Power Classic: Alfa Romeo 155 Q4 500Ps
Όταν ήμουν μικρός, στις αρχές της δεκαετίας του ΄90, καθόμουν με τις ώρες και έβλεπα αγώνες DTM, μόνο και μόνο για να δω ένα από τα αγαπημένα μου αυτοκίνητα της εποχής, την Alfa Romeo 155, στην αγωνιστική της μορφή, 155 V6 TIDTM. Το τελείως επιθετικό της σχήμα με τις αυστηρές γραμμές και ο μοναδικός ήχος του κινητήρα της ήταν κάτι που μου έμεινε χαραγμένο για πάντα στο μυαλό. Θυμάμαι ακόμα και τις Alfa 155 Q4, που είχε η ομάδα Σίγμα, που συναντούσα αρκετά συχνά τα βράδια στην παραλιακή και στην Βουλιαγμένης. Από τότε, βέβαια, αρκετά αυτοκίνητα τα κατατάσσω στην κατηγορία «αγαπημένα», αλλά η Alfa 155 εξακολουθεί και κατέχει μία καλή θέση στο Top 10 μου.
Ένα βήμα παραπέρα
Η Alfa Romeo 155 Q4 είναι το αγαπημένο αυτοκίνητο του Μπάμπη από την Πτολεμαΐδα, με την διαφορά ότι αυτός έχει στην κατοχή του μία και μάλιστα μεγάλωσε με αυτή μιας και ήταν το αυτοκίνητο της οικογένειάς του από το 1996, όταν την αγόρασε ο πατέρας του. Μετά από μερικά χρόνια και συγκεκριμένα το 2005, η Alfa Romeo ήρθε στα χέρια του Μπάμπη, ο οποίος είχε πλέον μεγαλώσει και ξεκίνησε κάνοντας ένα φρεσκάρισμα στο αμάξωμα και στα μηχανικά μέρη, διατηρώντας την εργοστασιακή της μορφή.
Relax know…
Μέχρι να ετοιμάσω το κείμενο για το τι έγινε πάνω στην συγκεκριμένη Alfa 155, πάμε να ρίξουμε μία ματιά στην ιστορία της Type Three Platform. Η Type Three Platform, λοιπόν, ή αλλιώς Typo Tre, ήταν ένα κοινό πάτωμα, που χρησιμοποιούσε το Groupo FIAT για την Alfa 155, τα Fiat Marea και Tempra, καθώς και για την Lancia Dedra. Η Alfa 155 ήταν το μοντέλο, που αντικατέστησε την τελευταία πισωκίνητη Alfa Romeo, την Α75, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων από τους φανατικούς Alfisti. Παρά το γεγονός ότι ήταν πιο γρήγορη, πιο στιβαρή και με καλύτερο συντελεστή αεροδυναμικής, δεν κέντρισε το ενδιαφέρον των φανατικών, παρά μόνο όταν παρουσιάστηκε η έκδοση Q4. Δανειζόμενη την τετρακίνηση, το κιβώτιο ταχυτήτων και τον κινητήρα της Lancia Integrale, κατατάχθηκε ως ένα από τα γρήγορα sedan της εποχής. Όταν μάλιστα εισήλθε στο DTM με την έκδοση 155 V6 TI DTM, εξοπλισμένη με έναν ατμοσφαιρικό V6, που βρισκόταν τοποθετημένος σχεδόν στο κέντρο του αμαξώματος και μόλις μερικά χιλιοστά από το οδόστρωμα, τότε ξεκίνησε και η λαμπρή της ιστορία. Ο κινητήρας των 2,5lt απέδιδε 490Ps στις 11.900rpm χαρίζοντας 300km/h τελικής ταχύτητας σε ένα αμάξωμα που ζύγιζε 1.060kg. Χάρη σε αυτό το αγωνιστικό, η Alfa Romeo κέρδισε 38 αγώνες, από τους οποίους τους 17 κέρδισε ο Nicola Larini και τους 13 ο Alessandro Nannini. Παράλληλα, μεταξύ 1992 και 1994, κατακτήθηκαν τα πρωταθλήματα τόσο του DTM όσο και του Italian Superturismo Championship, καθώς και το BTCC και το Spanish Turing Car Championship. Φτάνει, όμως, με την ιστορία, αρκετά σας ζάλισα και μιας και ετοίμασα το κείμενο, συνεχίστε παρακάτω…
Αυτό μόνο θα βάλω και τίποτα άλλο!
