Seat Leon Cupra 4WD DSG 470PS
Τον τελευταίο καιρό, οι διοργανώσεις τύπου dragster ολοένα και πληθαίνουν. Αυτό είναι καλό. Οι οδηγοί ξεδίνουν μέσα στην πίστα και όχι στον δρόμο, οι βελτιωτές έχουν αρκετή δουλειά για να προετοιμάσουν τα αυτοκίνητα των πελατών τους, τα βουλκανιζατέρ δίνουν λάστιχα με μεγαλύτερους ρυθμούς από τις υπόλοιπες μέρες... Η αγορά κινείται. Σε αυτά τα event λοιπόν το POWER είναι πάντα εκεί. Αφενός για να δούμε γνώριμες φυσιογνωμίες και να ανταλλάξουμε πληροφορίες, αφετέρου για να βρούμε αυτοκίνητα για δοκιμή. Ναι, φυσικά και υπάρχουν αμέτρητα αυτοκίνητα εκεί έξω που είναι αξιόλογα και αξίζουν παρουσίασης στο POWER, όμως σε αυτά τα event έχουμε σαν κριτή ή τέλος πάντων έχουμε την δυνατότητα να επιλέξουμε να δοκιμάσουμε, τα αυτοκίνητα που αρέσουν σε εσάς. Πως? Από τις αντιδράσεις τις κερκίδας! Μόλις λοιπόν αυτό στηνόταν στα φανάρια και ξεκίναγε, όσοι δεν το είχαν ξαναδεί, φώναζαν ξαφνιασμένοι: Ωχ! Πως ξεκινάει έτσι αυτό? Όταν δε άκουγαν τον χρόνο να παίζει στα ψηλά 11sec, χειροκροτούσαν ενθουσιασμένοι. Γνωρίζαμε για αυτό το αυτοκίνητο πριν ολοκληρωθεί σαν project, όπως και για αμέτρητα άλλα ακόμα. Αυτή είναι η δουλειά μας άλλωστε. Όταν είδαμε όμως το πόσο το γούσταρε ο κόσμος στο πρόσφατο Drag Day της Θήβας, είπαμε να επιταχύνουμε την διαδικασία. Ελάχιστες μέρες μετά, βρισκόμαστε με τον Καραγιωργάκη και την φωτογραφική του και ξεκινάμε την δουλειά...
1.6!Το συγκεκριμένο Leon όχι μόνο έγινε τετρακίνητο και DSG, αλλά έγινε και Cupra. Την ζωή του την ξεκίνησε σαν ένα ταπεινό 1.600άρι. Αγοράστηκε από τον Τάκη της 0-400 Tune 2 Race με σκοπό να αποτελέσει ένα σβέλτο οικογενειακό αυτοκίνητο, το οποίο να μπορεί να οδηγεί και η σύζυγος. Μπα... Τελικά το project ξέφυγε και αυτό το Leon αποτελεί το νέο παιχνίδι του μαγαζιού, μιας και πρόκειται για ένα πολύ καλό στάδιο βελτίωσης και σίγουρα ιδιαίτερο. Το project πρώτα πέρασε από τετρακίνηση με χειροκίνητο κιβώτιο και ύστερα έγινε DSG. Αυτό για να ξέρουν τις αδυναμίες και τα προτερήματα της κάθε περίπτωσης, γιατί, μεταξύ μας, αν πάρεις την απόφαση να κάνεις το Leon σου τετρακίνητο, υπάρχει μία σημαντική οικονομική διαφορά ανάμεσα στο χειροκίνητο κιβώτιο και το DSG. Για να έχετε μία τάξη μεγέθους, η 0-400 Tune 2 Race ζητάει περίπου β¬4.500 για να μετατρέψει το Leon σε τετρακίνητο manual και συν β¬3.500 για να γίνει DSG. Πολλά? Η βελτίωση φίλοι μου είναι ακριβό sport. Είναι και ωραίο όμως. Από πού προκύπτουν όμως αυτά τα χρήματα και τι πρέπει να γίνει στο Leon για να φτάσει να γράφει 11άρια?
