VOLVO S60 T5 R-DESIGN
Κακά τα ψέματα, αν στο check list της αγοράς αυτοκινήτου βάλεις ψηλά την ποιότητα και την ασφάλεια, το μυαλό σου θα πάει πρώτα σε κάποιο γερμανικό μοντέλο. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα Made in Germany είναι οι μοναδικές ή οι καλύτερες επιλογές, μάρτυς μου η Volvo... Εκεί ψηλά στην Σουηδία, γνωρίζουν το μυστικό για ασφαλή και ανθεκτικά αυτοκίνητα, όπως γνωρίζει πολύ καλά ο... μπαμπάς σας, που καλοκοίταζε ένα Volvo 740 όταν έκανε οικογένεια, αλλά δύσκολα έβγαινε ο λογαριασμός. Εσείς βέβαια, όντας νευρικοί νέοι, φρικάρατε στην ιδέα του τετράθυρου ψυγείου, κυρίως γιατί δεν φανταζόσασταν ότι υπήρχε και δίλιτρη turbo έκδοση... Τα χρόνια πέρασαν κατά πολύ όμως και οι τότε 15χρονοι είναι πλέον καλοβαλμένοι 45χρονοι που θέλουν να ξεχωρίζουν ανάμεσα στην γερμανική πληθώρα, άσε που είναι και κατά του μνημονίου... Τα Volvo έχουν κάνει και αυτά άλματα εξέλιξης από τότε και αισθητικά δεν έχουν σχέση με τα τετράγωνα ψυγεία του παρελθόντος. Άσε που φοράνε και κάτι τουρμπάτους κινητήρες που μόνο για μεσήλικες δεν είναι!
R-Design
Κάπως έτσι φτάνουμε στο αντικείμενο της δοκιμής μας, το Volvo S60 με τον κινητήρα Τ5 και το αισθητικό πακέτο R-Design, το οποίο συγκεντρώνει όλα τα παραπάνω αντι-γερμανικά χαρακτηριστικά: 1ον, είναι ασφαλές. Με 240 ίππους η προσπέραση έχει τελειώσει μέχρι να πεις «βόλβο» και μια ατελείωτη σειρά από ηλεκτρονικά βοηθήματα έρχονται να σώσουν την κατάσταση αν ξεχαστείς ή απλά δεν «το 'χεις». 2ον, είναι ποιοτικό. Εδώ δεν θέλει εξήγηση, είναι Volvo, σωστά? 3ον, είναι όμορφο. Για την ακρίβεια, είναι πολύ εντυπωσιακό, και δεν οφείλεται μόνο στον όγκο ή το σχήμα του. Το πακέτο R-Design κάνει το - κατά τα άλλα τετράθυρο σεντάν - S60 πολύ επιθετικό, αφού φοράει πεντάμπρατσες ζάντες 18 ιντσών, είναι χαμηλωμένο, έχει μάσκα με διαφορετικούς αεραγωγούς, σπόιλερ και πλευρικά skirts, διπλή απόληξη εξάτμισης, πίσω προφυλακτήρα με διαμόρφωση diffuser, πίσω αεροτομή και μια σειρά από καλόγουστες σπορτίφ διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό. Παράλληλα, έχει διαφορετική ρύθμιση στην κρεμαγιέρα για πιο ακριβή αίσθηση στο τιμόνι. Επίσης, είναι κόκκινο.
