Peugeot 106 Rallye 2.0Turbo AWD 367Ps
Από τότε που κυκλοφόρησε το πρώτο τεύχος του POWER έχουμε παρουσιάσει και δοκιμάσει σχεδόν ό,τι είδους μετατροπή σε Peugeot 106 Rallye υπήρχε. Από τετραπετάλουδα, αγωνιστικά, μονοπετάλουδα, με nitro, με turbo, ακόμα και ένα τετρακίνητο. Τετρακίνητο, όμως, με όλα τα μηχανικά μέρη από LanciaIntegrale δεν είχαμε παρουσιάσει ποτέ, οπότε μόλις είδαμε το συγκεκριμένο project-car της AtzemisPerformace, ήρθε η ευκαιρία! Το «τερατούργημα» αυτό, όχι από πλευράς ποιότητας κατασκευής, αλλά από πλευράς εμφάνισης και δυνατοτήτων, ανήκει στον Άρη και στον Βασίλη Ατζέμη, ιδιοκτήτες της AtzemisPerformance. «Τερατούργημα», λοιπόν, γιατί όταν το βλέπεις έτσι πρησμένο και άγριο, με τα φουσκωμένα φτερά, το intercooler και το ογκώδες καπό, καταλαβαίνεις πως κάτι τσαμπουκαλεμένο βρίσκεται μπροστά σου. Η AtzemisPerformance ιδρύθηκε το 1987 από τον Βασίλη Ατζέμη και από τότε ασχολείται με την επισκευή και βελτίωση αυτοκινήτων, ενώ πλέον ασχολείται και με την προετοιμασία αγωνιστικών.
Κτήνος από κούνια
Το Rallye αγοράστηκε με σκοπό να γίνει τετρακίνητο. Αμέσως μόλις αγοράστηκε, ξηλώθηκε όλο και έμεινε γυμνή λαμαρίνα, προκειμένου να αρχίσει το σφάξιμο και οι μετατροπές, για να χωρέσουν ο κινητήρας, το κιβώτιο ταχυτήτων και η μετάδοση της LanciaIntegrale. Το εγχείρημα αυτό δεν είναι και ό,τι πιο εύκολο μπορεί να κάνει ο οποιοσδήποτε. Χρειάζονται ατελείωτες ώρες προσωπικής εργασίας, ψάξιμο, δοκιμές, πειραματισμοί, και φυσικά μπόλικη διάθεση και πραγματική αγάπη για αυτό που κάνεις. Οι εργασίες που χρειάστηκαν συνολικά, κράτησαν σχεδόν δύο χρόνια και το δυσκολότερο τμήμα ήταν να προετοιμαστεί σωστά το αυτοκίνητο για να δεχτεί τα νέα του μηχανικά μέρη. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε ώστε να υπάρχει σωστή γεωμετρία, αλλά και σωστή κατανομή βάρους. Το τελευταίο πράγμα που θα ήθελαν ήταν ένα αυτοκίνητο με άνιση κατανομή βάρους, που να μην μπορεί να πάει ευθεία. Ευτυχώς, όμως, όλα πήγαν όπως έπρεπε και έχουμε έτσι ένα ευθύβολο και με σωστή κατανομή αυτοκίνητο, με αγαπημένο στοιχείο των ιδιοκτητών του την τετρακίνηση.
Κανονική σφαγή!
Απαλλαγμένο από κάθε τι περιττό, το αμάξωμα χρειάστηκε αρκετές αλλαγές, για να τοποθετηθούν τα νέα του μηχανικά μέρη. Χρειάστηκε διαμόρφωση στα δύο εμπρός ράμφη του αμαξώματος, καθώς ο κινητήρας της Integrale είναι μεγαλύτερος από τον TU5J των Rallye, όπως επίσης χρειάστηκε να κοπεί και να τροποποιηθεί η εμπρός τραβέρσα του μηχανοστασίου. Κατασκευάστηκαν στη συνέχεια νέες βάσεις για τον κινητήρα, διότι ήταν σε διαφορετική θέση από τις εργοστασιακές του αμαξώματος, ενώ ακολούθησε στη συνέχεια τροποποίηση του πίσω πατώματος του σασί για να δημιουργηθεί χώρος για το πίσω διαφορικό, αλλά και για τα αμορτισέρ. Το εργοστασιακό ρεζερβουάρ καυσίμου εμπόδιζε και για αυτό τον λόγο αφαιρέθηκε τελείως και πλέον ο κινητήρας τροφοδοτείται από ένα αγωνιστικό ATL των 30lt, το οποίο βρίσκεται στο πίσω μέρος του αμαξώματος, μέσα σε μια custom μεταλλική θήκη, που το απομονώνει από την καμπίνα των επιβατών. Στη συνέχεια τοποθετήθηκε ένα rollcage της Sparco, το οποίο ενισχύθηκε στις βάσεις του, αλλά και σε δύο επιπλέον σημεία έδρασης. Πλέον το rollcageδένει τόσο τους εμπρός όσο και τους πίσω θόλους των τροχών. Όλο το αμάξωμα ράφτηκε και ενισχύθηκε στις ραφές του, αυξάνοντας κατακόρυφα την ακαμψία του.
