PORSCHE BOXSTER/ BOXSTER S MY2012
Όπως και στην σχεδίαση της νέας 911 (που είδαμε στην ίδια στήλη στο τεύχος #151) η χρήση ελαφρών κραμάτων στο αμάξωμα επέτρεψε την αύξηση της στρεπτικής ακαμψίας, με ταυτόχρονη μείωση του βάρους. Έτσι, πλέον καθαρός χάλυβας χρησιμοποιείται μόνο όπου είναι απολύτως απαραίτητο. Στα υπόλοιπα μέρη χρησιμοποιούνται τμήματα από αλουμίνιο ή μαγνήσιο. Το 46% των εξωτερικών καλυμμάτων του αμαξώματος είναι από καθαρό αλουμίνιο και αυτό περιλαμβάνει τα εμπρός και πίσω καπό, το πάτωμα και τις πόρτες. Ο εσωτερικός κλωβός του χώρου των επιβατών είναι από χυτό μαγνήσιο, ενώ ακόμη και η κατασκευή στήριξης των roll bars πίσω από τα καθίσματα είναι επίσης από αλουμίνιο. Εννοείται ότι οι ίδιες οι μπάρες είναι ατσάλινες. Σαν αποτέλεσμα, η στρεπτική ακαμψία είναι αυξημένη κατά 40%, την στιγμή που το συνολικό βάρος είναι από 25 έως 35 κιλά χαμηλότερο (ανάλογα την έκδοση). Σε συνδυασμό με την μεγαλύτερη ιπποδύναμη του κινητήρα, έχει βελτιωθεί αξιοσημείωτα η αναλογία κιλών ανά ίππο. Για παράδειγμα, η Boxster S έχει 4,19kg/Ps, δηλαδή μείωση 0,21kg/Ps ή 5%.
Δυνατότεροι κινητήρες, μικρότερη κατανάλωση
Η φιλοσοφία της νέας 911 (Porsche Intelligent Performance ονομάζεται) ακολουθήθηκε και στους κινητήρες της νέας Boxster, δηλαδή downsizing με ταυτόχρονη αύξηση ιπποδύναμης και τελικά σημαντικό όφελος σε κατανάλωση. Στην ουσία πρόκειται για δύο εκδόσεις του ίδιου κινητήρα, αφού ο «μικρός» κινητήρας της σκέτης Boxster προέρχεται από τον 3.5 της Boxster S, με αλλαγή της διαμέτρου, αλλά και της διαδρομής των εμβόλων. Έτσι, ο κινητήρας της απλής Boxster έχει κυβισμό τώρα 2.706cc (από 2.893cc της 987), αλλά απόδοση 10PS σε σχέση με αυτήν, δηλαδή 265PS/6.700rpm (από 255/6.400rpm). Η αύξηση των στροφών που αποδίδεται η μέγιστη ισχύς είναι λογική, λόγω μικρότερου κυβισμού και εξίσου λογική είναι και η πτώση της μέγιστης ροπής κατά 1,02kgm, η οποία όμως είναι διαθέσιμη σε μεγαλύτερο φάσμα κατά 400rpm. Με σκέτα νούμερα, η μέγιστη ροπή του 2.7 είναι 28,6kgm/4.500-6.500rpm (29,58kgm/4.400-6.000rpm της 987). Πολύ εντυπωσιακότερη είναι η μείωση της κατανάλωσης που φτάνει το 15,4% για την έκδοση με το PDK (12,8% στην χειροκίνητη έκδοση). Για να επιτευχθούν αυτές οι επιδόσεις, εκτός από την αύξηση των στροφών, χρειάστηκε αύξηση της σχέσης συμπίεσης και επανασχεδιασμός του θαλάμου καύσης για να λειτουργήσει με άμεσο ψεκασμό. Αναγκαστικά λοιπόν τα έμβολα είναι πλέον ελαφρού κράματος, μεγαλύτερης αντοχής. Ο μεγάλος κινητήρας της Boxster S δέχθηκε πιο συντηρητικές αλλαγές, παραμένοντας στα 3.436cc και με μια μικρή αύξηση της ιπποδύναμης κατά 5PS, κυρίως λόγω αύξησης των στροφών κατά 300rpm. Έτσι αποδίδει πλέον 315PS/6.700rpm (από 310PS/6.400rpm), αλλά έχει εξίσου εντυπωσιακή με τον 2.7 μείωση της κατανάλωσης, που αγγίζει το 14,9% στην PDK (10,2% στην χειροκίνητη).
Και οι δύο κινητήρες έχουν μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων VarioCam Plus, που μεταβάλει τόσο το άνοιγμα, όσο και την γωνία των εκκεντροφόρων. Πλέον το εύρος ρύθμισης του χρονισμού είναι μεγαλύτερο κατά 10 μοίρες (50ο από 40ο). Επίσης είναι βελτιωμένη η εισαγωγή αέρα, κυρίως επειδή τώρα αξιοποιούνται και οι δύο πλευρικοί αεραγωγοί του αυτοκινήτου, αλλά και λόγω της αντικατάστασης του MAF sensor που λειτουργούσε σαν εμπόδιο στην ροή του αέρα με έναν MAP sensor. Ειδικά στην περίπτωση του 3.4 της Boxster S υπάρχει και ρυθμιζόμενη πεταλούδα στην εισαγωγή που ελέγχει την διατομή της, άρα και την ταχύτητα του εισερχόμενου αέρα, βελτιώνοντας την ροπή στις χαμηλές στροφές.