Αλλαξοκωλιές Το καλό με τα αυτοκίνητα του Group VW είναι ότι μπορούν και μοιράζονται άπειρα ανταλλακτικά μεταξύ τους. Το κιβώτιο ταχυτήτων, το transfer και ο κεντρικός άξονας προέρχονται από το Audi S3 S-Tronic. Από το ίδιο αυτοκίνητο προέρχονται και οι βάσεις του κεντρικού άξονα, οι οποίες υπάρχουν σαν ανταλλακτικό με δικό τους κωδικό και απλά τις κολλάς πάνω στο πάτωμα του Leon, στην ίδια θέση που βρίσκονται στο S3. Γενικότερα, για να γίνει τετρακίνητο το Leon, δεν χρειάζεται να κοπεί κανένα σημαντικό σημείο του αμαξώματος, πέρα από τον χώρο της ρεζέρβας, μιας και πλέον τον χώρο εκεί τον καταλαμβάνει το πίσω Haldex διαφορικό. Αυτό, μαζί με την γέφυρα, προέρχονται από VW Golf R32 και όταν όλα τα παραπάνω τοποθετηθούν, έχετε ένα τετρακίνητο Leon DSG. Δουλεύει? Όχι βέβαια. Τώρα έρχεται το δύσκολο κομμάτι: το ηλεκτρολογικό. Γιατί με το manual κιβώτιο είναι αρκετά πιο απλά τα πράγματα. Όταν όμως μπαίνει το DSG, για να δουλέψουν όλα σωστά (ακόμα και το καντράν του Cupra), πρέπει να πέσει πολυήμερη δουλειά στις ECU του κιβωτίου και του αυτοκινήτου. Στην περίπτωση του μαύρου ματ Leon, έχει γίνει προσεκτική δουλειά. Λεπτομέρεια: στην οθόνη του πίνακα οργάνων, φαίνεται ακόμα και ποια σχέση είναι επιλεγμένη. Το εργοστασιακό Leon Cupra δεν το προβάλει αυτό! Προς το παρόν το κιβώτιο ταχυτήτων είναι εργοστασιακό, χωρίς ενισχυμένα δισκάκια, μόνο με remap στην ECU του από την DynoDrome. Σε περίπτωση που το Leon σας είναι δυνατότερο από αυτό, υπάρχουν λύσεις και για εσάς τους σκληροπυρηνικούς, με δισκάκια που μπορούν να διαχειριστούν την extra δύναμη.
0-100 σε 3,7sec!Ναι, δεν είναι επίδοση που γίνεται με το καλημέρα. Όμως όταν φτάσει στο σημείο να επιτευχθεί, μετά γίνεται συνεχώς και εύκολα. Βολτάροντας με αυτό το Leon κατά την διάρκεια των μετρήσεων, σκεφτόμουν: τι μπορεί να πετύχεις στον δρόμο το οποίο να σε δυσκολέψει να το περάσεις? Μεταξύ μας, δύσκολα θα βρείτε στις μέρες μας αυτοκίνητο που να γράφει 11,7 στον δρόμο. Με την μικρή πίεση επιλεγμένη, το Leon δείχνει πιο γρήγορο από ένα αντίστοιχο μπροστοκίνητο. Γιατί? Γιατί δεν σπινάρει, σε αντίθεση με τα, δυνατά κατά τα άλλα, Cupra. Επίσης έχει απίστευτα τρομερό πάτημα στον δρόμο. Δεν είναι Leon Cupra αυτό. Πιο πολύ με S3 μοιάζει! Μέχρι και η αναρτήσεις του προέρχονται από S3! Στον κινητήρα δεν συμβαίνουν κοσμοϊστορικά γεγονότα. Πρόκειται για έναν καλοστημένο TFSi, με προσοχή στις λεπτομέρειες και ένα turbo το οποίο βασίζεται στην K04, μεταποιημένο όμως ώστε να μπορεί να αποδώσει μέχρι και 480 άλογα περίπου. CP σφυρήλατα έμβολα, Scat μπιέλες, ροϊκή εξέλιξη by 0-400 Tune 2 Race, Supertech βαλβίδες με διάμετρο ίδια με την εργοστασιακή, 90άρα εισαγωγή, 80άρα PMC εξάτμιση και χταπόδι... Ότι φοράνε πλέον όλα τα καλά δίλιτρα TFSi. Μερικά πράγματα που αξίζει να αναφέρουμε, καθώς δεν τα συναντάμε συχνά, είναι η τροποποιημένη στα αντίβαρά της αντλία λαδιού, οι δύο αντλίες καυσίμου στο ντεπόζιτο, με την μία να ενεργοποιείται όταν η πίεση ξεπεράσει το 1,2bar, αλλά και τα μεταποιημένα κλαπέτα τα οποία βρίσκονται μέσα στην εργοστασιακή πολλαπλή εισαγωγής. Όλα τα παραπάνω έχουν σαν στόχο την αυξημένη αντοχή και την καλύτερη λειτουργία του μοτέρ σε συνθήκες υψηλής πίεσης. Κάτι ακόμα, που φροντίζει πρώτα την ασφάλεια του κινητήρα και ύστερα την αυξημένη του απόδοση, είναι και το water/methanol injection kit της Snow Performance. Βέβαια και σε αυτό έχει βάλει το χέρι της η 0-400 Tune 2 Race καθώς εντόπισε αδυναμίες. Έκανα κατά λάθος την σωστή ερώτηση για να μάθω τι έχει προστεθεί στο σύστημα ψεκασμού μεθανόλης. Αριστερά από το όργανο για το A/F Meter της AEM, στο τέρμα γκάζι, άναβε ένα μπλε λαμπάκι το οποίο δεν υπήρχε περίπτωση να μην δεις. «Τι θέλει τούτο και ανάβει?» ρώτησα τον Τάκη. «Όταν ανάβει αυτό, ξέρεις ότι ψεκάζεται σίγουρα η μεθανόλη». «Ε, λογικό» θα σκεφτείτε. Αφού έχουμε μεγάλη πίεση και πατάμε τέρμα το γκάζι, τι θα κάνει το σύστημα? Θα ψεκάσει! Σωστά. Έχουν υπάρξει όμως περιπτώσεις όπου είτε το μπεκάκι τα τίναξε, είτε έφυγε από την θέση του το σωληνάκι το οποίο πάει προς το μπεκάκι. Η μεθανόλη θεωρούμε ότι ψεκάζεται κανονικά, όμως στην πραγματικότητα ή δεν θα ψεκάζεται καθόλου ή θα ψεκάζεται... όπου να' ναι. Το λαμπάκι αυτό λοιπόν σε προστατεύει, γνωστοποιώντας σου ότι το μπεκ ψεκάζει κανονικότατα την μεθανόλη στον κινητήρα σου!
