός: 2.997cc Σχέση Συμπίεσης: 8,5:1 TUNING SPECS Ψυγείο λαδιού υδραυλικού τιμονιού Ψυγείο λαδιού κινητήρα Driftworks ψυγείο νερού+AFD custom σωληνώσεις νερού NRG front mount intercooler 60x30x7,6cm VMS κολάρα σιλικόνης Κ&Ν φιλτροχοάνη Ελεύθερη εξάτμιση χωρίς καταλύτη και καζανάκια, με διάμετρο 76mm Aeromotive ρυθμιστής πίεσης βενζίνης Bosch 044 αντλία βενζίνης AFD custom βάσεις κινητήρα-κιβωτίου AFD custom καλωδίωση ATL ρεζερβουάρ 30lt Defi Advance ZD πολυόργανο AEM AFR Sparco τιμόνι Sparco Torino bucket καθίσματα Sparco ζώνες 5 σημείων
| Tuned by: AFD Ειδικές Μετατροπές Αγωνιστικών Αυτοκινήτων και Ι.Χ, Τατοϊου 130 & Ναυπλίου 5 , 12ο ΧΛΜ Αθηνών-Λαμίας, Γέφυρα Μεταμόρφωσης, Μεταμόρφωση Αττικής, τηλ.: 21 0284 0121, 6978553275 ΜΕΤΑΔΟΣΗ 5τάχυτο κιβώτιο Toyota R154 (1η: 3,251:1, 2η: 1,955:1, 3η: 1,310:1, 4η: 1,00:1, 5η: 0,753:1), Tilton 3δισκος συμπλέκτης, Axotechniki custom κεντρικός άξονας, Mazda RX-8 κολλημένο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, βήμα 4,3:1 |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ Μπροστά: HSD Monopro coilover kit, AFD custom ακρόμπαρα, άνω & κάτω ψαλίδια-πλήμνες, AFD custom uniball σύνδεσμοι Πίσω: HSD Monopro coilover kit, AFD custom camber links, AFD custom uniball σύνδεσμοι | ΑΜΑΞΩΜΑ AFD custom μπροστα & πίσω crash bars Auto Enisxisi roll cage 8 σημείων AFD lexan πλαϊνά και πίσω τζάμια με naca εισαγωγές αέρα 76mm |
ΦΡΕΝΑ Μπροστά: ΟΕΜ Mazda RX-8 Challenge δαγκάνες, αεριζόμενοι δίσκοι 323mm, σωληνάκια υγρών φρένων υψηλής πίεσης Πίσω: ΟΕΜ Mazda RX-8 Challenge δαγκάνες, αεριζόμενοι δίσκοι 302mm, υδραυλικό χειρόφρενο Wilwood, σωληνάκια υγρών φρένων υψηλής πίεσης | |
ΤΡΟΧΟΙ | |
|
|
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Σταθερά αυξητική η ζήτηση για μοντέλα Recharge: οι ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών Volvo αγγίζουν το 50% των συνολικών πωλήσε...