Εξωτερικά κατασκευάστηκαν νέα μπροστινά και πίσω φτερά, τα οποία είναι φουσκωμένα καθώς τα μετατρόχια πλέον είναι της Integrale και όχι του Rallye. Κατόπιν κατασκευάστηκε ένα custom καπό, αφού ο δίλιτρος κινητήρας δεν χωρούσε κάτω από το εργοστασιακό καπό.
Το εσωτερικό του θηρίου φιλοξενεί πλέον τα απαραίτητα. Ένα boost-controller της GReddy, ένα μπαρόμετρο και ένα πυρόμετρο στο ταμπλό, παρέα με ένα turbo-timer είναι τα κυρίαρχα όργανα. Το τιμόνι αντικαταστάθηκε με ένα της Sparcoδύο ακτινών με βαθύ offset, τοποθετήθηκε ένα fly-off χειρόφρενο της D2Racing καθώς και ένα κάθισμα bucket της Sabelt, το οποίο συγκρατεί τον οδηγό στη θέση του, με ζώνες τεσσάρων σημείων της TakataRacing.
Το ενδιαφέρον, όμως, του οχήματος, εκτός φυσικά από το χώρο του κινητήρα που θα αναλύσουμε παρακάτω, βρίσκεται στο κάτω μέρος του αμαξώματος. Εκεί ξεχωρίζει ο κεντρικός άξονας μετάδοσης της LanciaIntegrale, που έχει εκτοπίσει την εξάτμιση από τη θέση της και έχει μπει μέσα στο τούνελ, που καταλήγει στο πίσω διαφορικό της Integrale. Στην πίσω ανάρτηση χρησιμοποιήθηκαν τα πίσω ψαλίδια της Lancia, μαζί με τις ζαμφόρ της, τα οποία όμως συνδυάζονται με αμορτισέρ της Bilstein Gr.N και ελατήρια με στενοπιάτελα της PeugeotSport, των 400lbs. Παρόμοια διάταξη συναντάμε και στο εμπρός σύστημα, με τη διαφορά ότι χρησιμοποιήθηκαν εμπρός ψαλίδια από FiatPuntoGT, με ζαμφόρ από Peugeot106 1.4. Τόσο τα εμπρός όσο και τα πίσω αμορτισέρ πατάνε σε custom top mounts. Όλο το σύστημα μετάδοσης, που περιλαμβάνει κιβώτιο ταχυτήτων, εμπρός και πίσω διαφορικά, ημιαξόνια και άξονα μετάδοσης προέρχεται από LanciaDeltaIntegrale. Στις άκρες των ημιαξονίων συναντάμε τα μουαγιέ ενός PuntoGT και πάνω τους βρίσκονται οι αεριζόμενοι και χαρακωτοί δίσκοι της Brembo σε διάσταση 283x28mm, με τετραπίστονες δαγκάνες Brembo εμπρός και τις εμπρός δαγκάνες από την Integrale στους πίσω τροχούς.
Το πρησμένο τέρας
Παρατηρώντας το φουσκωμένο καπό και τα πρησμένα φτερά, ακόμα και ο πιο άσχετος και αδαής με το χώρο του αυτοκινήτου καταλαβαίνει πως κάτι περίεργο παίζει με αυτό το Peugeot. Ανοίγοντας τις ασφάλειες και στη συνέχεια το καπό, αντικρίζουμε τον γνώριμο κινητήρα που κάποτε βρισκόταν μέσα σε μια LanciaDeltaIntegrale. Ο κινητήρας γεμίζει κάθε κυβικό εκατοστό του χώρου, κάνοντας το engine-bay να δείχνει -και βασικά να είναι- μικρό.
