Peugeot 308 GTi 270Ps
1.6lt με 270
Το πιο γρήγορο αυτοκίνητο παραγωγής της Peugeot είναι 1.600 κυβικά. Αποδίδει, όμως, 270 άλογα, νούμερο που κάποτε το βλέπαμε από «πειραγμένα» σύνολα. Με μπλοκέ Torsen, εμπρός φρένα με δίσκους 380mm και monoblock δαγκάνες, στήσιμο PeugeotSport και 0-100km/h σε σχεδόν 6sec, μιλάμε για ένα σύνολο, που δηλώνει έτοιμο να στεφθεί βασιλιάς της κατηγορίας. Δεν ήταν λίγοι αυτοί, που σχολίασαν τη διχρωμία του αμαξώματος στο αυτοκίνητο δοκιμής μας. Κι όμως, πίσω από αυτή τη διχρωμία, κρύβεται το πάθος της Peugeot για τους αγώνες. Χτυπήστε στο Google το εξής: Peugeot 308 RacingCup. Θα δείτε ένα αγωνιστικό Peugeot 308, με αεροτομή τύπου WTCC, μοτέρ 1.6 turbo με 308 άλογα, φρενάρες, σασί ενισχυμένο… ένα κανονικό, γνήσιο αγωνιστικό όχημα, έτοιμο να τρέξει σε αγώνες αντοχής, VLN κλπ. Θα δείτε, λοιπόν, ένα δίχρωμο αυτοκίνητο, όπως ακριβώς το «δικό μας» 308 GTi. Παρεμπιπτόντως, το 308 Racing Cup πρόκειται σε λίγο καιρό να πωλείται κανονικά σε όποιον ενδιαφερθεί να αποκτήσει κάτι τέτοιο.
Πολλά κεράσια
Στην περίπτωση του 308 GTi, πρέπει να κρατάς μεγάλο καλάθι καθώς, στο τέλος της ημέρας, θα το γεμίσεις. Έχοντας να παρουσιάσει καιρό ένα GTi σε αυτήν την κατηγορία, έπρεπε να το κάνει καλά. Γι’ αυτό και είπα στο φίλο μου τον Ορέστη, κάτοχο ενός πανέμορφου λευκού Peugeot 306 GTi-6, αυτοκίνητο που ήταν το τελευταίο γρήγορο της φίρμας σε αυτήν την κατηγορία, να μας κάνει παρέα στη φωτογράφιση. Μάλιστα, μου εμπιστεύθηκε -και τον ευχαριστώ- το καμάρι του για λίγες στροφές, εκεί κοντά στα Δερβενοχώρια. Θυμήθηκα ξανά πως ακριβώς ήταν το τιμόνι πριν επέμβουν οι ηλεκτροϋδραυλικές κρεμαγιέρες, πως, για να νιώσεις τα άλογα, έπρεπε να στροφάρεις μετά τις 6.000rpm, την απουσία ροπής σε ένα αυτοκίνητο, που κάποτε ονομάζαμε «όπλο», αλλά και την αίσθηση που έχουν αυτά τα αυτοκίνητα. Τα οδηγείς 100% και περιμένουν εσένα να τους πεις τι θα κάνουν, το συγκεκριμένο «συγχωρεί» με Γαλλικό παιχνιδιάρικο τρόπο. Μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για αυτοκίνητο 20 ετών, μιας και παρουσιάστηκε το 1996. Ο δίλιτρος