T, όπως Turbo
Η όλη επιθετική εμφάνιση ταιριάζει απόλυτα με τον κινητήρα Τ5, που αποδίδει 240PS στις 5.500rpm και 32,6kgm στις... 1.800rpm. Ο κινητήρας της νέας γενιάς Τ5 έχει τον κωδικό Β4204Τ7, είναι σε σειρά τετρακύλινδρος, με υπερτετράγωνες διαστάσεις κυλίνδρων (διάμετρος x διαδρομή = 87,5 x 83,1mm) και σχετικά υψηλή συμπίεση 10,0:1. Πρακτικά πρόκειται για τον, γνωστό από τα Focus ST, 2.0L EcoBoost της Ford, ο οποίος κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Ford στην Βαλένθια της Ισπανίας. Η Volvo χρησιμοποιεί το αρτικόλεξο GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) για να δηλώσει τα βασικά του τεχνικά χαρακτηριστικά, δηλαδή ότι είναι υπετροφοδοτούμενος με άμεσο ψεκασμό, με μπεκ 7 οπών. Χρησιμοποιεί μια τουρμπίνα Κ03 χαμηλής αδράνειας της Borg Warner και έχει σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων (VVT), ανεξάρτητο για εισαγωγή και εξαγωγή. Είναι εξολοκλήρου αλουμινένιος και συνδυάζεται με εξατάχυτο κιβώτιο αρκετά σφιχτά κλιμακωμένο, με τις πρώτες 5 σχέσεις να είναι underdrive και την 6η overdrive (0,943).
Ηλεκτρονικός φύλακας
To S60 T5, σαν γνήσιο Volvo, έρχεται με μια σειρά από ηλεκτρονικά βοηθήματα που έχουν σαν στόχο την ασφάλεια. Έτσι, πρώτο και καλύτερο το City Safety, το οποίο ενεργοποιεί τα φρένα σε περίπτωση που αντιληφθεί ότι το αυτοκίνητο κινείται προς σταθερό εμπόδιο και ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό. Σύμφωνα με την Volvo μπορεί να αποτρέψει συγκρούσεις με ταχύτητα μέχρι και 30km/h. Στην ίδια φιλοσοφία είναι η Ανίχνευση Πεζού (Pedestrian Detection) και το Σύστημα Προειδοποίησης Σύγκρουσης (Collision Warning) τα οποία αρχικά προειδοποιούν τον οδηγό και στην συνέχεια ενεργοποιούν τα φρένα, σε περίπτωση που ο οδηγός δεν αντιδράσει έγκαιρα. Ένα άλλο αξιοσημείωτο ηλεκτρονικό βοήθημα είναι το Driver Alert Control, με το οποίο μια σειρά από οπτικές και ηχητικές ενδείξεις προειδοποιούν τον οδηγό για οχήματα στις τυφλές γωνίες (Blind Spot Information System) και για απόκλιση από την λωρίδα του (Lane Departure Warning). Εννοείται ότι όλα τα γνωστά συστήματα σταθεροποίησης (ESP, DSTC, ASC, HBA και φυσικά ABS) είναι διαθέσιμα σαν στάνταρ.
Οδηγώντας
Μπαίνοντας στο εσωτερικό, αντιλαμβάνεσαι αμέσως αυτόν το αέρα πολυτέλειας που περιμένεις σε ένα sport sedan των 40.000 β¬. Τα καθίσματα έχουν δερμάτινη επένδυση, τα λογότυπα R-Design διακρίνονται στις πλάτες, πεντάλ και τιμόνι έχουν σπορτίφ σχεδίαση και η κεντρική κονσόλα έχει τον χαρακτηριστικό «πάνελ» σχεδιασμό των σύγχρονων Volvo.
Η ορατότητα προς τα εμπρός είναι αρκετά καλή, προς το πλάι όμως οι φαρδιές κολώνες περιορίζουν το οπτικό πεδίο. Αυτά είναι τα καλά και τα κακά της ασφάλειας, αφού οι φαρδιές κολώνες είναι αναγκαίες για την ακαμψία του πλαισίου, προσφέροντας υψηλά επίπεδα παθητικής ασφάλειας. Από τη θέση του οδηγού δύσκολα ξεχωρίζεις τις άκρες του αμαξώματος, ειδικά προς τα πίσω και ευτυχώς που το park assist είναι διαθέσιμο γύρω-γύρω και κάνει το παρκάρισμα εύκολη υπόθεση.
