Πολύτιμες σελίδες χαρτί...
Παίρνεις το aftermarket / tuning ανταλλακτικό σου, ανοίγεις τη συσκευασία, και κάτω από μερικά χαρτιά σου χαμογελάει το αστραφτερό καινούριο μαραφέτι. Ανοίγεις τον εργαλειοφόρο και στρώνεσαι στη δουλειά. Ή μήπως όχι? Με τα αυτοκίνητα να ενσωματώνουν κάθε μέρα νέες τεχνολογίες και τεχνικές, πολλές απ' αυτές και μέσω ανακλήσεων ή τεχνικών διορθώσεων, δεν μπορείς να είσαι σίγουρος ότι το εξάρτημα μπαίνει ντε και καλά! Πρέπει να διαβάσεις τα χαρτιά! Και ξέρω ότι πολλοί δεν τα διαβάζουν. Πώς είμαι τόσο σίγουρος?
Πρωτοχρονιάτικη εθιμοτυπία
Το 'χω έθιμο από παλιά, οικογενειακή παράδοση αν θες, αντί να στέλνω ευχετήριες κάρτες να εμφανίζομαι αυτοπροσώπως τις πρώτες μέρες του χρόνου σε όλους όσους θεωρώ φίλους και καλούς συνεργάτες. Μαζί με το ποδαρικό κι ένα συμβολικό “γούρι”, για να πάει καλά η χρονιά, καφεδάκι και κουβέντα για να μη χανόμαστε. Κάπως έτσι βρέθηκα και στο μαγαζί ενός παλιού καλού φίλου, ο οποίος εισάγει aftermarket ανταλλακτικά καθώς και κάποια εξειδικευμένα εξαρτήματα tuning. Οι πελάτες του είναι αποκλειστικά και μόνο χονδρέμποροι ανταλλακτικών, καθώς και κάποια “επιλεγμένα” συνεργεία. Μέσα στην κουβέντα θυμάμαι ότι οσονούπω το Quattro θα χρειαστεί συμπλέκτη. Κατεβαίνουμε στην αποθήκη του για να δούμε αν έχει δίκιο η μηχανογράφησή του, που αναφέρει ότι στο ράφι Γ22-Ζ υπάρχει παρκαρισμένο από το 2001 ένα τελευταίο σετ δισκοπλατoρουλεμάν... Σε μια γωνιά της αποθήκης, το μάτι μου πέφτει πάνω σε δυο παλέτες τίγκα στα ανταλλακτικά, με ανοιγμένες και μουτζουρωμένες συσκευασίες.
Μη μου πεις ότι...
-Ολα αυτά τα ανταλλακτικά έχουν γυρίσει πίσω από εγγύηση?
-Ναι, Doc, αυτές είναι οι εγγυήσεις του 2013...
-Ωπα ρε συ, αυτά είναι πάνω από 10.000€ εμπόρευμα
-Λίγα λες!
-Μα είναι δυνατόν, αυτά είναι όλα επώνυμα, πώς γίνεται να έχεις τόσες πολλές επιστροφές?
-Νομίζεις ότι φταίνε τα ανταλλακτικά?
-Και γιατί τα παίρνεις πίσω?
-Γιατί προτιμώ να φάω 500€ ανταλλακτικό εγγύηση παρά να διακόψω τη συνεργασία με έναν πελάτη που μου κάνει τζίρο 50.000€ το χρόνο
-Ναι, αλλά δεν χαλάει το όνομά σου έτσι?
-Έβγαλες ποτέ άκρη με τη μουτζούρα, όλα αυτά τα χρόνια? Ξέρεις πόσες φορές έχουμε πέσει σε τύπους που όχι μόνο είναι άσχετοι (κι ανάθεμα πώς κρατάνε ανοιχτό μαγαζί!), αλλά είναι και ισχυρογνώμονες? Πόσες φορές, επειδή δεν βγαίνει άκρη, αναγκάζομαι να πάρω πίσω το ανταλλακτικό και να επιστρέψω τα χρήματα? Ακόμη κι όταν το ανταλλακτικό είναι κατεστραμμένο από λάθος τοποθέτηση?
Ανεκδοτάκι!
