Porsche 911 Turbo DT1200R
Drag times
Στον χώρο της βελτίωσης, μία βόλτα από το πιο «out of the limits» event στον κόσμο, είναι must. Μιλάω για το Unlim500+ που διοργανώνει η εταιρεία Dragtimes. Περισσότερα στο αντίστοιχο κομμάτι σε επόμενες σελίδες του τεύχους. Εξάλλου, είμαι σίγουρος ότι ξέρετε καλά για τι ακριβώς πρόκειται. Εκεί λοιπόν, τρέχουν μερικά από τα δυνατότερα αυτοκίνητα του κόσμου. Μεταξύ αυτών και η πανέμορφη Porsche 911 Turbo του Sergey. Με ένα περίεργο μπλε χρώμα, το οποίο προέρχεται από Lexus, έχει καταφέρει να γίνει γνωστό για τα κατορθώματά του σε όλο τον κόσμο. Πως έμαθε το POWER γι’αυτό το αυτοκίνητο? Δεν ήταν και δύσκολο. Παρακολουθώντας το τεράστιο forum 6SpeedOnline.com, με πολλές χιλιάδες μέλη με ακριβά και δυνατά αυτοκίνητα, πριν από 2 χρόνια περίπου έκανε την εμφάνισή του ο Sergey με την 911 του. Από τότε ήταν ιδιαίτερη και κέρδισε αμέσως τα βλέμματα. Φλερτάριζε ήδη με τα 1.000 άλογα στον στρόφαλο και από τότε κατάφερνε να γράψει παλαβούς χρόνους στο ένα μίλι. Δεν άργησε να κερδίσει τον τίτλο της ταχύτερης 911 στα 1.609m από στάση και όπως και να το κάνουμε... μας μπήκε στο μάτι.
Ευκαιρία
Αφού λοιπόν είχαμε κανονίσει το ταξίδι μας, ήρθαμε σε επικοινωνία με τον Sergey, έναν άνθρωπο πολύ πρόθυμο να μας περιγράψει τις ατυχίες που είχε, τις λύσεις που βρήκε σε προβλήματα που αντιμετώπιζε, αλλά και να μας επιτρέψει να βάλουμε VBOX στο αυτοκίνητό του. Την στιγμή που διαβάζετε αυτό το κείμενο, ο Sergey έχει ήδη παραγγείλει μοτέρ 4.1lt από την Protomotive, το οποίο σε συνδυασμό με τις Garrett GTX35 που φοράει, θα μετατρέψει την 911 σε μία από τις δυνατότερες παγκοσμίως. Ας πάμε στα ενδότερα όμως... Ο κινητήρας σε γενικές γραμμές, είναι ιδιαίτερα ανθεκτικός από το εργοστάσιο. Με σωστή ρύθμιση στην ECU, αλλά και με σχετικά χαμηλή πίεση, ένα εσωτερικά stock μοτέρ βελτιωμένο περιφερειακά μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 800 άλογα. Έτσι, στην δική μας περίπτωση έχουμε να κάνουμε με ένα block το οποίο μέσα του φιλοξενεί εργοστασιακά (!) πιστόνια, μπιέλες H-beam της Carrillo με βίδες μπιελών (αλλά και κυλινδροκεφαλής) ARP L19. Ένσταση έχουμε για την έλλειψη ροϊκής εξέλιξης στις κυλινδροκεφαλές, στις οποίες, ναι μεν έχουν τοποθετηθεί εκκεντροφόροι dBilas Dynamic (εισ. 292°/11,1mm και 288°/11,1mm εξ.), αλλά με δύο τόσο μεγάλα turbo και εκκεντροφόρους, η υπερβολική ποσότητα μίγματος που στριμώχνεται στους αυλούς θα έπρεπε να κυκλοφορεί πιο άνετα. Μεγαλύτερο είναι και το Y-pipe, δηλαδή οι σωληνώσεις που έρχονται από τα δύο turbo και καταλήγουν στην πεταλούδα της εισαγωγής, και προέρχεται από την Switzer με κωδικό F900.