Στην πρώτη επαφή τα ηλεκτρονικά βοηθήματα του Driver Alert είναι αυτά που θα αποσπάσουν την προσοχή, καθώς έχεις μια σειρά από λαμπάκια να αναβοσβήνουν στο παρμπρίζ (το Collision Warning προβάλλεται σε Ηead Up Display) και στις κολώνες των καθρεφτών. Μέσα σε μποτιλιάρισμα θα έχεις και ηχητικές ειδοποιήσεις από το Pedestrian Detection κάθε φορά που περνά πεζός από μπροστά, έστω και αν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο. Αν αντισταθείς στο να τα απενεργοποιήσεις όλα, μετά από λίγη ώρα θα ανακαλύψεις ότι ειδικά το Driver Alert είναι ένα πραγματικό βοήθημα, αφού προειδοποιεί για αυτοκίνητα ή δίκυκλα που προσπερνούν στις τυφλές γωνίες, τις οποίες το S60 έχει αρκετές, λόγω σχεδιασμού. Το City Safety, όσο και αν μπήκαμε στον πειρασμό, τελικά δεν τολμήσαμε να το δοκιμάσουμε, το ίδιο και το Pedestrian Detection, sorry...
Στο δρόμο το S60 T5 είναι χωρίς αμφιβολία γρήγορο. Η απόδοση του κινητήρα είναι ομαλή και κάπως «ελαστική» σε βαθύ πάτημα του γκαζιού. Αν και ο κινητήρας ακούει άμεσα στην πρώτη κίνηση του πεντάλ, η επιτάχυνση έχει την αίσθηση σφεντόνας, νιώθεις σαν να συσσωρεύεται ενέργεια που σε εκτοξεύει στα επόμενα κλάσματα του δευτερολέπτου εμπρός. Ο κινητήρας ανεβάζει στροφές γεμάτα και εντελώς γραμμικά, με το σφύριγμα του turbo να ακούγεται, φιλτραρισμένο μεν, αισθητό δε. Το τράβηγμα είναι συνεχές και δυνατό μέχρι τις 5.500rpm τις μέγιστης ισχύος, ειδικά στις τέσσερις πρώτες σχέσεις, αλλά από εκεί και πάνω η απόδοση μειώνεται και δεν έχεις κανέναν λόγο να φτάσεις τις 6.500rpm του στροφόμετρου. Αντίθετα, κινείσαι γρηγορότερα αν αλλάζεις σχέσεις στις 6.000rpm το πολύ. Τα κιλά του S60 δεν είναι λίγα, το αυτοκίνητο ζυγίζει 1,5 τόνο, αλλά τόσο ο κινητήρας, όσο και οι αναρτήσεις τα διαχειρίζονται όπως πρέπει. Η μέγιστη ροπή των 32,6kgm είναι διαθέσιμη σχεδόν από το ρελαντί και μέχρι πάνω από τις 5.000rpm, γεφυρώνοντας τις απλωμένες σχέσεις του κιβωτίου.
Σε εκκίνηση από στάση το S60 T5 ξεκινά με ελάχιστο σπινάρισμα και με την βοήθεια του πολύ θετικού κιβωτίου επιταχύνει γρήγορα, επιτυγχάνοντας 0-100km/h σε 8,2sec και τα 400m σε 15,83sec έχοντας αναπτύξει 147,31km/h. Τα 7,3sec που ανακοινώνει η Volvo είναι αρκετά αισιόδοξη επίδοση και δεν επαληθεύονται, τουλάχιστον με δύο άτομα στην καμπίνα. Οι ρεπρίζ είναι απόλυτα αντιπροσωπευτικές των επιδόσεων του κινητήρα όπως βλέπουμε στην μέτρηση 100-140km/h όπου χρειάζεται 6,37, 7,64 και 9,65sec με 3η, 4η και 5η αντίστοιχα.
Εξίσου καλά τα καταφέρνει και σε επιβράδυνση, καθώς χρειάζεται 2,78sec για πλήρη ακινητοποίηση από τα 100km/h, αναπτύσσοντας μέγιστη επιβράδυνση πάνω από 1G. Η απόσταση ακινητοποίησης των 38,14m είναι ικανοποιητική για αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας. Η Volvo ανακοινώνει εδώ 37m, αλλά δεν δίνει διαφορετική επίδοση για την έκδοση R-Design με τις 18άρες ζάντες, οπότε είναι προφανές ότι αναφέρεται στην απλή έκδοση με τις ζάντες 17 ιντσών που είναι λογικό να σταματά λίγο νωρίτερα, λόγω μικρότερου μοχλού στα φρένα.