τετράγωνος κινητήρας (86x86mm) απέδιδε 169 άλογα στις 6.500rpm και 20,1kgm στις 5.500rpm. Για την εποχή, όσοι δεν τα έχετε προλάβει αυτά τα αυτοκίνητα, ήταν ένα πραγματικό όπλο, ακριβό και για λίγους. Στο 308 τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά. Το ακριβό παραμένει βέβαια, μιας και -πριν τις νέες αλλαγές στη φορολογία- έπαιζε στα 38.000 ευρώ, αλλά τώρα του «φόρεσαν» τρεις χιλιάδες ευρώ ακόμα, φτάνοντας έτσι τα 41.000 ευρώ ως τιμή εκκίνησης. Σίγουρα, είναι ακριβό, αλλά όπως είπαμε, είναι για λίγους και εκλεκτούς…
Διακριτικό
Εκτός από τη διχρωμία, που σε κάνει αναγκαστικά να το κοιτάζεις, το Peugeot 308 GTi δεν φωνάζει πως πρόκειται για μία έκδοση, που δαγκώνει. Ο πίσω διαχύτης φιλοξενεί δύο απολήξεις από την εξάτμιση, μία για κάθε μεριά. Εμπρός, τα πράγματα είναι ακόμα πιο διακριτικά, αφού θυμίζει αρκετά το 308 GT. Η μάσκα είναι κάπως πιο ανοιχτή σε σχεδίαση, το ίδιο και οι αεραγωγοί χαμηλά στον προφυλακτήρα. Το αμάξωμα έχει χαμηλώσει κατά 11mm, οι 19άρες, όμως, είναι που κλέβουν την παράσταση. Ζάντες, που προσωπικά εμένα μου άρεσαν πολύ για εργοστασιακές και βοηθούν πολύ τα τεράστια φρένα να αερίζονται επαρκώς. Οι εμπρός δίσκοι έχουν διάμετρο 380mm και μοιάζουν με διαιρούμενους, καθώς τα κέντρα τους δεν είναι μασίφ ως συνήθως. Οι δαγκάνες, με το λογότυπο της PeugeotSport, είναι μεγάλες και τετραπίστονες, αλλά το καλύτερο? Monoblock! Τα φρένα είναι πραγματικά ακούραστα, δυνατά και σου δίνουν τρομερή εμπιστοσύνη. Εκπληκτικά και τα νέα MichelinPilotSuperSport, τα οποία μάλλον είναι ό,τι καλύτερο μπορείς να πάρεις από τη Michelin για χρήση δρόμου. Στο εσωτερικό, τα πράγματα θυμίζουν το απλό 308 όσο χρειάζεται. Ο ξεκούραστος σχεδιασμός του ταμπλό και της κεντρικής κονσόλας έχει διατηρηθεί ευτυχώς. Το τιμόνι φυσικά και παραμένει μικρό, αλλά αυτή τη φορά φιλοξενεί το λογότυπο GTi, καθώς και φέρει κόκκινη ραφή στη μέση της πάνω του μεριάς, βάζοντάς σε, σε αγωνιστικό mood. Ο επιλογέας έχει πολύ καλό κούμπωμα, θα ήθελα όμως να έχει λιγάκι πιο μικρές διαδρομές. Σε αυτοκίνητο αυτού του ύφους, ταιριάζει.
