Power Feature:OBD Scanners
Ο «τζάμπας» ζει
Σήμερα, φίλοι μου, στην εποχή της τεχνολογίας, η ζωή των ανθρώπων έχει γίνει πολύ εύκολη. Όποια πληροφορία ή εφαρμογή χρειαστείς, βρίσκεται στην τσέπη σου. Με ένα απλό smartphone που όλοι έχετε (κι αν δεν έχετε να πάτε αύριο το πρωί να πάρετε) σου λύνονται τα χέρια σε χίλιες δύο περιπτώσεις. Ακόμα και εγώ ο τσομπάνος έχω μάθει να το χρησιμοποιώ και πλέον αναρωτιέμαι πώς ζούσα μέχρι πέρυσι χωρίς αυτό.
Η πρώτη εφαρμογή που εγκατέστησα, μόλις μου ήρθε από την Κίνα το εργαλείο, ήταν ένα application για να επικοινωνεί το κινητό με τη διαγνωστική θύρα OBD II συνεπώς και με τους εγκεφάλους του αυτοκινήτου. Για να γίνει βέβαια αυτό χρειάζεται και ένα OBD II Bluetooth adapter, το οποίο μπορείτε να προμηθευτείτε από το ebay ή το aliexpress με 4-5 ευρώ. Ένα συνηθισμένο τέτοιο ανταπτοράκι είναι το ELM327 αλλά υπάρχουν και διάφορα άλλα. Προσέξτε να επιλέξετε αυτό που είναι συμβατό με τη συσκευή σας (Android, iPhone κτλ.). Με αυτά τα δύο αποκτάτε πρόσβαση στα δεδομένα, τα οποία βλέπουν οι εγκέφαλοι του αυτοκινήτου και μπορείτε να τα παρακολουθήσετε κι εσείς στην οθόνη του κινητού ή του tablet σας σε πραγματικό χρόνο, όπως τα οργανάκια, αλλά και να ανιχνεύσετε και να διαγράψετε κωδικούς βλαβών για να σβήσει το καταραμένο κίτρινο λαμπάκι του check engine που άναψε από τον υπερ-ελεύθερο καταλύτη που “κοτσάρατε” στο εργαλείο. Φυσικά, αν δεν επιδιορθωθεί η βλάβη, θα ανάψει ξανά, αλλά τουλάχιστον θα ξέρετε τι είναι. Το ευχάριστο είναι ότι σύμφωνα με το block exemption, οι περισσότερες βλάβες του κινητήρα, ειδικά αυτές που επηρεάζουν τις εκπομπές ρύπων, έχουν κοινό κωδικό για όλες τις μάρκες και είναι αυτές που αρχίζουν με Ρ-0***.
Αφού, λοιπόν, προμηθευτείτε τον Bluetooth αντάπτορα, πάμε να δούμε μερικές εφαρμογές που θα σας φανούν πολύ ενδιαφέρουσες. Φυσικά, καλό είναι να το ψάξετε και μόνοι σας, γιατί είναι τόσο πολλές που δεν μπορώ να τις περιγράψω όλες και μπορεί να παραλείψω κάποια που ενδεχομένως να σας άρεσε. Εγώ θα σας παρουσιάσω τις τρεις δημοφιλέστερες, σύμφωνα με τις λειτουργίες που διαθέτουν αλλά και τη βαθμολογία των χρηστών.
Torque pro – Torque Lite
Η εφαρμογή Torque είναι η πιο δημοφιλής, με τη μεγαλύτερη βαθμολογία από τους χρήστες του λειτουργικού Android. Η Torque Pro κοστίζει 3,55 ευρώ, ενώ η Torque Lite είναι δωρεάν. Θα σας πρότεινα να κατεβάσετε τη Lite και αν δείτε ότι δεν σας αρκεί, αγοράστε έπειτα την Pro. Οι διαφορές τους πάντως δεν είναι σημαντικές αλλά ούτε και τα 3,5 ευρώ είναι σημαντικό ποσό...
Η εφαρμογή Torque Pro σας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσετε σελίδες με τα όργανα της επιλογής σας σε διάφορα σχήματα και μορφές, από κλασικές βελόνες μέχρι μπάρες, διαγράμματα ή απλούς αριθμούς. Σε αυτά τα όργανα βλέπετε πληροφορίες για την ταχύτητα, τις στροφές του κινητήρα, θερμοκρασίες νερού, λαδιού, εισερχόμενου αέρα, αλλά και πιέσεις, όπως λαδιού, turbo και βενζίνης. Γενικά μπορεί να απεικονίσει τα δεδομένα τα οποία οι εγκέφαλοι στέλνουν στη θύρα OBD II. Επίσης, μπορεί με τη χρήση του GPS της συσκευής σας να κάνει data logging και να καταγράψει όλες αυτές τις τιμές για μια πίστα ή μια διαδρομή.
