Mitsubishi Lancer EVO ΙΧ 650PS
Όταν ξεκινάμε τη βελτίωση ενός αυτοκίνητου, νοιαζόμαστε κυρίως για τα άλογα που θα πάρει και πόσο πιο γρήγορο θα γίνει στα πρώτα 100km/h ή το 400άρι... Αυτό που όμως υπολογίζουν ελάχιστοι είναι πόσο μειώνουμε τον πολιτισμένο χαρακτήρα και την ομοιογένεια του. Τα υπερβολικά βελτιωμένα αυτοκίνητα, έχουν -αναλογικά με τα χρήματα που δαπανήθηκαν για τη βελτίωση- μειωμένη μεταπολιτική αξία, αφού το κοινό τους, περιορίζεται στην ανάλογη κοινότητα αγοραστών. Το συγκεκριμένο EVO ΙΧ με 650Ps έχει όλο το πακέτο για ένα fun to drive αυτοκίνητο, με εκρηκτικές επιδόσεις και αξιοπιστία χωρίς όμως να είναι ανυπόφορο σε απλές μετακινήσεις. Το αυτοκίνητο πρόσφατα ήρθε στα χέρια του Αποστόλη, είναι βελτιωμένο από την Haris Performance Solutions σε όλους τους τομείς και το spec list του είναι “τσιμπημένο” για τις εποχές μας. Παρόλα αυτά είναι τόσο αξιόλογο που αξίζει ακόμα και το τελευταίο ευρώ, που δόθηκε για την αγορά του.
Sleeper
Εξωτερικά δείχνει εργοστασιακό. Η μόνη, αλλά πολύ σημαντική προσθήκη λόγω του μικρότερου βάρους τους, είναι οι ζάντες από το EVOIXMR. Οι εργοστασιακές ζάντες του EvoIXGSR ζυγίζουν 9,15kg, ενώ με την προσθήκη αυτή οι ζάντες του EVOIXMR ζυγίζουν 8,84kgκαι στο εσωτερικό τους φιλοξενούν τα φρένα που προέρχονται και αυτά από IX MR. Στην οδήγηση δείχνει άλλο αυτοκίνητο, όπως και σε επιδόσεις. To αμάξωμα έχει χαμηλώσει από την ανάρτηση της BC Racing, το coiloverkit είναι πλήρως ρυθμιζόμενο, ιδανικό για καθημερινή χρήση ή ακόμα και track days με τις ανάλογες ρυθμίσεις. Ευτυχώς, η αεροτομή υπάρχει ακόμα, μιας και η αφαίρεσή της είναι κάτι μου με βρίσκει αντίθετο, αφού το αυτοκίνητο χάνει το απαραίτητο downforce στις μεγάλες ταχύτητες. Ανοίγοντας την πόρτα, την παράσταση κλέβει το gearindicator, σε περίοπτη θέση πίσω από το τιμόνι του οδηγού και κοιτάζοντας τον σειριακό πυργολεβιέ, καταλαβαίνεις ότι το χρειάζεται. Στην κεντρική κονσόλα βρίσκεται το boostcontrollerEVC-6 της HKS με αποθηκευμένα τρία προγράμματα πίεσης. Μπροστά από τους αεραγωγούς -κατά το start up του αυτοκινήτου- ξεδιπλώνεται η οθόνη της Kenwood Camp 2, πολλαπλών ενδείξεων, αρμόδια για την ενημέρωση του οδηγού όσον αφορά τη λειτουργία του κινητήρα.