Έλεγε κάθε φορά που έβαζε κάποιο aftermarket προϊόν βελτίωσης στην Alfa 155 του ο Μπάμπης. Τελικά μαζεύτηκαν πολλά αυτά και το αποτέλεσμα είναι η Alfa να έχει 500Ps. Ο Μπάμπης δεν είχε ποτέ στο μυαλό του την βελτίωση της Alfa Romeo του. Ήθελε να την κρατήσει στην εργοστασιακή της μορφή, εκτός από μία σκάστρα που έβαλε και του άρεσε, γιατί άκουγε τον ήχο, που έκανε, όταν άφηνε το γκάζι. Εντάξει, μετά έβαλε και ένα φίλτρο, αλλά τίποτα άλλο. Και μία εξάτμιση, ίσα να ακούγεται λίγο παραπάνω, αλλά είπαμε. Δεν θα βάλει κάτι άλλο. Ρε συ, θα το κάνεις dragster και δεν θα το καταλάβεις, του λέγανε οι φίλοι του και ο Μπάμπης έλεγε, εγώ, ποτέ μου!
Ποτέ μην λες ποτέ…
…έτσι λέει μία σοφή παροιμία. Από εκεί που είχε ένα απλό πρόγραμμα «κονσέρβα» και μία φιλτροχοάνη και μία εξάτμιση, έφτασε να φοράει σφυρήλατα πιστόνια, μεγαλύτερο turbo και πάει λέγοντας. Ο Μπάμπης ξεκίνησε το ψάξιμο και το διάβασμα σε διάφορα forums και sites, προκειμένου να μάθει όσα περισσότερα μπορεί για την σωστή βελτίωση του αυτοκινήτου του. Όπως έχουμε πει ξανά, η βελτίωση είναι ένα μικρόβιο, που το κουβαλάς εφ’ όρου ζωής και δεν φεύγει ποτέ από πάνω σου. Κάπου εκεί στο ψάξιμο συνάντησε το Αντώνη Περάκη, ιδιοκτήτη της Perakis Performance, φανατικό και γνώστη των Alfa Romeo. Και έτσι ξεκίνησε μία μακρόχρονη φιλία, με αποτέλεσμα ένα, αν μη τι άλλο, εντυπωσιακό όσο και γρήγορο αυτοκίνητο.
Dukes of Ptolemaida
Στην Πτολεμαΐδα υπάρχει ένα συνεργείο, που το έχουν τρία αδέρφια, οι αδερφοί Σερσέμη. Ένα από τα προσωπικά τους αυτοκίνητα είναι ένα Dodge Charger R/T του ΄69, βαμμένο όπως και ο GeneralLee, από την γνωστή σειρά, ενώ το συνεργείο τους το ονομάζουν Dukes Racing. Εκεί, λοιπόν, σε αυτό το συνεργείο, ο Μπάμπης μαζί με τον Κώστα Σερσέμη ξεκίνησαν να φτιάξουν μία replica του αμαξώματος της αγωνιστικής 155. Για τον σκοπό αυτό αφαιρέθηκαν τα εμπρός και πίσω φτερά, οι πίσω πόρτες, το καπό και οι προφυλακτήρες, καθώς και τα πλαϊνά μαρσπιέ. Τα πάντα κατασκευάστηκαν στο χέρι από πολυεστέρα και χρησιμοποιήθηκαν καλούπια, τα οποία έγιναν βάσει ορισμένων στοιχείων της Lancia Delta Integrale. Το όλο εγχείρημα χρειάστηκε ατελείωτες ώρες δουλειάς, στοκαρίσματος, τριψίματος, ασταρώματος και βαψίματος και μετά από επτά μήνες η Alfa Romeo ήταν έτοιμη και “προκλητικά” φουσκωμένη.
Back to the workshop
Ο κινητήρας πέρασε μια σειρά βελτιώσεων με στόχο την ιπποδύναμη, αλλά, φυσικά, και την αξιοπιστία. Στο εσωτερικό του αλλάχθηκαν οι μπιέλες, με ενισχυμένες σχεδίασης Ι-beam της ZRP, καθώς και τα πιστόνια, με σφυρήλατα της Wossner, διατηρώντας, όμως, τις εργοστασιακές διαστάσεις. Στην κυλινδροκεφαλή έγινε ροϊκή εξέλιξη στους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής, ενώ τοποθετήθηκαν μεγαλύτερες βαλβίδες κατά 0,5mm. Αφαιρέθηκαν τα αντίβαρα του στροφάλου για καλύτερη ευστροφία του κινητήρα και λιγότερες παρασιτικές απώλειες και στη συνέχεια κατασκευάστηκε από την Dukes Racing μία νέα πολλαπλή εισαγωγής, βασιζόμενη στο plenum της Lancia Kappa και στα χωνιά της 155. Δύο αντλίες της Bosch ανέλαβαν την τροφοδοσία της custom μπεκιέρας, που κατασκεύασε ο Αντώνης Περάκης, βασιζόμενος στην εργοστασιακή, που της προσάρμοσε έναν ρυθμιστή πίεσης βενζίνης της ΑΕΜ, μεγαλύτερα μπεκ, καθώς και σωληνώσεις αεροπορικού τύπου με διάμετρο 