Η Race Place, μία ρώσικη εταιρεία η οποία κατασκευάζει custom εξαρτήματα για βελτιωμένα αυτοκίνητα, κατασκεύασε για την μπλε 911 νέες εισαγωγές για τα turbo, οι οποίες έχουν μεγαλύτερη διάμετρο από τις εργοστασιακές. Στην άκρη τους βρίσκονται δύο μεγάλες φιλτροχοάνες, οι οποίες «κρύβονται» μέσα στο φιλτροκούτι. Όπως μας είπε ο Sergey, μία από τις πιο αποδοτικές βελτιώσεις που έκανε στο αυτοκίνητό του ήταν η τοποθέτηση των intercooler της AMS Performance. Ακόμα και με περισσότερα από 2bar πίεση, η θερμοκρασία εισερχομένου αέρα δεν ανέβηκε ποτέ πάνω από 40 βαθμούς Κελσίου.
Tiptronic
Κάποτε ήταν ένα φοβερό σασμάν, αλλά σήμερα, όταν οδηγήσεις ένα GT-R ή μία Porsche με PDK, καταλαβαίνεις ότι δεν υπάρχει σύγκριση. Όμως -ευτυχώς- είναι αρκετοί αυτοί που έχουν ασχοληθεί με την βελτίωση των Tiptronic σασμάν. Σας κάνει εντύπωση? Ξέρετε, δεν φορούσαν Tiptronic μονάχα οι Porsche, αλλά και οι Mercedes-Benz καθώς και ορισμένα Chrysler, όπως για παράδειγμα τα SRT8. Στην Ρωσία λοιπόν, υπάρχει ένα μαγαζί που ονομάζεται Racing Parts το οποίο έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με την βελτίωση αυτών των σασμάν, καθώς έχουν βελτιώσει διάφορα SRT8 με ιπποδυνάμεις ακόμα και πάνω από 1.000 άλογα. Η σημαντικότερη βελτίωση αφορά τις ταχύτερες αλλαγές σχέσεων με λιγότερες τριβές, άρα χαμηλότερη θερμοκρασία λαδιού εντός του σασμάν. Βέβαια τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά… Έχουν αλλαχτεί οι βαλβίδες που ορίζουν την πίεση με την οποία γίνεται η σύμπλεξη. Οι εργοστασιακές δεν αντέχουν για πολύ αν τις ζορίσεις. Επίσης τοποθετούνται νέα δισκάκια με καλύτερο υλικό τριβής, γίνεται κρυογενική επεξεργασία στα κινούμερα μέρη ώστε να αυξηθεί η ανθεκτικότητά τους, διαφοροποιούνται οι δίοδοι λαδιού ώστε το λάδι να κινείται ταχύτερα και πιο άνετα (άρα και με χαμηλότερη θερμοκρασία) και φυσικά τοποθετείται νέος μετατροπέας ροπής. Με όλα τα παραπάνω, η Porsche του Sergey έχει αντέξει πολλά, όμως όπως μας είπε, κάθε δύο αγώνες, το σασμάν ανοίγεται και ελέγχεται προληπτικά, ώστε να αλλαχθεί ό,τι δείχνει να έχει σημάδια φθοράς. Πάντως, ο κύριος εχθρός αυτών των σασμάν είναι η αυξημένη θερμοκρασία του λιπαντικού.