Ο κινητήρας, φυσικά, δεν παρέμεινε στην εργοστασιακή του μορφή. Όσο προχωρούσε η διαμόρφωση του αμαξώματος για να τον δεχθεί, παράλληλα εξελισσόταν και ο κινητήρας, με το Πειραϊκό Ρεκτιφιέ να έχει αναλάβει την προετοιμασία του. Αφού λύθηκε, έγινε ροϊκή εξέλιξη στην εισαγωγή και εξαγωγή και τοποθετήθηκαν εκκεντροφόροι της CatCams, ρυθμιζόμενα γρανάζια εκκεντροφόρων, επίσης της CatCams, καθώς και retainers και ελατήρια βαλβίδων της ίδιας εταιρείας. Οι βαλβίδες παρέμειναν οι εργοστασιακές. Στον κορμό τοποθετήθηκαν σφυρήλατα πιστόνια της CP, τα οποία συνεργάζονται με ενισχυμένες μπιέλες της Scat και έχουν δεθεί με τον εργοστασιακό στροφαλοφόρο άξονα με βίδες της ARP. Ο στρόφαλος έχει ζυγιστεί, αλλά και ελαφρωθεί, όπως επίσης το βολάν, αλλά και όλες οι τροχαλίες του κινητήρα. Τόσο η διάμετρος όσο και η διαδρομή παρέμειναν οι εργοστασιακές, με τα πιστόνια απλά να έχουν 0,5mmoversize λόγω του ρεκτιφιέ.
Κάτω από την κυλινδροκεφαλή τοποθετήθηκε μια μεταλλική φλάντζα κεφαλής της Cometic και η κεφαλή δέθηκε με τον κορμό με βίδες της ARP.
Ένα custom feedertankτων 6ltτροφοδοτείται από μια “απλή” αντλία βενζίνης και αυτό με τη σειρά του είναι συνδεδεμένο με μια αντλία 044 της Bosch, που τροφοδοτεί την αλουμινένια μπεκιέρα της Integrale. Στην επιστροφή του κυκλώματος ένας ρυθμιστής της Aeromotiveρυθμίζει την πίεση του καυσίμου. Τα μπεκ Siemens Dekaέχουν παροχή 750cc/minκαι ψεκάζουν τους θαλάμους καύσης, όπου το μείγμα αναφλέγεται από τα μπουζί ιριδίου της NGK. Αυτά παίρνουν ρεύμα από τον πολλαπλασιαστή ενός Peugeot106 Rallye8v, που συνδέεται με αυτά μέσω μπουζοκαλωδίων της Beru.
Επάνω στην custom πολλαπλή εξαγωγής που έχει κατασκευάσει η PapadopoulosExhaust βρίσκεται μια GarrettGT3071R, που συνεργάζεται με ένα externalwastegate της Tial των 44mm και με μια σκάστρα ανοιχτού τύπου της Forge. Την ψύξη του εισερχόμενου αέρα που καταλήγει στην πεταλούδα και στην πολλαπλή εισαγωγής της Integrale, την έχει αναλάβει ένα custom intercooler της HerculesParts, το οποίο χρησιμοποιεί κολάρα σιλικόνης της SamcoSport. Τα καυσαέρια καταλήγουν σε ένα τελικό καζανάκι που βγαίνει μπροστά από τον πίσω δεξή τροχό, το οποίο μαζί με όλο το σύστημα εξαγωγής έχει κατασκευαστεί και αυτό από την PapadopoulosExhaust.
Ο κινητήρας ψύχεται από ένα ψυγείο νερού που κάποτε βρισκόταν σε ένα Fiat Punto GT και συνεργάζεται με τα διπλά βεντιλατέρ από Peugeot 106 Rallye.
Η καλωδίωση του κινητήρα βασίστηκε στου Rallye και έχει προσαρμοστεί πάνω της μια ECU της DTA με κωδικό S40, η οποία συνεργάζεται με έναν MAP Sensor της Webber, που έχει προγραμματιστεί και ρυθμιστεί από τον Σταύρο Νομικό.
Δαμάζοντας το τέρας!