10mm. Στην εξαγωγή του κινητήρα τοποθετήθηκε η πολλαπλή εξαγωγής της Holzer με διάμετρο 42mm, πάνω στην οποία πατάει η Garrett GT3582Rη οποία φτάνει μέχρι 600Ps. Το downpipe του turbo καταλήγει σε έναν σωλήνα των 80mm, που κατασκεύασε η Dukes Racing και τοποθετήθηκε κάτω από την πόρτα του οδηγού. Το turbo, τώρα, κάνει παρέα και συνεργάζεται στενά με δύο σκάστρες της GReddy, ενώ η εξωτερική wastegate της Tial διαμέτρου 60mm έχει σωλήνα που φτύνει φλόγες από το μπροστινό μέρος του καπό, φωτίζοντας το παρμπρίζ και ψήνοντας κοκορέτσι σε ένα δεκάλεπτο! Τα αδέρφια από την Dukes Racing κατασκεύασαν και ένα intercooler μαζί με τις σωληνώσεις του, το οποίο τοποθετήθηκε πίσω από τον φουσκωμένο μπροστινό προφυλακτήρα. Στον κινητήρα προστέθηκε ένα kit ψεκασμού μεθανόλης της ΑΕΜ και ένα δοχείο αναθυμιάσεων λαδιού από την Perakis Performance. Η χαρτογράφηση της ECU έγινε από τον Μπάμπη, μιας και έχει ψαχτεί πάρα πολύ και έχει διαβάσει ατελείωτες ώρες διάφορα manuals για την ECU της 155 Q4. Ο Αντώνης Περάκης άλλαξε τον κεντρικό άξονα, καταργώντας την μεσαία τριβή, προκειμένου να αυξήσει την αντοχή του με έναν μονοκόμματο. Τοποθετήθηκε ένα ελαφρύτερο βολάν, ενώ ο συμπλέκτης είναι πλέον εξάφτερος, χωρίς ελατήρια και με ενισχυμένο πλατό. Το φρενάρισμα του αυτοκινήτου βελτιώθηκε με την αλλαγή των εμπρός δίσκων με χαρακτούς δίσκους της Brembo, που έχουν διάσταση 305x26mm, καθώς και με τετραπίστονες δαγκάνες. Τέλος, τοποθετήθηκε ένα coilover kit της XYZ και τελειώσαμε με τις μηχανικές βελτιώσεις και το στήσιμο.
Never ending story…
Ο Μπάμπης έχει στην άκρη άλλα δύο μοτέρ, στα οποία θα πειραματιστεί για κάτι αρκετά άγριο που έχει στο μυαλό του. Πιο άγριο από 500Ps?! Σίγουρα, πάντως, θα ασχοληθεί ιδιαίτερα με τη μετάδοση, μιας και οι μεγάλες τιμές ροπής και ιπποδύναμης την ταλαιπωρούν αρκετά και είναι γενικότερα το μελανό σημείο των Integrale και των 155 Q4. Στόχος του είναι να την μετατρέψει σε καθαρόαιμο track-day car και σε αγωνιστικό dragster και να μην την κυκλοφορεί κάθε μέρα στον δρόμο. Σαν αυτοκίνητο, το λατρεύει στο σύνολο και το μόνο που τον κάνει να ξεχνάει τα πάντα, είναι η στιγμή που κάθεται πίσω από το τιμόνι και απλά την οδηγεί. Δεν περνάει μέρα, που να μην την πάει - έστω και μία μικρή - βόλτα για να αδειάσει το μυαλό του από οτιδήποτε. Όλο το project της ανακατασκευής και βελτίωσης της Alfa Romeo του Μπάμπη παρουσιάστηκε στο forum του Berlina Sportivo, το οποίο απέσπασε και το βραβείο του καλύτερου thread για το 2012, συγκεντρώνοντας πάνω από 13.000 views!
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Κυβισμός: 1.995cc Διάμετρος x Διαδρομή: 84mm x 90mm Σχέση Συμπίεσης: 8:1 | Tuned by Perakis Performance Εύοσμος 56224 Θεσσαλονίκη Τηλ. 693 878 7052
DukesRacing Ασβέστα 31 Πτολεμαϊδα Τηλ. 24630 25129 |
TUNING SPECS
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
| |
ΑΜΑΞΩΜΑ
| |
ΦΡΕΝΑ Εμπρός: Brembo τετραπίστονες δαγκάνες, αεριζόμενοι χαρακωτοί δίσκοι 305mm, σωληνάκια αεροπορικού τύπου Πίσω: Εργοστασιακά | ΤΡΟΧΟΙ ΟΖ Competizione 7Jx18in ζάντες
|
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Την ισχυρή στήριξη της Ελλάδας στην ηλεκτροκίνηση εξέφρασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κ. Καραμανλής κατά τη διάρκεια της 2ης ημέρας εργασιών...