-”Τι θες τώρα να σου πω για να κλάψεις?”, με ρωτάει ο φίλος... “Εχω πουλήσει kit αναβάθμισης σκάστρας που καταργεί την εργοστασιακή ηλεκτρομαγνητική χρησιμοποιώντας μηχανισμό υποπίεσης: ο μάγκας νόμιζε ότι η ηλεκτροβαλβίδα που περιλαμβάνει το kit δεν είναι για να λειτουργήσει η σκάστρα, αλλά για να την έχει κάβα το αυτοκίνητο σε περίπτωση που χαλάσει η εργοστασιακή ηλεκτροβαλβίδα ρύθμισης πίεσης του turbo! Δέκα σελίδες οδηγίες τοποθέτησης έχει μέσα στη συσκευασία, και τις έχω μεταφράσει με δικά μου έξοδα στα Ελληνικά! Τι στην ευχή, διάρροιά τον είχε πιάσει?”
Τι συμβαίνει, λοιπόν?
Υπάρχουν πολλές εργασίες συντήρησης, αλλά και βελτίωσης, οι οποίες εγκυμονούν παγίδες για μηχανικό και ιδιοκτήτη. Οι περισσότερες απ' αυτές είναι καλά κρυμμένες στα άδυτα των Workshop Manuals και των μητρώων εγγυήσεων – ανακλήσεων. Δυστυχώς, παρά τον κανονισμό Block Exemption, σε μεγάλο βαθμό η πληροφορία αυτή δεν φτάνει ποτέ “από μόνη της” στα συνεργεία, άσε δε που δεν είναι και όλοι σε θέση να την αναζητήσουν ή να τη διαβάσουν σε κάποια ξένη γλώσσα. Εκεί λοιπόν παραμονεύουν οι παγίδες. Το χειρότερο όμως είναι πως, ακόμη κι όταν ευυπόληπτοι προμηθευτές εργαλείων – ανταλλακτικών πασχίζουν να μεταδώσουν κάποιες κρίσιμες τέτοιες πληροφορίες, συχνά πέφτουν στο κενό γιατί ο μηχανικός ανοίγει τη συσκευασία, πετάει τη... χαρτούρα, ξεκινάει να βιδώσει το εξάρτημα κι... όποιον πάρει ο χάρος!
Παραγγέλνεις λοιπόν το εξάρτημα με βάση το μοντέλο του αυτοκινήτου ή τον αριθμό πλαισίου, έρχεται αυτό που πρέπει, αλλά δεν ταιριάζει. Και πολλές φορές, ο λόγος που δεν ταιριάζει δεν είναι προφανής. Για παράδειγμα, ένα τροποποιημένο βολάν που ο κατασκευαστής άλλαξε λόγω εγγύησης, χρειάζεται διαφορετικό συμπλέκτη. Αν βάλεις το συμπλέκτη που υποτίθεται ότι θα φόραγε το αυτοκίνητο, θα βιδώσει μεν (έλα μωρέ, αφού μπαίνει!), δεν θα δουλέψει ποτέ δε. Στο παράδειγμά μας, η συσκευασία του συμπλέκτη περιλαμβάνει οδηγίες ταυτοποίησης του βολάν, και κωδικό συμπλέκτη για το κάθε βολάν. Τις διάβασες προτού γυρίσεις πίσω στον προμηθευτή μπινελικώνοντας το ανταλλακτικό και μοιρολογίζοντας τη χαμένη σου εργασία?
Το 'χουν βελτιώσει πριν από εσένα, μεγάλε!
Άλλες φορές, θες να τοποθετήσεις ένα εξάρτημα tuning. Ο tuner έχει πάρει χαμπάρι μια εργοστασιακή παθογένεια, την οποία έχει εντοπίσει και ο ίδιος ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου. Ο κατασκευαστής είτε την έχει διορθώσει από κάποιο VIN κι έπειτα, είτε έχει δώσει τροποποιημένα εξαρτήματα για retrofit. Το tuning εξάρτημα λοιπόν, σου λέει ότι για να δουλέψει σωστά και να αποδώσει όπως πρέπει, πρέπει να τοποθετήσεις και τα τάδε βελτιωμένα / τροποποιημένα ΟΕΜ ανταλλακτικά, που θα πρέπει να αγοράσεις μόνος σου. Το 'κανες? Δεν το 'κανες! Αποτέλεσμα? Μετά από λίγο ζημιές, και γκρίνια από τον πελάτη. Ο προμηθευτής σου τρίβει στα μούτρα το χαρτί που πέταξες στα σκουπίδια και στο τέλος γίνεστε μπίλιες! Απαράδεκτο για Πράκτορες, που έλεγε κάποτε και ο Πράκτωρ 000!