Δεν θυμάμαι…
…άλλον κινητήρα 1.600 κυβικών εκατοστών να αποδίδει 270 άλογα, τουλάχιστον σε αυτοκίνητο παραγωγής. Εντυπωσιακό να αναφέρω ότι εκπέμπει μόλις 139g/km CO2, νούμερο επίσης ρεκόρ για έναν κινητήρα υψηλής απόδοσης. Ο EP6 FDTR κινητήρας της Peugeot εξελίχθηκε από την Peugeot Sport. Έχει συμπίεση 9,2:1, φιλοξενεί στο μπλοκ αλουμινένια σφυρήλατα πιστόνια, καθώς και νέες ανθεκτικές μπιέλες και βίδες. Οι υψηλές θερμοκρασίες είναι ο εχθρός ενός τέτοιου κινητήρα, γι’ αυτό και η Peugeot Sport αποφάσισε να τοποθετήσει ένα δεύτερο extra μπεκ λαδιού, το οποίο ψεκάζει λάδι κάτω από το κάθε πιστόνι. Ατσάλινη είναι η πολλαπλή εξαγωγής, ικανή να αντέξει τους 1.000ο C, που αναπτύσσονται εντός. Το μπαρόμετρο στο καντράν του οδηγού γράφει ότι η πίεση φτάνει το 1,5bar (και όχι τα 2,5bar που διαβάσαμε… η ατμοσφαιρική πίεση είναι δεδομένη κύριοι…), νούμερο ζόρικο για εργοστασιακό κινητήρα. Οι 6.500rpm, που βρίσκεις τον κόφτη, μοιάζουν παραπάνω, καθώς ο κινητήρας τραβάει αδιάκοπα από τις 3.000rpm και μετά. Το σασμάν είναι μια χαρά σε κλιμάκωση. Αν ήταν πιο κοντό, το 308 GTi θα είχε να αντιμετωπίσει προβλήματα σπιναρίσματος, παρά το εξαιρετικό Torsen μπλοκέ, που διαθέτει. Τι να προλάβει να κάνει κι αυτό? Η Peugeot Sport δεν άφησε το κιβώτιο στην τύχη του. Όλα τα γρανάζια έχουν υποστεί κατεργασία ενανθράκωσης ή carbonitriding, αν το προτιμάτε στα αγγλικά. Με τη διαδικασία αυτή, εμποτίζεται η επιφάνεια του υλικού με ξένα άτομα άνθρακα και έτσι αποκτά μεγάλη επιφανειακή σκληρότητα, χωρίς όμως ο πυρήνας του να χάνει τη φυσική του κατάσταση.
Πίσω από το τιμόνι
Μάλλον βρίσκομαι στην ιδανική διαδρομή για το 308 GTi. Κλειστές στροφές, με αναπηδήσεις και λίγο παρακάτω, καμπές για πατημένη 3η, μη σου πω και 4η… Στην ανάβαση, αλλά και στην κατάβαση της διαδρομής, προσκυνούσα την απόδοση των φρένων. Εκπληκτικά. Ο 1.600άρης κινητήρας έχει έντονο lag κάτω από τις 3.000rpm, σε αποζημιώνει, όμως, με το παραπάνω, στο φάσμα 3.000-6.000rpm. Όταν θες δύναμη με λίγα κυβικά, ε μην περιμένεις ροπή από τις 1.700. Και να σας πω την αλήθεια, μάλλον μου άρεσε περισσότερο, καθώς, όταν έχεις έντονο ξέσπασμα της ροπής στις 2.00rpm, λίγα μπλοκέ μπορούν να την διαχειριστούν σωστά. Με το κουμπί Sport πατημένο, ο ήχος αλλάζει -κάπως ψεύτικα- και σε φτιάχνει να πιέσεις παραπάνω. Η τρίτη είναι η καλύτερή του ταχύτητα. Το τιμόνι μεταφέρει αρκετές πληροφορίες και γίνεται ακόμα καλύτερο όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν. Η ομάδα της Peugeot Sport έχει κάνει εξαιρετική δουλειά στην ανάρτηση. Το εμπρός ψευδο-McPherson σύστημα συνεργάζεται με τον πίσω ημιάκαμπτο άξονα. Εμπρός, η ανάρτηση έχει 1,07 μοίρες κάμπερ περισσότερες από το απλό 308 (1,67 το GTi, 0,6 το απλό). Ψαλίδια, ελατήρια ανάρτησης και silent blocks είναι αρκετά πιο σκληρά από κάθε άλλο 308. Όλα τα παραπάνω μετατρέπουν το 308 σε ένα υψηλής ποιότητας γρήγορο hatchback, που θα τολμούσα να πω ότι απειλεί τους αντιπάλους του σε μεγάλο βαθμό. Η ουρά ακολουθεί τα πατήματα του εμπρός μέρους και μόνο επίτηδες θα καταφέρεις να την ξεκολλήσεις. Και πάλι αυτό, θα γίνει γλυκά και ελεγχόμενα. Η ανάρτηση δεν επηρεάζεται από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος και το GTi ακολουθεί πιστά τις προσταγές σου από το τιμόνι. Στρίβει με όσα χιλιόμετρα αντέχεις να δοκιμάσεις και εκείνη τη στιγμή εντυπωσιάζεσαι με το πόσο καλά ρυθμισμένα είναι τα πάντα στο αυτοκίνητο. Θεωρώ ότι το λευκό 306 GTi, που είχαμε για συντροφιά, βλέπει και καμαρώνει, καθώς ο αντικαταστάτης του καταφέρνει να δημιουργήσει συγκινήσεις, αλλά παράλληλα και να αποτελεί το καθημερινό οικογενειακό αυτοκίνητο, κάτι που εκείνο δεν μπορούσε να κάνει. Οι μετρήσεις, πάλι, δείχνουν ένα αυτοκίνητο, που κοιτάζει στα ίσια ακόμα και τους δίλιτρους αντιπάλους του και ενίοτε τους περνάει κιόλας. Με 0-100Km/h σε 6,1sec και 400άρι σε σκάρτο 14,5sec, μιλάμε για ένα πολύ γρήγορο σύνολο, το οποίο -μην ξεχνάτε- είναι «μόλις» 1.600 κυβικά! Ξέρω, θα μου πείτε για την τιμή του ότι είναι αλμυρή, αλλά δυστυχώς το κράτος μας επιλέγει να χτυπά αλύπητα το χώρο μας, λες και προσπαθεί να αποτρέψει τους πάντες από την αγορά ενός νέου αυτοκινήτου. Επιλογές γρήγορες και αποδοτικές υπάρχουν και με λιγότερα χρήματα, σαφέστατα. Όμως δεν είναι 1.6lt και δεν έχουν πίσω τους το γαλλικό ταπεραμέντο και φυσικά, την Peugeot Sport.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ PEUGEOT 306 GTI 270
Τιμή βασικής έκδοσης: Από €41.000
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
• Κυβισμός: 1.598cc
• Διάμετρος x Διαδρομή: 77mm x 85,5mm
• Σχέση Συμπίεσης: 9,2:1
• Άμεσος ψεκασμός πολλαπλών σημείων, Borg Warner K03 turbo, Bosch MEV14.4 ecu
• Βάρος (kg): 1.320
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
• Εμπρός: Γόναντα τύπου ψευδοMcPherson με τριγωνικά ψαλίδια βάσης, αμορτισέρ λαδιού, αντιστρεπτική δοκός
• Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αμορτισέρ λαδιού, αντιστρεπτική δοκός
ΦΡΕΝΑ
• Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι διαμέτρου 380mm με τετραπίστονες δαγκάνες
• Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι διαμέτρου 268mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
• Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
• Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
• Διαφορικό: Torsen
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
• Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm): 270/ 6.000
• Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) 33,6/ 1.900-5.000
• 0-100km/h (sec): 6,0sec
• Τελική Ταχύτητα (km/h): 250
ΤΡΟΧΟΙ
• Ζάντες: 8,5Jx19in
• Ελαστικά: Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2
• C02 (gr/km): 139
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
• Ονομαστική (lt/100km): 6
• Δοκιμής (lt/100km): 10,4
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 4,17
0-80 5,22
0-100 6,14
0-120 10,39
0-140 13,74
0-160 17,94
0-180 24,62
0-200 34,11
ΡΕΠΡΙΖ
3η
50-80 3,11
80-110 3,49
4η
80-110 4,38
100-140 5,21
5η
100-140 7,34
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,68 41,71
60 5,37 68,60
100 7,30 80,72
200 11,20 102,89
400 15,74 146,04
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ο Υφυπουργός μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος δήλωσε πως για ακόμη μια φορά η Ελλάδα γίνεται πρωτοπόρος στην Αυτόνομη Οδήγηση στην Ευρώπη.