Ό,τι πληρώνεις, παίρνεις
Στην αγορά υπάρχει πληθώρα βελτιωτικών επιλογών για το EVO, αφού είναι πάρα πολλές οι εταιρείες που έχουν ασχοληθεί με τη βελτίωση του 4G63. Η AMS έχει εξοπλίσει το συγκεκριμένο EVO ΙΧ με το strokerkit της, που αυξάνει τον κυβισμό στα 2.324cc. Με τα έξτρα κυβικά, ακόμα και μεγάλα turbo περιστρέφονται αρκετά πιο εύκολα, με αποτέλεσμα η καμπύλη της ροπής να μεταφέρεται προς τα αριστερά και προς τις χαμηλότερες rpm του κινητήρα. Με διάμετρο 86mm και διαδρομή 100mm, το μοτέρ αυτό είναι ικανό για τετραψήφιο αριθμό αλόγων. Tα πιστόνια είναι της Manley, ενώ οι μπιέλες είναι της Oliver Racing Parts. O στρόφαλος “TurboTuff” της Manley, αποτελεί κορυφαία λύση για βελτιωμένους 4G63 κινητήρες, που λειτουργούν σε υψηλές πιέσεις και rpm, καθώς είναι κατασκευασμένος από Billet 4340, με θερμική επεξεργασία πολλαπλών σταδίων, αντίβαρα knife-edged και νέες διαγώνιες οπές διόδου λαδιού. Το μοτέρ δένεται με βίδες ARP σε κεφαλή και στρόφαλο, ενώ η φλάντζα κεφαλής είναι της Victor Reinz. Η ροϊκή στη κεφαλή έγινε από την HPS σύμφωνα με τις απαιτήσεις του setup. Στο turbo setup, τώρα, η πολλαπλή εισαγωγής είναι της HKS από τη σειρά Kansai, η οποία, εκτός από την βελτιωμένη ροϊκότητα της, διαθέτει έξτρα υποδοχή για μπεκ ψεκασμού καυσίμου ή νίτρο. Τα μπεκ είναι της Bosch Motrorsport με παροχή 1.380cc/min και η αντλία βενζίνης είναι της Walbro. Η πολλαπλή εξαγωγής είναι της AMS και υπόσχεται ακόμα πιο γρήγορο σπουλάρισμα. Το turbo είναι το PT5858 της Precision και στέκεται μεταξύ του GT3076R και του GT3582R της Garrett. To PT5858 έχει λόγο A/R 0,82 στην εξαγωγή και διπλά κεραμικά ρουλεμάν για ταχύτερο σπουλάρισμα. Το turbo δέχεται αέρα από την εισαγωγή της HKS, με το κλασσικό “μανιτάρι” με το κίτρινο σφουγγάρι. Το intercooler είναι της Mishimoto, σταθερή αξία στα EVO, ενώ το ψυγείο λαδιού είναι από το EVOVI TommiMakinenEdition. Η σκάστρα είναι η SSQV της HKS με χαρακτηριστική σχεδίαση και ήχο, ενώ η εξωτερική wastegate προέρχεται από τη γκάμα της TiAL. Η εξάτμιση είναι χειροποίητη, κατασκευασμένη από την NS Racing, με διάμετρο 80mm και κάνει όσο θόρυβο χρειάζεται για να απολαμβάνεις τη βόλτα σου. Βελτιωμένο Evo, χωρίς hardcore μετάδοση, δεν έχει ζήσει για περισσότερες από δύο εκκινήσεις και το συγκεκριμένο, φοράει ένα δίδισκο kit της OS GIKEN, που αντέχει έως και 100kgm ροπής. Το ενδιαφέρον όμως είναι στον επιλογέα ταχυτήτων. Η Kaps έχει κατασκευάσει ένα δαχτυλίδι, που μπαίνει στον επιλογέα κάνοντάς το σειριακό ως προς την κίνηση του λεβιέ. Μοναδικό! Στον προγραμματισμό έχουμε τον plug and play Motec M800. Η HPS προγραμμάτισε το αυτοκίνητο και στα 2bar, με την ιπποδύναμη να υπολογίζεται στα 640-650Ps, σύμφωνα και με το Setup. Θεωρητικά είναι αρκετά safe για την υποδομή του, παρόλα αυτά στο δρόμο είναι ιδιαίτερα εκρηκτικό.
