RENAULT CLIO RS 225PS
Η απόλυτη ολοκλήρωση στην βελτίωση ενός αυτοκινήτου, είναι όταν το κάνεις αγωνιστικό. Προτού αρχίσετε την γκρίνια για το τι σκατά σας γράφω, σκεφτείτε πως η μετατροπή σε αγωνιστικό είναι το τελευταίο επίπεδο, αυτό που τα περιέχει όλα: φρένα, ανάρτηση, στήσιμο, κινητήρας, μετάδοση, πλαίσιο, αμάξωμα, όλα! Όταν μετατρέπεις ένα κανονικό αυτοκίνητο σε αγωνιστικό οποιασδήποτε κατηγορίας, ξεκινάς από γυμνό μέταλλο και χτίζεις σιγά, σιγά τα πάντα. Ο Σάββας πήρε την απόφαση να φτιάξει το Clio του για να το τρέξει στην κατηγορία Formula Saloon.
FormulaSaloon!
Πριν πάρουμε τα γερμανοπολύγωνα και τα γαλλικά κλειδιά και ξεκινήσουμε το ξήλωμα, πάμε να δούμε τι είναι αυτή η νέα κατηγορία στο Πρωτάθλημα Ταχύτητας των ελληνικών αγώνων. Η Formula Saloon συστάθηκε ως κατηγορία το 2010 και πρακτικά είναι εντελώς ελεύθερη από μηχανολογικούς περιορισμούς. Ο μοναδικός τομέας που επιβάλει τους κανονισμούς της FIA σύμφωνα με το παράρτημα J, έχει να κάνει με το roll-cage, την πυρόσβεση, τις ζώνες και το κάθισμα, καθώς και με το μπροστά τζάμι. Από εκεί και πέρα, τα πάντα είναι ελεύθερα! Δεν υπάρχουν περιοριστικά στόμια στις εισαγωγές, ούτε στον κυβισμό, ούτε τίποτα. Ο κινητήρας είναι τελείως ελεύθερος σε προδιαγραφές και μπορεί να τοποθετηθεί σε οποιαδήποτε θέση, είτε εγκάρσια, είτε κατά τον διαμήκη άξονα. Ελεύθερα περιορισμών είναι επίσης η μετάδοση, τα φρένα, οι αναρτήσεις και οι τροχοί. Ο κινητήρας μπορεί να είναι διαφορετικού κατασκευαστή από ότι του αυτοκινήτου, οπότε όπως καταλαβαίνετε το πεδίο ανοίγεται διάπλατα και έτσι θα μπορούν να τρέξουν ιδιαίτερα εντυπωσιακά και ασυνήθιστα αυτοκίνητα. Το πιο βασικό όμως, είναι πως σε αυτή την κατηγορία μπορούν να τρέξουν οχήματα που δεν είχαν προηγουμένως homologation για αγώνες.
Racebreed!
Ο Σάββας λοιπόν, είχε στην κατοχή του ένα Renault Clio RS και πήρε δύο αποφάσεις. Η πρώτη είχε να κάνει με την ιπποδύναμη, μιας και τα 172Ps του κινητήρα, δεν έφταναν για την δεύτερη απόφαση, που ήταν να τρέξει στο GTCC στηρίζοντας το Greek Renault Club, αλλά και σε αγώνες ταχύτητας, στην κατηγορία Formula Saloon. Για τους δύο παραπάνω λόγους λοιπόν, μεταμόρφωσε το Clio του σε αυτό που βλέπετε στις φωτογραφίες. Τα πάντα ξεκίνησαν με το αμάξωμα, όπου αφού ενισχύθηκε σε ορισμένες από τις ραφές του, τοποθετήθηκε το roll-cage της Techno Metallica, το οποίο πιάνει σε δώδεκα σημεία. Την ακαμψία του αυτοκινήτου την ενίσχυσε και μία μπάρα θόλων της Sparco εμπρός. Το ράψιμο, σε συνδυασμό με το roll-cage, αλλά και με την μπάρα θόλων, κάνει τρομερά άκαμπτο το αμάξωμα, πράγμα που σημαίνει ότι θα έχει πολύ πιο άμεσες αντιδράσεις, αλλά παράλληλα και πιο απότομη και απόλυτη συμπεριφορά στον δρόμο.