Άλλες δυνατότητες που παρέχει είναι μια υπολογιστική δυναμομέτρηση, την οποία δεν εμπιστεύομαι πολύ, αλλά και μια σχετικά καλή μέτρηση επιτάχυνσης. Μπορεί να σας δείξει πόσο οικονομικά οδηγείτε, τις τιμές των αισθητήρων λ, τη διόρθωση που κάνουν στον ψεκασμό, τα καυσαέρια που παράγονται, αλλά και να βιντεοσκοπήσετε μια διαδρομή χρησιμοποιώντας ένα Track Recorder plugin, το οποίο συγχρονίζεται με το Torque Pro και απεικονίζει μέσα στο video τα δεδομένα. Επιπλέον, για τους χρήστες του Twitter, μπορεί να ποστάρει αυτόματα το στίγμα σας σε κάποιο ταξίδι, αλλά και να στείλει τα δεδομένα του ταξιδιού με e-mail για να τα αναλύσετε στο σπίτι. Μπορεί να ρυθμιστεί έτσι ώστε να σας ειδοποιεί ηχητικά σε περίπτωση που κάποιες τιμές ξεπεράσουν την προκαθορισμένη από εσάς μέγιστη, ενώ μπορείτε να κατεβάσετε πάρα πολλά skins ανάλογα με το γούστο σας. Έχει και πυξίδα για να μη χαθείτε σε κανένα parking…
Τέλος, να αναφέρω ότι διαθέτει μια πολύ μεγάλη βάση δεδομένων για βλάβες, από όλους σχεδόν τους κατασκευαστές, και υποστηρίζει σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα της αγοράς, κάτι που δεν ισχύει για τη δωρεάν έκδοση Torque Lite, η οποία δεν υποστηρίζει για παράδειγμα τον map sensor των αυτοκινήτων του VW Group και δεν παρέχει πληροφόρηση για την πίεση του turbo, καθώς και για μερικές ακόμα λειτουργίες για τις οποίες παρέχεται πληροφόρηση με την έκδοση Pro.
Dash Command
Η εφαρμογή Dash Command είναι διαθέσιμη για όλους τους τύπους συσκευών, έχει κερδίσει τέσσερις φορές τον τίτλο “SEMA Global Media Award”, ενώ κατέχει και μια δεύτερη θέση στο διαγωνισμό “Best Mobile Electronics Product”. Εκτός από όλες τις βασικές λειτουργίες και την απεικόνιση οργάνων ελέγχου του κινητήρα (που αναφέραμε και για το Torque Pro), έχει μερικές ακόμα λειτουργίες με ιδιαίτερη έμφαση στην οικονομία καυσίμου και σε πιο σοφιστικέ υπολογισμούς ταξιδίου. Αναλυτικότερα, υπολογίζει μέση και στιγμιαία κατανάλωση με μνήμη για τρεις διαδρομές, χιλιόμετρα, χρόνο και λίτρα που απομένουν μέχρι να αδειάσει το ρεζερβουάρ, ενώ ο υπολογιστής ταξιδιού με μνήμη για πέντε διαδρομές παρέχει πληροφορίες για την απόσταση που έχετε διανύσει, το κόστος καυσίμου, τον χρόνο οδήγησης αλλά και τον συνολικό χρόνο. Επίσης, σας πληροφορεί για το συνολικό CO2 που έχετε αποβάλει για να ξέρετε πόσοι πιγκουίνοι λιποθύμησαν από τις “γκαζιές” σας, τη μέση ταχύτητά σας, αλλά και πολλές άλλες μέσες τιμές, όπως μέση πίεση turbo και μέση τιμή στροφών λειτουργίας. Εκτός από τις μέσες τιμές, σας δείχνει και τις μέγιστες για όλα τα προαναφερθέντα, συν τη μέγιστη επιτάχυνση, μέγιστη ταχύτητα, αλλά και μέγιστη επιβράδυνση. Υπολογίζει τον χρόνο παραμονής στο ρελαντί για να καταριέστε τα διόδια, και διάφορα άλλα στατιστικά, όπως χρόνο παραμονής σε καθεμιά από τις ταχύτητες και χρόνο παραμονής σε ιδανική ή μη ταχύτητα για οικονομία.