Tamming the Beast
Δεν είναι εύκολο να το οδηγήσεις στο 100% των δυνατοτήτων του. Με ένα απότομο πάτημα του γκαζιού, αμέσως πλαγιάζει. Απαιτεί εξοικείωση από τον ιδιοκτήτη για να αποδώσει τα μέγιστα, αυτό το είδαμε ιδιαίτερα στη φάση των μετρήσεων. Με λίγο ψάξιμο στη μεταφορά της κίνησης και τις πιέσεις, το αυτοκίνητο έριχνε το χρόνο του σε κάθε μέτρηση που κάναμε από στάση. Με 3η κάνει το 80-110Km/h σε μόλις 1,38Sec και για το 100-140km/h χρειάστηκε μόλις 1,91Sec, το σπουλάρισμα από χαμηλά βοηθάει πολύ τη βαριά καρότσα να μαζέψει γρήγορα χιλιόμετρα, ακόμα και σε χαμηλές στροφές. Με 2α για το 100-200km/h χρειάζεται 8,91sec. Εδώ έπαιξαν ρόλο οι αλλαγές ταχυτήτων, ο επιλογέας για κάποιον που δεν το έχει συνηθίσει δυσκολεύει την κατάσταση και ο Αποστόλης έχει το αμάξι στην κατοχή του μερικούς μήνες. Χαρακτηριστικά, σε κάθε αλλαγή σπαταλάγαμε περίπου 0,5sec. Στο 60-160km/h, ο χρόνος είναι 6,65sec με σπινιάρισμα και για το 60-120km/h, 3,32sec. Από στάση για το τετρακοσάρι χρειάστηκε 11,93sec με 1,97Sec 18μετρο. Εδώ κι αν θέλει ψάξιμο για το πόσο να απλώσεις την πρώτη ή με πόση πίεση να ξεκινήσεις. Θα βόλευε περισσότερο ένα boost controller με πίεση ανά ταχύτητα. Για το 0-100km/h, ο χρόνος είναι 3,84sec, δεν το λες και άσχημο. Με 193,21km/h ταχύτητα εξόδου στο τετρακοσάρι, εύκολα καταλαβαίνεις ότι έχει αρκετή δύναμη. Θέλει ψάξιμο όμως για να βγάλεις τη δύναμη στο δρόμο! Επίσης, οι παραπάνω μετρήσεις έγιναν με 50/50 μεταφορά κίνησης, ενώ σε μία δοκιμή που κάναμε με 35 εμπρός και 75 πίσω οι roll μετρήσεις έπεσαν σχεδόν 1sec.
Αυτό σημαίνει Fun To Drive
Γυρίσαμε τους πρόποδες του Υμηττού 2-3 φορές κινούμενοι με μόλις 20-40km/h για τη φωτογράφιση, δεν έβγαλε τσιμουδιά. Μετά από λίγες ώρες του πίναμε το αίμα στην ευθεία της Κερατέας με απανωτές εκκινήσεις και δοκιμές για πάνω από 60 λεπτά, πάλι τίποτα. To σύνολο είναι απολαυστικό και αξιόπιστο και στην ουσία το μόνο που θέλει είναι βενζίνη! Μπόλικη βενζίνη, αλλά τι να κάνουμε, τα ωραία πράγματα σε αυτή τη ζωή, πρέπει να πληρώνονται...
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 2.324cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 86mm x 100mm
Σχέση Συμπίεσης: 9,5:1
Tomei διαφράγματα κάρτερ
Manley billet 4340 στρόφαλος
Oliver μπιέλες
Manley Turbo Tuff πιστόνια
ARP βίδες κεφαλής
ARP βίδες στροφάλου
Victor Reinz φλάντζα κεφαλής
HPS Ροϊκή εξέλιξη κυλινδροκεφαλής
HKS Kansai πολλαπλή εισαγωγής
Bosch μπεκ καυσίμου 1.380cc/min
Walbro αντλία βενζίνης
Mishimoto intercooler
EVO VI ψυγείο λαδιού
AMS Turbo 5858R
AMS πολλαπλή εξαγωγής
TiAL external wastegate
HKS σκάστρα
NS Racing σύστημα εξαγωγής 80mm
HKS boost controller
HKS μπουζί
HKS κολάρα σιλικόνης
HKS φιλτροχοάνη
Custom δοχείο αναθυμιάσεων λαδιού
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
OS Giken δίδισκος συμπλέκτης 100kgm ροπής
Kaps σειριακός επιλογέας
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Kenwood Camp2 οθόνη πολλαπλών ενδείξεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
BC Coilover kit
EVO X φρένα εμπρός
ΤΡΟΧΟΙ
BBS ζάντες 8Jx19in
Toyo Proxes T1 Sport λάστιχα 235/35
TUNED BY:
HPS
Λ. Κηφισού 48,
Περιστέρι
Τηλ.: 210 57 50 103
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC STOCKCAR
0-60 1,77
0-80 3,06
0-100 3,84
0-120 5,47
0-140 6,49
0-160 8,59
0-180 10,03
0-200 12,75
AΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 1,97 @ 66,81
60 3,85 @ 100,35
100 5,20 @ 114,32
200 7,84 @ 148,65
400 11,93 @ 193,21
ΡΕΠΡΙΖ
3η
ΚΜ/Η SEC
80-110 1,38
100-140 1,91
Roll με 2α
ΚΜ/Η SEC
60-120 3,32
60-160 6,65
60-200 11,15
100-200 8,91
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η BMW αποκάλυψε τις τετρακίνητες εκδόσεις των Μ3 και Μ4 Competition, οι οποίες θα είναι εξοπλισμένες με το M xDrive.