Φυσικά όλα τα παραπάνω δεν θα έχουν κανένα νόημα, αν δεν τοποθετηθούν οι αντίστοιχες αναρτήσεις και τα ανάλογα ελατήρια. Σε αυτό τον τομέα ο Σάββας, εμπιστεύτηκε τον Raffaello Amendola, ο οποίος αφού αλλάξει βαλβίδες και ανακατασκευάσει από την αρχή τα αμορτισέρ, τα μετράει σε αμορτισερόμετρο και φροντίζει έτσι ώστε όλα τα ζευγάρια να έχουν τις ίδιες τιμές, τόσο στο bound, όσο και στο rebound. Τα ελατήρια που τοποθετήθηκαν είναι της Eibach των 100kg/cm εμπρός και 120kg/cm πίσω.
Ο Raffaello τροποποίησε και την κρεμαγιέρα, κάνοντάς την πιο γρήγορη, άρα και πιο άμεση. Τα εργοστασιακά σινεμπλόκ από καουτσούκ, τόσο των ψαλιδιών όσο και του πίσω άξονα, αλλάχθηκαν με νέα χειροποίητα από μπρούντζο, ενώ τα πλακάκια του πίσω άξονα προέρχονται από την Renault Sport. Οι επεμβάσεις στο αμάξωμα ολοκληρώνονται με την τοποθέτηση ενός ομολογκαρισμένου καθίσματος, που στην προκείμενη περίπτωση είναι ένα Sparco Pro-2000, ένα σετ με ζώνες τεσσάρων σημείων, αγωνιστικό τιμόνι πάλι από την Sparco και έναν φορητό πυροσβεστήρα ο οποίος πρέπει να είναι τοποθετημένος σε τέτοιο σημείο που να έχει άμεση πρόσβαση ο οδηγός.
Οι κανονισμοί απαιτούν την τοποθέτηση γενικού διακόπτη ρεύματος, τόσο μέσα στην καμπίνα οδήγησης, όσο και σε άμεσα προσβάσιμο σημείο στο εξωτερικό του αυτοκινήτου. Από εκεί και πέρα, ο Σάββας τοποθέτησε ένα όργανο θερμοκρασίας λαδιού, ένα για την πίεση της βενζίνης και ένα για την πίεση του λαδιού, όλα από την VDO. Ένα προστατευτικό δίχτυ της Momo παρεμβάλλεται μεταξύ οδηγού και παραθύρου. Το συνολικό βάρος του Renault Clio δεν ξεπερνάει τα 900kg και σε συνδυασμό με την ιπποδύναμη που θα δείτε παρακάτω, σημειώνει ένα αρκετά καλό ποσοστό κιλών ανά ίππο.
Πεταλούδες!
Ο F4R730, όπως είναι η κωδική ονομασία του κινητήρα, είχε ονομαστική ισχύ 169Ps στις 6.250rpm και ροπή 20,4kgm στις 5.400rpm. Στην πραγματικότητα όμως, ο κινητήρας αποδίδει περίπου 160Ps και γενικά είναι ένας κινητήρας που μπορεί να μην βγάζει προβλήματα, αλλά δεν έχει και την καλύτερη δυνατή απόδοση σε βελτίωση. Εδώ, σε πρώτη φάση μιας και το πρόγραμμα θα εξελιχθεί περαιτέρω, αποδίδει πλέον 225,4Ps στις 7.859rpm και 23,75kgm ροπής, στις 6.311rpm. Ο Σάββας που έχει αναλάβει την εξέλιξη και του κινητήρα, ξεκίνησε με τον κορμό, όπου και άλλαξε τα πιστόνια με σφυρήλατα Wossner. Στη συνέχεια ασχολήθηκε με την κυλινδροκεφαλή, στην οποία έκανε ροϊκή εξέλιξη στους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής, ενώ άλλαξε τους εκκεντροφόρους με D-bilas Dynamic, οι οποίοι πλέον έχουν 274ο διάρκεια και 11mm βύθισμα ο εισαγωγής και 266ο και 10,1mm αντίστοιχα ο εξαγωγής.