Syvecs ECU
Μέχρι πρόσφατα το management της Porsche γινόταν από έναν ProEFI εγκέφαλο, ο οποίος όμως δεν μπορούσε να ελέγξει τα πάντα στο αυτοκίνητο, αλλά μονάχα τις βασικές λειτουργίες του κινητήρα. Έτσι, τοποθετήθηκε μία νέα ECU της Syvecs η οποία μπορεί να ελέγχει τα πάντα, μεταξύ άλλων και το launch control και την λειτουργία του Τiptronic. Η ECU τοποθετήθηκε λίγες μέρες πριν τον αγώνα και για να προγραμματιστεί σωστά, χρειάστηκε να ταξιδέψει μέχρι την Ρωσία ο Ryan Griffith, ένας εκ των δύο ιδιοκτητών της Syvecs. Σχεδόν κάθε βράδυ έβγαιναν έξω για δοκιμές με κάθε είδους βενζίνη. Η καλύτερη βενζίνη που υπάρχει στην Ρωσία είναι 98oct, οπότε γέμισαν με 98άρα το ντεπόζιτο και ξεχύθηκαν στους δρόμους. Με 1,7bar πίεση, η μπλε 911 έγραφε από στάση 0-100km/h σε 2,5sec, 100-200 σε 4,2sec και 400άρι σε 9,8sec με έξοδο 242km/h! Στο 1,7bar το αυτοκίνητο απέδωσε 920 άλογα σε SuperFlow δυναμόμετρο. Την επόμενη μέρα, στο ντεπόζιτο μπήκε αγωνιστική βενζίνη VP Racing C23. Με πίεση 2,1bar το αυτοκίνητο απέδωσε 1.130 άλογα! Στον δρόμο βγήκαν με πίεση 1,8bar, αλλά το αυτοκίνητο πέταγε! 0-100 σε 2,7sec, 100-200 σε 3,7sec και 200-300 σε 8,7sec. Βάλτε τα κάτω και θα πάθετε σοκ: 0-300km/h σε 15,1sec!!! Ενδεικτικά, μία Veyron χρειάζεται 3sec παραπάνω. Κάπου εκεί, σταμάτησαν τις δοκιμές. Το αυτοκίνητο ήταν υπερβολικά γρήγορο.
Παρασκευή βράδυ
Την Παρασκευή το βράδυ, πριν τον αγώνα, βρισκόμασταν στο ξενοδοχείο Krystal στο Dmitrov της Μόσχας. Για να φτάσουμε εκεί, φάγαμε περίπου 5 ώρες στον δρόμο. Όχι, δεν ήταν μακριά. Περίπου 55km. Η κίνηση όμως... ατελείωτη. Ζοριστήκαμε. Όπως και να ’χει φτάσαμε και σιγά-σιγά άρχισαν να έρχονται τα αυτοκίνητα που θα συμμετείχαν. Ο Sergey έφτασε το βράδυ, αργά. Γύρω στις 23.00. Έφαγε κι αυτός δύο ώρες και κάτι στον δρόμο. Ναι, με την Porsche! Μέχρι στιγμής, είναι ένα everyday car, το οποίο όμως κάνει πολύ φασαρία μιας και οι εξατμίσεις είναι σχεδόν σκέτοι σωλήνες.
Το Σάββατο ο Sergey θα ξεκινούσε τα περάσματά του με βενζίνη πρατηρίου και στην πορεία θα έβαζε αγωνιστικό καύσιμο. Αφού χαζέψαμε βλέποντας αμέτρητα GT-R, Mercedes-Benz, Porsche κλπ να τρέχουν στο μίλι, ήρθε η ώρα της μπλε Porsche. Το πρώτο του πέρασμα δεν ήταν καλό, με μέτρια εκκίνηση. Το 400άρι σε 10,6sec φανέρωσε αμέσως πως με απλή βενζίνη, δεν πρόκειται να γράψει φοβερούς χρόνους. Το μίλι το πέρασε σε 25,2sec, με 339km/h ταχύτητα εξόδου. Το επόμενο πέρασμα δεν άργησε να γίνει. Και πάλι το σπινάρισμα στην εκκίνηση ήταν έντονο. Το launch control σηκώνει πίεση 0,3bar και όταν αφήνει ο Sergey το φρένο, το αυτοκίνητο έχει μπόλικη δύναμη. Η άσφαλτος στο Unlim500+ δεν είναι κάτι ιδιαίτερο. Θυμίζει απλά έναν καλό αυτοκινητόδρομο. Εκτός της κακής εκκίνησης, χτύπησε και ο κόφτης 2ας. Το πέρασμα ήταν σχεδόν όμοιο του πρώτου: 25,3sec με 339km/h και 400άρι σε 10,8 με 231km/h. Το τρίτο πέρασμα θα ήταν και το τελευταίο με απλό καύσιμο. Ευτυχώς όλα πήγαν αρκετά καλά. Με 18m σε 1,8sec –νούμερο καλό για εκεί- και 400άρι 10,2sec, φαινόταν ότι πάει για κάτι αξιόλογο. Πράγματι, χρειάστηκε 24,8sec και βγήκε με 339km/h και πάλι, πράγμα λογικό μιας και δεν σπίναρε τόσο στην εκκίνηση. Ψάξαμε αρκετά και φαίνεται πως οι χρόνοι αυτοί είναι οι καλύτεροι στον κόσμο για Porsche, με απλό καύσιμο πρατηρίου.