Ούτε καν τους κανόνες ορθής τεχνικής
Αχ, αυτό το πολύπαθο “Good Worskhop Practice”. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει επώνυμη δισκόπλακα που να μην έχει χαρτί με οδηγίες τοποθέτησης. Τι τις θέλει τις οδηγίες η δισκόπλακα? Σου λέει, κολλητέ, πώς θα καθαρίσεις τη σκουριά από τα μουαγιέ, πώς θα μετρήσεις το μουαγιέ με ρολόι για τυχόν στράβωμα, πώς θα σφίξεις τους τροχούς για να μην παραμορφωθεί η δισκόπλακα, και φυσικά πώς θα στρώσεις τα φρένα. Ο φίλος μου είχε πάνω από τριάντα σετ σχεδόν απάτητες δισκόπλακες επάνω στις παλέτες... Γιατί?
Ο άλλος αλλάζει δυναμό, σε αυτοκίνητο που το εργοστασιακό δυναμό έχει τροχαλία με καστάνια. Το φτηνιάρικο ανακατασκευασμένο που ψώνισε, είναι από προηγούμενο μοντέλο “αλλά ταιριάζει”. Έχει όμως μασίφ τροχαλία! Μετά από λίγο, τα φτύνει ο αυτόματος εντατήρας του ιμάντα poly-v. Μετά από λίγο ακόμα, πάλι το ίδιο πρόβλημα “επειδή ήταν ελαττωματικό το ανταλλακτικό”. Και μετά από άλλο τόσο λίγο, πάλι το συνεργείο, γιατί “θα φταίει... η παρτίδα του ανταλλακτικού”! Και πάει λέγοντας, μέχρι να αλλάξει συνεργείο ο απηυδισμένος ιδιοκτήτης και ο επόμενος μηχανικός να πάρει χαμπάρι τη ματσολιά, τοποθετώντας τη σωστή τροχαλία και, φυσικά, έναν ακόμα εντατήρα!
Άσε δε τα “εξειδικευμένα”...
Και πάνω από τις δισκόπλακες, κάμποσα αυτορυθμιζόμενα σετ συμπλέκτη αλλά και βολάν διπλής μάζας! Γιατί? Τη μια ο μηχανικός δεν διαθέτει την ειδική πρέσα προφόρτισης αυτορυθμιζόμενων συμπλεκτών, με αποτέλεσμα να το βιδώνει “γύρω-γύρω από λίγο” και να φρακάρουν οι καστάνιες αυτορρύθμισης. Ένας άλλος αποφασίζει να βάλει φτερωτό δίσκο με τακάκια πάνω σε βολάν διπλής μάζας. Ο τρίτος δεν παίρνει χαμπάρι ότι έχει πεθάνει ο αποσβεστήρας κραδασμών στην τροχαλία του στροφάλου, με αποτέλεσμα να παίρνει ο διάολος και το βολάν. Ένας άλλος συνάδελφός του δεν είναι σε θέση να εξηγήσει τού ταρίφα ότι, όσο αργοψοφάει στο δρόμο με 1.200rpm και πέμπτη, το βολάν θα σπαρταράει σα σολωμός που ζευγαρώνει -- και πόσα ακόμη παραδείγματα!
Γι' αυτό σας λέω...
Προσέχετε, φίλοι μου, γιατί δεν θέλει και πολύ για να γίνει η γκάφα. Και σπάνια φταίνε οι άλλοι!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Μία πετυχημένη συνεργασία με την Toyota έφερε στην Suzuki το μεγαλύτερο, το ισχυρότερο, αλλά και το πιο ακριβό μοντέλο στην ιστορία της, ένα τεχνολογι...