Το τέρας αυτό συμμετέχει στην κατηγορία FormulaSaloon του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Αναβάσεων και για την ώρα έχει τρέξει σε δύο αγώνες, στην ανάβαση στα Δερβενοχώρια και στη Ριτσώνα. Όπως είναι αναμενόμενο, το αγωνιστικό είναι ρυθμισμένο και σεταρισμένο για να ανεβαίνει τα βουνά και όχι για να κάνει μετρήσεις στην ευθεία. Ωστόσο, δεν μας εμπόδισε τίποτα να βάλουμε το V-BOXIII επάνω, να ψάξουμε για δορυφόρους και να δούμε τι μπορεί να κάνει στα 400 μέτρα. Η 1η σχέση είναι αρκετά μακριά και τερματίζει λίγο πάνω από τα 80km/h, η 2η είναι αρκετά πιο κοντή με μικρό εύρος και τερματίζει στα 120km/h, ενώ η 3η στα 173km/h και η 4η στα 221km/h. Ξεκινάμε τις μετρήσεις κατευθείαν από στάση με τα πρώτα 18 μέτρα να έρχονται σε 2,05sec και το Rallye να εκτοξεύεται μπροστά, κολλώντας εμένα και τον οδηγό στο κάθισμα. Τα πρώτα 100km/h γράφτηκαν σε μόλις 4,06sec και τα 160km/h σε 9,35sec. Κοίτα να δεις που αυτό το πράμα είναι γρήγορο! Για τα 400 μέτρα χρειαστήκαμε 12,34sec με 180,83km/h ταχύτητα εξόδου. Εκεί, όμως, που κατάλαβα πως το Rallye έχει δύναμη, ήταν στην ρεπρίζ 3ης. Από τα 50km/h μέχρι τα 80km/h, όπου το turbo ακόμα κοιμόταν, χρειαστήκαμε 4,67sec, όμως από τα 80mk/h μέχρι τα 110km/h, όπου η GT3071R είχε πάρει τα πάνω της, χρειαστήκαμε 2,67sec και 2,55sec από τα 100km/h μέχρι τα 140km/h. Οι αλλαγές δεν ήταν ιδιαίτερα γρήγορες -άλλωστε μην ξεχνάτε πως ο προσανατολισμός του αυτοκινήτου είναι να ανεβαίνει τάπα τα βουνά και όχι να καταπίνει τις ευθείες των drag-strips.
Αυτό είναι και κάτι που διαπίστωσα στη διαδρομή για την ευθεία των μετρήσεων, όπου το Rallye είχε τρομερή οδική συμπεριφορά, με το αμάξωμα να είναι δεμένο και τρομερά στιβαρό και να υπακούει πιστά σε κάθε εντολή του οδηγού.
Με τέρμα γκάζι!
Το επόμενο στάδιο βελτίωσης του PeugeotRallye είναι να τοποθετηθεί ένα σειριακό σασμάν, το οποίο θα βελτιώσει κατακόρυφα τις επιδόσεις. Αν τους δινόταν η ευκαιρία, εννοείται πως θα το έκαναν όλο το project ξανά από την αρχή, αφού το ευχαριστήθηκαν πάρα πολύ, παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν κατά την πραγματοποίησή του. Άλλωστε από την πρώτη ημέρα της κυκλοφορίας του το χάρηκαν πραγματικά και με το παραπάνω. Επόμενος στόχος τους είναι να κατασκευάσουν κάτι παρόμοιο, αλλά αυτήν τη φορά επάνω σε μια καρότσα από CitroenAX. Όπως καταλαβαίνετε, ακόμα ένα παλαβό project αναμένεται να κυκλοφορήσει στους δρόμους…
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Κυβισμός: 2.019cc Διάμετρος x Διαδρομή: 84,5mm x 90mm Σχέση Συμπίεσης: 8,5:1 | Tunedby AtzemisPerformance Ανδρέα Παπανδρέου 213 Ίλιον, Αττική Τηλ: 210 2690355 Email: info@atzemis.com www.atzemis.com |
TUNINGSPECS
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
| |
ΑΜΑΞΩΜΑ
| |
ΦΡΕΝΑ Εμπρός: Brembo τετραπίστονες δαγκάνες, Brembo αεριζόμενοι χαρακωτοί δίσκοι 283x28mm, Ferodo DS2500 τακάκια, σωληνάκια αεροπορικού τύπου Πίσω: Integrale τετραπίστονες δαγκάνες, Brembo αεριζόμενοι χαρακωτοί δίσκοι 283x28mm, σωληνάκια αεροπορικού τύπου | ΤΡΟΧΟΙ Toora 7Jx16in ζάντες Nexen R3000 205/45 R16 ελαστικά |
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Maha LPS3000 της Unlimited Exelixis Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm) 366,9/6.790 Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 46,43/5.250 |
|
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΚΜ/Η SEC 0-60 2,01 0-80 2,80 0-100 4,06 0-120 5,31 0-140 7,51 0-160 9,35 0-180 12,20 0-200 14,97 | ΡΕΠΡΙΖ 3η ΚΜ/Η SEC 50-80 4,67 80-110 2,67 100-140 2,55 |
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ Μ SEC @ ΚΜ/Η 18 2,05 @ 61,05 60 3,92 @ 97,60 100 5,24 @ 119,16 200 8,00 @ 145,87 400 12,34 @ 180,83 | ROLL με 2α KM/H SEC 60-160 7,25 60-200 12,43 100-200 10,24 |
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
H Hyundai και οι BTS πλαισιώνουν μουσικά τη μάρκα IONIQ