Σύμφωνα με τις σύγχρονες επιταγές για υψηλότερη εξοικονόμηση ενέργειας και οι δύο boxer κινητήρες έχουν σύστημα ανάκτησης ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο φορτίζει την μπαταρία στην φάση του φρεναρίσματος και του coasting. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται τελικά και το φορτίο στον κινητήρα στην φάση της επιτάχυνσης, αφού μια πλήρως φορτισμένη μπαταρία έχει λιγότερες απαιτήσεις σε ενέργεια από μια αφόρτιστη. Ταυτόχρονα, χάρις στο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ψύξης σε κινητήρα και κιβώτιο και οι δύο μονάδες φτάνουν σε θερμοκρασία κανονικής λειτουργίας νωρίτερα. Σε περίπτωση υψηλού φορτίου, ο ηλεκτρονικά ελεγχόμενος θερμοστάτης ανοίγει, μειώνοντας δραστικά την θερμοκρασία του κινητήρα.
Τόσο οι χειροκίνητες εκδόσεις όσο και αυτές με το PDK έχουν λειτουργία Stop/Start και coasting, συστήματα γνωστά από την 911 με σημαντικό μερίδιο στην εντυπωσιακή μείωση της κατανάλωσης.
Ανάρτηση, Τιμόνι, Φρένα
Σημαντικά ανανεωμένη είναι η νέα Boxster σε όλα τα μηχανικά της μέρη. Ξεκινώντας από τις αναρτήσεις, τα εμπρός McPherson έχουν επανασχεδιαστεί και είναι στιβαρότερα και επιτρέπουν λιγότερες μεταβολές στην γωνία camber. Οι εμπρός εγκάρσιοι δοκοί είναι ενισχυμένοι για μεγαλύτερη αντοχή σε σύγκρουση, ενώ έχουν επανασχεδιαστεί ώστε η ανάρτηση να έχει εντονότερη συμπεριφορά αντιβύθισης στο φρενάρισμα (anti-dive). Στην πίσω ανάρτηση οι κυριότερες αλλαγές αφορούν τα χρησιμοποιούμενα υλικά, ώστε να είναι ελαφρύτερα, χωρίς θυσία σε ακαμψία και αντοχή. Τα στοιχεία που δεν παίρνουν μεγάλο φορτίο είναι από αλουμίνιο, ενώ τα τμήματα που αναλαμβάνουν τα μεγαλύτερα φορτία είναι πλέον από φύλλα χάλυβα, τα οποία είναι ελαφρύτερα και ανθεκτικότερα σε σχέση με τα χυτά.
Η ηλεκτρομηχανική κρεμαγιέρα της νέας 911 είναι παρούσα και στο σύστημα διεύθυνσης της νέας Boxster, η οποία μειώνει την κατανάλωση κατά 0,1lt/100km σε σχέση με την υδραυλική και δίνει την δυνατότητα για αρκετά δυναμικά στοιχεία, όπως η αυτο-διόρθωση του συστήματος διεύθυνσης.
Στον τομέα των φρένων, έχει βελτιωθεί αρκετά η ψύξη, μέσω νέων αεραγωγών στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου. Ειδικά για την Boxster S, τα εμπρός φρένα είναι μεγαλύτερα, διαμέτρου 330mm -ίδια με αυτά της 911 Carrera, αντί για των 315mm της απλής Boxster. Σαν έξτρα διατίθενται και στις δύο εκδόσεις τα δισκόφρενα PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake), διαμέτρου 350mm σε όλους τους τροχούς. Το χειρόφρενο είναι για πρώτη φορά ηλεκτρικό και ενεργοποιείται μέσω ενός κουμπιού στο αριστερό μέρος του ταμπλό. Επίσης, υπάρχει εξελιγμένο σύστημα auto-hold (hill assist) ενσωματωμένο στο PSM (Porsche Stability Management), το οποίο συγκρατεί το αυτοκίνητο αυτόματα, ασκώντας πίεση στα φρένα κάθε φορά που βρίσκεται σε στάση. Αν ο οδηγός βγει από το αυτοκίνητο ή αν μείνει σταματημένο για περισσότερα από 5 λεπτά, ενεργοποιείται αυτόματα το ηλεκτρικό χειρόφρενο.
Και δάφνες!
Mε όλα τα ηλεκτρονικά καλούδια της Porsche να διατίθενται σαν έξτρα για την Boxster (PASM, DES, PTV), οι οδικές αρετές του νέου μοντέλου πρέπει να θεωρούνται δεδομένες. Παρόλα αυτά, υπάρχει και χειροπιαστή απόδειξη, αφού η νέα Boxster S έκανε χρόνο 7:58 στο Nordschleife του Nurburgring, χρόνος χαμηλότερος κατά 12 sec από αυτόν του προηγούμενου μοντέλου. Μπορεί λοιπόν η Boxster να παραμένει η φθηνότερη Porsche, αλλά αξίζει το σηματάκι στο καπό 100%!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το Manta μεταμορφώνεται από ένα εμβληματικό coupé σε βιώσιμο ElektroMOD, με έναν ηλεκτροκινητήρα να αντικαθιστά τον τετρακύλινδρο κάτω από το κλασικό ...