Εύκολα για κάθε μέραΑυτό το Leon θα το χρησιμοποιούσα εύκολα για καθημερινό αυτοκίνητο. Ίσως και με την νορμάλ Κ04 τουρμπίνα, αν και ο Τάκης με διαβεβαιώνει πως με αυτή τουρμπίζει 200rpm νωρίτερα, αλλά όπως και να έχει, κινείται απίστευτα άνετα και σου δίνει τρομερή σιγουριά σε οποιοδήποτε οδόστρωμα. Το DSG στην θέση D συμπεριφέρεται όπως πάντα και όπως πρέπει, δηλαδή λιγάκι νωχελικά και ήρεμα. Όταν όμως γυρίσεις τον λεβιέ στο manual, τότε τα πράγματα αλλάζουν. Το Leon σε προκαλεί να πατήσεις τέρμα το γκάζι, πράγμα που κάναμε. Στα απότομα πάτα-άσε δεν πρέπει να φοβάσαι την πλαστική πεταλούδα, καθώς... δεν είναι πλαστική αλλά μεταλλική, δια χειρός 0-400. Καλό αυτό, γιατί αν σπάσει μένεις με την... πεταλούδα στο χέρι και δεν πας πουθενά. Και είναι συχνό φαινόμενο στα δυνατά TFSi. Η βλακεία που κάναμε, αλλά την πήρα χαμπάρι αρκετά αργότερα, ήταν ότι κάνοντας την ρολαριστή μέτρηση για να πάρουμε ένα καλό 100-200km/h, είχαμε επιλέξει την D στο κιβώτιο. Παρόλα αυτά, το 100-200 έγινε σε 8,5sec νούμερο που θα έπεφτε τουλάχιστον κατά 0,5 δευτερόλεπτα αν είχαμε κάνει χειροκίνητα τις αλλαγές στο DSG κιβώτιο. Χαλάλι. Εξάλλου, αυτό που θέλω να δω είναι το πώς ξεκινάει από στάση. Εντυπωσιάστηκα στην πίστα, αλλά είναι αλλιώς να είσαι μέσα στο αυτοκίνητο και να νιώθεις την δύναμη να σε κολλάει στο κάθισμα. Τι να λέμε? Όλα δουλεύουν ρολόι. Το launch control λειτουργεί, οι «μεθανόλες» θα ψεκαστούν... φύγαμε! Όσο σκέφτομαι ότι βρίσκομαι μέσα σε Leon Cupra μου έρχεται να γελάσω. Σε 3 δοκιμές από στάση, πήραμε ακριβώς τα ίδια αποτελέσματα, με διαφορά ελάχιστων δεκάτων. Το να γράφεις 2sec flat για το 18άρι στον δρόμο, είναι μεγάλη δουλειά. Και πιο μεγάλη δουλειά είναι να μπορείς να το κάνεις συνέχεια! Εύκολα σε 3,7sec έχουμε φτάσει τα 100km/h και 8 δευτερόλεπτα αργότερα, περνάμε το 400άρι με αρκετά πάνω από 190km/h παρακαλώ! Τρομερό παιχνίδι. Βενζίνη και μεθανόλη να βάζεις και να κυνηγάς το βράδυ τα τέρατα. Κι αυτό τέρας είναι τελικά με τους χρόνους που κάνει στον δρόμο. Με ένα τυπικό ελάφρωμα (αφαίρεση πίσω καθισμάτων και συνοδηγού), έγραψε 11,5sec στο Drag Park της Θήβας. Εγώ, αν είχα Leon Cupra θα το σκεφτόμουν διαφορετικά: το ανεβάζω στα 350-370 άλογα με το Κ04 turbo μου και αντί να του βάλω σφυρήλατα έμβολα, μπιέλες, δίδισκους συμπλέκτες, άλλη εξάτμιση, χταπόδι, external... και άλλα πολλά για να το ανεβάσω στα 480, θα το σκεφτόμουν σοβαρά αν τελικά με τα 480 άλογα και το μεγάλο turbo το αυτοκίνητο θα είναι πιο γρήγορο από ότι με 380 άλογα και τετρακίνητο. Α, και ξέχασα. Σε γλιστερούς δρόμους το Leon driftάρει πολύ θεαματικά! Είναι πειρασμός!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
«Κομψότητα σε κίνηση»: To νέο ντοκιμαντέρ με το οποίο ο CEO της Lancia, κ. Luca Napolitano, γιορτάζει την 115η επέτειο της μάρκας.