VP Racing
Το καλό με το Unlim500+ είναι ότι δεν χρειάζεται να κουβαλάει ο καθένας αγωνιστικά καύσιμα μαζί του. Υπάρχει εκεί ένα φορτηγό με αντλίες που ρέουν άφθονη VP Racing, αρκετή για όλους. Ήρθε η ώρα λοιπόν να βάλει και ο Sergey στο ντεπόζιτό του λίγη και να σηκώσει πίεση.
Η διαφορά ήταν εμφανέστατη, ακόμα και χωρίς πιεσμένη οδήγηση. Με μέτρια εκκίνηση (2sec για τα 18m), το 400άρι ολοκληρώθηκε σε 10 flat, με έξοδο 246km/h! Το μίλι? Σε μόλις 24,025sec με ταχύτητα εξόδου 359,7km/h! Το VBOX έδειξε 0-100km/h σε 3,14sec και το 100-200km/h σε 4,3sec, νούμερα χειρότερα από αυτά που πετύχαινε στον δρόμο λίγες μέρες πριν. Είχε μείνει μονάχα ένα πέρασμα. Ο καιρός πήγαινε από το κακό στο χειρότερο και, όπως φαινόταν, την Κυριακή ο αγώνας δεν θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Κάπου εκεί, έκατσε δίπλα στην Porsche ένας δυνατός αντίπαλος ο οποίος του ζήτησε να ξεκινήσουν κανονικά με φανάρι, οπότε αυτό δεν άφηνε περιθώρια συγκέντρωσης ώστε η εκκίνηση να γίνει 100% σωστά. Ο νόμος του Μέρφυ λέει ότι σε αυτή την περίπτωση η εκκίνηση δεν θα γίνει σωστά… Έτσι κι έγινε. Το launch control δεν πρόλαβε να σηκώσει την σωστή πίεση και έτσι ο στόχος που είχαμε όλοι, δηλαδή να δούμε μπροστά το «23» στο μίλι, μάλλον δεν θα γινόταν πραγματικότητα. Με 10,5sec που είδαμε στην γιγαντοοθόνη για τα πρώτα 400 μέτρα, είμασταν σίγουροι. Τελικά έγραψε οριακά πάνω από τα 24sec. Με 360,7km/h ταχύτητα εξόδου και χρόνο 24,1sec, τελείωσαν οι προσπάθειες του Sergey. Το VBOX του POWER όμως είχε μετρήσει την ταχύτερη Porsche του κόσμου (στο μίλι) και αυτό μας έφτανε. Την Κυριακή έβρεχε από το πρωί, οπότε τα πολύ δυνατά αυτοκίνητα δεν είχε νόημα να συμμετάσχουν. Η Porsche «μας» βρέθηκε στην 5 θέση του event, πίσω από τρία ΠΟΛΥ δυνατά GT-R καθώς και μία Lamborghini Gallardo Turbo. Όπως φαίνεται, αυτή η Porsche έχει τα low 23sec στο τσεπάκι και είμαστε σίγουροι ότι είναι θέμα χρόνου να δούμε αυτή την επίδοση.
Porsche rules
Αυτή τη φορά, δεν θέλαμε να αναλωθούμε στα τεχνικά χαρακτηριστικά και τις περίεργες λεπτομέρειες. Εξάλλου οι Porsche δεν χρειάζονται πολλά aftermarket για να αποδώσουν πάνω από 1.000 άλογα. Εδώ τη διαφορά κάνει το αναβαθμισμένο Tiptronic σασμάν καθώς και η συμμετοχή της στο Unlim500+. Αυτό ακριβώς θέλαμε κι εμείς: να σας μεταφέρουμε στην πίστα, την ώρα που η μπλε 911 προσπαθούσε να γράψει χρόνους-ρεκόρ!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η νέα σειρά 595/695 της Abarth είναι διαθέσιμη και στην Ελληνική αγορά με κινητήρες από 165 έως και 180 ίππους, με τιμή από τα €22.500.