Τα μπεκ που τοποθετήθηκαν προέρχονται από Megane 3 RS, έχουν παροχή στα 480cc/min, η οποία είναι αρκετή για απόδοση μέχρι και 350Ps. Η εξαγωγή αλλάχτηκε από την πολλαπλή και πίσω και τοποθετήθηκε μία χειροποίητη με εσωτερική διάμετρο στα 60mm, με ένα τελικό καζανάκι και μεταλλικό καταλύτη HJS.
Στον τομέα της εισαγωγής έχουν πάρει θέση τετραπετάλουδα σώματα της Jenvey, με εσωτερική διάμετρο στα 45mm, τα οποία όταν το αυτοκίνητο μετακινείται απλά στον δρόμο αναπνέουν μέσω ενός φιλτροκουτιού που περιέχει ένα φίλτρο της ITG, ενώ όταν αγριεύουν τα πράγματα, οι πεταλούδες αναπνέουν ελεύθερες, προσφέροντας 20 άλογα παραπάνω και φυσικά τον ανάλογο ήχο!
Η εργοστασιακή ECU αντικαταστάθηκε με DTA S60 και προγραμματίστηκε από τον Μάκη Παλατσιώλη. Αντίστοιχες βελτιώσεις έγιναν στην μετάδοση (JC5), στην οποία τοποθετήθηκε μπλοκέ διαφορικό της Sadev και κορωνοπήνιο της Romano Bacci, μιας ιταλικής εταιρείας που η ιστορία της ξεκινάει το 1933 και κατασκευάζει μεταδόσεις για παλιά και νέα αυτοκίνητα. Οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται αρκετά γρηγορότερα χάρις στο short-shift της Renault Sport, το οποίο συνεργάζεται με τον λεβιέ της DigiServices. Τα φρένα ενισχύθηκαν με σωληνάκια υψηλής, χαρακωτούς και τρυπητούς δίσκους εμπρός, τακάκια Ferodo της σειράς DS και υγρά φρένων Motul RBF 660.
TimeAttack!
Ο προσανατολισμός του Renault Clio RS του Σάββα, είναι ξεκάθαρος. Τόσο, που τον καταλαβαίνεις μόλις γυρίσεις το κλειδί στην μίζα και ξεκινήσουν τα τετραπετάλουδα να ρουφάνε αέρα. Την ίδια στιγμή η εξάτμιση βγάζει έναν βαρύ και τραχύ ήχο, απόλυτα συντονισμένο από τον κινητήρα. Όπως και να το κάνεις, το Clio φωνάζει «αγωνιστικό» από μακριά! Θες ο ήχος, θες η εμφάνιση με τα R888 και την καρό σημαία στα πλαϊνά, όλο το σύνολο σε προδιαθέτει για αναβάσεις και -κυρίως- για επίθεση σε πίστα, δηλαδή σε time attack. Άλλωστε οι αγώνες time attack ήταν και ο λόγος που ο Σάββας έφτιαξε αυτό το Clio. Στον δρόμο σου δίνει κάθε πληροφορία που χρειάζεσαι προκειμένου να το οδηγήσεις όσο πιο κοντά στο όριο μπορείς ή αντέχεις. Ξέρεις ανά πάσα ώρα και στιγμή που βρίσκονται οι τροχοί του, αφού όλοι οι κραδασμοί περνούν αφιλτράριστοι στο σώμα σου. Το τιμόνι είναι στιβαρό και βαρύ, ακριβές και άμεσο, οι αναρτήσεις σκληρές και τα φρένα δυνατά και ακαριαία. Ο κινητήρας αποδίδει πάνω από 20kgm ροπής από τις 4.000rpm μέχρι και τις 7.000rpm και σε κάνει να μην θέλεις να αφήσεις το γκάζι προκειμένου να ακούς τα Jenvey να ρουφάνε αέρα! Πολύ εντυπωσιακό, δεμένο, στημένο, ολοκληρωμένο, σε κάνει να θέλεις να φτιάξεις και εσύ ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο και να ακολουθήσεις την κατηγορία Formula Saloon.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το project Recharged της MINI, μετατρέπει τα κλασικά της μοντέλα σε ηλεκτροκίνητα.