Αν και το S60 είναι αντικειμενικά ένα μεγάλο και βαρύ αυτοκίνητο, το βάρος στον δρόμο δεν ενοχλεί, τουλάχιστον τηρώντας τις αναλογίες που ορίζει ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου. Αν το πιέσεις σε κλειστή διαδρομή, απλά θα έχεις ένα βαρύ και μακρύ αυτοκίνητο που πάει με τα μούτρα, αλλά είναι προφανές ότι χρειάζεσαι κάτι διαφορετικό. Το S60 είναι για πιο ανοιχτές διαδρομές, με γρήγορες στροφές και ευθείες όπου μπορεί να δείξει την δύναμή του. Οδηγώντας λοιπόν στρωτά, αλλά γρήγορα, το T5 σε γρήγορες καμπές, οι κλίσεις είναι μικρές (έχει αντιστρεπτικές δοκούς εμπρός - πίσω) και τα περιθώρια πρόσφυσης αρκετά υψηλά, ενώ πέρα από αυτά οι αντιδράσεις του μακριού αμαξώματος (μεταξόνιο 2.778mm) είναι προοδευτικές και προβλέψιμες. Έτσι, θα υποστρέψει φυσιολογικά και αφήνοντας ελαφρώς το γκάζι θα μαζευτεί προς το εσωτερικό της στροφής. Αν ο όλος χειρισμός γίνει απότομα, θα διώξει ελαφρώς την ουρά και θα διορθώσει στην συνέχεια μόνο του. Αν και οι αναρτήσεις του S60 τεχνικά δεν έχουν να δείξουν κάτι το ιδιαίτερο, μιλάμε για μια κλασσική ανάρτηση με γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, εν τούτοις η ρύθμιση των αναρτήσεων, σε συνδυασμό με το χαμήλωμα της έκδοσης R-Design και το άκαμπτο πλαίσιο δημιουργούν ένα σύνολο πολύ ευχάριστο σε γρήγορη οδήγηση, που σίγουρα υπογραμμίζει τις επιδόσεις του κινητήρα. Μια λεπτομέρεια που αξίζει να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο, είναι ότι τα S60 διατίθενται με δύο εκδόσεις αμαξώματος: dynamic και touring, με διαφορές στην απόσβεση των αμορτισέρ και στην σχεδίαση των δύο υποπλαισίων της ανάρτησης. Στην Ευρωπαϊκή αγορά το στάνταρ είναι το dynamic, ενώ σε όλες τις άλλες αγορές το S60 διατίθεται με το touring.
Εν ολίγοις
Αν θέλουμε να μαζέψουμε σε μια πρόταση την εμπειρία μας από το Volvo S60 T5 R-Design θα είναι η εξής: πρόκειται για ένα εντυπωσιακό οπτικά, πολιτισμένο, ποιοτικό και γρήγορο sedan ικανό να καταπίνει αποστάσεις στον μικρότερο δυνατό χρόνο ευχάριστα και ξεκούραστα. Μιλάμε για ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που δεν υστερεί σε κανέναν τομέα και αποτελεί μια πρώτης τάξεως ενναλακτική πρόταση στον γερμανικό ανταγωνισμό του Audi A4 2.0TFSI και του Opel Insignia 2.0T. Σε σχέση και με τα δύο το S60 είναι δυνατότερο, αλλά και σαφώς ακριβότερο, ειδικά στην παρούσα έκδοση R-Design. Πάντως με τις β¬43.680 (β¬40.880 με απόσυρση) αγοράζεις ένα αυτοκίνητο που ανταποκρίνεται στην τιμή του.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το ολοκαίνουριο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη υγρού τύπου 8 σχέσεων (N DCT) εξοπλίζει το νέο Veloster N.