Άλλη μια λειτουργία είναι η καταγραφή πλευρικών επιταχύνσεων και η λειτουργία πίστας, όπου καταγράφονται τα πάντα ανά γύρο, ώστε να μπορείτε να συγκρίνετε και να αναλύσετε το γυρολόγιό σας. Τέλος, για τα εκτός δρόμου οχήματα διαθέτει και κλισιόμετρο. Φυσικά υποστηρίζει και αυτό την ανίχνευση και διαγραφή βλαβών.
OBDCarDoctor
To OBD Car Doctor υπάρχει και αυτό σε Pro και Lite έκδοση, και όπως υποδηλώνει το όνομά του, επικεντρώνεται κυρίως στο κομμάτι της διάγνωσης και της επίλυσης βλαβών. Εκτός από real time εμφάνιση των δεδομένων του κινητήρα, προσφέρει την καταγραφή και γραφική απεικόνισή τους και κρατάει στη μνήμη του τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εμφανίστηκε η βλάβη (freeze frame). Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό βοήθημα στη διάγνωση μιας βλάβης, γιατί δίνει πολλές πληροφορίες που μπορούν να σας οδηγήσουν στο σωστό συμπέρασμα. Άλλο ένα χαρακτηριστικό του προγράμματος είναι ότι διαθέτει γραφικές απεικονίσεις για όλες τις λειτουργίες του κινητήρα σε πραγματικό χρόνο και καταγραφή για ανάλυση στο σπίτι με φραπεδάκι. Μπορεί να απεικονίζει και να καταγράφει πολλές λειτουργίες ταυτόχρονα είτε να απεικονίζει μόνο αυτήν που επιλέξατε, αλλά παράλληλα να καταγράφει περισσότερες. Επίσης, μπορεί να αποθηκεύσει βλάβες και πληροφορίες, ενώ παρέχει τη δυνατότητα να το κλείσεις και να το ξανανοίξεις στην ίδια οθόνη, ώστε να μη χρειάζεται κάθε φορά που το χρησιμοποιείς να το σετάρεις από την αρχή.
Η Lite έκδοση δεν είναι τόσο αναλυτική όσο η Pro και ουσιαστικά παρέχει μόνο τις βασικές λειτουργίες. Εξάλλου ο λόγος για τον οποίο υπάρχουν οι δωρεάν αυτές εκδόσεις είναι για να δοκιμάζει ο αγοραστής αν τον εξυπηρετεί και αν μπορεί να συνεργαστεί το πρόγραμμα με το αυτοκίνητό του πριν το αγοράσει. Η τιμή του Pro είναι και αυτή γύρω στα 3,5 ευρώ.
Είναι πολλά τα apps, Άρη…
Εκτός από αυτές που σας προτείνουμε, υπάρχουν δεκάδες άλλες εφαρμογές που πάνω-κάτω κάνουν τα ίδια πράγματα, και από τη στιγμή που οι περισσότερες είναι δωρεάν, μπορείτε εύκολα να πειραματιστείτε και να διαλέξετε αυτήν που σας βολεύει περισσότερο. Επίσης, υπάρχουν και μερικές που είναι περισσότερο manufacturer specific και διαθέτουν περισσότερες λειτουργίες για κάποια συγκεκριμένη μάρκα.
Αφού λοιπόν αποκτήσατε μια ιδέα περί τίνος πρόκειται, δεν θα πρέπει να ξεχνάτε και την κοινή λογική, που προστάζει πως με 3,5 ευρώ κανείς δεν έγινε ποτέ μηχανικός ή βελτιωτής. Υπάρχουν στο εμπόριο πολύ καλύτερα και εξελιγμένα διαγνωστικά εργαλεία για ερασιτέχνες από αυτά, και να ξέρετε ότι πολύ σημαντικό ρόλο στην καταγραφή και ανάλυση δεδομένων παίζει και η ταχύτητα επικοινωνίας της θύρας OBD με τη συσκευή και το πρόγραμμα. Τέλος, καλό είναι να μην αφοσιωθούμε ιδιαίτερα στην ένδειξη του αισθητήρα λ, γιατί στο τέλος θα μας την εξηγήσει κανένας φαναρτζής.
Καλά πειράματα!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Skoda θα αποκαλύψει προς τα τέλη της εβδομάδας την εμπνευσμένη από τα Ράλλι πρωτότυπη έκδοση «Race» που βασίζεται στο Enyaq RS παραγωγής.